Oamenii de dincolo de scenă | INTERVIU cu solista Andra Heesch și dirijorul Alexander Gordon

andra heesch
Distribuie:

În 14 martie, publicul iubitor de muzică clasică din Arad a asistat la un concert simfonic extraordinar susținut violista Andra Heesch, dirijorul corului Robert Daniel Rădoiaș și dirijorul Alexander Gordon. Concertul simfonic a inclus lucrări remarcabile precum „Romanta în Fa Majora Op. 50” de Ludwig van Beethoven, „Flos Campi” de Ralph Vaughan Williams și „Simfonia a III-a în Mi Bemol Major Op. 55” tot de Beethoven.


Cum putem susține muzica clasică? Mergând la concerte.

Chiar dacă joi seara am fost prezentă la acest eveniment unde m-am bucurat să văd că publicul a fost unul în număr mare și divers, chiar dacă ar fi tentant să vă împărtășesc pasiunea pentru scena muzicii clasice sau vă descriu vibrațiile și emoțiile din timpul concertului, m-am gândit la o surpriză nu numai pentru melomani, ci și pentru cititori. Surpriza o regăsiți imediat după această galerie foto de la concertul de joi de la Filarmonică:



Aflând de prezența la Arad a violistei Andra Heesch, dar și de cea a violistului și dirijorului Alexander Gordon, mi-am propus să stau de vorbă cu ei, să-i cunosc ca oameni dincolo de scenă. Am avut deosebita bucurie să accepte acest dialog pe care vreau să vi-l împărtășesc:
 E prima dată când concertezi în Arad?

Andra Heesch: Da, e prima oară pentru mine să fiu pe scenă aici în Arad. Și este o sală extrem de frumoasă. Mă bucur foarte mult să fiu aici.


Știu că activitatea ta s-a axat și pe muzica camerală. Ce te atrage la muzica camerală?

Andra Heesch: Rolul meu ca violistă. Eu schimb harmoniile și e rolul meu cel mai important să schimb culorile cu instrumentele care sunt mai în evidență decât mine în momentul ăla. Și asta este un rol care cred că și mă descrie ca om foarte bine.


Ai o aură foarte pozitivă, emani fericire și o aură foarte pozitivă. Muzica influențează  viața sau viața influențează muzica?

Andra Heesch: O întrebare complicată. Mai ales pentru mine. Pentru că muzica mă acompaniază deja de o viață. Deci dacă am o sursă de pozitivitate atunci, sigur este dragostea familiei mele, bineînțeles, dar și muzica. N-am cum să desprind viața mea de muzică.


Vorbind despre familie, tatăl tău, profesorul Marius Nichiteanu, crezi că te-a influențat să alegi această cale?

Andra Heesch: Precis. A fost un exemplu nu numai pentru mine, pentru numeroși, incredibil de mulți muzicieni. Nu a fost un exemplu numai ca violist,a  fost un exemplu și ca om. Deci să iei drumul ăsta ca muzician a fost cel mai bun exemplu să fie o viață împlinită.


Consideri că a fost pusă presiune pe tine, ținând cont că tatăl tău a fost un muzician atât de bun?

Andra Heesch: Nu. Eu mai întâi am fost violonistă. Deci am schimbat instrumentul abia după ce am născut prima fetiță. La 23 de ani abia am schimbat instrumentul și m-am pus să studiez la violă și am făcut studiile și la violă. Dar presiune niciodată pentru că tata tot timpul mi-a lăsat să aleg ce drum iau. Dar tot timpul ăsta este ceva care mi-a zis de mică, dacă nu te faci muzician, îl trădezi pe Dumnezeu.


Ai simțit o diferență când ai trecut de la vioară la violă?

Andra Heesch: Da. Bineînțeles. Stilul în care să duci arcușul, de exemplu, ca să poți să creezi sunete sănătoase, este cu totul altfel decât la vioară. Și dacă ar fi după mine, mulți violoniști ar începe să cânte și la violă, să vadă cum este să creezi un sunet sănătos și plin. Este ceva care la unii violoniști le lipsește. Ce le lipsește la violiști este deseori tehnica briliantă. Dar nici nu este un instrument care cere, este un instrument unde trebuie să produci un sunet frumos. Asta este și mai important.


andra heeschȘtiu că ai o violă foarte veche cu o istorie foarte interesantă. Ne poți spune mai multe despre ea?

Andra Heesch: Da, este datată din anul 1536, face 500 de ani. La nivel Mondial există numai încă doi oameni care cântă la așa un instrument, pe care îl am și eu. Și unul din instrumente este la violistul Laurence Power, iar celălalt instrument a ajuns la Filarmonica din Berlin. Cel de-al treilea instrument e la mine. Deci am în posesie un instrument foarte prețios. Incredibil de prețios, pe care l-am moștenit de la tata.

Simți că acest instrument sună diferit față de unul normal? Pentru că am auzit foarte des că aceste instrumente care au o anumită vechime și sunt făcute de anumiți oameni care se ocupau cu asta mai demult, sună diferit.

Andra Heesch: Parcă captează altcumva sunetul, tata tot timpul a zis că este un sunet extrem de catifelat. Bineînțeles, instrumentul nu sună singur. Dar există instrumente la care trebuie să te străduiești și mai mult să poți să faci aur din sunetul care iese. Și la instrumentul ăsta,  este aș zice mai ușor. Trebuie să-l înțelegi. Trebuie să înțelegi care îi sunt adâncimile. Există bineînțeles la fiecare instrument probleme care trebuie să fie rezolvate. Dar instrumentul ăsta, răspunde la dorințele muzicale foarte ușor.


Legat de program, am observat că este unul romantic, ți se pare că ți se potrivește? Pentru că pari o fire foarte pozitivă.

Andra Heesch: Este mai melancolic programul. Dar ca fiecare muzician, probabil că prin afară par optimistă și pozitivă, dar fiecare din noi cunoște adâncimile. Fără adâncimile melancolice, n-am putea să facem muzica pe care o facem.


La 23 de ani, ai fost violist principal al Orchestrei Filarmonice din Londra. Ne poți povesti despre asta? Cum te-ai simțit preluând această poziție la o vârstă atât de fragedă?

Alexander Gordon: Știi, poate că voi începe puțin mai devreme. Când am ieșit din Uniunea Sovietică și am fost acceptat la Hochschule Hamburg, în clasa lui Marius Nichiteanu, tatăl Andrei, bineînțeles că am înțeles că lumea din Vest a mers câțiva pași înainte, mai ales stilistic. Și profesorul Nichiteanu era o persoană incredibilă.

Toți cei care îl cunoșteau vorbeau despre el într-o singură propoziție, muzician și persoană. Și am venit, bineînțeles, din școala sovietică când totul trebuia să fie așa și așa. Și el îmi spunea tot timpul, oh, cânți atât de frumos, atât de bine, și tot așa. Dar apoi lua viola, cânta două note și eu ziceam, profesore Nichiteanu, tu spui că cânt așa de bine, dar tu cânți două note și sunt mult mai bune decât orice. El avea un talent fantastic, o îndemânare fantastică și a început să mă introducă și în lumea orchestrală. Pentru că în timpurile sovietice era cam așa, oh, dacă merg la orchestră, nu am reușit ca solist.

Atunci am avut acest stagiu de probă care a fost un turneu cu Kurt Mazur începând în Londra, cu violistul solist Yuri Bashmet cu Walton Banchatov și apoi am avut turneu în trei săptămâni în Statele Unite, a fost o experiență absolut incredibilă pentru mine pentru că întotdeauna mi-am amintit și cuvintele profesorului meu, cât de mult poate evolua orchestra. Am cântat „Simfonia a V-a de Prokofiev”, am cântat „Simfonia a VII-a de Bruckner” și am cântat „Spingel im spingel” și toate acestea, toate aceste lucruri le-am exersat doar din memorie. Atunci când am ajuns șa Londra, prima zi a fost destul de greu. Pentru că transportul este atât de aglomerat, am plecat de acasă foarte foarte devreme dar tot am ajuns doar 5 minute înainte.

A doua zi am plecat  și mai devreme, am ajuns 2 ore înainte să se închidă ușa. Așa că este o poveste cu peripeții. Am avut o experiență uimitoare și m-am gândit că este  un altfel de educație,  este o educație practică și aș sfătui de fapt fiecare muzician bun să ajungă la un anumit grup de oameni foarte repede pentru că apoi înveți de la colegii tăi, înveți de la dirijori și înveți de la oameni. Și asta a fost uimitor bineînțeles sunt sigur că am avut ceva de învățat, am fost foarte activ, am vrut să fiu genial și apoi am văzut că secția oricum cântă și apoi am început să mă calmez un pic și să ascult mai mult.  Asta s-a întâmplat după câteva săptămâni, dar am încercat să mă calmez și să ascult mai mult pentru că toți cântau atât de fantastic. Apoi, am realizat că au trecut 10 ani.

În acești 10 ani, în fiecare zi a fost ceva special. Cred că un grup de muzicieni buni, ca cei dintr-o orchestră, este cea mai bună influență pe care o poate avea un muzician. Acest lucru m-a transformat complet ca muzician și m-a ajutat să trec la o carieră de conductor.


Cum ai ajuns de la orchestră, la a fi violonist și dirijor solo?

Alexander Gordon: Când am simțit că experiența mea în orchestră a fost frumoasă, dar poate nu am vrut să o fac până la pensie, așa că am început, am acceptat o poziție de predare în Viena și apoi am început să mă gândesc la alte activități. Nu am decis niciodată că vreau să devin conductor. Ce s-a întâmplat a fost că am mers să fac concerte cu orchestra fără conductor. La un moment dat, am ajuns la acel loc unde a trebuit să fac studii de conductor. Am fost și am studiat, cu un conductor fantastic, Vasilii Sinaiski. Am avut câteva inspirații, unele dintre ele au fost Vladimir Iorovski și Kirill Petrenko, cu care am lucrat.


Ai menționat și Ucraina, știu că ești Ambasador al Păcii. Cum a afectat războiul muzica clasică în Ucraina? A avut războiul efecte asupra muzicii clasice la nivel global? 

Alexander Gordon: Da. Foarte mult. În primul rând, există o linie foarte mare de a nu permite muzicienilor ruși să cânte în Uniunea Europeană și există multe opinii diferite. Uniunea Sovietă și Rusia a folosit de fiecare dată artele pentru a aplana lucrurile rele. Și de aceea cred că această decizie este adecvată. Eu am fost întotdeauna foarte conectat cu Ucraina.

Muzicienii sunt incredibili acolo, au cu adevărat ce să vădă în Europa și au nevoie de mai multe oportunități. Orchestra din Ucraina, muzicienii din Ucraina, ar trebui să aibă mai multe oportunități.

Sigur a influențat artele, poate mai mult decât COVID. Muzica se mișcă, în Europa avem multe companii de muzică din U.E. care au fost susținători ai Ucrainei, ar trebui să ne susținem și să le arătăm că suntem acolo pentru ei. Asta este foarte important pentru muzică și pentru artă.


Cum ar putea muzica clasică să atragă publicul tânăr?

Andra Heesch: Este doar opinia mea, cred că începe cu sistemul de educație. Când copiii sunt în grădiniță, poți să organizezi concerte clasice pentru copii. Poți crea programe educaționale în care copiii să aibă o experiență nouă, cum ar fi să cânte la diferite instrumente și să le încerce.

Deci, nu este o barieră mare între tineri și această instituție, dar cred că trebuie să începi cu sistemul de educație, acesta este începutul. Așa că, generația noastră, cred că este o instituție variabilă pentru a veni și să asculte un fel special de muzică. Îl văd și în copiii mei și în studiile mele pe care le-am făcut.

Alexander Gordon: Sunt total acord cu asta. Dar cred că există și soluții de marketing. Am văzut recent la Filarmonica din Köln, cred că era cu orchestra simfonică. Au avut două concerte foarte normale și al treilea, fără schimbare de program, cred că era „Beethoven V” sau „Beethoven IV”, doar pentru tinerii cu vârsta până la 21 sau 28 de ani. Și le-au lăsat în fiecare loc în oraș un afiș frumos. „Ar trebui să faci o călătorie cu clasicii” sau ceva de genul acesta. Și am întrebat un prieten care lucrează acolo cum a fost  concertul. Mi-a spus că a fost „aglomerat”. Toată sala era plină.


Secretul este în marketing?

Alexander Gordon: Da. Au formulat anunțul doar pentru tineri. Cred că foarte des, când oamenii mai tineri vin la concertele noastre văd audiența mai în vârstă și se simt puțin nelalocul lor. Cred că este foarte important să li se transmită că nu există dress code și sunt bineveniți cum sunt.



Despre seara  de joi de la Filarmonică

Cu o introducere în lumea muzicii clasice, concertul a început cu „Romanta în Fa Majora Op. 50” a lui Beethoven. Această compoziție sublimă, caracterizată de simplitate și eleganță, a oferit publicului o călătorie în timp către Viena anilor 1790, ilustrând perfecțiunea formei mari simfonice. Pentru unii această partitură transmite melancolia iubirii pierdute în melodia languroasă a acestei romance, în timp ce pentru alții e o reflecție mai filosofică, poetică și contemplativă.

Andra Heesch este o prezență eteră, și în cadrul interviului luat înaintea concertului pot spune că aceasta m-a cucerit. Deține atât de multă eleganță, energie feminină și redă atât de multe emoții încât oricât de strict ai fi cu sentimentele tale, după ce o auzi pe Andra cântând la violă simți niște emoții care te copleșesc.

Momentul central al serii a fost dedicat lui „Flos Campi” de Ralph Vaughan Williams, o capodoperă rară și exotică. Lucrarea, inspirată din Cartea Cântărilor lui Solomon din Vechiul Testament, a fost interpretată cu pasiune și sensibilitate de Andra Keetsch la violă, fiind acompaniată de cor și orchestră sub îndrumarea maestrului Alexander Gordon. Și aici Andra încărca fraza muzicală cu sentiment, trăire intensă și sinceră, expresivitate și tensiune într-o curgere perfectă, în care schimbările de arcuș și respirațiile trec aproape neobservate.

Evenimentul a fost încununat de interpretarea impresionantă a celebrei „Simfonii a III-a în Mi Bemol Major Op. 55” a lui Beethoven, cunoscută sub numele de „Eroica”. Sub bagheta dirijorului Alexander Gordon, orchestra a redat cu măiestrie forța și expresivitatea acestei lucrări monumentale, oferind publicului o experiență muzicală memorabilă.

Concertul a fost, de asemenea, o ocazie de comemorare și omagiu pentru violistul Marius Nichiteanu, iar inițiativa Andrei Keetsch de a-i dedica acest eveniment memoriei tatălui său a adăugat o notă specială serii.

Serata a fost nu doar o demonstrație de virtuozitate și pasiune muzicală, ci și o celebrare a diversității repertoriului clasic. Prin interpretările lor magistrale, Andra Heesch și dirijorul Alexander Gordon au transformat această seară într-o experiență cu adevărat memorabilă pentru toți cei prezenți în sala de concert.

431360765 910226517776037 1636264258812214287 n

 


Andra Heesch

Despre Andra Heesch putem spune că are o carieră impresionantă, plină de interpretări de excepție în săli de concert de prestigiu din întreaga lume.

431509441 912165637582125 2515824942377126581 nAndra este recunoscută drept una dintre cele mai talentate soliste și interpretare de muzică de cameră a timpului nostru. Încântând publicul și impresionând criticii prin frumusețea sunetului său, virtuozitatea tehnică și expresivitatea profundă, Andra a reușit să-și câștige un loc bine meritat în lumea muzicală internațională.

Andra Heesch și-a început călătoria muzicală la Universitatea de Muzică și Teatru din Hamburg, unde și-a perfecționat talentul sub îndrumarea unor mari maeștri precum Tabea Zimmermann, Nobuko Imai și Thomas Riebl. La baza sa stă pasiunea și moștenirea muzicală transmisă de tatăl său, Prof. Marius Nichiteanu, care i-a oferit vioara sa de Girolamo Brensio (construită în 1536), în anul 2014.

Andra Heesch a strălucit pe scenele unor săli celebre, precum Suntory Hall din Tokyo, Carnegie Hall din New York și Elbphilharmonie din Hamburg. De asemenea, a fost o prezență apreciată la numeroase festivaluri de renume, inclusiv Festivalul de Muzică Schleswig-Holstein, Festivalul Enescu, Vara Magica și Festivalul de Muzică Clasică D’Accord.

Una dintre pasiunile sale deosebite este muzica de cameră, unde își găsește expresia cea mai autentică și emoționantă. Ca membră a Ansamblului Vitti, alături de violonista Marketa Janoušková, Andra Heesch a reușit să transmită emoție și rafinament prin interpretările lor memorabile. Sensibilitatea lor excepțională și echilibrul perfect între instrumente au captivat audiențele și au câștigat aprecierea criticilor.

Pe lângă colaborările sale cu Ansamblul Vitti, aceasta a fost membră fondatoare a Trio-ului Nichiteanu, alături de care a străbătut întreaga lume în concerte remarcabile. Reunit în primăvara anului 2022, Trio-ul Nichiteanu continuă să impresioneze prin virtuozitatea lor și legătura muzicală profundă.

Prin devotamentul său față de muzică și talentul său incontestabil, Andra Heesch rămâne o prezență strălucitoare în lumea muzicală contemporană, aducând bucurie și inspirație publicului din întreaga lume.


Alexander Gordon

În peisajul muzical contemporan, Alexander Gordon se distinge ca unul dintre cei mai versatili și talentați muzicieni ai generației sale. Cu o carieră remarcabilă atât ca violist, cât și ca dirijor, Gordon a obținut recunoaștere internațională pentru contribuția sa la muzica clasică.

432536256 911507640981258 4780533213698882159 nNăscut în 1978 într-o familie de muzicieni, Gordon și-a început călătoria muzicală încă de la o vârstă fragedă. Absolvind HfMT Hamburg cu Marius Nichiteanu, a urmat apoi studii de masterat la ZUYD din Maastricht cu Michael Kugel, și-a perfecționat abilitățile sub îndrumarea celebrului violist Tabea Zimmermann la Hochschule Hanns Eisler din Berlin. În plus, și-a finalizat masteratul în dirijat la ZUYD cu Vassily Sinaisky, iar în drumul său către excelență, s-a inspirat din învățăturile mentorilor săi, precum Kirill Petrenko, Jukka-Pekka Saraste, Vladimir Jurowski și Neeme și Paavo Jarvi.

În 2016, în urma invaziei rusești din Ucraina, Alexander și-a schimbat numele de familie din Zemtsov în Gordon, exprimând astfel protestul său împotriva agresiunii rusești și a regimului lui Vladimir Putin. Această schimbare simbolică a evidențiat angajamentul său pentru valorile păcii și libertății.

Cariera sa muzicală s-a remarcat prin succesul său atât ca violist, cât și ca dirijor. A deținut poziția de vioară principală la London Philharmonic Orchestra încă de la vârsta de 23 de ani, iar debutul său ca dirijor a avut loc cu Orchestra Simfonică din Lappeenranta, Finlanda, în 2014. De atunci, a colaborat cu numeroase orchestre de prestigiu din întreaga lume, inclusiv Orchestra INSO-Lviv din Ucraina, Orchestra Simfonică a Radioului Național din Bulgaria, Orchestra de Cameră Mannheim din Germania și multe altele.

Sub bagheta sa talentată, au cântat unii dintre cei mai mari soliști din lume, inclusiv Mischa Maisky, Lars Anders Tomter, Simon Trpceski, Denitsa Laffchieva și mulți alții. Ca interpret de muzică de cameră, Gordon a colaborat cu unele dintre cele mai eminente figuri ale scenei muzicale, precum Misha Maisky, Dmitri Sitkovetsky și Natalia Gutman.

Cu fiecare apariție pe scenă, Alexander Gordon demonstrează nu doar virtuozitate tehnică ci și o profundă conexiune emoțională cu muzica pe care o interpretează. Prin talentul său incontestabil și angajamentul său pentru arta muzicală, Gordon continuă să inspire și să cucerească inimi în întreaga lume.


Citește și:

 

Categorie: Video, Dialoguri
Etichete: Alexander Gordon, Andra Heesch, Filarmonica Arad, Marius Nichiteanu, muzică clasică
Distribuie:
Articolul anterior
Un pieton acroșat de o autoutilitară, pe strada George Coșbuc, a ajuns în stare gravă la spital [ATENȚIE, imagini cu puternic impact emoțional!]
Articolul următor
Un primar din Mehedinți, beat fiind, l-a bătut pe paznicul primăriei pentru că nu vrea să-l voteze la alegerile din luna iunie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie

arad

Programul Zilelor Județului Arad 2024

În perioada 4-6 octombrie 2024, Consiliul Județean Arad organizează prima ediție a „Zilelor Județului Arad”, un eveniment de amploare, care își propune să aducă în centrul atenției realizările comunității, sărbătorind…