Designerul italian a fost responsabil pentru mașini sport clasice de lux, cum ar fi Lamborghini Countach, Alfa Romeo Carabo și Lancia Stratos. Marcello Gandini a fost pionier în utilizarea „ușilor foarfece” în mașinile sport de lux și a desenat contururile elegante ale mai multor modele atrăgătoare pentru producători.
Gandini, ale cărui design-uri pentru mașini rapide și furioase precum Alfa Romeo Carabo, Lancia Stratos sau Lamborghini Countach și Miura au împodobit milioane de pereți de dormitoare pentru adolescenți, a murit pe neașteptate luni în municipiul Rivoli din Torino, a anunțat postul de stat italian Rai.
Născut dintr-un tată dirijor de orchestră la Torino în 1938, Gandini și-a arătat pasiunea pentru inginerie și design de timpuriu, creând primul său concept car la doar 20 de ani și alăturându-se companiei italiene de design industrial Gruppo Bertone la 27 de ani.
În cei 14 ani petrecuți la Bertone, a devenit directorul de stil al companiei și a semnat peste 100 de proiecte, dintre care multe sunt acum considerate clasice ale designului auto.
Contururile în formă de pană au devenit o marcă comercială a stilului său, la fel ca și utilizarea experimentală a ușilor foarfece, care se deschid în sus, mai degrabă decât spre exterior, și pe care a fost primul care le-a introdus odată cu conceptul Alfa Romeo 33 Carabo, care a avut premiera la Salonul Auto de la Paris în 1968.
Lamborghini Miura din 1966 a fost prima supermașină cu motorul mutat în spatele scaunului șoferului, stabilind un standard pe care alți producători de mașini de curse l-au urmat ulterior. Alți producători precum BMW, Ferrari și Lancia l-au căutat pe Bertone special pentru a se inspira din mintea sa creativă.
Forma și funcția nu ar putea fi niciodată separate, a spus el într-un interviu.
„Este poate unul dintre cele mai importante aspecte ale designului, iar cele mai interesante forme urmează întotdeauna funcției”, a spus el.
În 1979, Gandini a renunțat la Bertone pentru a-și înființa propria companie împreună cu soția sa, Claudia, numele acesteia Clama Srl format din primele litere ale ambelor nume. Inițial lucrând exclusiv cu Renault, Clama a lucrat ulterior și cu producători de automobile precum Maserati, Nissan, Toyota și Subaru.
În calitate de liber profesionist, Gandini a fost angajat și pentru a proiecta mașini mai practice și mai compacte pentru producția de masă, cum ar fi Volkswagen Polo de prima generație, BMW Seria 5, Citroën BX și a doua generație Renault 5.
A colaborat cu producătorul indian de automobile Tata pentru a crea mașina sport TaMo Racemo, care a fost prezentată la Salonul Auto de la Geneva în 2017.
În ianuarie 2024, Institutul Politehnic din Torino i-a acordat lui Gandini o diplomă onorifică în inginerie mecanică.