Conducerea IPJ Arad a organizat, miercuri, o conferință de presă în contextul implementării Sistemului Informatic de Monitorizare Electronică (SIME). Detaliile despre funcționarea sistemului, principiile după care funcționează și diferența între monitorizarea celor cu ordine de protecție și a celor aflați în alte proceduri judiciare au fost enunțate de Comisar șef de poliție Alin Drăgan, șeful Serviciului Ordine Publică din cadrul IPJ Arad (pentru ordinele de protecție) și de Subcomisarul Marius Cuciula (pentru celelalte proceduri judiciare – control judiciar, control judiciar pe cauțiune și arest la domiciliu). În cadrul conferinței, Chestorul Dan Stoicănescu a prezentat și activitatea IPJ Arad din perioada sezonului estival dar și acțiunile pe linie de siguranță școlară, având în vedere debutul anului școlar. În ceea ce privește mutarea în sediul reabilitat de pe Vârful cu Dor, chestorul Dan Stoicănescu vrea să rămână optimist, sperând ca începând cu 01 ianuarie 2025 colectivul IPJ Arad să se poată bucura de condiții civilizate de muncă. Totuși, la acest moment este doar o speranță să se și întâmple și nu a dorit să anunțe ca dată exactă începutul lunii ianuarie 2025.
SIME – implementat mai repede la Arad
Chestorul Dan Stoicănescu spune că sistemul a fost implementat mai repede după ce s-au văzut rezultatele pozitive în județele în care a fost pus în funcțiune: „Termenul a fost schimbat. Trebuia să intre în toate cele 18 județe, nu doar Arad, la 1 ianuarie 2025, dar datorită modului în care a funcționat în celelalte județe – și a faptului că există suportul tehnic necesar – a fost devansat termenul și s-a implementat cu trei luni înainte. Este o chestiune bună pentru că este, în primul rând, o măsură de protecție a victimelor, ceea ce e foarte important. Am discutat și cu alte ocazii și o spun și acum, numărul de infracțiuni de loviri sau alte violențe nu este în scădere în județul Arad. Să sperăm că asta (n.r. implementarea sistemului) va face ca agresorii să înțeleagă că măsurile pe care le luăm sunt foarte clare și au ajuns chiar la cele tehnice, nu doar cele juridice”.
Despre funcționarea sistemului de monitorizare
Locația fiecărui dispozitiv este vizibilă în timp real compartimentului special creat în acest scop, care monitorizează 24 de ore din 24 brățările. Alertele sunt gestionate, de asemenea, tot de către cei din cadrul compartimentului responsabil cu supravegherea acestor dispozitive. În cazul emiterii unei alerte de către un dispozitiv, este anunțat cel mai apropiat echipaj de poliție, jandarmi, poliție locală aflat în zona din care a fost primită alerta. Alerta este declanșată dacă agresorul se apropie de victimă sau dacă se distanțează de telefonul pe care trebuie să îl aibă în permanență asupra sa.
Kit-ul de monitorizare electronică
Brățările electronice sunt din plastic, rezistente la apă, și de unică folosință, acestea fiind distruse când sunt îndepărtate de la glezna inculpatului. Rămâne însă tag-ul (cu serie), care va fi dezinfectat după fiecare purtare, iar apoi refolosit, precum și un telefon mobil. În cazul celor aflați sub măsura arestului la domiciliu, există un dispozitiv în plus – care se montează în locuința inculpatului. În cazul ordinelor de protecție, victima/victimele vor primi și ele telefoanele mobile.
Principiile de funcționare sunt diferite la monitorizarea ordinelor de protecție și monitorizarea celor aflați în alte proceduri judiciare
„Pentru arestații la domiciliu principiul de funcționare este același, modalitatea de abordare și procedura este un pic diferită. Arestul la domiciliu și controlul judiciar nu presupune o victimă și un agresor care să nu se apropie, ca la ordinele de protecție. Diferența de abordare dintre cele două sisteme este faptul că la ordinele de protecție există unul sau mai mulți agresori și o victimă. Ideea este că în cazul în care se apropie agresorul sau agresorii de victimă, noi să știm să intervenim. În cazul arestului la domiciliu, principiul este altul. Există o locuință unde instanța i-a stabilit că trebuie să stea și să părăsească în anumite condiții incinta respectivă. Dispozitivele sunt pe același principiu de funcționare, dar un pic organizate diferit pentru că acolo nu se pune problema că sunt în mișcare – și agresorul și victima – ci acolo inculpatul este pe loc. Dispozitivele sunt aceleași în ceea ce privește brățara și telefonul, dar funcționarea este un pic altfel”, a punctat chestorul Dan Stoicănescu, șeful IPJ Arad.
„Prin această monitorizare electronică putem verifica respectarea obligațiilor efectiv de către acești inculpați la controlul judiciar și controlul judiciar pe cauțiune, în mod expres respectarea limitelor teritoriale impuse și la arestul la domiciliu, efectiv părăsirea domiciliului, în caz că se întâmplă. Kit-ul este foarte apropiat de cel al colegilor de la Ordine Publică. Avem un telefon, dispozitivul care se montează la piciorul inculpatului, pentru controlul judiciar, iar pentru arestul la domiciliu avem două dispozitive și mai venim cu un al treilea – care se montează în locuința, locul în care persoana execută efectiv măsura arestului la domiciliu. Toate aceste trei dispozitive se interconectează și în momentul în care una se îndepărtează de cealaltă sau inculpatul încearcă distrugerea acestora noi primim o alertă în sistem”, a explicat subcomisarul Marius Cuciula.
În prima zi de implementare a SIME, un purtător de brățară la Arad
Un bărbat care a fost plasat sub măsura preventivă a arestului la domiciliu – pentru infracțiuni contra patrimoniului – este primul purtător al brățării electronice, în Arad. Sistemul informatic de monitorizare electronică a fost implementat în 01 octombrie la nivelul județului nostru.
Sinteza temelor abordate în conferința de presă susținută de conducerea IPJ Arad:
ACȚIUNI DE AMPLOARE, ÎN PERIOADA VACANȚEI
Am încheiat sezonul estival, o perioadă în care cea mai mare parte a populației județului a fost în concedii și vacanțe, și am avut un aflux mare de cetățeni care s-au întors acasă. În acest context, au fost adoptate măsuri pe linie de ordine publică, rutieră și investigații criminale, pentru a asigura populației o perioadă optimă de siguranță publică.
Astfel, în perioada iulie-septembrie 2024, au fost desfășurate 5 razii (acțiuni de mare amploare), 3 pe ordine publică și 2 rutieră.
Raziile pe linie de ordine publică, s-au desfășurat în zonele Lipova, Pâncota și Sebiș, în urma activităților fiind aplicate 272 de sancțiuni contravențioanle, în valoare totală de aproximativ 181.000 de lei, fiind constatate și mai multe infracțiuni, atât prevăzute de Codul Penal cât și de legi speciale (Legea 333/2003, etc).
Sub coordonarea Serviciului Rutier au fost desfășurate, începând cu luna iulie a acestui an, 2 razii. Activitățile s-au desfășurat atât în timpul zilei cât și pe parcursul nopții, în marea majoritate a localităților din județ (inclusiv municipiu), pe toate sectoarele de drum, în mediul urban și rural. Doar în cazul acestor razii, au fost aplicate 592 de sancțiuni contravenționale, din care 257 pentru depășirea vitezei legale, de către participanții la trafic. Valoarea acestor amenzi se ridică la peste 200.000 de lei.
În afara acestor acțiuni de amploare, fiecare stuctură a desfășurat acțiuni proprii, pentru prevenirea accidentelor rutiere și descurajarea fenomenului infracțional. Până la sfârșitul anului, vor fi organizate și alte acțiuni de amploare, având aceleași obiective: protejarea populației și sancționarea celor care nu respectă prevederile legale.
DEBUTUL ANULUI ȘCOLAR
Siguranța școlară este o prioritate a polițiștilor arădeni, pentru creșterea gradului de siguranță a elevilor, personalului didactic, precum și pentru prevenirea delincvenței juvenile, în incinta și zonele adiacente unităților de învățământ preuniversitar.
Încă din prima săptămână de școală a anului școlar 2024-2025, reprezentanții I.P.J. Arad, împreună cu cei structurilor teritoriale ale Ministerului Afacerilor Interne din județul Arad au desfășurat o serie de acțiuni, cu scopul menținerii unui climat corespunzător în unitățile de învățământ, prevenirii infracțiunilor și educarea elevilor în privința respectării regulilor de circulație.
Totodată, a fost demarată campania „TĂCEREA E TOT VIOLENȚĂ. VOCEA TA E SOLUȚIA”, campanie care se va desfășura pe tot parcursul anului școlar. Campania se desfășoară la nivel național, și implică derularea de activități de prevenire a violenței școlare, pentru a crește gradul de conștientizare al părinților, cadrelor didactice, elevilor, precum și la nivel de societate, cu privire la necesitatea asigurării unui climat optim de siguranță în mediul școlar, prin prevenirea victimizării minorilor, prevenirea și combaterea delicvenței juvenile și combaterea traficului și consumului de droguri. Activitățile din campanie subliniază importanța, mecanismul și beneficiile sesizării faptelor antisociale săvârșite în unitățile de învățământ.
Polițiștii rutieri au verificat toate mijloacele de transport destinate elevilor, asigurându-se că acestea respectă normele legale, iar șoferii au asupra lor documentele obligatorii și respectă legislația rutieră în vigoare.
SISTEMUL INFORMATIC DE MONITORIZARE ELECTRONICĂ
Prevenirea și combaterea violențelor de orice fel reprezintă un domeniu prioritar de acțiune pentru Poliția Română, și implicit penttru I.P.J. Arad, și a presupus concentrarea eforturilor instituționale, identificarea și implementarea a noi mecanisme de lucru, astfel încât victima violenței să fie protejată, iar agresorul sau agresorii să fie trași la răspundere penală.
Începând cu data de 1 octombrie 2024, 18 județe au intrat în etapa a treia de implementare a Sistemului Informatic de Monitorizare Electronică. Astfel, sistemul a fost operaționalizat și în județul nostru.
Începând cu aceeași dată, sistemul de monitorizare electronică se aplică și în cadrul procedurilor de control judiciar, control judiciar sub cauțiune și arest la domiciliu, în cauzele în care organele judiciare vor dispune obligația de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere în sarcina inculpatului cercetat penal.
Au fost identificate și amenajate spațiile destinate desfășurării activităților de monitorizare electronică, procedura de dotare a acestora cu logistica necesară fiind definitivată.
Utilizarea sistemelor electronice permite o creștere a gradului de asigurare a măsurilor de protecție a drepturilor persoanelor protejate, dar nu reprezintă o măsură de constrângere, ci o metodă de monitorizare/supraveghere, care permite urmărirea modului de respectare a măsurilor dispuse în cadrul unor proceduri judiciare.
De asemenea, utilizarea acestor sisteme permite adoptarea unor măsuri pentru prevenirea și contracararea unui eventual contact fizic între victima violenței domestice și agresor sau, pe viitor, respectarea obligațiilor impuse de executarea măsurii arestului la domiciliu, controlului judiciar, controlului judiciar sub cauțiune.
Monitorizarea se realizează automat, sistematic și exclusiv pe teritoriul României, asupra unor dispozitive electronice, pe baza identificatorului acestora și în raport de anumite reguli. Identitatea persoanei supravegheate și a persoanei/persoanelor protejate, care poartă dispozitivele electronice, va fi cunoscută doar de organul de supraveghere care creează semnalarea.
Pentru monitorizarea electronică sunt stabilite roluri clare, reguli și proceduri de monitorizare, alertare și intervenție, prin partajarea informațiilor, astfel încât, în cadrul monitorizării, să nu fie cunoscute datele purtătorilor dispozitivelor de supraveghere, ci doar identificatoarele (ID-urile) acestor dispozitive.
După introducerea în sistem a semnalării, organul de supraveghere, precum și organul judiciar care a impus obligația de a purta un dispozitiv electronic de supraveghere, va avea acces, în anumite condiții stabilite de lege, la datele de localizare ale celui care poartă dispozitivul electronic, în scopul verificării respectării obligațiilor ce revin persoanei supravegheate.
În județul nostru, în primele 8 luni ale acestui an, polițiștii au emis 161 de ordine de protecție provizorii (90 în mediul urban și 71 în mediul rural), 55 dintre acestea fiind transformate în ordine de protecție de instanțele de judecată. În aceeași perioadă, polițiștii au intervenit la 656 de cazuri de violență domestică, dintre care 390 în mediul urban și 266 în mediul rural. Din totalul ordinelor de protecție provizorii emise, 160 au fost confirmate de unitățile de parchet.
În aceeași perioadă a anului precedent, au fost emise 149 de ordine de protecție provizorii.
Un număr mai mare de infracțiuni din sfera celor de violență domestică arată amploarea fenomenului și necesitatea de a interveni cu toate mijloacele legale pentru diminuarea lui. În același timp, indică faptul că victimele violenței domestice au din ce în ce mai mare încredere să sesizeze instituția noastră.
Au fost înregistrate creșteri, comparativ cu perioada similară din anul 2023, pentru loviri sau alte violențe (de la 818 la 896 de fapte), și nerespectarea ordinelor de protecție (de la 40 la 44 de fapte).
Numărul de infracțiuni de amenințări a rămas același cu primele 8 luni ale anului 2023: 175 de fapte. (Cea mai mare pondere în cadrul infracțiunilor săvârșite o au „lovirea sau alte violențe” – 896 de fapte și ,,amenințarea” – 175 de fapte, acestea împreună reprezentând peste 70% din total.)
După locul comiterii, 547 de infracțiuni de lovirea sau alte violențe au fost comise în mediul urban, 349 în mediul rural. 197 de fapte au fost săvârșite la domiciliu.
Referitor la nerespectarea ordinului de protecție, au fost sesizate 44 de infracțiuni. Polițiștii emit ordine de protecție provizorii, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, când constată că există un risc iminent ca viața, integritatea fizică ori libertatea unei persoane să fie puse în pericol printr-un act de violență domestică, în scopul diminuării acestuia.