Totul a pornit de la o cerere pe Legea 544 privind accesul la informațiile publice. În urmă cu câteva zile, deputatul Adrian Todor a transmis o solicitare către CJ Arad prin care dorea să i se pună la dispoziție adresele transmise de CJA unor companii aeriene, 400 la număr, cărora li s-a solicitat includerea Aeroportului Arad în programele lor operaționale precum și, să i se indice numele acestor companii. Această solicitare survine în urma declarațiilor făcute de reprezentanții CJA privitoare la acest subiect.
Răspunsul a venit prompt, dar fără lămuriri și, mai mult, a venit pe sistem „clasificat” – aceasta fiind cea mai la îndemână eschivă pentru a arunca în derizoriu o minciună grosolană, sau, după cum vom arăta, începutul unei colaborări între CJA și personaje controversate.
Solicitarea deputatului către CJ Arad
„Către Consiliul Județean Arad / În atenția Direcției de Comunicare și Strategii
Subsemnatul Todor Adrian, Deputat în Parlamentul României, în baza prevederilor Legii nr. 544/2001- actualizată, prin prezenta, vă rog să-mi transmiteți date cu privire la ultimele demersuri făcute de către Consiliul Județean Arad în privința Aeroportului Arad. În acest sens, vă rog să îmi furnizați documentele pe care le-ați trimis celor 400 de companii aeriene, cărora le-ați solicitat să includă Aeroportul Internațional Arad în programul lor operațional. De asemenea, aș dori să îmi transmiteți și numele celor 400 de companii aeriene.
Doresc ca informaţiile solicitate să îmi fie furnizate, în format electronic, la următoarea adresă de e-mail: [email protected].
Vă mulţumesc pentru solicitudine”.
Răspunsul CJ Arad adresat deputatului
Prin Adresa nr. 4890 din 21.03.2017, CJ Arad dă curs solicitării și-l „clarifică” pe solicitant cu următorul răspuns:
„Urmare a solicitării dumneavoastră referitoare la demersurile făcute de Consiliul Județean Arad în vederea atragerii de operatori de zbor pe Aeroportul Internațional Arad, prin prezenta vă comunicăm următoarele:
- Conducerea Consiliului Județean Arad asistă conducerea Aeroportului Internațional Arad în negocierile cu companii aviatice și în negocierile cu companii internaționale specializate în dezvoltarea de noi rute aeriene
- Consiliul Județean Arad a hotărât achiziționarea de 3 microbuze care vor funcționa în regim shuttle bus și vor deservi Aeroportul Internațional Arad
- Direcția Comunicare și Strategii din cadrul Consiliului Județean Arad asistă biroul de Marketing al Aeroportului Internațional Arad în realizarea materialelor de prezentare a Aeroportului
- Consiliul Județean Arad a promovat, în parteneriat cu conducerea Aeroportului Internațional Arad, oferta Aeroportului la Târgul de Turism al României
- Conducerea Consiliului Județean Arad a transmis unui număr de 400 de companii de zbor europene prezentarea Aeroportului Arad
- Corespondența Consiliului Județean cu companiile aviatice europene nu face obiectul reglementărilor Legii 544/2001
Cu stimă, Președinte Iustin Cionca / Director Executiv, Adrei Ando”
Asta nu e Legea 544… e dribling la Legea 544
Adică? Punctele 1- 4 din răspuns nu au legătură cu subiectul solicitării… Sunt o încălzire pe tușă sau un joc de glezne pentru enervat adversarul… Punctul 5 e ce știa și solicitantul și toți cei care au citit comunicatul CJ Arad pe acest subiect, la cald. Punctul 6 e capătul de linie al tupeului… un pumn în gură simbolic sub acoperirea legii 544/2001.
Conform Legii 544.2001, „prin informaţie de interes public se înţelege orice informaţie care priveşte activităţile sau rezultă din activităţile unei autorităţi publice sau instituţii publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informaţiei” , iar „Asigurarea de către autorităţile şi instituţiile publice a accesului la informaţiile de interes public se face din oficiu sau la cerere, prin intermediul compartimentului pentru relaţii publice sau al persoanei desemnate în acest scop.”. Strict, dacă CJ Arad a făcut public afirmația că a transmis solicitări unui număr de 400 de companii, atunci este de bun simț, ca să fie credibil, să spună public și cui a transmis solicitările. Poate e greu să enumere numele a 400 de companii dar, cu titlu de exemplu, pot fi date primele 10, cele mai semnificative în acest domeniu și un banal „etc” care să continue lista…
Același normativ prevede că „Se exceptează de la accesul liber al cetăţenilor, prevăzut la art. 1 şi, respectiv, la art. 11^1, următoarele informaţii a) informaţiile din domeniul apărării naţionale, siguranţei şi ordinii publice, dacă fac parte din categoriile informaţiilor clasificate, potrivit legii; b) informaţiile privind deliberările autorităţilor, precum şi cele care privesc interesele economice şi politice ale României, dacă fac parte din categoria informaţiilor clasificate, potrivit legii; c) informaţiile privind activităţile comerciale sau financiare, dacă publicitatea acestora aduce atingere dreptului de proprietate intelectuală ori industrială, precum şi principiului concurentei loiale, potrivit legii, d) informaţiile cu privire la datele personale, potrivit legii; e) informaţiile privind procedura în timpul anchetei penale sau disciplinare, dacă se periclitează rezultatul anchetei, se dezvăluie surse confidenţiale ori se pun în pericol viaţa, integritatea corporală, sănătatea unei persoane în urma anchetei efectuate sau în curs de desfăşurare; f) informaţiile privind procedurile judiciare, dacă publicitatea acestora aduce atingere asigurării unui proces echitabil ori interesului legitim al oricăreia dintre părţile implicate în proces; g) informaţiile a căror publicare prejudiciază măsurile de protecţie a tinerilor. ” Or, punerea la dispoziție, cu titlu de informare și clarificare publică a realității unui presupus demers, nu se încadrează în niciunul din cazurile invocate de lege ca fiind exceptate de la accesul liber al cetățenilor.
Ce nu a întrebat Adrian Todor și, evident, nu avea cum să-i răspundă CJ Arad
De exemplu, putea întreba ce caută personajul Dorin Ivașcu în povestea Aeroportului Internațional Arad. Pentru că având legătura dintre acest personaj și CJA, respectiv Aeroportul Arad avem viziunea de ansamblu a problemei și pentru că, unde sunt bani publici și Dorin Ivașcu, sunt probleme.
Aradul – un fel de Tuzla… sau cine este Dorin Ivașcu și de ce?
Ei bine, este cel care controlează Regional Air Services firmă care, ani buni a insistat pe lângă autoritățile statului să aprobe un proiect de Hotărâre de Guvern prin care Aeroportul Tuzla, un aeroport privat pe care îl controlează, să devină punct de trecere a frontierei. Nu a reușit, nici chiar având sprijin politic, iar Hotărârea de Guvern nu a fost aprobată nici până acum. Totuși, în 2014, cu ajutorul Inspectoratului General al Poliției de Frontieră (IGPF), a reușit să obțină ceva: IGPF a emis o decizie prin care politiștii de frontieră de la Aeroportul Internațional Kogălniceanu, companie de stat, să meargă zilnic câțiva zeci de kilometri la Aeroportul Tuzla pentru a controla lucrătorii care trebuie să ajungă pe platformele petroliere aflate în Marea Neagră, dincolo de apele teritoriale române care se întind doar până la 12 mile marine.
Firma care administra aeroportul Tuzla la acea vreme, Regional Air Services, insista pe idee că „absența unui punct de trecere a frontierei de stat și a unui birou vamal pentru traficul internațional de călatori și mărfuri pe Aeroportul Tuzla scade interesul operatorilor aerieni din turism și a proprietarilor de aeronave medii și mici față de zona de sud a litoralului și impune tranzitarea pasagerilor pe alt aeroport. Regional Air Services mai spunea ca Tuzla este cel mai dezavantajat aeroport din România, deoarece este singurul aeroport din tară care nu a primit niciodată finanțări nerambursabile sau ajutoare de stat și singurul care plătește impozit pe teren”.
Din CV-uL lui Dorin Ivașcu
– Fost ofiţer al Direcţiei de Informaţii Externe şi director al TAROM de pe vremea comunismului
– Afaceri în domeniul transportului aerian.
– După ce a căzut regimul comunist, Dorin Ivaşcu a fondat LAR (Liniile Aeriene Române), prima companie aeriană privată din ţară care opera iniţial aeronavele lui Ceauşescu şi ale serviciilor de securitate din subordine.
– A fost acuzat în scandalul „Ţigareta 2”, din 1997, de trafic de armament către ţări africane.
– În 1998, a făcut un parteneriat cu Regional Air Services din Tanzania şi a preluat Aeroportul Tuzla de la Aviaţia Utilitară Română.
– A avut mereu trecere în Ministerul Transporturilor, in 2012 a reușit prin secretarul de stat Valentin Preda să pună pe masa executivului un proiect de HG prin care aerodromul Tuzla urmează să devină aeroport internațional.
– RAS Tuzla câștigă contracte prin atribuire directă în detrimentul aeroportului de stat și deține în prezent monopol pe segmentul zborurilor cu elicopterul
– Este supranumit mogulul aerului, şi-a făcut un nume şi o avere din aviaţie, domeniu în care activează de circa 30 de ani.
– Campion național la orientare turistică în tinerețe
– Este cel care stă în spatele oricări acțiuni care vizează toate aeroportuilre din România.
– Este omniprezent în toate clanurile mafiote ale politicienilor din România, indiferent de culoarea lor politică de la Constanța la Alexeni (jud Ialomița), la Băneasa-București și mai nou, la Arad.
– În prezent este președintele „Romanian Airport Services”- societate care oferă companiilor aeriene, care desfășoară zboruri comerciale regulate, zboruri charter, de aviație sau de afaceri, servicii precum handling pasageri sau de rampă, manipulare bagaje, supervizare, alimentare.
Adevăru-i că atunci când ai bani „la lopată”, ce mi-e Tuzla sau Aradul, ce mi-e Ajaccio?
Idei fixe sunt și la Arad. Cu diferențele geografice și interesele conexe, prezentarea problemei se realizează cam în aceeași manieră… cu repetiție și insistență că „trebuie”.De ce trebuie? În jurul problemei gravitează același personaj, Dorin Ivașcu… Acum e discret. Suspect de discret. Ce nu a reușit cu Tuzla o vrea la Arad?
Care-i interesul lui Dorin Ivașcu? Cu siguranță nu face pe negociatorul (dacă face) cu operatorii aviatici fără să obțină ceva în schimb… Nici de dragul lui Andrei Ando (sau „Andu” cum îl etichetează pe facebook – FOTO DIN GALERIE) care i-a devenit „colegul de cameră” preferat prin delegații pentru negocieri… Poate tocmai din această legătură cu Dorin Ivașcu există obsesia secretizării.
Cea mai recentă „vizită de lucru” pe banii Consiliului Județean Arad a avut loc în luna februarie a acestui an în Corsica, în numele aeroportului, fără a se ști însă și rezultatele acesteia (aspect asupra căruia vom reveni) – iar dacă vi se pare că, până acum, avem sinopsisul unui episod-pilot al unui film cu mafioți turnat din banii Consiliului Județean Arad… să știți că nu numai vouă.
Informații conexe
„ Aeroportul Internațional Arad are avantajul unui grad remarcabil de accesibilitate fiind situat la 4 km. Vest față de centrul orașului Arad, poziția sa geografică raportată la centrul pistei este 21º 15` 14″ Est, 43º 10` 35″ Nord, la 106 metri deasupra nivelului mării, în suprafață totală de 157 ha. Se bucură de o poziție strategică bună aflându-se la 250 km de Budapesta și 300 km de Belgrad. Este situat în apropierea frontierei cu Ungaria, la 30 km d cel mai apropiat punct rutier de trecere a frontierei -Turnu și 20 km de cel mai apropiat punct feroviar de trecere a frontierei – Curtici.” (din prezentarea de pe site-ul Consiliului Județean Arad (secțiunea Instituții Publice)
LEGEA 544/2001 actualizată 2016
Ancheta HotNews: „Situatie bizara: Politistii de frontiera fac zilnic controale pe Aeroportul privat Tuzla, chiar daca acesta nu este punct de trecere a frontierei”