„Nu înveți ca să știi; înveți ca să știi ce să faci cu tine și din viața ta.”
(Nicolae Steinhardt)
În ciuda tuturor turbulențelor de context social-politic din perioada postrevoluționară și a inconsecvențelor din cadrul sistemului educațional, profesorul a reprezentat mereu factorul tampon între aceste elemente contextuale și nevoia de a construi coerent a celui aflat la catedră, care privește în ochii elevului. În acest caz, autoperfecționarea individuală și schimbul de experiență între profesorii aceleiași discipline au reprezentat o activitate constantă a educatorului, conștient (de cele mai multe ori în mai mare măsură decât factorii decizionali) de ceea ce e de făcut la clasă în procesul modelării personalității umane.
Acesta este motivul pentru care profesorii de limba și literatura română se reunesc, mereu și mereu, în cadrul cercurilor pedagogice sau a altor activități cu caracter metodic. Schimbul de experiență privind procesul de predare-învățare reprezintă una dintre cele mai eficiente modalități de îmbunătățire a muncii de la clasă.
Ultima activitate de acest gen, desfășurată nu demult la Colegiul Național „Moise Nicoară”, a reunit profesorii de limba și literatura română care predau la liceu. Aceștia au participat la un cerc pedagogic – activitate patronată de I.S.J. Arad, cu implicarea prof. dr. Andreia Maxim, inspector de limba și literatura română. Coordonatorii cercului sunt prof. dr. Diana Achim, director al Colegiului „Moise Nicoară” și prof. Emilia Pop, director adjunct al Liceului Teologic Baptist „Alexa Popovici”.
Tema cercului a fost extrem de incitantă: „Predarea colaborativă”.
Motivul pentru care această activitate a fost organizată la Colegiul Național „Moise Nicoară” a fost acela că aici predarea colaborativă (sau în echipă) reprezintă o realitate didactică fundată pe tradiția transdisciplinară existentă în școală de aproape 20 de ani. Conceptul de transdisciplinaritate, cu totul inovator din punctul de vedere al aplicării lui în domeniul didactic (și nu numai) constituie o reală provocare pentru cei care doresc să-l pună în practică. El a fost elaborat la nivel teroretic de către academicianul Basarab Nicolescu în anii ’90, într-un opus devenit repede celebru la nivel internațional, intitulat Transdisciplinaritatea. Manifest, dovedindu-și caracterul extrem de novator, dar mai ales productiv, la nivelul general științific și metodologic. Predarea în echipă a unei teme care poate fi abordată din perspectiva mai multor discipline este realmente o provocare didactică, ce urmărește să împlinească unul dintre dezideratele transdisciplinare generale, respectiv educaționale: unitatea cunoașterii.
Colegiul Național „Moise Nicoară” a fost singura instituție din învățămtul preuniversitar din țară (și una dintre puținele din lume), unde, în perioada anilor 2008-2010 s-a desfășurat un proiect transdisciplinar (care a reunit un număr mare de elevi și profesori) intitulat „Anonimul din spatele măștii”. Acest proiect, coordonat de prof. Mirela Mureșan, s-a concretizat prin apariția unei cărți apărute la Editura Junimea (Iași, 2010), cu titlul „Transdisciplinaritatea – de la un experiment spre un model didactic”, care conține atât o lămurire conceptuală a termenului în discuție, cât și exemple de bună practică.
Activitatea din cadrul cercului s-a desfășurat sub forma unui „Cinematelier” conceput și coordonat de prof. dr. Diana Achim, care a avut ca scop lectura din perspective multiple a filmului (scurtmetraj de ficțiune) „Colivia”, în regia lui Adrian Sitaru. Analiza filmului s-a realizat din perspectivă pluridisciplinară, iar echipa de profesori care s-a implicat în această activitate prin conceperea și coordonarea atelierelor de lucru pe grupe a fost formată din următorii: prof. Alina Bereteu (domeniul geografie), prof. dr. Luminița Bulc (domeniul limba engleză), prof. Sabin Chintoan (domeniul arte vizuale), prof. Camelia Circa-Chirilă (domeniul literatură – construcția personajelor), prof. Cristina Crișan (domeniul chimie), prof. Emilia Pop de la Liceul Teologic Baptist „Alexa Popovici” (domeniul literatură – particularități ale limbajului filmic ilustrat prin recenzia cinematografică).
Rezultatele muncii din cadrul atelierelor (concretizate prin produse grafice/interpretări/texte etc. extrem de creative și de ingenioase) au fost prezentate de către un membru al fiecărei echipe.
Conculziile au fost consemnate într-o schemă sintetizatoare, care a dovedit că doar abordarea pluri – și transdiciplinară poate împlini unul dintre scopurile majore ale educației: înțelegerea lumii și a vieții. Modalitatea prin care acest deziderat devine posibil este dialogul (dintre profesorii de discipline diferite) performat în cadrul atelierelor transdiciplinare, ca tip specific de activitate pentru astfel de abordări. Competențele transdiciplinare vizate sunt cele care leagă școala de viață, iar dintre acestea două au importanță deosebită, fiind axate pe problematica sensului, respectiv cea a valorilor.
La finalul atelierului, prof. dr. Diana Șimonca, prof. Camelia Circa-Chirilă și prof. Oana Olariu au menționat alte câteva exemple de bună practică din domeniul predării colaborative și a altor activități cu caracter transdisciplinar de la „Moise Nicoară”.
Desfășurată într-o atmosferă relaxată, în spiritul (transdisciplinar!) al dialogului și al colaborării prin munca în echipă, activitatea din cadrul cercului profesorilor de limba și literatura română a confirmat (între atât de multe alte preocupări) interesul constant al profesorului pentru îmbunătățirea calității muncii sale și a eficientizării activităților de la clasă. Totodată, ea a demonstrat că cea mai importantă calitate a unui profesor este dorința de a fi mai bun, pentru care, în ultimă instanță, nu există… calificative.