Conducerea Inspectoratului de Poliţie Judeţean Arad și-a prezentat activitatea din anul 2024 în cadrul unei conferințe de presă organizată la sediul Prefecturii Arad.
CAPITOLUL I. MANDATUL ȘI OBIECTIVELE INSTITUȚIONALE
Activitatea Inspectoratului de Poliţie Judeţean Arad s-a desfăşurat în scopul asigurării unui climat de ordine şi siguranţă publică pe întreg teritoriul judeţului, având în vedere contextul național și internațional.
Activităţile realizate au fost planificate, organizate, desfăşurate şi evaluate pe criteriile de eficiență, iar evaluarea permanentă a situației operative, a obiectivelor și priorităților, au reprezentat ținte strategice ale managementului I.P.J. Arad.
CAPITOLUL II. MANAGEMENTUL RESURSELOR INSTITUȚIONALE
1. Resursele umane
La data de 31.12.2024, procentul de ocupare a funcțiilor din cadrul I.P.J. Arad era de 81,52%.
2. Resursele logistice
În anul 2024 s-au continuat activitățile de implementare a proiectului „Lucrări de reabilitare termică și modernizare spații de lucru la IPJ Arad și UM 0556 Arad” finanțat prin Programul Operațional Regional 2014-2020 (Regio-POR 2014-2020, cu o valoare totală proiect de 42.193.962,38 lei). La data de 31.12.2024, a fost finalizată construcția, au fost finalizate activititățile din proiect și a fost depusă cererea de rambursare finală.
În cursul anului 2024, s-au efectuat achiziții pentru reparații curente și de întreținere, în valoare totală de aproximativ 565.000 de lei, la sediile Biroului de Poliție Comunală Vladimirescu, secțiile urbane și rurale de poliție, precum și la sediul I.P.J. Arad, corpul C.
CAPITOLUL III. REALIZĂRI ÎN DOMENIUL DE COMPETENŢĂ
- SIGURANŢA CETĂŢEANULUI ŞI EVOLUŢIA FENOMENULUI INFRACŢIONAL
1.Prezentare generală a activității și rezultatelor
În anul 2024, la nivelul I.P.J. Arad au fost desfășurate 29 de razii (cu 2 mai mult față de anul 2023), 732 de acțiuni de amploare cu efective lărgite și 4.681 de controale directe, în urma cărora au fost constatate 1.120 de infracțiuni (cu 65 mai multe față de anul 2023), din care 945 în flagrant (cu 141 mai multe față de anul 2023).
Au fost aplicate 65.718 sancțiuni contravenționale, la diferite acte normative, potrivit competențelor, în valoare de aproximativ 34.500.000 de lei, (din care 63.788 de contravenții prevăzute de O.U.G. nr.195/2002, privind circulația pe drumurile publice).
În cursul perioadei analizate au fost identificate, monitorizate și aplanate 2.024 de stări conflictuale (cu 288 mai puține față de anul 2023), dintre care 1.122 intrafamiliale, 28 între grupuri de persoane și 874 generate de alte motive.
Efectivele I.P.J. Arad au intervenit la 14.734 de evenimente (cu 839 mai multe față de anul 2023), din care 13.437 sesizate prin SNUAU 112 (cu 1.073 mai multe față de anul 2023).
2. Prevenirea criminalității
În domeniul prevenirii criminalităţii, în cursul anului au fost desfășurate activități conform programelor elaborate de Poliția Română, precum și în baza planurilor proprii în concordanță cu trendul infracțional înregistrat la nivelul județului Arad. Direcțiile de acțiune au fost prevenirea criminalității informatice, a violenței domestice, a victimizării minorilor și a accidentelor rutiere.
Amintim aici campaniile „Școala părinților”, „Tăcerea e tot violență. Vocea ta e soluția!”, „Împreună pentru o vacanță în siguranță”, precum și proiectele educaționale interinstituționale „O zi în penitenciar”, „Renunță la iluzii. NU la viitor!”, precum și campania demarată de I.P.J. Arad în parteneriat cu alte instituții și universități din Arad și Timiș, „Realități și provocări în spațiul securității cibernetice”.
3. Managementul integrat al ordinii şi siguranţei publice
În perioada analizată au fost executate acțiuni punctuale pe linia prevenirii și combaterii fenomenului infracțional și contravențional, în zonele cu potenţial criminogen ridicat.
În cadrul acestora, împreună cu efective ale I.J.J. Arad, s-au asigurat măsuri de ordine publică pe timpul manifestărilor de protest și manifestărilor culturale, artistice și sportive de pe raza județului Arad, fiind constatate 220 de infracțiuni, și aplicate 216 contravenții, în valoare de aproximativ 91.700 de lei.
4. Criminalitatea stradală
În perioada de referință, la nivelul I.P.J. Arad, au fost sesizate 695 de infracţiuni stradale, (față de 670 de infracțiuni stradale sesizate în anul 2023). 540 de infracțiuni au fost săvârșite în mediul urban și 155 în mediul rural.
Principalele genuri de infracţiuni stradale sesizate la nivelul I.P.J. ARAD sunt infracțiunile de lovirea sau alte violențe – 304 fapte, cu o creștere de aproximativ 60%, furt – 230 de fapte, care au înregistrat o scădere de 22,3%, distrugerea – 116 de fapte, în scădere cu 15,42% și 5 fapte de tulburarea ordinii și liniștii publice, cu o faptă mai mult față de anul trecut.
5.Prevenirea și combaterea infracționalității asociate violenței în familie
În cursul anului trecut, au fost emise, de instanțele judecătorești, 230 de ordine de protecție (față de 207 în 2023). Din totalul ordinelor de protecție, au fost soluționate 225.
Polițiștii au emis, în anul 2023, 228 de ordine de protecție provizorii (față de 225 de ordine de protecție provizorii emise în anul 2023), din care, în mediul urban au fost emise 126 (față de 101), iar în mediul rural 102 (față de 124).
În perioada analizată, au fost înregistrate 480 de infracțiuni în contextul violenței domestice.
Referitor la încălcarea ordinului de protecție (conform art.47 din Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice), au fost sesizate 73 de infracțiuni (față de 58 în 2023).
6.Criminalitatea în mediul rural
În anul 2024, în mediul rural au fost comise 1.787 de infracțiuni, față de 1.872 în anul precedent (cu 85 mai puține).
Principalele infracțiuni înregistrate în anul precedent au fost : lovirea sau alte violenţe – 440 de fapte (mai puțin cu 45 față de 2023); furtul – 290 de fapte (cu 64 mai puține față de 2023); ameninţarea – 101 (cu 15 mai puține față de 2023); conducerea unui vehicul fără permis de conducere – 100 de infracțiuni (cu 16 mai puține față de 2023); conducerea sub influența alcoolului – 128 de fapte (cu 2 mai puține față de 2023).
7.Siguranţa rutieră şi a transporturilor
La nivelul I.P.J. Arad, creșterea siguranţei rutiere și reducerea riscului rutier se mențin priorităţi locale, având în vedere numărul relativ mare de accidente rutiere grave, precum și a persoanelor decedate, respectiv rănite grav în aceste evenimente.
În anul 2024, în județ s-au produs 74 de accidente grave (-14%), din care au rezultat 26 de persoane decedate (-3%) și 57 de persoane rănite grav (-18%), faţă de 88 de accidente grave, din care au rezultat 29 de persoane decedate și 73 de persoane rănite grav, în anul 2023.
Principalele 5 cauze generatoare ale accidentelor grave de circulaţie sunt: neacordarea priorității de trecere vehiculelor, abaterile bicicliștilor, neacordarea priorității de trecere pietonilor, viteza neregulamentară, și depășirea neregulamentară.
În cadrul acțiunilor și activităților de supraveghere şi control al traficului rutier, efectivele de poliție rutieră au luat măsuri de sancționare a 31.157 de participanți la trafic, cu aproximativ 16% mai puțin față de anul 2023.
Au fost reținute 1.668 de permise de conducere, mai puțin cu 921 față de anul precedent. Au fost retrase 1.136 de certificate de înmatriculare, față de 1.430 în 2023.
Polițiștii rutieri au constatat, cercetat și soluționat 965 de fapte de natură penală (mai mult cu 14 față de anul precedent). Dintre faptele penale constatate, 275 au fost infracțiuni privind conducerea autovehiculelor sub influența alcoolului sau a substanțelor psihoactive, cu 19 mai puține decât în anul 2023.
8.Siguranţa în şcoli
În judeţul Arad există 453 de unităţi de învăţământ, din care 155 de grădiniţe în mediul rural și 87 de grădinițe în mediul urban, 128 de şcoli primare și gimnaziale în mediul rural și 26 de școli primare și gimnaziale în mediul urban, 7 licee în mediul rural și 35 licee/colegii în mediul urban, precum și 15 de unități de învățământ care fac parte din rețeaua școlară, respectiv cluburile copiilor, clubul sportiv și altele.
În cursul anului 2024, au fost săvârșite 39 de fapte penale, faţă de 34 de fapte în perioada similară 2023 (+5), dar în anul școlar 2024-2025, până în acest moment, avem o scădere a infracționalității în școli. Acest fapt se datorează și cooperării cu partenerii instituționali, cu care au fost desfășurate foarte multe activități în campaniile adresate tuturor categoriilor de beneficiari, atât în timpul școlii cât și în vacanțe: elevi, părinți, cadre didactice și membri ai comunității.
COMBATEREA CRIMINALITĂŢII
1. Activități desfășurate și rezultate obținute
În perioada analizată, la nivelul județului Arad au fost sesizate 7.561 de infracțiuni, înregistrându-se o ușoară creștere față de anul 2023, cu 0,37%.
2. Criminalitatea contra patrimoniului
La nivelul I.P.J. Arad, în anul 2024, comparativ cu anul 2023, infracţiunile contra patrimoniului au înregistrat o creștere de aproximativ 1,50%, fiind înregistrate 2.927 de fapte. Cele mai multe infracțiuni înregistrate au fost cele de furt (1.528 de fapte), în scădere cu 3,6 %.
Pe linia protejării patrimoniului cultural, au fost înregistrate 47 de dosare penale privind construirea fără autorizație sau executarea de lucrări, fără autorizație, la construcții amplasate în zone de protecție a monumentelor istorice.
3. Criminalitatea informatică
Acest domeniu de activitate se remarcă prin prezența unui fenomen care a prins avânt în ultimii ani.
În cursul anului au fost înregistrate 250 de dosare penale pe linia infracțiunilor informatice și au fost soluționate 177 dosare penale.
Cele mai multe infracțiuni din sfera criminalității informatice sesizate au fost cele cele care privesc efectuarea de operațiuni financiare în mod fraudulos (107), urmate de cele care privesc săvârșirea infracțiunilor de înșelăciune (76), acces ilegal la un sistem informatic (71), fals informatic (9). Deși se constată o scădere a sesizărilor privind săvârșirea infracțiunilor de fals informatic, față de perioada similară a anului precedent (-11), au fost înregistrate creșteri în rândul infracțiunilor de înșelăciune (+2 fapte) și acces ilegal la un sistem informatic (+15), prin utilizarea metodaei „investment fraud”.
4. Criminalitatea economico-financiară
Activitatea în domeniu a vizat asigurarea unui climat de legalitate pentru mediul de afaceri şi protecţia bugetului general consolidat, prin combaterea evaziunii fiscale, în toate sectoarele economice.
A fost începută urmărirea penală față de 278 de persoane (cu 99 mai multe față de anul 2023) și au fost luate măsuri preventive față de 19 persoane (cu 10 mai puține față de anul precedent).
Polițiștii S.I.C.E. au efectuat 85 de percheziții domiciliare și au pus în aplicare 56 de mandate de aducere.
Prejudiciul total constatat a fost de aproximativ 40.900.000 de lei. În anul anterior, prejudiciul constatat a fost de aproximatv 4.325.000 de lei.
În perioada de referință, în dosarele penal instrumentate de D.I.I.C.OT., au fost confiscate aproximativ 38.020.000 de țigarete susceptibile a proveni din contrabandă (din care peste 24.000.000 pe parcursul a 12 acțiuni de prindere în flagrant, în județul Arad precum și în țară), 64 de tone de tutun pentru țigări, susceptibile a proveni din contrabandă.
În cadrulacțiunilor proprii, au fost ridicate în vederea confiscării aproximativ 630.000 de țigarete susceptibile a proveni din contrabandă și aproximativ 8,3 tone de material pirotehnic.
În cadrul acțiunilor polițiștilor S.I.C.E., au fost desființate 3 fabrici clandestine de țigarete de contrabandă, din care 2 pe teritoriul României și una în Cehia.
5. Infracţionalitatea în domenii specifice (silvicultură, piscicultură)
În cadrul acțiunilor și controalelor efectuate în domeniul prevenirii și combaterii delictelor silvice, au fost aplicate 250 de sancțiuni contravenționale la regim silvic, în valoare totală de aproximatv 543.000 de lei, fiind confiscați 1.932 de metri cubi de material lemnos, în valoare de aproximativ 600.000 de lei.
În vederea prevenirii şi combaterii braconajului piscicol, în perioada evaluată au fost organizate 296 de controale, au fost verificate 325 obiective și au fost aplicate 17 sancţiuni contravenţionale, în valoare de 3.800 de lei.
6. Infracţionalitatea la regimul armelor, explozivilor şi substanţelor periculoase
Infracțiunile de nerespectare a regimului armelor, muniţiilor, materialelor nucleare și al materiilor explozive înregistrează o scădere de 9 infracțiuni, de la 87 în anul 2023 la 78 în anul 2024, dintre care 38 de infracțiuni de nerespectare a regimului armelor și munițiilor, 1 infracțiune de uz de armă fără drept, 6 infracțiuni la Legea nr.126/1995 privind regimul materiilor explozive și 10 infracțiuni la Legea nr. 407/2006 – legea vânătorii și a protecției fondului cinegetic.
Polițiștii Serviciului Arme, Explozivi și Substanțe Periculoase au indisponibilizat, în urma activităților desfășurate în anul 2024, 1.545 de kilograme de articole pirotehnice (+35% față de anul 2023); aproximativ 952.000 de kilograme și 9.800 de litri de deșeuri (față de 120 de kilograme și 147 de litri, în 2023); și aproximativ 29.000 de kilograme și 2.000 de litri substanțe periculoase (față de 17.275 de kilograme și 7.375 de litri, în 2023).
Au mai fost indisponibilizate 53 de arme (mai puțin cu 8% față de anul precedent), din care 32 letale și 21 neletale. Din categoria armelor letale, 7 erau deținute ilegal, iar dintre cele neletale, 14. Au mai fost ridicate, în vederea confiscării, aproximativ 4.275 de bucăți de muniție.
7. Activități de urmărire și supraveghere judiciară
În anul 2024, pe linia persoanelor dispărute au fost înregistrate 277 de cazuri (față de 212 în anul 2023), dintre care 102 minori (18 având vârsta sub 14 ani), iar în perioada analizată au fost soluţionate 281 de cazuri de dispariţie. Niciun caz de dispariție a unui minor nu a rămas nesoluționat.
Pe linie de supraveghere judiciară, în perioada analizată existau 62 de măsuri preventive dispuse de organele judiciare. S-au înregistrat 213 măsuri preventive (cu 3 mai mult față de anul 2023), 220 au fost închise prin condamnare sau ca urmare a încetării de drept, rămânând în supraveghere 55 de măsuri preventive.
8. Volumul dosarelor penale
În cursul anului 2024 au fost înregistrate 7.501 dosare penale (o creștere cu mai puțin de 1%), și și au fost soluționate 8.894.
9. Măsuri preventive
În perioada de referință, în cadrul dosarelor penale instrumentate la nivelul I.P.J. Arad, s-au dispus măsuri preventive împotriva a 367 de persoane (față de 352 de persoane în anul precedent), dintre care 75 de persoane arestate preventiv (față de 107 persoane în anul precedent), 2 persoane arestate la domiciliu (față de 3 în anul precedent), 57 de persoane cu control judiciar (față de 26 de persoane în anul precedent) și 233 de persoane reținute, față de 216 persoane în anul precedent.
CAPITOLUL IV. COOPERAREA INTERINSTITUŢIONALĂ ŞI INTERNAŢIONALĂ
Pentru asigurarea unui climat de siguranţă civică în judeţ, I.P.J. Arad a avut o conlucrare permanentă cu Instituţia Prefectului, cu Autoritatea Teritorială de Ordine Publică, cu toate structurile din sistemul național de ordine și siguranță publică de la nivel judeţean, cu unitățile județene din cadrul Ministerului Justiției, cu Serviciul Român de Informații, precum şi cu alte instituţii responsabile de respectarea normelor legale, cooperare care a urmărit realizarea unității de acţiune și îndeplinirea obiectivelor comune.
Urmare a demersurilor I.P.J. Arad privind accesarea fondurilor nerambursabile destinate combaterii criminalității transfrontaliere, a fost identificat Inspectoratul General de Poliție al Republicii Moldova, ca partener internațional propus în derularea proiectului „Combaterea traficului de ființe umane și a migrației ilegale pe direcția Est-Vest de intrare în Uniunea Europeană”, MPF – Borders & Security.
Inspectoratul General de Poliție al Republicii Moldova a solicitat sprijinul I.P.J. Arad în vederea implementării proiectului „Fighting organised crime in the Eastern Partnership Region”, Europol Low-Value Grants ref. EaP/LV/2021
Unitatea noastră a fost implicată prin prezența experților/reprezentanților proprii la atelierele de formare în Republica Moldova și Lituania. În cursul lunii iulie 2024 proiectul a fost finalizat, Biroul de Investigații Criminale Lituania (Lithuanian Criminal Police Bureau) înaintând raportul final de implementare. Managementul implementării a fost gestionat la nivelul liderului de proiect.
CAPITOLUL V. OBIECTIVE ȘI PRIORITĂȚI PENTRU ANUL 2025
1. Ordine și șiguranță publică
- Menținerea climatului de ordine și siguranță publică precum și prevenirea și combaterea tuturor formelor de criminalitate;
- Gestionarea fenomenului infracţional şi menţinerea gradului de siguranţă pentru cetăţeni în contextul adrerării României la spațiul Schengen;
- Creșterea eficienței dispozitivelor de siguranță publică care acționează în sistem integrat, cu efective ale Poliției de Frontieră și Jandarmeriei Române;
- Menținerea unui climat de ordine publică în zonele unităților de învățământ preuniversitar, și intensificarea cooperării cu autoritățile publice locale pentru implementarea unor măsuri de securitate în grădinițe și școli;
2. Circulația pe drumurile publice
- Prevenirea accidentelor grave și combaterea încălcării legislației rutiere;
- Intensificarea activităților pe linia combaterii excesului de viteză;
- Intensificarea activităților de combatere a consumului de alcool și substanțe interzise, în cazul participanților la trafic;
- Desfășurarea unei campanii la nivel jduețean, pentru disciplinarea bicicliștilor și prevenirea evenimentelor rutiere în care sunt implicați;
- Constituirea patrulelor școlare de circulație, formate din elevi din clasele de gimnaziu și liceu, care să acționeze în zonele trecerilor de pietoni semnalizate, marcate corespunzător prin marcaje și indicatoare rutiere, din perimetrul instituțiilor de învățământ, sub îndruamrea unui cadru didactic și a uui polițist rutier.
3. Investigații criminale
- Prevenirea infracționalității comisă cu violență;
- Cunoașterea și destructurarea grupurilor infracționale;
- Depistarea persoanelor dispărute, cu precădere a minorilor;
- Punerea în executare a mandatelor de arestare preventivă și a mandatelor de executare a pedepselor cu închisoarea, emise de instanțele judecătorești române și din alte state.
4. Criminalitate economică
- Combaterea evaziunii fiscale, contrabandei şi traficului cu produse accizabile, a corupţiei şi a infracţiunilor contra patrimoniului cu accent pe aplicarea măsurilor asiguratorii și recuperarea prejudiciilor;
- Combaterea ilegalităților din domeniul protecției mediului, cu accent pe exploatarea agregatelor minerale;
- Recuperarea prejudiciului în cauzele penale instrumentate;
- Combaterea faptelor de corupție și fraudă la regimul acizițiilor publice.
5. Regimul arme, muniții și explozivi
- Scoaterea de pe piață a armelor ilegale;
- Combaterea infracțiunilor asupra mediului;
- Digitalizarea procesului de depunere a cererilor de autorizare, de către persoanele fizice și juridice, prin implementarea și familiarizarea cetățenilor cu aplicația E-Arm.
6. Siguranță școlară
- Creșterea gradului de siguranță a elevilor și personalului didactic în unitățile de învățământ;
- Intensificarea activităților în comunitate, cu scopul informării populației cu privire la situațiile de risc și cele vulnerabile în care pot fi implicați elevii;
- Implementarea de programe și proiecte educaționale cu scop preventiv, împreună cu instituțiile partenere, pentru prevenirea victimizării minorilor, a bullying-ului și prevenirea formării de obiceiuri periculoase (fumat, comsum de alcool, substanțe psihoactive).
7. Alte priorități
- Identificarea de surse de finanțare, pentru proiecte din finanțare europeană conform liniilor de finanțare existente sau adaptate necesităților viitoare prin ADR Vest;
- Continuarea implementării digitalizării în toate aspectele activității polițienești, inclusiv în activitatea de cercetare penală și soluționare a dosarelor penale, într-un sistem comun integrat cu Ministerul Public.
1 comentariu. Leave new
== BLA BLA BLA == SCARBA MI E== INCREDEREA POPULATZIEI IN ACEST GRUP ORGANIZAT ESTE DE DOAR 43/100 –SURSA IRES DEC 2024 == SCARBA MI E == PE VREMEA LUI CEAUSESCU MILITZIA AVEA INCREDERE 68/100 == RAPORTUL ONU DIN OCT 1986 PRIVIND DREPTURILE OMULUI DIN RSR .