Construcțiile de infrastructură rutieră ar trebui să fie un simbol al progresului și al competenței inginerești. Din păcate, în cazul podului hobanat peste râul Mureș, realitatea este cu totul alta: un proiect care a promis modernizare și conectivitate s-a transformat într-un exemplu de proastă execuție, neglijență tehnică și risipă de fonduri publice.
Un proiect ambițios, o implementare dezastruoasă
Promovat inițial ca un simbol al dezvoltării regionale și un model de inginerie modernă, podul hobanat trebuia să asigure o legătură eficientă între două zone-cheie ale județului. Designul spectaculos – tip hobanat, rar folosit în România – părea să promită durabilitate, estetică și funcționalitate. În practică însă, execuția proiectului a fost marcată de o serie de erori fundamentale, atât în proiectare, cât și în realizare.
Probleme tehnice majore
La scurt timp după finalizarea lucrărilor, au apărut probleme vizibile care ridică serioase semne de întrebare asupra calității construcției:
- Alinierea greșită a elementelor de structură: cablurile hobanate sunt tensionate neuniform, generând presiuni asimetrice care pot afecta stabilitatea pe termen lung.
- Tensiuni în tablierul podului: inginerii structurali au semnalat fisuri premature în betonul de la îmbinările cheie, semn al unui calcul incorect al solicitărilor dinamice.
- Deficiențe de drenaj și hidroizolație, care au dus la infiltrații și degradări vizibile încă din primul sezon ploios.
- Testele de încărcare, acolo unde s-au realizat, au fost în mod evident ignorate sau viciate – podul prezintă vibrații anormale chiar și la un trafic redus.
(foto: Facebook)
Răspunderea autorităților și a constructorului
La fel de gravă precum greșelile tehnice este lipsa de transparență și asumare a responsabilității. Nici firma constructoare, nici proiectantul, nici autoritățile locale nu au oferit explicații clare sau soluții concrete pentru remedierea deficiențelor. În schimb, se aruncă vina de la unii la alții, într-un ping-pong birocratic care nu face decât să prelungească agonia unui proiect ratat.
Costuri uriașe, rezultate rușinoase
Valoarea totală a lucrării s-a apropiat de zeci de milioane de euro, în mare parte proveniți din fonduri europene sau de la bugetul de stat. Pentru o asemenea investiție, cetățenii aveau dreptul să primească un pod sigur, durabil și funcțional. În schimb, au primit un monument al incompetenței și al irosirii banului public.
Concluzie
Podul hobanat peste Mureș, în forma sa actuală, nu este doar o rușine profesională pentru cei care l-au proiectat și construit, ci și un pericol real pentru siguranța traficului. În loc să fie un exemplu de bună practică, a devenit o lecție dureroasă despre ce se întâmplă când lipsesc controlul de calitate, competența și responsabilitatea. Cerem o anchetă serioasă, expertize independente și, mai ales, asumarea publică a greșelilor. Infrastructura nu e loc de improvizație. Nu uitam nici greșelile de proiectare ale pasajele de pe centura de ocolire a municipiului. Nici alte mari și impardonabile greseli de proiectare și executare ale ” marilor proiecte” de infrastructură.
Teofil Parasca, senator AUR
CONTEXT
Primăria Municipiului Arad a contractat un împrumut bancar în valoare de 100 milioane de lei pentru cofinanțarea unui proiect major de infrastructură, care include construcția unui pod peste râul Mureș, între strada Andrei Șaguna și cartierul Aradul Nou. Împrumutul a fost acordat de Raiffeisen Bank în decembrie 2021 și are o perioadă de rambursare de 7 ani, cu o perioadă de grație de 3 ani .
Rata anuală a acestui împrumut este de aproximativ 14,3 milioane de lei, calculată prin împărțirea sumei totale de 100 milioane de lei la cei 7 ani de rambursare. Această sumă reprezintă partea din proiect care nu a fost acoperită prin fonduri europene nerambursabile și care trebuie finanțată din bugetul local.
De asemenea, în anul 2025, Primăria Arad a estimat cheltuieli suplimentare de 21 milioane de lei pentru finalizarea lucrărilor neeligibile din proiect.
24 de comentarii. Leave new
las-că vor face cei de la aur poduri de vis emanate din mintea luminoasă a lui căcălin, dacă se va da turul doi ânapoi!
Nu trebuie sa fi ironic, sunt banii nostri aruncati in vant, plus riscurile ce apar in exploatare. Trebuie sa fii ingust in gandire sa afirmi ca vor face unii sau altii lucruri mai marete,important e sa fie bine facute pentru binele tuturor. Dar din pacate se sifoneaza bani, de asta nu pot fi trasi la raspundere nimeni, pentru ca de comun acord se fura.
Lasă că mai fac niște cârpeli să mai bage niște bani in buzunar și va fi bun.
Nu este ironic, este prost de-abinelea. Și cred că face parte din echipa care a contribuit la acest dezastru.
Cacalinule care ești
îl transformă în pod pietonal și gata !
Vorbesti ca unul fara minte. De scris nu mai zic nimic. Sa nu uitam de podul din moldova care a fost modernizat recent si s-a rasturnat cu 2 masini pe el. Astea nu sunt lucrari de un partid sau altul. Sunt lucrari pt sute de ani la care politicienii ar trebui sa colaboreze si oameni ca tine sa taca. Se pare ca faci parte din cei care au si ei parte din astfel de lucrari. Beneficiarul suntem noi. Ar trebui trasi la raspundere si sa il refaca din banii lor.
Atîta te duce mintea mucista.
Ești un prost.
Mare bou, îndoctrinat de pro europeni !
Un comentariu de tot râsul, mai bine ai vedea de ce s-a ajuns în situația asta,sa-ti spun eu,firme de casă ce habar nu au de proiectare și execuție,licitații trucate,exact cum s-a făcut vreme de 30 de ani.
Ma intreb daca aceeasi firma va “moderniza” si malul Muresului in deja faimosul proiect…
Vedem ce panarame au condus Ministerul Educatiei si Invatamantului in Romania. Si atunci si specialistii pe care – i avem sânt produsul unei societati care nu pretuieste inginerii, pe cei cu studii superioare, erc.
Apolodor și cu Saligny au creat punți peste Dunăre,ai noștri s-au făcut de râs cu un poduleț hobanat.Păcat ,trebuiau lăsați oameni competenți.Pare-se că asocierea Falcă &Sandu Ion a îngropat proiectul.
Amin !
Câte poduri a mai construit PAB? Cate stadioane a mai construit Tehnodomus pana a construit stadionul din Arad? Nici unul. Cum dracu sa le construiască bine? Când zugrăvești nu chemi tâmplărul!!! Cum a putut fi recepționat stadionul? ISC sa facă verificări dacă a fost respectat proiectul și e construit corespunzător. Sa înceapă cu treptele de la tribuna” Coco Dumitrescu ” unde toți spectatorii se împiedică și riscă să se accidenteze!! Cum a aprobat ISU? Vai de noi!!
PE VREME COMUNISTILOR TOTI ERAU DEJA LA POPA SAPCA PUSCARIA TIMISOARA.ASTIA RAD DE CAT DE PROSTI SUNT.
Câte poduri are în portofoliul de lucrări, proiectantul acestei lucrări?
Când arhitecții (a) Ela termina cu 10 facultatea la care nu prea merge,când pnl este peste tot,când primaria Aradului bubuie de prosti,când toate lucrările le câștigă aceiași firma…când,când….când pădurarul nu își face rondul de seară…lehamite
77,88%, au ‘economisit’ la măsurători, reglaje, alte finetțuri care COSTĂ, ci că executantul e o firmă cu preștigiu în ‘fiare’ … din Aradia….
Pentru comparație.
https://www.bzi.ro/s-a-inaugurat-cea-mai-complexa-lucrare-de-infrastructura-rutiera-cum-arata-primul-pod-hobanat-din-sud-estul-romaniei-5161934
Caz de pușcarie nu numai la podul acesta peste Mures ci in toate domeniile acolo unde se greseste voit , intentionat , incompatibili la locul de munca sau pusi politic pe functii de mare raspundere interna si internationala care nu sunt priceputi sa isi faca treaba ca la carte …Oricum suntem aproape de fundul gropii , groparii sunt deasupra si se uita cum ne ducem de rapa si vor astupa groapa…E bine asa ? Intelege cineva ce am vrut sa spun ?
Înc-o dovadă a adevăratei cauze pentru care suntem fruntașii Europei la accidentele rutiere! De ce credeți că nu puține-s la fel și celelalte elemente de infrastructură?
SANDU ION este un mare profesor în vrăjitorii pt el.si eșecuri.pe care le contorizează alții
..întrebați si pe alte șantiere ale PAB ROMANIA
Podul hobanat din Satu Mare s-a dat in folosinta in aceasta perioada . Fara probleme , fara ronduri si tam tam . Greu de crezut .