Autorizația pentru distribuirea caselor de marcat poate fi emisă și în format electronic, nu doar fizic. Principalul motiv al schimbării ține de faptul că nu mai este necesară ștampilarea ei. Măsura este deja în vigoare, odată ce a fost publicată în Monitorul Oficial.
Decizia apare în Ordinul 1307/2023 pentru modificarea anexei la Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 158/2015 privind aprobarea modelului autorizației de distribuție a aparatelor de marcat electronice fiscale, publicat în Monitorul Oficial nr. 336.
Prin noul act normativ a fost deja aprobat noul model al autorizației pentru distribuirea caselor de marcat, ceea ce înseamnă că va putea fi emisa de acum încolo și în format electronic.
Achiziționarea și fiscalizarea noilor case de marcat
Obligația utilizării casei de marcat fiscale o au agenții economici care livrează bunuri către populație sau/și prestează servicii către populație cu caracter permanent. Obligația de utilizare a casei de marcat ia naștere de la data începerii activității.
Casele de marcat se cumpără exclusiv de la firme acreditate pentru comercializarea și repararea acestui tip de produse, lista furnizorilor putând fi consultată pe pagina de internet a ANAF.
Procedura de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale este reglementată prin Ordinul nr. 435/2021 din 25 martie 2021 emis de președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
Astfel, operatorii economici care utilizează aparatele de marcat electronice fiscale instalate în zone deservite de rețele de comunicații electronice au obligația trecerii aparatelor din regimul de funcționare cu profil 0 la regimul de funcționare cu profil 1.
Aparatele de marcat electronice fiscale care funcționează în profilul 0 sunt aparatele de marcat electronice fiscale instalate în zone nedeservite de rețele de comunicații electronice.
Conținutul declarației
Informațiile conținute în declarația operatorilor economici care desfășoară activitate în zone nedeservite de rețele de comunicație electronice:
1. Datele de identificare ale utilizatorilor de aparate de marcat electronice fiscale:
a) codul de identificare fiscală;
b) denumirea operatorului economic;
c) numărul unic de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal;
d) adresa locului de instalare sau utilizare a aparatului de marcat electronic fiscal;
e) datele de identificare şi calitatea persoanei care este desemnată să transmită informații și/sau să efectueze înregistrări privind aparatele de marcat electronice fiscale.
2. Declarația pe propria răspundere prin care utilizatorul menționează că aparatul de marcat va funcționa în modul de lucru offline, semnată de reprezentantul legal al operatorului economic.