Noul conținut al Formularului 112 a fost publicat. Va fi completat pentru declararea contribuțiilor sociale aferente lunii septembrie. Declarația 112, cunoscută și sub denumirea scurtă D112 sau chiar Formularul 112, este definită oficial ca „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”.
Detalii despre formularul 112
Conform ordinului, formularul 112 este o declarație de impunere, destinat angajatorilor și persoanelor asimilate acestora, care au obligația de a depune declarația prin mijloace electronice de transmitere la distanță. Formularul va include două anexe: „Anexa angajator” și „Anexa asigurat”, care sunt parte integrantă a documentului.
Articolul 2 al ordinului stabilește că formularul se completează și se depune conform instrucțiunilor incluse în anexa nr. 6, iar prevederile acestui ordin se vor aplica începând cu veniturile aferente lunii septembrie 2024. VEZI AICI – ANEXELE
Fiecare declarație trebuie depusă până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care este datorată contribuția socială și impozitul pe venit. Este și o excepție, mai exact depunerea trimestrială, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru entitățile care fac parte din categoriile următoare:
- Este vorba de asociație, fundație sau entitate fără scop patrimonial sau persoane juridice, excepție făcând instituțiile publice, entități care în anul anterior au avut un număr mediu de până la trei salariați exclusiv.
- Persoane juridice plătitoare de impozit pe profit care in anul anterior au avut un număr mediu de pana la trei salariați exclusiv si venituri totale de pana la 100.000 euro.
- Persoane juridice plătitoare de impozit pentru veniturile microîntreprinderilor care in anul anterior au avut un număr mediu de până la trei salariați exclusiv.
- Persoane fizice autorizate și întreprinderi individuale, dar si persoanele care exercita profesii libere sau asocierile intre persoane fizice, fara personalitate juridica, dar care au personal angajat pe baza unui contract individual de munca.
Cine depune Formularul 112
Formularul 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate” se depune de către:
- Persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori;
- Entităţile asimilate angajatorului care au calitatea de plătitori de venituri din activităţi dependente, atât pe perioada în care se desfașoară activitate, cât și pe perioada în care se beneficiază de concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate pentru:
- persoanele fizice rezidente care realizează venituri din desfăşurarea unor activităţi în baza unui contract individual de muncă, a unui raport de serviciu sau a unui statut special prevăzut de lege;
- persoanele fizice nerezidente care realizează venituri de natura celor menționate la punctul 1 , cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internaționale la care România este parte;
- Plătitorii de venituri pentru persoanele care realizează venituri de natură profesională, altele decât cele de natură salarială, şi pentru care, potrivit art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi alte măsuri financiar-fiscale, cu modificările ulterioare, există obligaţia plăţii contribuţiei individuale de asigurări sociale si asigurări pentru şomaj;
- Persoanele asimilate angajatorului, respectiv autoritățile statului care au atribuții în domeniul asistenței sociale.
- Orice plătitor de venituri de natură salarială sau asimilate salariilor.