Aeroportul Arad a consumat multă cerneală în presă și mulți bani din bugetul județului. A rămas la fel de inutil și costisitor. Și acum revine în atenția noastră nu pentru că s-ar fi revitalizat și vom avea zboruri către mări și țări, ci pentru că joi, 29 mai, consilierii județeni sunt chemați să voteze bugetul pe 2025 al Aeroportului Arad. Prilej cu care Mihai Fifor a făcut o analiză și a concluzionat că acest aeroport a devenit o gaură neagră bugetară, susținut aproape exclusiv din bani publici și fără niciun fundament economic real.
Postarea lui Mihai Fifor pe facebook:
„Un buget care confirmă, din nou, că acest aeroport a devenit o gaură neagră bugetară, susținut aproape exclusiv din bani publici și fără niciun fundament economic real.
Într-un județ care are nevoie de investiții reale în infrastructură, educație, sănătate și mobilitate modernă, Aeroportul Arad a devenit un simbol al risipei mascate în birocrație și hârțogăraie pseudo-tehnocratică.
Subvenționare cronică fără perspectivă
În 2025, doar 1,96 milioane lei sunt venituri proprii. Restul de peste 11,5 milioane lei vin direct de la bugetul județului, sub formă de ajutoare de stat și transferuri pentru activități „neeconomice”. Practic, 85% din funcționarea acestui aeroport este susținută din fonduri publice, fără ca activitatea să justifice o astfel de injecție financiară anuală.
Deficit enorm și constant pe activitatea de bază
La activitatea esențială – serviciile aeroportuare –, veniturile sunt de 1,36 milioane lei, în timp ce cheltuielile ajung la 8,57 milioane lei. Deficitul este colosal: 7,2 milioane lei, acoperit integral din bani publici. Într-o economie normală, o astfel de structură ar fi fost închisă sau complet reorganizată.
Profit din „activități comerciale”? O ficțiune contabilă
Se raportează un „profit” de 804.000 lei din activități comerciale, dar realitatea este că nu există o activitate comercială clar definită care să justifice acest rezultat. Este doar un transfer de justificare internă între centre de cost. Nimic nu e transparent.
Cheltuieli salariale în creștere cu 10% într-un aeroport gol
Salariile cresc cu aproape o jumătate de milion de lei față de anul precedent, ajungând la 5,3 milioane lei. Pentru ce? Pentru un aeroport care nu are trafic aerian semnificativ, care nu operează curse regulate relevante și care este necompetitiv la nivel regional.
În 2023, Aeroportul Arad a înregistrat 14.365 pasageri, iar în 2024, ușor mai mult – 15.270 pasageri. În contrast, Aeroportul Oradea a avut 169.166 pasageri în 2024, în creștere față de 152.543 în 2023. Diferența este dramatică. Asta în timp ce rezultatul brut prognozat se prăbușește la doar 190.000 lei, în scădere cu 70% față de 2024.
Plan de redresare? O iluzie birocratică
Se anunță un așa-zis „plan de redresare financiară”, dar acesta e un document formal, fără termene clare, fără indicatori de performanță, fără asumare managerială reală. Nicio strategie comercială serioasă, niciun plan de atragere a companiilor aeriene, nicio intenție de transformare reală.
Investiții ridicole și fără impact real
Doar 297.000 lei sunt bugetați pentru investiții în 2025, dintre care 150.000 pentru un echipament de degivrare (ca să nu expire certificarea).
Asta e tot ce poate un aeroport care consumă aproape 9 milioane de lei din bugetul public?
În loc de concluzie:
Aeroportul Arad e o instituție nereformată, cu pierderi sistemice, salarizare crescută și utilitate discutabilă. Consiliul Județean Arad continuă să pompeze bani într-o structură fără viziune, fără performanță, fără rost economic real. Acoperirea incompetenței prin limbaj birocratic nu mai ține. Arădenii merită explicații. Și o reformă reală.”
3 comentarii. Leave new
Aeroportul este plin de incompetenți în frunte cu directorul veniți de filiera Falcă din această cauză se scurg milioane din bani publici până nu o să aibă o cursă de linie măcar către București nu are rost să mai investim în această gaură neagră la fel cum se petrece și la CET sau compania de apă. Adică aceste personaje iau salariul un an de zile și au curse tip charter doar două luni pe an dar cât timp o să se mai scurgă în buzunarele filmelor prietene și tot felul de modernizări inutile banii tuturor cetățenilor Aradului?
Întrebați l pe falcă precis că știe Ceva????????
Aeroportul Arad, relansat de Adrian Toma!
Într-o mișcare neașteptată (dar mult așteptată de unii), Adrian Toma, vestitul director al Poliției Locale Arad, a anunțat că își ia zborul. La propriu. Surse apropiate turnului de control confirmă că Toma ar fi fost văzut pe pista Aeroportului Arad fluturând o legitimație și strigând: „Solicit decolare cu regim prioritar! Misiune de interes local!” Momentul emoționant s-a petrecut după o tentativă eșuată de a reorganiza aeroportul în stilul bine-cunoscut: cu camere de supraveghere la toaletă, rapoarte zilnice de poziționare a avioanelor și patrule mixte între ghișeul de check-in și dozatorul de apă.
Culmea absurdului a fost atinsă când Toma a instalat un filtru de control la poarta de îmbarcare și a început să scaneze candidații la concurs pentru un post de bagajist, întrebându-i serios dacă au asupra lor „obiecte contondente, intenții subversive sau… vreo pilă politică ascunsă în pantof”.
Înainte de decolare, a transmis următorul mesaj criptic către turnul de control:
„Aradul nu e pregătit pentru zborul meu. Dar va învăța să meargă după urmele mele, cu ecusonul la piept și regulamentul în buzunar.”