ANAF | Procedura eșalonării la plată în forma clasică și simplificată va fi modificată

anaf
Distribuie:

Procedura eșalonării la plată în forma clasică și simplificată va fi modificată de ANAF, conform unui nou Proiect de Ordin pus în dezbatere publică pe site-ul oficial ( AICI proiectul de ordin). Printre modificări: eliminarea unor documente pentru eficientizarea și simplificarea procesului administrativ, dar și introducerea unui nou formular pentru firmele aflate în procedura insolvenței.


Cum modifică ANAF procedura acordării eșalonării la plată în forma clasică și simplificată

Prevederile referitoare la acordarea eșalonărilor la plata în forma clasică și simplificată au mai fost modificate și completate în decursul timpului, fapt ce a generat adaptarea procedurilor emise în aplicarea acestora, respectiv: Ordinul nr.90/2016 și Ordinul nr.1767/2021.

Modificare procedură de eșalonare la plată în forma clasică

Prin acest proiect de act normativ se propune modificarea și completarea Anexei nr. 1 – Conținutul cererii de acordare a eșalonprii la plată și documentele justificative anexate acesteia și a Anexei nr. 2 – Procedura de aplicare a acordarii esalonarii la plata de catre organul fiscal central, aprobate prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 90/2016, care să reglementeze următoarele aspecte:

1. actualizarea și îmbunătățirea modelului cererii de acordare a eșalonării la plată;

2. revizuirea documentelor justificative care se anexează acestei cereri, în sensul diminuării documentelor ce se depun de către contribuabili, astfel încât comunicarea solicitării de acordare a eșalonării la plată, prin mijloace electronice de transmitere la distanța (SPV), să se realizeze mai facil;

3. actualizarea procedurii de acordare a înlesnirilor la plată prin:

– stabilirea competenței de acordare a înlesnirilor la plată în cazul persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, respectiv în sarcina organelor fiscale care administrează obligațiile fiscale datorate de acestea;

– eliminarea obligativității debitorului de a depune anumite documente, cum ar fi: situația financiară anuală, situația încasărilor și plăților pe ultimele 6 luni anterioare datei depunerii cererii de acordare a eșalonărilor la plată, precum și situația privind indicatorii orientativi și alte informații. Pentru constatarea situației de dificultate generată de lipsa temporară de disponibilități bănești și a capacității de plată pe perioadă de eșalonare a debitorului, organele fiscale vor analiza, pe baza informațiilor pe care le dețin, cu privire la disponibilitățile bănești pe care debitorii le dețin în conturile bancare, precum și cu privire la veniturile pe care aceștia le realizează, în cazul persoanelor fizice;

– menținerea competenței organelor fiscale din subordinea A.N.A.F. de a acorda înlesniri la plată pentru creanțele vamale stabilite de către organele vamale prin decizii de regularizare a situației și transmise spre recuperare prin executare silită organelor fiscale, ca urmare a precizărilor transmise de A.V.R. prin adresa nr.25274/09.10.2023, din următoarele considerente:

Potrivit prevederilor art. 1, alin. (2) din Legea nr. 268/2021 pentru înființarea Autorității Vamale Române și pentru modificarea unor acte normative, pentru creanțele fiscale aflate în administrarea sa potrivit legii, Autoritatea Vamală Română (A.V.R.) îndeplinește competențele de organ fiscal central în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

În conformitate cu prevederile art. 2, alin. (2) din H.G. nr. 237/2022, cu modificările și completările ulterioare, A.V.R. asigură administrarea, cu excepția acțiunilor de inspecție fiscală și a stingerii creanțelor fiscale prin executare silită efectuate potrivit Codului de procedură fiscală, a impozitelor, taxelor și a altor venituri bugetare, date prin lege în competența sa, respectiv a:

a) taxelor vamale

b) accizelor și taxei pe valoarea adaugată, potrivit prevederilor Codului fiscal.

În acest sens, A.V.R. a considerat că, pentru TVA și accize la import, organul fiscal central are competența în acordarea înlesnirilor la plată prevăzute de lege (respectiv Legea nr. 268/2021, H.G. nr. 237/2022, cu modificările și completările ulterioare și Legea nr.207/2015, cu modificările și completările ulterioare).

În ceea ce privește taxele vamale, A.V.R. consideră că, prevederile Cap.IV si Cap. IV1din Codul de procedură fiscală nu contravin Regulamentului (UE) nr. 952/2013 și Deciziei (UE, Euratom) 2020/2053 a Consiliului din 14 decembrie 2020, având în vedere că debitele vamale care pot face obiectul eșalonării la plată sunt cele pentru care s-a solicitat A.N.A.F. executarea silită, raportat la prevederile art. 113 din Regulamentul (UE) 952/2013, respectiv „autoritățile vamale utilizează toate mijloacele de care dispun în conformitate cu legislația statului membru în cauză pentru a asigura plata cuantumului respectiv”.

– prevederi privind acordarea eșalonării la plată în cazul debitorilor care constituie garanții într-un cuantum mai mic sau mai mare de 50% față de cuantumul obligațiilor fiscale restante ce fac obiectul înlenirilor la plată;

– actualizarea prevederilor referitoare la verificarea condițiilor de acordare/modificare/menținere a eșalonării la plată prevăzute în conținutul referatelor „A”si „B”;

– prevederi privind neincluderea în decizia de modificare a eșalonării la plată a obligațiilor fiscale pentru care nu se acordă eșalonare la plată;

– prevederi privind reducererea numărului de cereri de modificare a eșalonării la plată și de menținere a valabilității eșalonării la plată, de la două cereri la o singură cerere într-un an calendaristic sau fracție de an calendaristic;

– abrogarea prevederilor referitoare la aprobarea unei alte perioade de eșalonare la plată în cazul modificării deciziei de eșalonare la plată;

4. procedura de acordare a eșalonării la plată în cazul debitorilor care se află în procedura insolvenței;

5. actualizarea modelelor formularelor prevăzute de procedura de acordare a înlesnirilor la plată;

6. introducerea unui nou formular privind acordul pentru analizarea ieșirii din procedura insolvenței.


Ce se propune prin acest proiect de act normativ

Se propune și modificarea și completarea Anexei „Procedura de acordare a eșalonării la plată, în forma simplificată, de către organul fiscal central, aprobată prin Ordinul  nr.1767/2021, care să reglementeze următoarele aspecte:

1. menținerea competenței organelor fiscale din subordinea A.N.A.F. de a acorda înlesniri la plată pentru creanțele vamale stabilite de către organele vamale prin decizii de regularizare a situației și transmise spre recuperare prin executare silită organelor fiscale, din considerentele prevăzute la eșalonarea clasică;

2. eliminarea prevederilor referitoare la acordarea eșalonării la plată, în forma simplificată pentru debitorii prevăzuți la art.204 din Codul de procedură fiscală, respectiv cei care trebuie să achite obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen pentru a se menține autorizația, acordul ori alt act administrativ similar;

3. prevederi privind reducererea numărului de cereri de modificare a eșalonării la plată și de menținere a valabilității eșalonării la plată, de la două cereri la o singură cerere pe perioada de valabilitate a eșalonării la plată;

4. abrogarea prevederilor referitoare la aprobarea unei alte perioade de eșalonare la plată în cazul modificării deciziei de eșalonare la plată;

5. abrogarea prevederilor referitoare la renunțarea la intenția de a beneficia de restructurarea obligațiilor bugetare în cazul în care au fost depuse notificări potrivit Ordonanței Guvernului nr.6/2019, cu modificările și completările ulterioare.


VEZI – AICI proiectul de ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală pentru modificarea și completarea Anexei nr.1 „Conţinutul cererii de acordare a eşalonării la plată şi documentele justificative anexate acesteia” şi a Anexei nr. 2 „Procedura de aplicare a acordării eşalonării la plată de către organul fiscal central”


Sursa: ANAF


 

Categorie: Știri
Etichete: ANAF, eșalonare la plată, fiscalitate, procedura eșalonării
Distribuie:
Articolul anterior
[ACTUALIZARE 2] Cosmin Mladin va fi trimis în judecată pentru conducerea Ferrari-ului sub influența cocainei
Articolul următor
[ACTUALIZARE] Primăria Ghioroc „a făcut curat”: a nivelat groapa de deșeuri periculoase de la intrarea în comună și… așteaptă primăvara. Restul lumii așteaptă dosarul penal – obligatoriu juridic, social și etic în asemenea circumstanțe!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Din aceeași categorie