Procedura privind supravegherea audio-video în școli a fost aprobată și intră în vigoare în modulul 5 al acestui an școlar

sala de clasa
Distribuie:

Ministerul Educației și Cercetării a emis Ordinul nr. 3781/2025, care aprobă Procedura privind monitorizarea audio-video în unitățile de învățământ preuniversitar. Regulile de supraveghere video în școli intră în vigoare în modulul 5 al acestui an școlar. Pentru a instala camere, școala are nevoie de votul majorității părinților, elevilor majori și angajaților, prin acord scris. Noua reglementare, publicată în Monitorul Oficial, vine cu prevederi detaliate privind scopul, modul de funcționare și accesul la înregistrări, dar și cu excepții care permit instalarea fără acordul tuturor actorilor implicați. Supravegherea este permisă doar în spații prevăzute de lege: săli de clasă, holuri, exteriorul clădirilor, săli de sport (fără vestiare etc.).
Procedura se aplică în unitățile de învățământ preuniversitar, în cadrul activității de supraveghere prin mijloace audio-video, de o persoană cu atribuții de monitorizare a funcționării sistemului de supraveghere audio-video, de regulă un cadru didactic, precum și un responsabil cu protecția datelor cu caracter personal, de regulă directorul adjunct sau un membru al consiliului de administrație.

Zonele supravegheate
Sisteme audio-video pot fi instalate în spațiul școlar după cum urmează: în sălile de clasă, în exteriorul clădirilor, pe holuri, în sălile de festivități, pe holurile căminelor sau internatelor, precum și în sălile de sport, cu excepția vestiarelor și a grupurilor sanitare.
Unitățile de învățământ preuniversitar sunt obligate să stabilească unde și când sunt strict necesare măsurile de supraveghere audio-video. De regulă, un sistem de supraveghere care funcționează pe timpul nopții, precum și în afara programului de lucru obișnuit răspunde nevoilor operatorului pentru prevenirea oricărui pericol la adresa unității de învățământ.

Perioada de stocare a înregistrărilor audio-video

Unitatea de învățământ preuniversitar are obligația de a asigura stocarea și păstrarea, în condiții de siguranță și confidențialitate, a înregistrărilor audio-video pentru o perioadă de 30 de zile, cu excepția cazurilor temeinic justificate când această perioadă se prelungește până la finalizarea cercetărilor privind sesizările formulate, după care aceste informații se șterg automat.

Accesul la înregistrările audio-video

Accesul la înregistrările audio-video se face în baza unei cereri scrise, motivată, aprobată de directorul unității de învățământ, numai prin vizualizarea acestora, de părintele sau reprezentantul legal al elevului minor, elevul major sau personalul unității de învățământ preuniversitar, reprezentații inspectoratelor școlare județene/Inspectoratului Școlar al Municipiului București, ai Ministerului Educației și Cercetării și ai direcției generale de asistență socială și protecția copilului, psihologul/consilierul școlar din unitatea de învățământ preuniversitar.

Cererea trebuie să conțină și perioada de timp corespunzătoare pentru care se solicită.

Imaginile vizualizate vor fi clare în măsura posibilității – conform înregistrării originale, cu condiția să nu prejudicieze dreptul terților. Se pot folosi sisteme care permit mascarea sau distorsionarea zonelor irelevante pentru supraveghere sau eliminarea din înregistrare a imaginii persoanelor terțe – fără legătură cu subiectul înregistrării, atunci când înregistrările audio-video se pun la dispoziția persoanelor vizate.(

Controlul accesului înseamnă că numai persoanele autorizate pot accesa sistemul și datele, iar celelalte nu pot avea acces. Măsurile care sprijină controlul accesului fizic și logic cuprind: a) garantarea faptului că toate spațiile în care se realizează monitorizarea prin supraveghere audio-video și în care sunt stocate înregistrările audio-video sunt asigurate împotriva accesului nesupravegheat al terților; b) poziționarea monitoarelor astfel încât numai persoanele autorizate să poată vizualiza imaginile; c) definirea și aplicarea de proceduri de acordare, schimbare și revocare a accesului fizic și logic; d) punerea în aplicare de metode și mijloace de autentificare și autorizare a utilizatorilor, inclusiv, de exemplu, lungimea parolelor și frecvența schimbării acestora; e) înregistrarea și analiza periodică a acțiunilor efectuate de utilizatori (atât la nivel de sistem, cât și în ceea ce privește datele); f) monitorizarea și detectarea tentativelor nereușite de acces, care se desfășoară permanent, iar punctele slabe sunt identificate cât mai curând.



Mesajul Ministrului Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David:
,,Școlile noastre devin mai sigure și prin monitorizarea audio-video neintruzivă în cadrul unităților de învățământ. Ca ministru am responsabilitatea ca actul educațional să se desfășoare nu doar eficient, ci și într-un context în care toți actorii se simt în siguranță și au o calitate bună a vieții.
Suntem în plină analiză, propuneri de politici educaționale și început de reforme pentru a eficientiza actul educațional (vezi analizele curriculare, promovarea unor noi metode de predare-învățare). În paralel, însă, am gândit un sistem care să asigure și contextul adecvat acestei eficientizări.
Într-adevăr, deși comportamentele agresive, consumul de droguri (și alte substanțe interzise) și violările normelor sociale și ale procesului educațional în școlile de țară se află adesea sub nivelul celor din alte țări dezvoltare, simpla existență a acestora în școlile noastre este de neacceptat!
Așadar, mă bucur că Ordinul legat de monitorizarea audio-video în cadrul unităților de învățământ a fost publicat recent în Monitorul Oficial.  Discuțiile despre acest lucru trenau de prea mult timp. S-a stabilit în anii trecuți contextul legal și s-au exprimat toți actorii relevanți, iar acum a fost timpul acțiunii, pentru a ne proteja școala.
Acest demers se înscrie însă într-o viziune mai complexă, care încearcă să ordoneze într-un demers mai coerent numeroasele demersuri bune făcute până acum în sistem, dar adesea prea fragmentate, pentru a avea efecte cumulative cu impact semnificativ:
(1) Protejăm cu ajutorul autorităților naționale (ex. Ministerul Afacerilor Interne) și locale mediul din jurul unităților de învățământ. Colaborările noastre cu aceste autorități sunt tot mai coordonate și mai strategice, cu efecte tot mai vizibile.
(2) Protejăm prin educație (ex. educație formală și nonformală dedicată acestor teme), cultură organizațională (ex. promovarea valorilor prosociale) și proceduri/regulamente mediul din cadrul unităților de învățământ.
(3) Intervenim prin prevenție și tratament în cadrul școlilor (vezi aici: https://edu.ro/management_cazuri_violenta) și/sau în colaborare cu unitățile specializate din afara școlilor.
Săptămâna „Școala altfel” va avea un rol important în cunoașterea și exersarea implementării acestei viziuni, sigur, alături de alte măsuri care vor fi anunțate la nivel de minister sau de unități școlare.”

Sursa: Ministerul Educației


Categorie: Educație, Știri
Etichete: elevi, ministerul educației, școli, supravegherea audio-video
Distribuie:
Articolul anterior
[CRITIC GUEST] Sorin Voicu: „La capătul hărții”
Articolul următor
Europenii fug de X în masă, potrivit unui nou raport de pe platforma de socializare a lui Elon Musk | 11 milioane de utilizatori au renunțat la platformă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Din aceeași categorie

teo jusca si primarul abrudan

Un ADIO întârziat…

Așa s-a făcut, că la plecarea dintre noi a lui nea Teo Jușcă, am fost prins cu lucrul și cu multe probleme, chiar casnice. Și n-am apucat decât să-i scriu…
romania cipru

„Tricolorii” au ieșit cu bine la Mall

În preliminarii Cupa Mondială 2026, grupa H, etapa 4-a ROMÂNIA – CIPRU 2-0 (2-0) 10.06.2025, ora: 21,45, stadion: „Național Arena”, temperatura: 22°C, spectatori: 45.324. Au marcat: Tănase 43, Man 45+2.…