Filarmonica Banatul Timișoara |„Puccini 100” – Centenarul unui geniu

puccini centenar
Distribuie:

[ACTUALIZARE] (12.09.2024): Concertul simfonic extraordinar „Puccini 100” – sub bagheta dirijorului Radu Popa

Din cauza unor circumstanțe neprevăzute, dirijorul Ciprian Teodorașcu nu va mai conduce Orchestra „Remus Georgescu” a Filarmonicii Banatul Timișoara în concertul simfonic extraordinar „Puccini 100”. La pupitrul dirijoral al Sălii Capitol se va afla maestrul Radu Popa.

Vă reamintim, la 100 de ani de la moartea unuia dintre cei mai mari compozitori de operă ai lumii, Filarmonica Banatul Timișoara organizează un concert simfonic extraordinar, prin intermediul căruia publicul este invitat să experimenteze emoția, sensibilitatea și dramatismul compozițiilor lui Puccini. Soliști vor fi Luiza Fatyol și tenorul Ioan Hotea.

RADU POPA

Încă din anul 2007, Radu Popa este dirijor permanent al orchestrei Filarmonicii „Banatul” Timișoara. Poziția de dirijor principal al filarmonicii timișorene urmează altor două angajamente anterioare: dirijor permanent al Filarmonicii de Stat „Oltenia” Craiova (2006-2007) și dirijor și director general al Filarmonicii de Stat din Giurgiu (1999-2006).

Invitat permanent al marilor orchestre românești precum Filarmonica „George Enescu”, Filarmonica de Stat „Transilvania” Cluj, Filarmonica de Stat „Moldova” Iași, Radu Popa se mândrește cu o carieră impresionantă atât în România cât și pe importante scene internaționale, fiind invitatul unor orchestre precum Filarmonica „Janacek” din Ostrava, „Kamerata Janacek Ostrava”, „Lvov Philharmonie” și „Prime Philharmonic Orchestra” din Gumpo, Coreea de Sud.

În urma decernării premiului „Grammy” compozitorului Osvaldo Golijov, casa de discuri „Deutsche Grammophon” a înregistrat pe suport CD muzica filmului „Tinerețe fără tinerețe”, a cărui coloană sonoră este realizată de Radu Popa și „Bucharest Metropolitan Orchestra”.

Absolvent (licență și master) al Universității Naționale de Muzică din București (Compoziție – 1994 și Dirijat Orchestră – 1998), Radu Popa și-a continuat apoi studiile la „Hochschule für Musik” din Viena (2000-2003). Printre alții, s-a pregătit și cu Erich Bergel, dirijor român de notorietate mondială.

Dirijorul Radu Popa este preocupat de promovarea lucrărilor muzicale românești în străinătate, paginile lui George Enescu și Aurel Stroe nelipsind din programele sale de concert. A realizat numeroase înregistrări speciale pentru Radio România, la pupitrul Orchestrei Naționale Radio și al Orchestrei de Cameră Radio din București.

Radu Popa este doctorand la Universitatea Națională de Muzică din București, la clasa prof. univ. dr. dr. h.c. Adrian Iorgulescu. Lucrarea sa de doctorat este intitulată „Analiză structurală și elemente de tehnică dirijorală în opera Orestia II de Aurel Stroe”.

radu popa

(Foto – Radu Popa)


LUIZA FATYOL

Soprana Luiza Fatyol a debutat, în 2009, în rolul Carolina din opera „Căsătoria secretă” de Domenico Cimarosa, pe scena Operei Maghiare din Cluj-Napoca, în cadrul Festivalului „Opera Viva”. Din 2011 până în 2014 a făcut parte din Young Opera Studio la „Deutsche Oper am Rhein” Düsseldorf, unde a participat la cursurile de măiestrie susținute de David Syrus, Deborah Polaski, Dame Ann Murrey, Helen Donath, Sir Thomas Allen și Linda Watson.

Din 2014, Luiza Fatyol este solistă a „Deutsche Oper am Rhein” Düsseldorf, interpretând o varietate de roluri, inclusiv Susanna în „Le Nozze di Figaro”, Donna Elvira în „Don Giovanni”, Vitellia în „La Clemenza di Tito” Adina în „L'elisir d'amore”, Micaela în „Carmen”, Gilda în „Rigoletto”, Violetta Valery în „La Traviata”, Juliette în „Romeo et Juliette”, Nedda în „Pagliacci” Liu în „Turandot” și Salome în „Herodiade” de J. Massenet.

În vara anului 2020, Luiza Fatyol a înregistrat pentru Naxos Records prima operă italiană a lui Giacomo Meyerbeer, „Romilda e Costanza”, iar în 2022, opera „Le Philtre” compusă de Daniel-Francois-Esprit Auber la „Rossini Festival” din Bad Wildbad, precum și Oratoriul „Te Deum” de Z. Kodály înregistrat de celebra casă de discuri „Pentatone”, sub bagheta maestrului Lawrence Forster.

În 2022, și-a făcut debutul în „Messa da Requiem” de Verdi cu Filarmonica Banatul Timișoara, dirijată de David Crescenzi. În 2023, soprana a cântat această lucrare alături de Filarmonica de Stat „Transilvania” din Cluj-Napoca și în Tonhalle Düsseldorf.

A fost invitată de către diferite teatre de operă și a lucrat cu mari dirijori precum Lawrence Foster, Axel Kober, Antonino Fogliani, Jonathan Darlington,Pedro Halffter, Marc Piolett, Luciano Acocella, Cristian Mandeal, Gabriel Bebeșelea și Ciprian Teodorașcu.

În stagiunea precedentă, Luiza Fatyol a interpretat rolurile Violetta Valéry (La Traviata), Nedda (I Pagliacci), Madame Lidoine în „Dialogues des Carmélites” de Poulenc, Liù (Turandot), Agnes Sorel (Die Maid of Orleans) și 1st Lady (Die Zauberflöte).

luiza fatyol

(Foto – Luiza Fatyol)


IOAN HOTEA

Ioan Hotea s-a născut în 1990 în Baia Mare. A fost distins cu multe premii naționale, printre care Premiul I la Olimpiada Națională de Muzică Clasică (obținut în clasa a XII-a), premiu care i-a garantat admiterea la Universitatea de Muzică București.

Primul rol important la Opera de Stat București a fost Nemorino din „L′elisir d‘amore” de Gaetano Donizetti, la vârsta de 22 de ani. În perioada următoare, a adăugat repertoriului său alte două roluri de anvergură: Il conte d′Almaviva din „Il barbiere di Siviglia” de Gioachino Rossini și Don Ottavio din „Don Giovanni” de Wolfgang Amadeus Mozart.

În această perioadă a apărut și în numeroase concerte vocal-simfonice alături de Orchestra Filarmonicii „George Enescu”, Orchestra Filarmonicii din Sankt Petersburg, Orchestra Filarmonicii „P. I. Ceaikovski”.

Ioan Hotea a absolvit Universitatea Națională de Muzică București în 2012, un an mai târziu debutând în cariera internațională la Opéra de Monte-Carlo. A cântat alături de soprana Edita Gruberova în concertul „Three Queens la Theater an der Wien”, în 2013. Următorul debut important a avut loc la scurt timp la Opèra de Paris, iar în 2014 a urmat prima sa apariție la Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf, precum și la Opera Națională Timișoara și Qintai Concert Hall Wuhan (China).

Ioan Hotea este solist la Opera din Wiesbaden din 2015. A interpretat numeroase roluri de operă, repertoriul său cuprinzând și un număr impresionant de lucrări vocal-simfonice.

Tenorul și-a făcut debutul la Royal Opera în stagiunea 2016/17. În aceeași stagiune a debutat la alte două teatre de operă: Opera din Zürich și Théâtre Royal de Liège Belgia.

A colaborat cu Opera de Stat din Viena, Opera Națională din Atena, Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf, Staatstheater Wiesbaden, Staatsoper Hamburg, Théâtre Antique d′Orange, Opéra national du Rhin – Strasbourg, Opera de Stat din Stuttgart, Opera din Frankfurt, Opéra de Monte-Carlo ș.a.

În 2019, Ioan Hotea a revenit la Royal Opera House într-o nouă producție „Don Pasquale”, transmisă live în cinematografele din întreaga lume. În 2020/2021, în ciuda perioadei complete de carantină, Staatstheater Wiesbaden a început stagiunea conform planului cu o premieră „Il barbiere di Siviglia” (G.Donizetti) în care tenorul român a interpretat rolul „Il conte d'Almaviva”. Opera Bavareză de Stat din München a fost următorul important debut pentru Ioan Hotea, în „Così fan tutte” de W. A. Mozart.

Aniversarea celei de-a o suta stagiuni a Operei Naționale Cluj-Napoca l-a avut pe Ioan Hotea ca invitat special, iar începutul stagiunii 2021/22 îl prezintă pe tenor pentru prima dată în cadrul Festivalului „George Enescu”, la Ateneul Român, alături de London Mozart Players Orchestra.

Stagiunea trecută, Ioan Hotea a putut fi văzut în „Werther și Lucia di Lammermoor” la Royal Opera House, „La juive” la Teatro Regio di Torino, „Capuletti e I Monttechi” la Teatro Massimo Palermo, „Rigoletto” la Roma, Bohn și Tel-Aviv, „Lucia di Lammermoor” la Deutsche Oper Berlin și Staatsoper Hamburg.

ioan hotea

(Foto – Ioan Hotea)


[Știrea inițială](11.09.2024):

La 100 de ani de la moartea unuia dintre cei mai mari compozitori de operă ai lumii, Filarmonica Banatul Timișoara celebrează geniul creator al lui Giacomo Puccini printr-un concert simfonic extraordinar. Vineri, 13 septembrie 2024, de la ora 19:00, la Sala Capitol, vă invităm să pășiți în lumea magică a creațiilor marelui compozitor italian. La eveniment au acces și copiii, vârsta minimă este 7 ani. Biletele au preț unic: 5 lei de persoană.


Orchestra simfonică „Remus Georgescu” a Filarmonicii Banatul Timișoara, sub bagheta dirijorului Ciprian Teodorașcu,

ne invită să ne lăsăm pătrunși de emoția, sensibilitatea și dramatismul compozițiilor lui Puccini. Armonia sonoră va fi completată de vocea strălucitoare a sopranei Luiza Fatyol și forța expresivă a tenorului Ioan Hotea.

Printre lucrările celebre pe care le vom audia se numără „Madama Butterfly”, „La Bohème”, „Tosca” și „Turandot”.

Anunțat inițial că se va desfășura în curtea Școlii Gimnaziale nr. 24 (Cartierul Dacia), concertul simfonic extraordinar „Puccini 100”, va avea loc în Sala Capitol, din cauza vremii nefavorabile.


Giacomo Puccini (1858-1924) este considerat unul dintre cei mai importanți compozitori de operă din istorie, alături de Giuseppe Verdi și Richard Wagner.

Lucrările sale continuă să fie iubite și interpretate pe scena mondială. Cu o carieră de succes și o
moștenire durabilă, muzica sa rămâne un simbol al emoției și pasiunii umane. Puccini a reușit să îmbine, într-un mod unic, drama vieții, emoția profundă și sonoritatea memorabilă, transformând fiecare operă într-o experiență emoțională copleșitoare. De la capodopere precum „La Bohème” și „Tosca” la „Madama Butterfly”, fiecare notă compusă de el rezonează cu profunzimea simțirii umane și ne invită să explorăm cele mai intime colțuri ale sufletului.


Printre cele mai celebre opere ale sale se numără:
  • „La Bohème” (1896) – O poveste tragică despre dragoste și sărăcie, care urmărește viața a patru artiști boemi din Paris.
  • „Tosca” (1900) – O operă dramatică plină de intensitate emoțională, care se desfășoară în Roma și explorează teme precum dragostea, trădarea și politica.
  • „Madama Butterfly” (1904) – O operă despre dragostea tragică dintre o tânără japoneză și un ofițer american, care aduce în discuție probleme de cultură și identitate.
  • „Turandot” (1926, postum) – O operă bazată pe o legendă chineză, ce o are în centrul atenției pe necruțătoarea prințesă Turandot. Opera este cunoscută pentru aria sa celebră „Nessun dorma”.

Puccini a avut o abilitate deosebită de a crea melodii memorabile și de a explora emoțiile profunde ale personajelor sale, utilizând o orchestrație bogată și colorată. Stilul său a evoluat de la influențele romantice către un modernism mai pronunțat, integrând elemente din muzica populară și utilizând tehnici inovatoare pentru a construi tensiune dramatică.

Puccini a lăsat o amprentă durabilă în lumea operei, iar lucrările sale continuă să fie reinterpretate și performate pe scenele din întreaga lume.


Organizator: Filarmonica Banatul Timișoara / Program finanțat din bugetul local al Municipiului Timișoara.


Sursa: Comunicat Filarmonica Banatul Timișoara 


 

Categorie: Cultură, Timiș
Etichete: centenar, concert simfonic, dirijor Ciprian Teodorașcu, Filarmonica Banatul Timișoara, maestrul Radu Popa., Orchestra simfonică „Remus Georgescu”, Puccini
Distribuie:
Articolul anterior
IPJ Arad și ISU Arad – conferință de presă comună având ca temă siguranța școlară, la Prefectură
Articolul următor
AMINTIRILE UNUI ARDELEAN DE LA KINGSWAY HOUSE (II)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie

basil muresan

Jocuri erotico-politice actualizate

Pentru că s-a terminat prima săptămână de concediu, și probabil v-ați plictisit deja de clasicele cătușe cu bureței și outfituri de doctoriță sau școlăriță jucăușă, vă propun alte role playing,…