Cea de-a 81-a ediţie a Festivalului de Film de la Veneţia s-a încheiat sâmbătă cu acordarea premiilor, marcând începutul sezonului de decernare a premiilor în cinematografie şi fiind un prim indicator pentru Oscaruri. Opt din ultimele 12 premii pentru cel mai bun regizor de la Oscaruri au revenit unor filme care au debutat la Veneţia.
Patru premii pentru Anul Nou care n-a fost
Filmul românesc „Anul Nou care n-a fost” a primit premiul pentru Cel mai bun film din secţiunea Orizzonti
ANUL NOU CARE N-A FOST, regizat de Bogdan Mureșanu, a fost proiectat în competiția Orizzonti, fiind primit cu multe emoții și îndelungi ropote de aplauze, beneficiind de atenția și aprecierea publicului și a criticii internaționale.
Filmul „Anul nou care n-a fost” în regia lui Bogdan Mureşanu a câştigat premiul Pentru Cel mai bun film din secţiunea Orizzonti în cadrul Ceremoniei de Închidere a Festivalului Internaţional de Film de la Veneţia, Biennale Cinema, ediţia 81.
Premiul i-a fost înmânat, sâmbătă seară, regizorului Bogdan Mureşanu.
„Dedic acest premiu întregii echipe care a lucrat la acest amplu film, cu peste 40 de actori minunaţi. De asemenea, pentru că acest film aminteşte şi despre viaţa sub un regim dictatorial dedic acest premiu tuturor oamenilor din lume aflaţi încă această situaţie, care caută demnitate, libertate şi umanitate. Sper să aveţi un An Nou aşa cum am avut şi noi”, a spus Bogdan Mureşanu.
Filmul a fost răsplătit la Veneţia şi cu Premiul FIPRESCI – oferit de juriul Federaţiei Internaţionale a Criticilor de Film – şi cu Premiul Bisato d’Oro al criticilor independenţi, pentru Cel mai bun scenariu.
Criticii independenți prezenți la ediția 81 a festivalului au apreciat, de asemenea, filmul ANUL NOU CARE N-A FOST, care a câștigat din partea reprezentanților acestora premiul Bisato d’Oro 2024 pentru Cel mai bun scenariu.
Juriul format din Paolo De Cesare (Președinte), Violeta Bava, Maria Giovanna Vagenas, Rüdiger Suchsland, Erfan Rashid și Giovanni Bogani au apreciat că „Scenariul lui Bogdan Mureșanu ilustrează cu sensibilitate un momentul crucial pentru istoria României, intercalând într-un mod excepțional destinele unor personaje distincte și puternice, oferindu-ne, în același timp, o poveste emoționantă și un studiu unic al sufletului, o adevărată comedie umană.”
Premiul Bisato d’Oro a fost inițiat în 2007 de Ugo Brusaporco și Claudio Maleti, din dorința valorizării relației dintre festivalul de film și comunitatea din Lido și este prezidat de Ugo Brusaporco și Tiziano Bertoncello. Printre titlurile laureate la edițiile anterioare se numără numeroase pelicule importante, apreciate de critica internațională de film, precum: „Balada triste de trompeta” (r. Alex de la Iglesia), „The Nightingale” (r. Jennifer Kent), „Babyteeth” (r. Shannon Murphy), „Colectiv” (r. Alexander Nanau), „Spre Nord” (r. Mihai Mincan).
Boróka Biró, directoarea de imagine a filmului ANUL NOU CARE N-A FOST, a fost recompensată cu mențiunea specială pentru imagine Premio Autrici under 40 „Valentina Pedicini”,
distincție ce recunoaște talentul unei autoare sub 40 de ani, pentru o performanță remarcabilă în regie, scenariu, montaj, imagine, într-un film prezentat în secțiunile Orizzonti, Orizzonti Extra, Giornate degli Autori și Settimana Internazionale della Critica. Boróka este prima directoare de imagine care primește acest premiu, aflat la a patra ediție, sub egida „Venezia a Napoli. Il Cinema Esteso” (eveniment ajuns la ediția cu numărul 17, care va avea loc anul acesta în perioada 22-27 octombrie, la Napoli).
Juriul format din Gina Annunziata (profesoară a Școlii de Cinema și Audiovizual a Academiei de Arte Frumoase din Napoli), Antonella Di Nocera (directoarea „Venezia a Napoli. Il cinema esteso”), Titta Fiore (jurnalistă și critic de film, președinta Comisiei de Film din Regiunea Campania), Anna Masecchia (profesoară de Limbaj cinematografic și media la Universitatea Federico II din Napoli), Cristina Piccino (jurnalistă și critic de film) a mai acordat Premiul pentru cea bună regie: Anne – Sophie Bailly pentru filmul francez MON INSÉPARABLE și Elisabeth Lo pentru filmul MISTRESS DISPELLER (China, SUA), ambele din secțiunea Orizzonti, și mențiunea specială pentru regie și scenariu – Xiaoxuan Jiang, pentru filmul TO KILL A MONGOLIAN HORSE (coproducție Malaezia – SUA – Hong Kong, Coreea de Sud – Japonia), din secțiunea Giornate degli Autori.
„Sunt onorată și recunoscătoare pentru acest premiu. Mă consider cu adevărat norocoasă pentru că Bogdan a avut încredere în mine, pentru că am avut șansa de a porni de la un scenariu și o bază foarte bună și pentru că am avut lucrat cu o echipă specială, care mi-a fost alături cu profesionalism, pasiune și cu susținere totală, atât în momentele pline de incertitudini, cât și în cele mai friguroase nopți de filmare în exterior.”, a declarat Boróka Biró.
Boróka Biró, absolventă a UNATC „I.L. Caragiale”, precum și a programelor speciale Berlinale Talents 2021 și Sarajevo Talents 2017, a fost laureata Premiului „Tânără Speranță” la Gala Premiilor Gopo 2015 pentru imaginea filmului „Planșa” (regia Andrei Gheorghe). ANUL NOU CARE N-A FOST este al doilea lungmetraj de ficțiune la care a lucrat ca director de imagine.
„Menținând limbajul cinematografic al scurtmetrajului „Cadoul de Crăciun”, regizat de Bogdan Mureșanu și filmat de directorul de imagine Tudor Platon, am introdus stiluri vizuale diferite pentru fiecare personaj – unele idilice, unele frenetice, altele mai elegante, pentru a sugera mai multe despre stilurile lor de viață. Cea mai mare parte din film a fost realizată în formatul 4:3, specific epocii, însă, finalul adoptă un ton diferit, făcând o tranziție la formatul 16:9. În acest proiect am avut parte de o echipă extraordinară și sunt recunoscătoare tuturor celor cu care am colaborat la realizarea acestui lui.”, a menționat Boróka Biró pentru IndieWire.
„Anul nou care n-a fost/ The New Year that Never Came”, primul lungmetraj de ficţiune scris şi regizat de Bogdan Mureşanu, este o tragicomedie a cărei acţiune se desfăşoară într-o singură zi, înaintea Revoluţiei din 1989, în care personajele caută normalitate, siguranţă, iubire, libertate şi sens, într-o lume absurdă, alimentată de frică.
Protagoniştii principali ai filmului sunt: Adrian Văncică, Iulian Postelnicu, Emilia Dobrin, Mihai Călin, Nicoleta Hâncu, Andrei Miercure, Manuela Hărăbor, Ioana Flora şi Ada Galeş.
Din distribuţie mai fac parte: Victoria Raileanu, Elvira Deatcu, Marian Râlea, Vasile Muraru, Ion Sapdaru, Mircea Andreescu, Radu Gabriel, Vlad Ionuţ Popescu, Theodor Şoptelea, Răzvan Vasilescu, Ioan Paraschiv, Doru Cătănescu, Gabriel Spahiu, Angel Popescu, Nicodim Ungureanu, Ilinca Hărnuţ, Sorin Cociş, Marius Damian, Marian Adochiţei, Dana Voicu, Afrodita Androne, Virgil Aioanei, Luca Toma şi mulţi alţii.
Scris, regizat şi produs de Bogdan Mureşanu, „Anul nou care n-a fost” va putea fi urmărit în cinematografele româneşti din 24 septembrie, fiind distribuit de Forum Film România.
O producţie Kinotopia, România, lungmetrajul „Anul nou care n-a fost” a fost realizat în co-producţie cu: SRTV (Societatea Română de Televiziune), All Inclusive Film (Serbia) şi în asociere cu Chainsaw Europe.
Lista completă a câştigătorilor la Festivalul de Film de la Veneţia 2024
LEUL DE AUR pentru cel mai bun film – THE ROOM NEXT DOOR de Pedro Almodóvar (Spania)
LEUL DE ARGINT – VERMIGLIO de Maura Delpero (Italia, Franţa, Belgia)
PREMIUL PENTRU CEL MAI BUN REGIZOR – Brady Corbet pentru filmul THE BRUTALIST (Regatul Unit)
COPPA VOLPI pentru cea mai bună actriţă – Nicole Kidman în filmul BABYGIRL de Halina Reijn (Statele Unite)
COPPA VOLPI pentru cel mai bun actor – Vincent Lindon în filmul JOUER AVEC LE FEU de Delphine Coulin şi Muriel Coulin (Franţa)
PREMIUL pentru cel mai bun scenariu – Murilo Hauser şi Heitor Lorega pentru filmul AINDA ESTOU AQUI de Walter Salles (Brazilia, Franţa)
PREMIUL SPECIAL AL JURIULUI – APRIL de Dea Kulumbegashvili (Franţa, Italia, Georgia)
SECŢIUNEA ORIZZONTI
Juriul ORIZZONTI al celei de-a 81-a ediţii a Festivalului de Film de la Veneţia, prezidat de Debra Granik şi alcătuit din Ali Asgari, Soudade Kaadan, Christos Nikou, Tuva Novotny, Gábor Reisz şi Valia Santella, după vizionarea celor 19 lungmetraje şi 13 scurtmetraje din competiţie a decis să acorde
PREMIUL ORIZZONTI PENTRU CEL MAI BUN FILM pentru: ANUL NOU CARE N-A FOST (THE NEW YEAR THAT NEVER CAME) de Bogdan Mureşanu (România, Serbia)
PREMIUL ORIZZONTI PENTRU CEL MAI BUN REGIZOR pentru: Sarah Friedland pentru filmul FAMILIAR TOUCH (Statele Unite)
PREMIUL SPECIAL ORIZZONTI AL JURIULUI pentru: HEMME’NIN ÖLDÜĞÜ GÜNLERDEN BIRI (ONE OF THOSE DAYS WHEN HEMME DIES) de Murat Fıratoğlu (Turcia)
PREMIUL ORIZZONTI PENTRU CEL MAI BUN ACTOR pentru: Francesco Gheghi în filmul FAMILIA de Francesco Costabile (Italia)
Premiul ORIZZONTI pentru cel mai bun scenariu pentru: Scandar Copti pentru filmul HAPPY HOLIDAYS (Palestina, Germania, Franţa, Italia, Qatar)
PREMIUL ORIZZONTI PENTRU CEL MAI BUN SCURT FILM pentru: WHO LOVES THE SUN de Arshia Shakiba (Canada)
Nominalizarea scurtmetrajului de la Veneţia pentru Premiile Europene de Film 2024 pentru: RENÉ VA ALLA GUERRA de Luca Ferri, Morgan Menegazzo, Mariachiara Pernisa (Italia)
SECŢIUNEA FILM DE DEBUT
Juriul celei de-a 81-a ediţii a Festivalului de Film de la Veneţia, prezidat de Gianni Canova şi format din Ricky D’Ambrose, Bárbara Paz, Taylor Russell şi Jacob Wong, a decis să acorde
PREMIUL LEUL VIITORULUI „LUIGI DE LAURENTIIS” PENTRU FILM DE DEBUT pentru: FAMILIAR TOUCH de Sarah Friedland (Statele Unite)
SECŢIUNEA VENEŢIA CLASSICI
Juriul acestei secţiuni, prezidat de Renato De Maria şi format din 24 de studenţi la cinematografie, aleşi dintre profesorii programelor universitare italiene de cinematografie, a decis să acorde
PREMIUL CLASSICI PENTRU CEL MAI BUN DOCUMENTAR pentru: CHAIN REACTIONS de Alexandre O. Philippe (Statele Unite)
PREMIUL CLASSICI PENTRU CEL MAI BUN FILM RESTAURAT pentru: ECCE BOMBO de Nanni Moretti (Italia, 1978)
SECŢIUNEA IMMERSIVE
Juriul VENEZIA IMMERSIVE, prezidat de Celine Daemen şi format din Marion Burger şi Adriaan Lokman, după ce a vizionat cele 26 de proiecte din competiţie, a decis să acorde
MARELE PREMIU VENEZIA IMMERSIVE pentru: Ito Meikyū de Boris Labbé (Franţa, Luxemburg)
PREMIUL SPECIAL IMMERSIVE pentru: OTO’S PLANET de Gwenael François (Luxemburg, Canada, Franţa)
PREMIUL DE REALIZARE IMMERSIVE pentru: IMPULSE: PLAYING WITH REALITY de Barry Gene Murphy, May Abdalla (Regatul Unit, Franţa).
Sursa/Foto: Facebook/ Anul Nou care n-a fost