Filarmonica Banatul Timișoara prezintă vineri, 23 mai 2025, lucrări de referință ale unor compozitori ruși celebri – D. Kabalevski și D. Șostakovici. În deschiderea programului, sub conducerea dirijorală a lui Azis Sadikovic, audiem Concertul pentru violoncel și orchestră nr. 1 în sol minor, op. 49 de Dmitri Kabalevski, iar apoi Simfonia nr. 11 în sol minor, op. 103 de Dmitri Șostakovici. Evenimentul din cadrul celei de a XLIX-a ediții a Festivalului Internațional „Timișoara Muzicală” are loc la Sala Capitol, de la ora 19:00.
O lucrare îndrăgită, accesibilă publicului larg
Concertul pentru violoncel și orchestră nr. 1 în sol minor, op. 49 de Dmitri Kabalevski (1904–1987) a fost compus 1959, reflectând stilul său personal, dar și influențele tradiționale rusești. Este o lucrare îndrăgită de către publicul larg datorită melodicii și accesibilității sale.
Concertul este compus din trei mișcări. Este cunoscut și pentru tehnica interpretativă solicitantă de care trebuie să dea dovadă solistul pentru a reda nuanțele expresive ale compoziției, fiind, totodată, o compoziție ce înfățișează dialogul expresiv dintre instrumentul solist și orchestră.
Concertul a devenit o piesă de referință în repertoriul pentru violoncel, fiind frecvent interpretat în festivaluri și concerte în întreaga lume.
Solistul lucrării va fi talentatul violoncelist Bryan Cheng.
Muzica folisită ca reacție la evenimentele politice ale vremii
Simfonia nr. 11 în sol minor, op. 103, a lui Dmitri Șostakovici a fost compusă în 1957 și este considerată una dintre cele mai puternice și personale creații ale sale. Șostakovici a compus lucrarea ca reacție la evenimentele din Ungaria din 1956. Este, de asemenea, considerată un omagiu adus rezistenței și curajului celor care s-au împotrivit opresiunii ruse de la acea vreme. În același timp, a fost un act de curaj al lui Șostakovici, care a ales să exprime în mod deschis și sincer evenimente sensibile, chiar dacă această abordare putea fi riscantă în contextul acelor vremuri.
Lucrarea are o structură tradițională în patru mișcări. Are un limbaj muzical intens și plin de tensiune, fiind o compoziție de o importanță majoră în muzica secolului XX, reliefând puterea muzicii de a reflecta și comenta realitatea socială și politică.
Simfonia este remarcabilă pentru intensitatea emoțională și pentru modul în care Șostakovici folosește muzica pentru a evoca scene de revoltă și tragedie.
- Biletele se găsesc pe site, la casierie și pe mytcicket.ro: https://shorturl.at/a9FCA
AZIS SADIKOVIC
S-a născut la Viena în 1983 și a studiat dirijatul cu prof. Georg Mark, precum și vioara cu prof. Werner Hink (concertmaestru al Filarmonicii din Viena) la Conservatorul din Viena, unde a absolvit cu distincție în 2008.
În 2018 a debutat la Festivalul de la Bayreuth, în cadrul unei ediții speciale a „Ring des Nibelungen”, unde a fost invitat și între anii 2019-2021, iar 2022 preluând, din nou, regia operei „Lohengrin” în cadrul aceluiași Festival.
Azis Sadikovic este câștigătorul Concursului „Jovens Maestros” de la Lisabona. În plus, a câștigat premiul al II-lea la Concursul Internațional de Dirijat „Solti” în 2017 (Ungaria) și a primit premiul al III-lea și bagheta de bronz la renumitul Concurs Internațional „Grzegorz Fitelberg” de la Katowice.
Azis Sadikovic a dirijat Tonkünstler-Orchester Niederösterreich, Orchestra de Cameră din Viena, Orchestra Națională a Radio Danemarca, Filarmonica Radio a Germaniei, Orchestra de Stat Brandenburg Frankfurt/Oder, Filarmonica din Jena, Orchestra Filarmonicii din Strasbourg, Orchestra Operei de Stat a Ungariei, Symfoniorkest Vlaanderen, Orchestra Simfonică RTV Slovenia, Orchestra Simfonică Jyväskylä Finlanda, Orchestra Filarmonicii Pannon, Orchestra Danubia Óbuda, Orchestra de Cameră „Franz Liszt”, Orchestra Simfonică a Teatrului Național din Praga, Filarmonica din Slaska (Polonia) și Filarmonica Cracovia din Slovenia.
Azis Sadikovic a dirijat un repertoriu vast de operă, de la „Orfeo et Eurydice” de Gluck, „Don Giovanni” de Mozart și „Fidelio” de Beethoven la „Tannhäuser” de Wagner, printre altele la Teatrul Național din Praga, Teatro dell’Opera di Roma, Opéra National du Rhin din Strasbourg, Teatrul de Stat Darmstadt, Teatrul orașului Klagenfurt.
A colaborat cu regizori precum Keith Warner și Katharina Wagner. Interpretarea operelor contemporane deține un rol important în cariera dirijorului. Azis Sadikovic a concertat la Festivalul „Voix Nouvelles” din Royaumont (Franța), cu Ansamblul Linea din Strasbourg și „Namascae Lemanic Modern Ensemble” din Elveția.
Repertoriul său simfonic variază de la Isaac Albeniz la Erich Zoubek și include repertoriul clasic romantic și modern. Azis Sadikovic a adus în prim-plan și piese rar interpretate ale compozitorilor Albeniz și Zoubeck.
BRYAN CHENG
În urma recentelor succese în competiții internaționale de prestigiu precum Queen Elisabeth Competition, Concours de Genève și Concursul Paulo, violoncelistul născut în Canada și stabilit în Berlin, Bryan Cheng, s-a impus ca unul dintre cei mai fascinanți tineri artiști ai scenei muzicii clasice.
Printre recentele momente culminante ale lui Bryan Cheng se numără aparițiile alături de Deutsches Symphonie- Orchester Berlin în Sala Mare a Filarmonicii din Berlin, alături de hr-Sinfonieorchester Frankfurt (Orchestra Radio Frankfurt), BBC National Orchestra of Wales, Helsinki Philharmonic, Brussels Philharmonic, Orchestre de la Suisse Romande, Orchestre symphonique de Montréal, Orchestre Métropolitain, Calgary Philharmonic Orchestra, National Arts Centre Orchestra Ottawa, Greensboro Symphony Orchestra, Antwerp Symphony Orchestra, Orchestra Simfonică Națională din Taiwan, Orchestra Filarmonică Slovacă, Bochumer Symphoniker, Orchestra Filarmonică din Tampere, Orchestra Simfonică Prezidențială din Ankara, Orquesta Reino de Aragón și Orchestra Simfonică a Indiei.
Pentru aceste concerte, a colaborat cu dirijori renumiți precum Stéphane Denève, Martyn Brabbins, Susanna Mälkki, Alpesh Chauhan, Matthias Pintscher, Dalia Stasevska, Daniel Raiskin, Christian Arming, Yan-Pascal Tortelier, Giordano Bellincampi, Jonathan Darlington, Joshua Weilerstein, Laurence Equilbey, Erina Yashima și Nil Venditti. În sezonul 2025/26, Bryan debutează alături de Orchestra de Cameră a Europei și András Schiff, NDR Radiophilharmonie Hannover (Michael Sanderling), Musikkollegium Winterthur (Michael Sanderling), Nürnberger Symphoniker (Jonathan Darlington), Sinfonieorchester Wuppertal (Patrick Hahn), Baltimore Chamber Orchestra (Robert Moody), Orchestre symphonique de Québec (Christian Kluxen) și revine la Deutsches Symphonie-Orchester Berlin pentru concertele lor renumite de Anul Nou, la Filarmonica Janaček din Ostrava (Daniel Raiskin) pentru debutul său la Concertgebouw Amsterdam, la National Arts Centre Orchestra Ottawa (Teddy Abrams) într-o premieră mondială semnată de Samy Moussa, precum și alături de Symphony Orchestra of India, Johannesburg Philharmonic și Winnipeg Symphony.
Numit Artist în Rezidență al Orchestrei Filarmonicii „Banatul” în Stagiunea 2023/24, Bryan își continuă rezidența în Stagiunea 2024/25, susținând mai multe concerte simfonice și camerale.
Bryan Cheng și-a făcut debutul la Carnegie Hall la vârsta de 14 ani, iar la vârsta de 20 de ani și-a făcut debutul la Elbphilharmonie Hamburg cu Deutsche Kammerphilharmonie Bremen. În 2022, a devenit primul violoncelist premiat cu prestigiosul „Prix Yves Paternot”, acordat celui mai promițător muzician al Academiei Festivalului Verbier. El este laureatul din 2023 al Premiului Virginia Parker oferit de Consiliul Canadei pentru Arte – cea mai înaltă distincție a Canadei acordată tinerilor muzicieni.
- Organizator: Filarmonica Timișoara / Program finanțat din bugetul local al Municipiului Timișoara