ULAL Arad informează asociațiile de proprietari cu privire la ultimele măsuri adoptate de către Guvernul României pentru acordarea sprijinului temporar, aferent anului 2023, unor categorii de persoane vulnerabile pentru compensarea prețului la energie, suportat parțial din fonduri externe nerambursabile.
Astfel, prin prevederile OUG nr. 166/2022, în vigoare din data de 08.12.2022, respectiv prevederile Ordonanței nr. 3/2023 de modificare și completare a OUG nr. 166/2022, care va intra în vigoare din data de 15.01.2023, Guvernul a stabilit următoarele măsuri care
privesc asociațiile de proprietari/locatari:
- Cardurile de energie sunt certificate de beneficiar emise și tipărite pe suport hârtie, fără
valoare nominală, care vor fi distribuite și comunicate prin scrisoare cu confirmare de primire de către Compania Națională „Poșta Română” S.A., beneficiarilor de sprijin pentru compensarea prețului la energie. - Poșta Română are obligația de a trimite către asociațiile de proprietari/locatari modelul de
certificat de validare a datoriilor și instrucțiuni privind modul de completare a acestora. - Asociațiile de proprietari/locatari au obligația de a completa certificatele de validare a
datoriei conform cu instrucțiunile primite, în două exemplare, un exemplar se păstrează la
asociația emitentă, iar cel de al doilea exemplar se păstrează la Poșta Română, anexat la
documentele care stau la baza plății prin serviciul de mandat poștal. - Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) virează sumele necesare plății
sprijinului pentru compensarea prețului la energie în contul Poștei Române, începând cu
luna februarie 2023, respectiv începând cu luna septembrie 2023, pe baza listei de
beneficiari emise de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS) și a cardurilor de
energie emise și distribuite de către Poșta Română. - Poșta Română virează sumele necesare în conturile bancare ale asociațiilor de proprietari/ locatari, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data plăților prin
serviciul de mandat poștal. - Asociațiile de proprietari/locatari primesc sumele transmise prin mandat poștal de la
Poșta Română, operează încasarea acestora în numele beneficiarilor de sprijin, operează
în evidențele contabile plata datoriei beneficiarului față de energia termică și virează
sumele la furnizorii de energie termică la termenele prevăzute în contractele de furnizare
sau anticipat.
Având în vedere măsurile indirecte, ineficiente, greu de pus în practică prezentate anterior,
precum și faptul că Poșta Română a primit multe atribuții/obligații noi într-un timp foarte scurt, prin care este răspunzătoare de organizarea, monitorizarea, verificarea și implementarea tuturor proceselor de acordare a sprijinului pentru compensarea prețului la energie, pentru toate categoriile de persoane/familii vulnerabile și depinde de o colaborare
perfectă atât cu ministerele implicate, cu beneficiarii individuali, cât și cu asociațiile de proprietari/ locatari, nu putem decât să sperăm că vor exista resursele financiare și umane necesare pentru a desfășura această activitate amplă, în timp util.
Dorina Lupșe – Președinte ULAL Arad