Zilele trecute am avut o idee care s-a transformat în ceva mai special, am decis că trebuie și e necesar să realizez un interviu cu Laurențiu Muntean, directorul Filarmonicii Arad. Mi-am propus să fac publicului cunoscută această casă a muzicii clasice, dorind să o prezint ca pe un loc unde toți oamenii, indiferent de vârstă, se pot aduna pentru a savura momente de neuitat.
Întotdeauna m-am întrebat de ce nu participă mai mulți oameni la astfel de evenimente culturale. După multe reflecții, am ajuns la concluzia că mulți se feresc din frica necunoscutului sau pur și simplu simt că nu le este locul acolo, un aspect care poate fi schimbat. Pornind de la gândul că trebuie neapărat schimbată această percepție, am discutat cu Laurențiu Muntean, actualul director al Filarmonicii Arad, în vederea unui interviu. Laurențiu a acceptat propunerea, ziua pentru interviu fiind aleasă rapid.
Începând din 1 februarie anul trecut, Laurențiu Muntean a preluat poziția de director al Filarmonicii Arad. Acest dialog are menirea să-l cunoaștem mai bine pe omul care, dincolo de aspectele manageriale (tehnice sau pragmatice), are rolul de a educa muzical comunitatea noastră, să descoperim ce s-a întâmplat în anul anterior, și, mai important, să aflăm care sunt planurile și promisiunile pentru anul curent în ceea ce privește activitatea Filarmonicii Arad.
Exact acum un an, în 1 Februarie, ați început activitatea în calitate de director al Filarmonicii Arad. Cum a fost acest an pentru dumneavoastră?
Laurențiu Muntean: Provocator și intens, cred că așa l-aș descrie. Nu pot spune că a fost ușor, dar a fost frumos. În primele luni în care am ajuns aici mi-a fost greu, nu înțelegeam ce se întâmplă, veneau foarte multe informații din toate părțile. Primele câteva luni le-aș putea numi grele dar de când a început stagiunea, din octombrie, parcă am simțit că lucrurile încep să se așeze, că știu cum să fac, de unde să îmi iau informațiile. Practic de atunci am simțit că intră lucrurile într-o normalitate.
Ați reușit să găsiți oameni care gândesc similar să vă ajute în acest proiect?
Laurențiu Muntean: Am câțiva prieteni în interiorul instituției, îi cunoșteam pe câțiva, cum suntem muzicieni și ne-am intersectat în diferite evenimente și știam că gândim la fel că vrem practic același lucru însă surpriza mea și partea cea mai frumoasă a fost faptul că aici am găsit și mai mulți oameni care doreau lucrul acesta. De la puținii oameni pe care îi știam la început, acum am senzația că nucleul s-a extins, sunt tot mai mulți oameni care au încredere în evoluția lucrurilor. Deci da, i-am găsit și am mai găsit și alții pe lângă ei.
Vi s-a schimbat perspectiva despre Filarmonică și această industrie a muzicii clasice la noi în oraș în acest an?
Laurențiu Muntean: Schimbat cred că e mult zis, unele lucruri s-au schimbat, pe altele le-am intuit. Mă gândeam că vor fi așa iar pe altele le-am ajustat pentru că nu era chiar așa cum părea din exterior. Cu toate astea nu am fost total înafara subiectului, da, n-am mai fost director de filarmonică însă am lucrat cu mulți muzicieni, asta am făcut și la Timișoara, am colaborat cu filarmonici deci știam care e workflow-ul. Nu aș spune că mi s-a schimbat radical percepția sau conceptul despre filarmonică.
Ați simțit vreodată o presiune pusă pe dumneavoastră de când sunteți director al Filarmonicii? Ca și cum partea culturală și imaginea ei vă stau în mâini?
Laurențiu Muntean: Poate sună ciudat dar nu. Am știu de la bun început la ce mă-nham, mi-am dat seama că rolul unei filarmonici este să fie Icebreaker, să seteze trenduri din punct de vedere cultural într-un oraș. Din totdeauna m-am gândit că mi-ar plăcea să pot face lucrul acesta.
Care a fost cea mai mare realizare a dumneavoastră în cadrul Filarmonicii? Una care vă face să vă simțiți împlinit.
Laurențiu Muntean: Dă-mi voie să spun două. În ceea ce privește realizările, am două de care sunt foarte bucuros, prima printr-o conexiune foarte interesantă am ajuns într-un context legat de Festivalul „George Enescu” și am ajuns să cântăm cu Filarmonica în cadrul Festivalului. S-a întâmplat în septembrie și a fost un concert la sediu ce-i drept, aici în Arad, dar am cântat sub cupola festivalului cu un solist, Benjamin Kruithof. Practic am pus orchestra noastră în Festivalul „George Enescu” . Cea de-a doua este legată de luna decembrie și parțial ianuarie.
Primul concert din luna decembrie, apoi am avut o serie de concerte consecutive care au fost sold-out, când zicem sold-out ne referim la faptul că toate biletele s-au vândut de dinaintea începerii concertelor. Asta a fost un record, sau nu cred că aș spune record neapărat dar este o performanță.
Anul trecut au fost mult mai multe evenimente față de în alți ani. Ați putea să ne spuneți, aproximativ, câte?
Laurențiu Muntean: O să merg pe varianta lungă, varianta lungă este că noi suntem organizați în felul următor, avem o stagiune minimală, stagiunea minimală fiind un angajament față de finanțatorul nostru prin care susținem un număr minim de concerte iar asta înseamnă o stagiune care începe în octombrie și concertele sunt săptămânale până la sfârșitul lunii iunie. De obicei sunt cam 44-42 care sunt cuprinse în stagiunea minimală. Astea sunt așa de ani de zile prin natura contractului nostru cu Primăria de zeci de ani. A doua categorie sunt evenimentele speciale și proiectele, proiectele înseamnă că noi solicităm fonduri pentru concerte care sunt mai spectaculoase și care clar implică mai multe costuri (De exemplu: Rock Simfonic).
În decursul unei stagiuni avem mai multe proiecte de genul, de obicei avem Rock Simfonic, Gala de Operă iar în ultimii ani de Zilele Aradului ultimul concert din fața Primăriei este un concert cu orchestră. Deci cumva 4-5 proiecte pe lângă stagiunea minimală, care se întâmplă în afară și sunt un pic mai grandioase.
Pe lângă astea mai avem concerte educative, concerte pe care le organizăm pentru diferite instituții din oraș. Aș vrea pe această cale să-i încurajez pe toți directorii de școli și profesorii de muzică din Arad, suntem foarte deschiși la colaborări. Prețul unui bilet pentru un concert educativ este 8 lei și avem programe concepute special pentru ei pe care le organizăm în funcție de disponibilitatea școlilor, facem concertele astea în care vorbim cu copii, le prezentăm instrumentele le arătăm cum arată un fagot, cum arată o trompetă.
Concertul e deschis și are conceptul de a interacționa cu copiii. Vrem să facem educație. Sunt deja multe școli din oraș care au răspuns, prin prezență, acestui proiect. Anul trecut au fost aproximativ 3000 de copii pe tot parcursul anului.
Cu ce s-a crescut din punctul de vedere al concertelor a fost cu Festivalul „La Băncuțe” care are loc vara în parcul Eminescu, anul trecut am avut 11 concerte în cadrul festivalului. Deci practic cu băncuțele s-a suplimentat numărul concertelor organizate de noi.
În ceea ce privește repertoriul, a evoluat Filarmonica?
Laurențiu Muntean: Sunt sigur că da, noi ne străduim ca în fiecare stagiune să venim cu lucruri noi, cu repertorii noi. De exemplu stagiunea asta am cântat unele simfonii care nu s-au mai cântat de 15-20 de ani, lucrări pe care le-am scos cumva de la naftalină. Ce am făcut cu totul și cu totul nou este că am invitat anul trecut un muzician tare drag mie, care își scrie propriile orchestrații și face muzică de film, se numește Andrei Tudor, el a venit cu materiale total noi.
Am mai avut un concert de muzică latino-americană, tot ceva nou. Încercăm să ne adresăm unui public cât mai variat, să nu mergem pe o nișă. Ne-am lărgit repertoriul pentru că ne-am dat seama că rolul nostru nu este să ne adresăm unui segment de public ci să încercăm să ne lărgim spectrul publicului.
Aș vrea să vorbim despre evoluția publicului. Cum e publicul din Arad? Ce oameni vin la Filarmonică? Ați reușit să deveniți mai accesibili?
Laurențiu Muntean: Nu am făcut niște sondaje oficiale însă urmăresc foarte atent fenomenul acesta. Sunt două modalități prin care fac asta, una e observația simplă, adică vin la toate concertele și mă uit prin sală la oameni, în general la ce categorie de vârstă se încadrează. A doua modalitate sunt rețelele de socializare, suntem foarte atenți în mediul online și din fericire platformele astea ne generează sondajele în legătură cu publicul nostru. O să vă pun la dispoziție aceste sondaje.
Acum să revin la întrebări, aș spune că în general oamenii care vin la Filarmonică au între 45-60 de ani, ăsta e segmentul pe care îl văd eu în sală, în procente cam 60%, acesta este publicul care ne vine constant. De foarte multe ori la evenimente speciale, și ăsta e un lucru care îmi dă curaj, de Crăciun, Valentines etc. văd foarte mult public tânăr, văd cupluri care vin și îmi dau seama că sunt familii tinere care vor să-și petreacă o seară altfel, să petreacă aceste evenimente la Filarmonică. De aici am învățat că evenimentele speciale trebuie tratate și direcționate spre public tânăr, în special repertoriul.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
Public social media Filarmonica Arad
Interviul integral în format video:
Citește și: Oferta culturală a Filarmonicii Arad pentru luna februarie 2024. VEZI PROGRAM