În luna martie 2024, vuia presa locală și națională cum că „ Primăria Arad vrea să cheltuiască 11 milioane de euro pe un sistem de supraveghere a orașului cu 1500 de camere CCTV. Va fi cel mai performant din România”. Mai sceptici cum suntem când e vorba de laudele anticipate, nu ne-am entuziasmat și am făcut mențiunea cum că „deocamdată suntem la faza studiului de fezabilitate” (vezi AICI). Un studiu de fezabilitate care, credeam noi, este cel din 2020, realizat de firma Secant Security SRL, din București, printr-o achiziție directă, în urma postării unui anunț de publicitate pe pagina oficială a Primăriei. Studiul din 2020 a costat 119.881 lei cu TVA inclus, adică în jur de 25.000 euro și a și fost aprobat în CLM la sfârșitul lunii februarie a aceluiași an Asta se întâmpla în februarie 2020, perioadă în care Bibarț era primar interimar. Și putem demonstra simplu și atesta istoric cu:
Primăria Municipiului Arad intenționează să dezvolte un sistem complex de supraveghere video o orașului format din peste 1500 camere video performante care vor reda imagini la rezoluții mari, cu o uimitoare calitate a detaliilor. Mai mult decât atât se are în vedere dezvoltarea unei rețele de comunicații date / voce / software / video cu sistem de dispecerizare inclus, probabil cel mai mare dispecerat al Poliției Locale din țară din punct de vedere al implemetării unei soluții integrate. Investiția se va realiza în 4 ani de zile din fonduri nerambursabile aferente perioadei de programare 2021-2027.
Primăria Arad are in vedere extinderea supravegherii ca urmare a solicitărilor venite din partea cetățenilor și pentru reducerea infracționalității, creșterea siguranței cetățenilor, protecția bunurilor publice si private, respectarea reglementărilor naționale și locale, asigurarea ordinii publice și a unui climat propice pentru viața economico-socială a orașului. Camerele video funcționale în acest moment reușesc să acopere doar o mică parte din multitudinea punctelor de interes din Municipiul Arad. De aici și necesitatea acestei investiții într-un sistem performant și scalabil, respectiv ce poate fi extins ulterior la un număr și mai mare de camere.
„Înțeleg că suntem în an electoral, dar este foarte important să oferim cetățenilor noștri informații corecte, documentate. Comparația făcută cu alte orașe nu are susținere în condițiile în care vorbim despre investiții diferite ca și complexitate și perfomanță. În cazul nostru am gândit un sistem cu un număr dublu de camere video față de cel ce urmează să se realizeze la Oradea. Vorbim despre realizarea unei rețele de comunicații bine pusă la punct și nu în ultimul rând despre dezvoltarea unui dispecerat integrat. Este un proiect amplu pe care îl gândim pe termen lung și care va fi realizat etapizat, din fonduri nerambursabile. Este un sistem care va permite eficientizarea activității de monitorizare.” a declarat primarul municipiului Arad, Călin Bibarț. Proiectul este în faza de studiu de fezabilitate ce va fi aprobat în ședința Consiliului Local al Municipiului Arad de vineri, 28 Februarie 2020.
și 2. În 28 Februarie 2020, a fost adoptată Hotărârea nr. 94 din 28 februarie 2020 cu privire la aprobarea documentației tehnico-economice și a indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiție „SF – Extinderea sistemului de supraveghere video și infrastructură rețea de comunicații date / voce / software / video cu sistem de dispecerizare inclus.
SF-ul din 2020 presupunea „Achiziționarea unui număr total de 1542 camere de supraveghere, construirea unui dispecerat nou, construit de la zero, un software performant, 21 de servere cu storage integrat în cluster (capacitate de 4,3 PB), stâlpi, noduri, puncte de conexiune etc. Camerele de supraveghere urmau să fie montate în dreptul a 71 unități de învățământ, 260 locații unde se află platforme gospodărești, 21 de puncte către pista de biciclete, 26 de parcuri, scuaruri și monumente de for public, 129 stații de transport în comun, 17 puncte din zonele A și B ale orașului pentru transportul de trafic greu, 5 parcări centrale, 26 de intersecții și 8 zone unde există obiceiul de depozitare ilegală a deșeurilor. Investiția era estimată să coste 15 milioane de euro.”
Conform informațiilor cuprinse în Studiul de fezabilitate, regăsim și mențiuni cu privire la funcționalitatea camerelor video, anume că la momentul februarie 2020 erau instalate 84 de camere dintre care funcționau doar 59.
Extras din Studiul de fezabilitate: „La momentul întocmirii studiului de fezabilitate (n.red. februarie 2020), există un sistem de supraveghere video, realizat în două etape care asigură un minim de funcții de sprijin pentru Poliția Locală. În prezent în Dispeceratul Poliţiei Locale funcţionează două sisteme de supraveghere video, primul implementat începând cu anul 2010, cel de al doilea preluat din cadrul Primăriei Municipiului Arad în anul 2015. În acest moment sunt gestionate un număr de 84 de camere dintre care sunt funcţionale numai 59. Prin sistemul menţionat sunt acoperite numai unele dintre punctele de interes cultural, turistic, economic, social, pentru siguranţa cetăţeanului şi siguranţa în trafic. Dispeceratul Poliţiei Locale include un sistem de afişaj instalat în matrice şi un centru de date compus din servere, unităţi de stocare date, unităţi de comunicaţii şi alimentare neîntreruptibilă. (…)
Pentru 40 de locații, sunt folosite 40 de camere video mobile de tip „Speed Dome’ model CNB IS2765P cu rezoluţie de 480TVL şi zoom optic 27x, fără iluminator IR sau slot pentru card de memorie intern. Pentru alte 30 de locații sunt utilizate, de asemenea 30 camere mobile de tip ‘Speed Dome’ model CNB IS2965P cu rezoluţie de 540TVL şi zoom optic 36x, fără iluminator IR sau slot pentru card de memorie intern. Un alt segment de supraveghere video ( n.red alte 8 locații) este asigurat cu 5 camere mobile de tip Speed Dome’ model SD6A82C-HN cu rezoluţie de 2Mpx şi zoom optic 30x, 4 camere fixe de tip „Bullet” model KM-9200IP cu rezoluție de 2Mpx și IR 60m (obiectiv varifocal 2,8 – 12mm) și o cameră fixă de tip „Bullet” cu rezoluție de 1,3Mpx și IR 20m (obiectiv focal fix 3,6mm). ”
Ca să revenim la momentul declarațiilor din martie 2024, de fapt, a mai fost făcut un studiu de fezabilitate, pentru fix aceeași investiție (în 2022), acest studiu fiind luat de bun de Bibarț care, chipurile, nu a știut că există realizat studiul din 2020.
Putem accepta că Bibarț a uitat de studiul din 2020, se mai întâmplă, e și el om. Dar chiar niciun funcționar din primărie care ar fi pregătit materialele pentru o nouă hotărâre CLM sau niciun consilier local care ar fi trebuit să voteze acel proiect nu și-a dat seama că a mai fost votat un proiect de hotărâre similar? Sau Curtea de Conturi ce verifică atunci când se face că verifică dacă nu observă SF-uri făcute, plătite (în acest caz două SF-uri pentru aceeași investiție) dar care nu au avut nicio finalitate? Nu are rost să intrăm pe panta acestei retorici, mai bine revenim la atestarea istorică a documentelor și ajungem la SF-ul din 2022, de care își amintește Bibarț și care stă la baza laudelor din campania la locale din 2024.
Astfel, SF-ul din 2022 a fost realizat de Helistech Engineering, tot din București, contra sumei de 63.784 lei cu TVA, adică cca. 12.830 euro. Atât suma la care s-a ridicat studiul, cât și suma calculată în această analiză pentru investiție au scăzut în varianta din 2022. Din această analiză, investiția reiese că ar costa aproximativ 11 milioane euro, nu 15 milioane ca în 2020. La acest studiu se referea Călin Bibarț în luna martie 2024 când spunea că „După ce va fi aprobat SF- ul în Consiliul Local, urmează licitația pentru proiectare și execuție. Într-un parcurs normal, în toamnă și iarnă urmează să se facă proiectarea, iar anul viitor să înceapă execuția.”
După 9 luni de la acele declarații publice ale primarului, am vrut să vedem în ce stadiu ne aflăm cu implementarea acelui studiu de fezabilitate (ultimul, cel din 2022), dacă a fost aprobat în CLM și s-au demarat măcar licitațiile pentru proiectare și execuție.
Din martie de când ni se spunea că „SF-ul va fi aprobat în CLM și apoi blablabla”, nu s-a mai întâmplat nimic. Nici măcar n-a fost aprobat în CLM astfel încât să fie urmat calendarul intențiilor ca să putem vorbi de „realizarea proiectului tehnic și a caietului de sarcini, licitația în vederea desemnării unei firme care să ofere toate cele necesare urmând să fie pornită cândva în toamnă, iar primăvara viitoare (n.red. primăvara 2025) Aradul să aibă cel mai performant sistem de supraveghere”. Mai mult, deși a fost aprobat în CLM SF-ul din 2020, nici până acum nu a fost demarată vreo procedură de achiziție pentru proiectare și execuție (cel puțin noi nu am găsit nimic în acest pe SEAP). Între timp în Arad s-au comis tâlhării, au fost călcați pietoni pe trecere, au explodat oameni și bancomate și s-au incendiat mașini. La ce ne-ar mai trebui camere?
VEZI și:
- PLANUL DE ORDINE ȘI SIGURANȚĂ PUBLICĂ AL DIRECȚIEI GENERALE POLIȚIA LOCALĂ ARAD PENTRU MUNICIPIUL ARAD 2024
-
„Bicicletele pentru arădeni” pe care arădenii nici măcar nu le-au văzut
2 comentarii. Leave new
Tara nimanui…de câte ori am chemat organele abilitate si le-am spus ca am camera de supraveghere cu probe dovedite,nu i-a interesat niciodata.
Felicitări arădenilor !
Au ales un clown (a doua oară), acum să savureze circul.
P.S. Poza articolului face cât o mie de cuvinte.