Colegiul Național ,,Moise Nicoară”: O investigație… noninvazivă despre secretele supraviețuirii școlii de azi

cnmn scaled
Distribuie:

„MOISE NICOARĂ” – LOCUL ÎN CARE „NU ÎNVEȚI CA SĂ ȘTII, CI ÎNVEȚI CA SĂ ȘTII CE SĂ FACI CU TINE ȘI DIN VIAȚA TA.”

O școală este un univers în sine, o lume care pregătește intrarea în lume; o realitate extrem de complexă, plurivalentă, pentru că se adresează omului și vizează construcția în ansamblu a personalității lui. Din fericire, ea este, de asemenea, un spațiu autarhic, care se coordonează și se reglează cumva de la sine, fără să țină cont decât în mică măsură de universul din jur. Mai simplu spus, o școală merge bine atâta vreme cât actorii implicați în activitatea și buna sa funcționare (profesori, elevi, părinți), sunt conștienți de rolul și de rostul lor. O instituție școlară serioasă (indiferent de specificul ei: teoretic, vocațional sau tehnologic) nu are nevoie de reglaje care să vină din afara ei. Numai așa se poate explica de ce, în contextul deplinei deraieri prin care trece de mai multă vreme sistemul educațional românesc, insituții școlare (nu neapărat insulare), reușesc nu doar să se mențină pe linia de plutire în aceasă derivă educațională generală, ci să își împlinească până la capăt rolul de „laborator” de oameni (mai că ne vine în minte alchimicul athanor – ca spațiu al creșterii și transformării).


Ne vom referi în continuare la Colegiul Național „Moise Nicoară” ca exemplu grăitor în acest sens.

Stând de vorbă cu conducerea școlii, ne-a interesat să aflăm de ce aici mersul împotriva curentului (i.e haosul aproape total din sistem) devine nu doar posibil, ci și productiv. Pe umerii acestei instituții apasă o tradiție care e din ce în ce mai greu de purtat în vremi de restriște. Și am aflat că secretul elegantei supraviețuiri a acestei instituții stă în încercarea de a păstra intacte dezideratele care stau la baza filozofiei școlii: construcția umană axată pe valori, educarea pe principiul respectării complexității și a plurivalenței ființei umane, respectiv valorificarea potențialului uman specific individului (elevului).

Aceste trei deziderate educaționale majore capătă formă concretă prin activitățile care se desfășoară aici, activități recompensate la nivel local, național și internațional. Iată câteva dintre ele, desfășurate doar până acum, în perioada acestui an școlar:

Bucuria lecturii: Cercul transdisciplinar de lectură al Colegiului Național ,,Moise Nicoară”,  coordonat de prof. Camelia Circa-Chirilă și prof. Oana Olariu și reprezentat de elevul Sebastian Popa,  din clasa a IX-a A,  a participat la etapa națională a Concursului Național   „Lecturiada elevilor”.

activitati cnmn2023sebastian popa


Deschiderea lingvistică spre spațiul european: în luna septembrie, la festivitatea prilejuită de  înmânarea diplomelor DSD I, au participat 22 de elevi care au susținut examenele de certificare lingvistică. De asemenea, în lunile octombrie – noiembrie un număr mare de elevi a participat la examenele de obținere a diplomelor de Cambridge și DELF, diplome care atestă cunoștințele lor de limba engleză/limba franceză și care constituie un atu important pentru viitorul lor academic și profesional.


Dezvoltarea competențelor din domeniul matematicii și al informaticii: răsplătite prin premierea elevilor care au obținut premii și medalii la matematică la concursurile din anul precedent sau dovedite prin participarea acestora la concursul TMMATE, Timișoara, aceste rezultate fiind posibile prin efortul conjugat al profesorilor catedrei de matematică; participarea la concursurile de informatică organizate de facultățile de profil din țară, unde numeroși elevi de la ,,Moise Nicoară” au obținut nu doar premii valoroase, atât individual cât și pe echipe, ci și dreptul de a se înscrie la facultățile respective fără examen (Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Facultatea de Automatică și Calculatoare Timișoara); premii obținute în urma participării la Concursul Internațional de Informatică și Gândire Computațională Bebras (elevii Hotăran Luca, Boulean David și Stepan Tolan Cosmin, coordonați de prof. Nica Liana).


Dezvoltarea competențelor tehnice: participarea la 3D CAMP for TEENS, organizat de Facultatea de Mecanică din cadrul Universității Politehnica Timișoara. Echipele, coordonate de prof. Popescu Adriana, au obținut rezultate deosebite: echipa formată din Frumosu Tudor Andrei (a XI-a B) și Crișan Ștefan (a X-a C) a obținut premiul I, iar echipa formată din Cornea Maria și Onețiu Bogdan Rareș (a XI-a B) a obținut mențiune.


Deși, se știe, „Moise Nicoară” este un liceu teoretic, nu lipsește aici interesul pentru formarea și dezvoltarea competențelor kinetice și sportive a elevilor care dovedesc talent în domeniu. Drept urmare, echipa de baschet (gimnaziu) a școlii a participat la faza județeană a Olimpiadei Naționale a Sportului Școlar la baschet pentru gimnaziu, cu echipa alcătuită din elevii: Barna Alex (6A), Monaci Luca (7B), Sava Rareș, Pătrășcanu Victor (din 7C), Joldea Luca, Boulean David (din 8A). Matei Dan, Vieru Tudor, Palcu Nicholas (din 8B) și Eva Bogdan (8C), coordonați de prof.dr. Francisc Schmidt și prof. Laura Jurcă. Aceștia au câștigat toate meciurile și au obținut LOCUL I, fiind campioni județeni. Numeroși alți elevi fac parte din loturi județene sportive și participă la competiții naționale și internaționale obținând premii valoroase.

activitati cnmn2023 sport


Pe de altă parte, activitățile artistice și culturale au un caracter permanent la Colegiul Național „Moise Nicoară” Arad și atrag numeroși elevi:

de la întâlniri cu scriitori (Vasile Dan) sau actori (Angela Petrean Varjasi) în Sala Festivă, la vizite pe șantiere arheologice (Sântana), vizite educative la Muzeul de Artă Arad, la Expoziția Brâncuși din Timișoara, la Muzeul Memorial ,,Vasile Goldiș”, vizionarea de spectacole educative la teatru, participarea la simpozionul ,,Ardealul ne cheamă” etc. Tot în cadrul acestor activități, elevii au participat în număr mare la Festivalul Internațional de Teatru Amifran, desfășurat la Teatrul Clasic ,,Ioan Slavici” Arad. Totodată au fost marcate, prin activități specifice, diversele evenimente culturale și istorice din această perioadă (Ziua Educației, Ziua Europeană a Limbilor, Ziua Națională a României). Talentul artistic al elevilor de la ,,Moise Nicoară” a putut fi remarcat și în cadrul unor proiecte teatrale realizate în cadrul orelor de limba română (punerea în scenă a piesei ,,Take, Ianke și Cadâr” de către elevii clasei a VIII-a A), precum și în realizarea spectacolelor de la Balul Bobocilor sau Serbarea de Crăciun.


Deschiderea spre spațiul european (pentru care în această școală există o tradiție încă din anii 90, prin intermediul proiectelor europene derulate aici și a parteneriatelor internaționale concretizate prin schimburi de profesori și elevi) s-a realizat, la începutul acestui an școlar, prin participarea, devenită și ea o tradiție, la proiectul european Euroweek, desfășurat anul acesta în Italia (la care a participat o echipă de elevi cordonată de prof. dr. Diana Șimonca și prof. Radu Savulov).


Având mereu obiectivul de a moderniza actul educațional,

profesorii liceului oferă elevilor șansa de a participa la ore (ateliere) inedite, transdisciplinare și pluridisciplinare, care au o tradiție de peste 20 de ani la Colegiul Național ,,Moise Nicoară”. Ele sunt rodul muncii în echipă a profesorilor, ilustrând un alt deziderat funamental (de natură transdisciplinară) al procesului educativ desfășurat aici: acela că rolul școlii (ca și acela al cunoașterii) nu e doar de a transmite cunoștințe, ci de a facilita înțelegerea lumii în care trăim, precum și captarea sensului vieții, aspect vital al împlinirii existențiale. Astfel, la „Moise Nicoară” se află în pregătire o carte care să adune laolaltă experiențele didactice inter- pluri- trans disciplinare propuse de profesorii școlii în ultima perioadă.

activitati cnmn2023 x a


O preocupare constantă la Colegiul Național „Moise Nicoară” este consilierea și îndrumarea elevilor pentru viitorul lor academic și profesional.

Sala festivă a colegiului a fost și în această perioadă locul în care reprezentanți de la facultăți prestigioase din țară (UVT, UBB, Universitatea București, FABIZ, ASE București etc.) și din străinătate (Universitatea Ravensburg Weingarten din Germania) au venit pentru prezentarea ofertei educaționale, urmată de dialoguri cu elevii din clasele terminale în scopul facilitării integrării lor în mediul academic. Nu doar elevii sunt consiliați și îndrumați, ci și părinții. Acesta este obiectivul proiectului educațional lansat în luna septembrie de consilier școlar Ligia Iercan, ,,Ambasadori ai copiilor noștri” și care are ca scop realizarea unui parteneriat educațional între familie și școală.


Colegiul Național „Moise Nicoară” a implementat în această perioadă numeroase proiecte noi și a continuat și a dezvoltat parteneriate atât pe plan local, cu diverse instituții din oraș, dar și pe plan internațional.

De exemplu, participarea la proiectul național ,,Let′s do it Romania” este un proiect de sensibilizare a tinerei generații la problemele de mediu, iar proiectul educațional ,,Ecouri din trecut – Lecție pentru viitor” este un proiect destinat înțelegerii multiculturalității. În plus, s-au derulat activități în proiectul educațional ,,Comunitatea Evreiască din Arad”, proiectul educativ ,,Din mâini magice”, proiectul de ecologizare și sustenabilitate realizat în cadrul programului Erasmus, proiectul ,,Micii Arhitecți ai Marii Uniri”, proiectul ,,Drumul Meu”, realizat în colaborare cu Teatrul Clasic ,,Ioan Slavici” Arad sau proiectul ,,Coridoarele Trecutului”.

Un parteneriat de o importanță deosebită este cel semnat în luna septembrie între Colegiul Național ,,Moise Nicoară” și DSD PASCH Germania, instituție reprezentată de doamna Regina Lochner, consul onorific al Germaniei în România.


Toate aceste activități și realizări sunt posibile, susține cu tărie prof. dr. Diana Achim, directorul școlii,

nu doar prin munca dedicată a educatorilor, ci și datorită sprijinului constant al părinților, conștienți că o bună educație reprezintă un atu pentru împlinirea profesională și umană a copiilor lor. Evident, nu în ultimul rând – ele se datorează calităților intelectuale și umane ale educabililor. Căci la Moise Nicoară elevii sunt conștienți, vorba lui Nicolae Steinhardt, că „Nu înveți ca să știi, ci înveți ca să știi ce să faci cu tine și din viața ta.”


 

Categorie: Educație
Etichete: Colegiul Național Moise Nicoară, consilier școlar Ligia Iercan, director Diana Achim, Francisc Schmidt, Laura Jurcă, prof. Camelia Circa-Chirilă, prof. Oana Olariu, prof. Popescu Adriana
Distribuie:
Articolul anterior
AVANCRONICA meciului FCSB – UTA | Rareș și „Air” Micovschi, pe ei!
Articolul următor
Un jandarm arădean aflat în timpul liber a intervenit și a acordat primul ajutor unui bătrân de 80 de ani, în stare de inconștiență, în urma unui accident cu mopedul

3 comentarii. Leave new

  • avatar of mihuț lizica
    Mihuț Lizica
    22 ianuarie 2024 16:02

    APRECIERI. Este un articol consistent, care probează prin exemplificări că acest COLEGIU NAȚIONAL “MOISE NICOARĂ” are un real prestigiu intelectual și educațional.

    Răspunde
  • avatar of prof. dr. francisc schmidt
    prof. dr. Francisc Schmidt
    22 ianuarie 2024 19:55

    Mulțumim frumos pentru mediatizare. Am totuși o întrebare: de ce la toate disciplinele menționate toți colegii mei coordonatori au titulatura de prof. și respectiv de prof. dr.(așa cum o merită), iar noi de la “competențe kinetice”(corect era “educație fizică și sport”) suntem doar niște nume?…

    Răspunde
    • Titulatura a fost omisă neintenționat, aspect remediat în text (mulțumim pentru atenționare). Legat de sintagma „competențe kinetice” este corect în text, ne refeream la tipul de competente dezvoltate la elevi, nu la denumirea disciplinei.

      Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie

uta otelul 3 large

URA ȘI (ÎNAPOI) LA GARĂ!

UTA – OȚELUL GALAȚI 3-1 (0-0) Au marcat: Omondi (62), Luckassen (78), R. Pop (81) – Cisotti (90+4) 25 aprilie 2024, ora: 16.45, stadion: „Francisc Neuman”, temperatura: 12°C, spectatori: 7500.…