Liviu Lazăr (n.30 noiembrie, 1961) este colonel MApN în rezervă, după parcurgerea unei cariere militare de excepție care începe din anul 1976, cand a intrat în Liceul Militar, trece prin 1980, cu Școala Militară de Ofițeri Activi din Sibiu, după care ocupă, din 1983, functii de la Comandant de Pluton și de Companie până la Loctiitorul Comandantului în Cetatea Aradului.
S-a calificat prin concurs în prima serie de ofiteri români din Comandamente NATO (Land Component Command Madrid, 2004 – 2007) și și-a atins apogeul ca Ofițer de Stat Major la Direcția Planificare Strategică a Statului Major General al MApN, unde a răspuns de planificarea Forțelor Armate ale României în misiuni din afara teritoriului național.
După ce a participat la misiunea Enduring Freedom in Afganistan ca Șef de Stat Major al Batalionului din Bistrita (2002 -2003), colonelul Liviu Lazăr a ocupat prin concurs peste 10 ani funcții in misiuni internationale sub egida Uniunii Europene si OSCE: Directia Operatii a Misiunii OSCE in Ucraina (Kiev, 2018 – 2022), Sef Operatii si Security Officer in Georgia (Gori si Mtsckheta, 2013 – 2018), Directia Planificare Strategica a ISAF/Afghanistan (Kabul 2009, 2011). Și-a completat studiile militare cu mastere și instruiri de securitare în mediu ostil în ENTRi/Birmingham, UK (2012), Austrian Armed Forces (2018), EUMM Georgia,/Tbilisi, NATO School Oberammergau, Germania, UN Military Observers Centre (Irlanda), Pearson Peacekeeping Centre, Cornwallis, Nova Scotia, Canada, Academia Militara din Warsovia.
Este licențiat și în științe economice la Facultatea de Științe Economice a UAV Arad (1996-1999) – VEZI CV complet, la finalul articolului.
Liviu Lazăr s-a hotărât să intre în politică după acumularea acestei vaste experiențe și a fost, de la începutul reformării Filialei Arad a Partidului AUR, un artizan al reușitei care s-a concretizat la alegerile locale din iunie în foarte multe voturi.
Din rațiuni ce țin de caracter a ales să părăsească partidul lui George Simion odată cu Sebastian Pop, alăturându-se Partidului Național Conservator Român și încercând (cu destul succes până acum), să facă din Organizația Județeană Arad a PNCR dacă nu un pol, cel puțin o nișă de putere ce ar putea fi o ALTERNATIVĂ CURAJOASĂ la ceea există pe „piața electorală” din județul nostru.
A decis să se înhame la această cursă electorală și să candideze pentru un loc în Senatul României, alături de Sebastian Pop și Cristian Terheș – președintele PNCR.
I-am adresat militarului de carieră, în scris, 11 întrebări standardizate , la care ne-a răspuns în același stil, urmănd a dezvolta, mai „fără uniformă” ideile sale într-un material video, pentru a avea un portret cinstit (cel puțin din punct de vedere mediatic) al candidatului Liviu Lazăr.
-
Enumerați primele trei motive care v-au dus spre ideea de a candida pentru demnitatea de deputat / senator.
În 37 de ani de activitate în Ministerul Aparării Naționale și încă 10 ani în misiuni externe secondat de Ministerul Afacerilor Externe Român nu am avut voie să fac politică, dar am suferit văzând „evoluția” sistemului economico-social al României și am decis că e momentul să îmi pun în slujba țării experiența acumulată în domeniul politico-militar pentru a influența politica militară și externă a României și a contribui la dezvoltarea unor politici publice eficiente.
Doresc să fiu cel care ascultă onest vocea cetății și a tuturor cetățenilor din județ, pentru a fi vocea lor activă în ceea ce privește rezolvarea problemelor sociale importante, de a susține legislația care îmbunătățește condițiile de viață ale cetățenilor, pentru a face o diferență în comunitatea locală și de a contribui la dezvoltarea armonioasă și prietenoasă cu natura a acesteia.
Doresc de asemenea să vă asigur că vom putea menține valorile noastre naționale, tradiționale, în cadrul Uniunii Europene, promovând suveranitatea națională, protejând identitățile culturale și libertățile individuale, si militând ca parteneri puternici, cu adevarat egali în cadrul NATO.
-
Care sunt modelele de politicieni care vă inspiră?
În primul rand trebuie să subliniez că imi place sistemul politic și administrativ al Elveției, unde nu o să vedem niciodată vreun dictator și niciun „mare erou local sau național”, dar vedem cinste, corectitudine, constanță și eficiență în eleborarea și aplicarea programelor de guvernare națională și locală.
Totuși, în politica din România contemporană mă inspiră liderul Partidului National Conservator Român, în care activez, domnul Cristian Terheș, cunoscut pentru discursul său puternic conservator, care a adoptat o poziție independentă, orientându-se spre valori tradiționale și critici constante față de unele direcții ale Uniunii Europene. El promovează idei de suveranitate națională, protejarea identității culturale și libertăți individuale, cu o retorică ce deseori include critici la adresa globalismului, a unor instituții UE și a măsurilor care, în opinia sa, restrâng libertățile cetățenilor.
Datorită formației mele cazone îl apreciez mult pe domnul Ilie Bolojan, fostul primar de la Oradea și președinte al Consiliului Județean Bihor, renumit pentru eficiența administrativă și proiectele de dezvoltare urbană care au adus Oradea în prim-planul administrației locale din România.
L-am apreciat și pe domnul Dacian Cioloș, fost prim-ministru și comisar european, pentru promovarea profesionalismului și a unor reforme europene, precum și pentru eforturile sale în modernizarea administrației și susținerea transparenței și a integrității.
Acești lideri sunt adesea menționați ca exemple de bună practică pentru modernizarea administrației, pentru măsurile lor de dezvoltare economică și socială, într-un context deseori dificil.
-
Enumerați primele trei idei care fac parte din programul dvs. electoral.
Mă voi implica în procesul legislativ pentru a susține măsurile care îmbunătățesc condițiile de viață ale cetățenilor, pentru a face o diferență în comunitatea arădeană și pentru a contribui la dezvoltarea acesteia.
Având în vedere experiența mea în domeniul politico-militar voi milita pentru o armonizare a legislației în domeniul apărării, pentru a asigura un cadru propice pentru selectarea, pregătirea și întrebuințarea resurselor umane ale României pentru apărarea patriei.
Voi face toate demersurile pentru a asigura revizuirea doctrinei militare a Romaniei în așa fel încât să putem folosi toate resursele disponibie pentru apărarea țării și pentru a ne asigura un loc respectat în cadrul alianței Nord Atlantice și UE și pentru a descuraja orice atentat la independența, integritatea și suveranitatea acesteia. În baza doctrinei militare revizuite va trebui făcut un plan integrat de înzestrare și echipare a personalului cu atribuții în apărarea națională, cu accent pe fabricarea echipamentelor în România pentru a asigura independența și din acest punct de vedere și pentru a dezvolta industria românească și bunăstarea propriului popor.
-
Ce considerați că trebuie să facă în primul rând un parlamentar și ce NU trebuie să facă un parlamentar?
Un parlamentar trebuie să fie în primul rând un exemplu de comportament individual, în familie și societate, să fie exemplu de onestitate și implicare civică.
Parlamentarul trebuie să facă toate demersurile pentru a fi vocea comunității sale în legislativ, să cunoască nevoile, dorințele și problemele alegătorilor săi și să le reprezinte interesele. Pentru aceasta parlamentarul trebuie să colaboreze cu autoritățile locale, organizații non-guvernamentale și alte grupuri pentru a înțelege mai bine problemele și a găsi soluții eficiente.
În acest sens, parlamentarul trebuie să mențină o comunicare deschisă cu cetățenii, să organizeze întâlniri, consultări și să utilizeze platformele online pentru a primi feedback.
Parlamentarul nu trebuie nu trebuie să folosească poziția sa pentru a obține beneficii personale sau pentru a favoriza afaceri deținute de el sau de membrii familiei. De asemenea nu are voie să ia decizii care contravin intereselor cetățenilor.
-
Ce calități considerați că vă recomandă raportat la scara de valori a alegătorilor și pe care ceilalți candidați nu le posedă?
Nu pot să fac referire la calitățile celorlalți candidați, asta este apanajul și opțiunea alegătorilor.
În ceea ce mă privește le pun la dispoziție alegătorilor mei integritatea pentru care sunt cunoscut, experiența profesională din activitatea mea națională și internațională, capacitatea de a înțelege și a simți nevoile și problemele cetățenilor, cunoștințele solide despre lege și despre procedurile legislative, capacitatea mea de angajare și dedicare, abilitățile de comunicare eficientă și de lucru în echipă.
-
Ce-i lipsește acestui județ pentru a reprezenta o atracție pentru turiști?
Pentru a deveni o destinație turistică de top, județul Arad ar avea nevoie de câteva îmbunătățiri esențiale:
– Modernizarea drumurilor și extinderea accesului feroviar ar facilita deplasarea turiștilor către atracții.
– Strategii de marketing mai intense de promovare și branding, pentru a face cunoscute obiectivele locale, cum ar fi Cetatea Aradului, arhitectura Aradului, Castelul de la Macea, Munții Zarandului și podgoriile.
– Încurajarea dezvoltării de spații de cazare, restaurante autentice tradiționale și activități recreative.
– Restaurarea și promovarea patrimoniului cultural, a clădirilor istorice și tradițiilor locale.
-
Ce le lipsește majorității localităților cu potențial funciar din județul Arad pentru a se dezvolta d.p.d.v. agricol?
Pentru ca localitățile cu potențial agricol din județul Arad să se dezvolte, ar avea nevoie de următoarele:
– Infrastructură de irigații lipsa sistemelor de irigații afectează productivitatea, mai ales în perioadele secetoase.
– Finanțare și acces la fonduri – multe ferme mici nu au acces la finanțare pentru modernizare sau extindere.
– Tehnologie și mecanizare: utilizarea echipamentelor moderne și a tehnologiei inteligente ar crește eficiența. –
– Piață de desfacere și cooperare- dezvoltarea cooperativelor și a piețelor locale pentru a sprijini vânzarea produselor.
– Educație agricolă – instruirea fermierilor în tehnici moderne și sustenabile ar îmbunătăți calitatea producției.
-
În eventualitatea probabilă a unui succes, care ar fi primul proiect de lege pe care intenționați să-l inițiați?
Primul meu proiect legislativ ar fi în domeniul Apărării, pentru revizuirea doctrinei militare a României, pentru a asigura un cadru propice pentru selectarea, pregătirea și întrebuințarea eficientă și integrată a resurselor umane și materiale ale României pentru apărarea patriei.
-
Care este / ar trebui să fie BRANDUL acestui județ?… Ce ne reprezintă și ne face unici din punct de vedere identitar-istoric?
Brandul județului Arad trebuie să transmită ideea de autenticitate, istorie vie și diversitate culturală, prezentând Aradul ca o destinație care păstrează o combinație rară de tradiție și peisaje naturale atractive, să reflecte identitatea sa istorică și culturală unică, valorificând elementele care îl diferențiază:
– Moștenirea multiculturale: Aradul are o diversitate etnică și religioasă (români, maghiari, germani, evrei, sârbi, slovaci, bulgari) care și-a lăsat amprenta asupra arhitecturii, obiceiurilor și gastronomiei. Acest mozaic multicultural ar putea fi un punct central al brandului.
– Revoluția de la 1848: Aradul are o importanță istorică deosebită, fiind asociat cu momentele revoluționare de la 1848 și sacrificiile celor 13 generali executați aici. Această moștenire poate atrage vizitatori interesați de istoria națională.
– Vinurile și tradițiile viticole: Aradul are podgorii faimoase (Miniș-Măderat) cu o tradiție veche de vinificație, care ar putea fi o parte cheie a brandului, promovându-se ca destinație pentru turismul oenologic.
– Peisajele naturale și tradițiile rurale: Munții Zarandului, valea Muresului, satele autentice și tradițiile artizanale locale pot atrage un segment de turiști interesați de natură și experiențe autentice.
-
Care este opinia dvs. despre (re)împărțirea României în regiuni, având în vedere că, în acest caz, Aradul își va pierde anumite prerogative?
Reîmpărțirea României în regiuni este un subiect complex, cu avantaje și dezavantaje importante, mai ales pentru județe precum Aradul. Pe de o parte, organizarea pe regiuni ar putea aduce avantaje economice, administrative și de dezvoltare prin atragerea mai facilă de fonduri europene și prin creșterea capacității administrative la nivel regional. Regiunile ar avea mai multă forță și resurse pentru a planifica proiecte mari de infrastructură, dezvoltare agricolă și turistică, coordonate strategic.
Pe de altă parte, există riscul ca județele ca Aradul să piardă anumite prerogative locale și autonomie decizională, având mai puțin control asupra propriilor proiecte de dezvoltare, în special cele de infrastructură și investiții. Acest lucru ar putea crea o centralizare la nivel regional, ceea ce ar dezavantaja orașele mai mici sau județele aflate mai departe de centrul administrativ al noii regiuni.
Decizia de reorganizare ar trebui să fie fundamentată pe consultări populare ample și ale unor experți și pe analiza efectelor pe termen lung, pentru a se asigura că fiecare județ își păstrează o voce puternică în noul context administrativ și că dezvoltarea regională este echitabilă.
-
Unde vă plasați din punct de vedere ideologic, raportat la platforma-program a partidului pe care-l reprezentați, și cum vă plasați față de celelalte partide cu care concurați?
Partidul Național Conservator Român (PNCR) se poziționează pe o platformă de valori conservatoare, punând accent pe tradițiile culturale, familia, suveranitatea națională și valorile creștine.
Comparativ cu celelalte partide înscrise în cursa electorală suntem în aceeași familie unionist –suveranistă ca și AUR, dar cu un discurs naționalist nuanțat. Suntem pentru favorizarea economiei de piață, atragerea de investiții și modernizarea infrastructurii ca și PNL, milităm pentru accesul mai facil și real la servicii de sănătate și educație ca și în retorica PSD și milităm pentru reforma administrativă, transparență și anticorupție ca și USR.
PNCR se deosebește de partidele din competiția electorală prin orientarea conservatoare strictă și focalizarea pe identitate națională și tradiție, fiind mai reticent față de influențele globaliste și mai aproape de o viziune naționalistă moderată.
Material comandat de Partidul Național Conservator Român, executat de SC CRITIC ARAD MEDIA SRL, CMF 11240003