În dialog cu Eduard Antal despre o experiență muzicală care îmbină tradiția cu inovația

h75a4070
Distribuie:

SĂRBĂTOAREA CA ADUCERE AMINTE A CEEA CE SUNTEM


Timpul profan, destinat preocupărilor profane, cu ritmurile lor amețitoare, obositoare, marcate prin rutina care ne transformă adesea ființa și viața într-un mecanism, are nevoie de rupturi. Există momente în care avem sentimentul că suntem deasupra curgerii și a destrămării, că timpul nu ne poate atinge, că plutim cumva deasupra lui, într-o realitate nedefinită – a odihnei, a bucuriei, a lui „a fi” în toată plenitudinea lui. Spațiul și timpul sacru sunt calitativ diferite de corelatele lor profane, spunea Mircea Eliade. La fel ca timpul sacru, spațiul sacru instituie o ruptură în cel profan; el este altceva, o lume pe care o resimțim altfel.

De aceea pătrunderea într-un spațiu sacru (o catedrală, un templu, o biserică etc.) este întotdeauna o intrare într-o altă dimensiune, este un salt spre un nivel de realitate vecin cu transcendența. Cuvântul înălțare care ne vine în minte spontan atunci când ne aflăm într-un astfel de spațiu nu e deloc întâmplător. Arhitectura catedralei (în special cea gotică, dar nu numai) este, între multe altele, sugestia unui zbor spre înalt realizat în ciuda materialității. Adăugată la somptuozitatea construcției, sonoritatea cu totul specială a orgii ne smulge din cotidian și ne proiectează în ceea ce ar putea fi o ilustrare a măreției creației, din care suntem parte.

În timpul sărbătorilor ar trebui să ne simțim altfel, să ne simțim mai buni, așa cum suntem, eliberați măcar pentru o clipă de povara zilei. Sintagma „ne simțim înălțați” nu e altceva decât reamintirea a ceea ce este frumos și măreț în noi înșine, a naturii noastre adevărate, nealterate de obsesiva existență cotidiană.


Ne-am reîntâlnit, în lumea muzicii care înalță, cu organistul Eduard Antal, al cărui colaj muzical recent reprezintă o încercare de a readuce spiritualitatea mai aproape de modul de a vibra al sufletului omului contemporan.

J.F.: În ce context a apărut ideea acestui colaj muzical?

E.A.: Ideea îi aparține logodnicei mele, Maria-Luisa, iar aranjamentul meu este o încercare de a surprinde, din perspectiva noastră, câteva din particularitățile acestei perioade. Amândoi suntem organiști și întotdeauna am căutat să explorăm posibilitățile nenumărate ale acestui instrument, ne-am dorit ceva inedit și provocator, iar combinarea celor două piese, modern-clasic, poate fi un mod de adresare muzicală adaptată la omul contemporan, care are nevoie și de alte modalități de a intra în rezonanță cu spiritualitatea, cu acel „înalt” de care vorbeați.


(Foto – Eduard Antal & Maria-Luisa, arhiva personală)


 J.F.: V-aș ruga să faceți referire la piesele pe care le-ați alăturat în acest colaj. Publicul le cunoaște pe unele, dar pe altele nu.

E.A.: Piesa Mary, Did You Know? este o melodie pop de Crăciun care a fost scrisă de Mark Lowry și Buddy Greene. Melodia a fost lansată pentru prima dată în 1991 și a devenit rapid una dintre cele mai iubite și interpretate cântece de Crăciun. Versurile piesei pun întrebări retorice Mariei, mama lui Isus, referitoare la conștientizarea ei asupra a ceea ce va face fiul ei în viitor.

Cea de-a doua piesă, Adeste fideles, transmite invitația la adorare în timpul Nașterii lui Isus. Lucrarea a fost compusă în secolul al XVIII-lea și îi este atribuită adesea lui John Francis Wade. Imnul face parte din tradiția muzicală universală a perioadei Crăciunului.

(Maria Luisa Andrici & Eduard Antal – Mary, Did You Know?/O Come, All Ye Faithful)


J.F.: Ce criteriu a stat la baza acestei selecții, respectiv combinații? Întreb asta și pentru că vocea feminină, cu un ambitus generos, are inflexiuni interpretative care se potrivesc la fel de bine și altor stiluri muzicale. E foarte interesantă mișcarea vocii de la sunetele grave la cele suave, dulci, calde…

E.A.: Cu sinceritate, singurul criteriu care a contat a fost acela că solistei îi plăceau foarte mult aceste piese. Intenția de fond a cover-ului nostru a fost aceea de a crea o experiență muzicală care îmbină tradiția cu inovația și am înțeles amândoi foarte rapid că această combinație a pieselor alese aduce un echilibru între familiar și inedit, fapt ce ne-a stimulat și inspirat și mai mult.


J.F.:  La sfârșit, o idee despre puterea transfiguratoare a muzicii, a artei în general, în a face omul mai bun, în a-i aminti de bunătatea și frumusețea din el.

E.A.: Amândoi credem că muzica are o putere transformatoare remarcabilă ce penetrează straturile cele mai adânci ale ființei umane. Totodată, credem în capacitatea muzicii de a inspira, vindeca și de aduce lumină în viața noastră și a oamenilor din jurul nostru. Muzica
este cea care poate crea conexiuni între oameni și poate fi refugiu în momentele de cumpănă.

Dar muzica nu doar înalță sufletul, ci ne și îndeamnă să trăim mai autentic, ne ajută să iubim sincer și ne inspiră să aducem propria noastră lumină în lume.


Maria-Luisa Andrici

(Foto – Maria-Luisa, arhiva personală)


S-a născut la data de 14 octombrie 1999, în localitatea Verona din Italia. A absolvit Colegiul Național de Arte „Octav Bancilă” din Iași, clasa de pian a profesoarei Alexa Claudia.

A început studiul pianului la vârsta de 5 ani, un an mai târziu câștigând premiul I la categoria ei de vârstă, în cadrul Concursului National de Interpretare Instrumentală „Carl Czerni” din Piatra Neamț.

Drumul său muzical a continuat să se contureze printr-o pregătire continuă și prin participarea la olimpiade, masterclass-uri, concursuri și festivaluri atât naționale, cât și internaționale.

În vara anului 2022 a absolvit studiile de licență în cadrul „Universității Naționale de Muzică București”, specializare orgă, sub îndrumarea domnului profesor Dan Racoveanu. Pe parcursul celor patru ani de studenție a susținut concerte de orgă, iar în anul 2020 a fost laureată a Concursului Național de Interpretare „Ada Ulubeanu”. În toamna anului 2021, a susținut un concert de orgă în Catedrala Sfântul Iosif din București, In Memoriam părintelui Iosif Andrici. În mai 2022, a participat la Masterclass-ul susținut de organistul Jean- Baptiste Robin în cadrul Festivalului Internațional de Orgă „Cantus Ecclesiae”, ediția a II-a.

Din luna septembrie 2022 este studentă a Conservatorului din Lugano (Elveția), unde urmează cursul „Master of Arts in Music Perfomance” sub îndrumarea domnului profesor Stefano Molardi.

Dincolo de pregătirea muzicală, Maria Luisa a dorit încă de mică să pună talentul ei în slujba oamenilor. Este una dintre promotoarele proiectului „Să dăruim iubire”, implementat în anul 2009 cu scopul de a veni în sprijinul copiilor din deșertul Chalbi, Kenya. Pentru a face cunoscută cauza acestor copii și pentru a-i ajuta, a susținut numeroase evenimente, recitaluri, turnee și concerte vocale și instrumentale în țară și în alte părți ale lumii.

(Foto – Maria-Luisa, arhiva personală)


Citește și:


 

Categorie: Dialoguri
Etichete: eduard antal, inovația, Maria Luisa Andrici, muzica, tradiția
Distribuie:
Articolul anterior
Venitul Minim de Incluziune va înlocui celelalte forme de ajutor social care erau acordate anterior separat persoanelor vulnerabile
Articolul următor
PROGRAMUL GHIȘEELOR DE CAZIER JUDICIAR, de la 1 ianuarie 2024

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie

vincent adali post-educația

Post-Educația: Proiecția filmului „Die blaue Stunde” & „Ambivalence-glued” cu prezența lui Vincent Adali și Leonard Pabisch | Screening of the film „Die blaue Stunde” & „Ambivalence-glued” with the presence of Vincent Adali and Leonard Pabisch

Post-Educația Weekendul Educației Între 7 și 9 decembrie Post-Educația a organizat Weekendul educației prin artă, un eveniment de trei zile cu activități speciale care vor încheia proiectul Post-Educația, derulat în…