Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a publicat modelul certificatului de viață, document care atestă că beneficiarul unei pensii stabilit în străinătate este în viață. Acesta va trebui trimis semestrial, până la 31 martie și 30 septembrie, către casele teritoriale de pensii, potrivit noii legi a pensiilor, ce se aplică din toamnă.
Documentul trebuie semnat de pensionar în fața unei autorități legale. Dacă certificatul nu este trimis, plata pensiei se suspendă începând cu luna următoare
Documentul trebuie semnat de pensionar în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, după caz, respectiva autoritate certificând acest fapt. Aceste autorități pot fi instituţii de asigurări sociale/ pensii, autorităţi administrative locale, notari publici de pe teritoriul statului de domiciliu sau de reşedinţă. Conform legii, certificatul de viață trebuie transmis de pensionarul nerezident din proprie inițiativă.
În cazul în care pensionarii din străinătate nu vor respecta cele două termene pentru transmiterea certificatului de viață (31 martie/ 30 septembrie), plata pensiei se suspendă începând cu luna următoare. Pe de altă parte, reluarea plății pensiei se va face de la data suspendării, dacă beneficiarul nerezident prezintă/ comunică certificatul de viață după expirarea termenelor amintite.
Formularul este cel publicat în ORDINUL nr. 874 din 26 iunie 2024 și trebuie completat cu majuscule, folosindu-se numai liniile punctate. Cuprinde 2 părți, niciuna dintre acestea nu poate fi eliminată.
Conform CNPP, acum, „dacă se solicită transferul drepturilor de pensie în străinătate, persoana în cauză este obligată să transmită anual formularul «Certificat de viață»”. Mai exact, acest document trebuie trimis până în ultima zi a fiecărui an.