Spitalul Clinic Județean de Urgență Arad a fost evaluat de către ANMCS în septembrie 2023. Punctajul obținut, în urma procesului de evaluare, a fost de 91,64%, ceea ce înseamnă că din verificarea a 11.533 de indicatori aplicabili, 10.384 au fost conformi, adică implementați. Totuși, spitalul a fost încadrat în categoria IV de acreditare, cu încredere redusă, pentru că la data evaluării avea un plan de conformare pentru o perioadă mai mare de 24 de luni. Evaluarea ANMCS se realizează o dată la 5 ani și nu este obligatorie, fiind spitale județene din țară care s-au sustras/retras de la evaluare ( de exemplu, Spitalul Județean Cluj, Spitalul Județean Timișoara, Bihor sau Sibiu). Acreditarea se acordă pe o perioadă de 5 ani, după care respectiva unitate trebuie sa se reacrediteze.
„Menționăm faptul că această categorie de acreditare nu se referă la serviciile medicale acordate pacienților, ci la faptul că nevoile de conformare la Autorizația Sanitară de Funcționare depășesc posibilitățile imediate de satisfacere, raportate la infrastructura existentă.
În ultimii ani, administrațiile județeană și locală au investit, investesc și trebuie să mai investească în infrastructura spitalului, întrucât SCJU Arad este un spital pavilionar, care își desfășoară activitatea la zece adrese, iar parte din imobile sunt vechi de mai bine de 100 de ani. Mai mult decât atât, clădirile din strada Episcopiei, unde funcționează secțiile Ginecologie și Neonatologie sunt retrocedate, aici neputându-se efectua lucrări majore de reabilitare.
Secția Clinică Oncologie Medicală, funcționa în 2023 (la data evaluării) într-o clădire improprie, care a fost relocată în 2024 într-un imobil adecvat desfășurării activității medicale.
În prezent se derulează lucrări la sediul din Piața Mihai Viteazul, lucrări care fac parte din planul de conformare, în vederea îmbunătățirii condițiilor de spitalizare, însă clădirile de la această adresă sunt vechi.” – a precizat menagerul SCJUA, ec. Florina Ionescu.
Evaluarea este procesul prin care o comisie de evaluatori independenţi, formați în mod special, validează conformitatea proceselor din unitatea sanitară cu cerințele standardelor.
Care sunt obiectivele evaluării?
– dacă modul în care conceptul de management al calității este înțeles și acceptat de șefii structurilor și de angajați;
– dacă preocuparea pentru calitate este efectivă, reală, sau este una formală exprimată prin completarea unor documente, fără ca în realitate să fie respectate;
– dacă procedurile și protocoalele sunt elaborate, în vederea rezolvării unor probleme identificate sau au fost elaborate formal, pentru a simula conformitatea cu cerințele din standarde;
– dacă există un sistem de autoevaluare a activității pentru a o îmbunătăți continuu;
– care sunt neconformitățile și să stabilească împreună cu conducerea unității sanitare un plan de conformare;
Care sunt etapele procesului de evaluare?
Evaluarea are trei etape:
- Etapa I – previzita, în care evaluatorii analizează documentele solicitate de ANMCS și transmise de către unitățile medicale în aplicația CaPeSaRo și solicită lămuriri conducerii, atunci când este cazul.
- Etapa II – vizita, în care Comisia de evaluare se deplasează la sediul unității sanitare și pentru a valida datele pe baza cărora se stabilește conformitatea cu cerințele din standarde, urmărind obiectivele menționate anterior .
- Etapa a III – post vizita, în care se realizează proiectul raportului de evaluare, se răspunde la eventualele obiecțiuni sau neclarități ridicate de conducerea unității și se întocmește raportul de evaluare, pe baza căruia se elaborează raportul de acreditare.