În ultimii patru ani, elevii de la „Ghiba”, „Economic”, „Țichindeal”, „Baptist”, „Penticostal” (poate și de alte școli pe care le-am omis) au trecut prin coșmarul relocării în alte clădiri fie din motive de lucrări de construcții, fie din motive de lipsă de spațiu. Inițial li s-a spus că decizia e temporară, dar, în cazul unora a fost un coșmar interminabil (exemplu elevii de la „Ghiba”, reabilitarea clădirii Liceului durând exagerat de mult…). Cum mai multe școli arădene au accesat fonduri prin PNRR pentru lucrări de reabilitare și urmează a demara lucrările, cu siguranță problema spațiului pentru desfășurarea orelor de curs va fi o problemă ce se va extinde în cazul tuturor.
Din informațiile noastre, probleme cu spațiul sunt și la Colegiul de Arte „Sabin Drăgoi”, deocamdată conducerea școlii găsind cu greu variante și făcând tot felul de „artificii” astfel încât să nu solicite „ajutor”. Pentru clasele primare de la „Sabin Drăgoi” ar fi fost de ajutor unele spații din Liceul CFR situat vis-a-vis. Doar că în acea locație a fost relocat SRI Arad până la finalizarea lucrărilor de pe Vârful cu Dor și, cel puțin până în primăvara lui 2025, nu se poate vorbi de revenirea „SRI acasă”, în consecință, Liceul CFR nu este momentan o opțiune. Cum încă nu este o opțiune nici clădirea de pe strada Labirint unde a fost relocat IPJ Arad până la finalizarea lucrărilor de pe Vârful cu Dor.
În aceeași situație se află și clasele primare aparținând de Liceul Național de Informatică (LNI). Și acestea urmează să fie mutate, mai bine de un an, tot în imobilul de pe str. Eminescu, aparținând Fundației Goldiș. Ca în toate cazurile, și părinții LNI-iști se opun categoric, semnând un memoriu în care argumentează toate dezavantajele acestei mutări. Memoriul a fost înaintat conducerii Liceului Național De Informatică Arad, Consiliului Local Arad, Primarului Municipiului Arad și Inspectoratului Școlar Județean Arad. Memoriul integral se regăsește la finalul articolului.
Impotență și indolență administrativă și managerială. Și… TEHNODOMUS și NEDAV CONSTAR 2012 SRL
Părinți revoltați, copii și profesori trambalați – acesta este tabloul învățământului arădean. În toate cazurile, când se ajunge în situația unei relocări temporare există un numitor comun: impotență și indolență administrativă și managerială.
Toți suntem de acord cu faptul că este un lucru bun că se reabilitează/modernizează clădirile școlilor noastre. Doar că aceste reabilitări sunt planificate, se știe din timp că vor demara, când vor demara, deci se poate anticipa criza de spațiu. Orice autoritate competentă și interesată ca lucrurile să evolueze firesc, să nu afecteze actul educațional, ia măsuri preventiv. Pe scurt, găsește un spațiu în care să investească și pe care să-l țină de rezervă, pe care să-l pună la dispoziție în caz de necesitate. În Arad, singurul spațiu pe care l-a găsit primăria este imobilul de pe str. Eminescu, aparținând Fundației Goldiș, pentru care plătește chirie. Doar că, acest spațiu este unul impropriu pentru desfășurarea în bune condiții a cursurilor, iar mărturii în acest sens există din partea celor care au trecut prin coșmarul relocării în anii trecuți. Săli neîncălzite iarna, sufocante vara, întunecate și imposibil de aerisit corespunzător, fără curte și fără sală de sport (se intenționează a fi folosite 2 săli de sport care sunt situate la o distanță considerabilă, în zona Parcului Reconcilierii) – sunt doar câteva dintre neajunsurile clădirii de pe Eminescu.
Ca să fie lucrurile de coșmar până la capăt, să nu existe nici măcar speranța că lucrările se vor finaliza în termen, vor fi de calitate și toată „agitația” a meritat, firmele de construcții „cadorisite” cu contractele de lucrări, la majorittaea școlilor, sunt „renumitele firme de construcții locale” TEHNODOMUS ( PNL) și NEDAV CONSTAR 2012 (PSD)
Primăria Arad a câștigat proiecte de reabilitare termică cu finanțare europeană prin PNRR pentru Şcoala Gimnazială „Caius Iacob”, Colegiul Naţional „Vasile Goldiş”, Liceul Teoretic „Adam Muller Guttenbrunn”, Liceul de Arte „Sabin Drăgoi” și Liceul Naţional de Informatică. Dintre acestea însă, doar la Colegiul Național „Vasile Goldiș” au început efectiv lucrările, cu luni de zile întârziere, la începutul lunii august, însă elevii de acolo nu sunt nevoiți să se mute într-o altă locație odată cu noul an școlar, întrucât șantierul se face etapizat, conducerea unității școlare fiind mai „organizată”.
Toate contractele atribuite sunt în întârziere, inclusiv partea de proiectare se face cu greu. Pentru patru dintre școli procedura de atribuire s-a făcut la „pachet” – proiectare+execuție.
Lista contractelor atribuite pentru reabilitare școli Arad
- TEHNODOMUS – Proiect tehnic de executie (PTE), inclusiv asistenta tehnica din partea proiectantului si executie lucrari – Reabilitare termică și modernizare clădiri unități de învățământ secundar superior din Municipiul Arad –Colegiul National Vasile Goldis / Data atribuire: 09.10.2023/ PROIECTARE 2 luni / EXECUTIE 12 luni – lucrările au inceput abia în august 2024!
-
NEDAV CONSTAR 2012 – Proiect tehnic de executie (PTE) si executie lucrari – Reabilitare termică și modernizare clădiri unități de învățământ secundar inferior din Municipiul Arad – Școala Gimnazială Caius Iacob / Data atribuire: 19.04.2024 / PROIECTARE 2 luni / EXECUTIE 12 luni – nici măcar partea de proiectare nu este finalizată
-
NEDAV CONSTAR 2012 – Proiect tehnic de executie (PTE), inclusiv asistenta tehnica din partea proiectantului si executie lucrari – Reabilitare termică și modernizare clădiri unități de învățământ secundar superior din Municipiul Arad – Liceul National de Informatica Arad / Data atribuire: 02.07.2024 / PROIECTARE 2 luni / EXECUTIE 12 luni – nici măcar partea de proiectare nu este finalizată
-
NEDAV CONSTAR 2012 – Proiect tehnic de execuție (PTE) (inclusiv asistență tehnică din partea proiectantului )și execuție lucrări – Reabilitare termică clădiri unităţi de învăţământ din Municipiul Arad – Liceul Teoretic „ADAM MULLER GUTTENBRUNN”/ Data atribuire: 14.03.2024 / PROIECTARE 2,5 luni / EXECUTIE 14 luni – nici măcar partea de proiectare nu este finalizată
Cum va putea NEDAV CONSTAR 2012 executa lucrări aproape concomitent la trei școli, putem previziona. Cert este că, în toate cele trei cazuri este deja în întârziere cu partea de proiectare, niciun proiect nu este finalizat. Cu siguranță, executarea lucrărilor, în toate cele trei cazuri, nu va începe mai devreme de 2025. Deci, din start, termenele prevăzute pentru execuție sunt mult decalate.
În cazul reabilitării Colegiului de Arte „Sabin Drăgoi” atribuirea s-a făcut separat. În acest moment a fost atribuit contractul doar pentru proiectare, urmând procedura de achiziție pentru execuția lucrărilor după ce există proiectul.
MEMORIU:
„Colectivul de părinți ai elevilor din clasele 0-IV – Liceul Național de Informatică Arad, vă înaintăm prezentul, M E M O R I U
Prin care, constrânși de situația creată ca urmare a demarării din luna februarie a anului viitor a lucrărilor de reabilitare termică a clădirii în care învață în prezent clasele primare, dorim să ne exprimăm dezacordul si indignarea față de intenția ca elevii în cauză să fie relocați pentru cel puțin un an într-o clădire situată pe strada Eminescu, improprie pentru desfășurarea în bune condiții a cursurilor și care să garanteze integritatea fizică și sănătatea elevilor, pentru următoarele motive:
- Clădirea nu are curte, copiii nu au posibilitatea de a se recrea după fiecare oră de curs, de a face mișcare și de a-și oxigena creierul la aer curat, așa cum este prevăzut în regulamentele școlare, legea educației și în normele de igienă și sănătate a copiilor. Acest aspect nu este deloc de neglijat în condițiile în care urmează perioada virozelor, gripelor etc, iar aerisirea corespunzătoare a încăperilor este una dintre primele recomandări făcute de medici și epidemiologi;
- Sălile de clasă sunt mici, întunecoase, un stâlp imens tronează aproximativ în mijlocul sălilor, obturând vizibilitatea la tablă pentru un număr considerabil de copii, care vor fi nevoiți să se ridice din bancă să poată vedea; Spațiul este insuficient nu doar din cauza faptului că în fiecare clasa din ciclul primar sunt cel puțin 26 de elevi, ci și din cauza materialului didactic, absolut necesar pentru a fi folosit la clase mici și care ar fi imposibil de adus în acel spațiu; Săli mici, copii mulți, lipsă de aer… aerisirea în anotimpul rece s-ar face cu copiii prezenți în sala de clasă. Dacă deschizi fereastra, e gălăgie de la trafic, geamurile fiind spre stradă și te inundă praful și mirosul de noxe de la mașini, nicidecum aer curat;
- Clădirea nu are sală de sport, astfel că se intenționează a fi folosite 2 săli de sport care sunt situate la o distanță considerabilă, în zona Parcului Reconcilierii, timpul alocat deplasării la și de la sălile de sport va fi mare, va lua cu siguranță din timpul alocat orei de curs în sine, în plus, copiii cu vârsta de la 6 la 10 ani vor fi nevoiți să traverseze străzi aglomerate, înguste, supravegheați de un singur cadru didactic, fiindu-le pusă siguranța și integritatea fizică în pericol;
- Clădirea are instalația de încălzire cu probleme, iarna trecută sălile au fost o perioadă neîncălzite;
- Strada pe care este situată clădirea este cu sens unic, se va crea o aglomerație care va îngreuna traficul în zona, iar copiii fiind de vârstă mică nu pot fi lăsați să meargă neînsoțiți până în incintă pe o stradă intens circulată, astfel că și din acest punct de vedere se creează un disconfort general, o situație la limită.
- Părinții claselor pregătitoare, dacă ar fi știut ce intenții există, cu siguranță nu si-ar mai fi înscris copiii la LNI. Oricum remarcăm o scădere abruptă a înscrierilor. Dacă anii anteriori era bătălie pentru locuri la LNI, anul acesta efectivele la pregătitoare au scăzut drastic. Oare de ce, doamna director?
S-a știut din vară despre intenția de relocare și i-ați lăsat pe părinți să creadă, prim omitere, că ai noștri copii vor frecventa școala în aceleași condiții ca și anii anteriori, nici vorbă de relocare. Erau zvonuri despre reabilitare, dar cu frecvența pe schimburi.
Invităm conducerea școlii să vizităm împreună, parintii și doamna director, atât spațiul vizat, cât și să parcurgem impreuna drumul până la sălile de sport, daca se poate si nu cerem prea mult, insotiti de copii, sa vedem la ce ne expunem copiii și pe cadrele didactice care vor fi nevoite sa-i însoțească și să se asigure că sunt în siguranță.
Pe lângă cele expuse anterior, ne îndoim de faptul că există avize de funcționare ale respectivei clădiri de la Direcția de Sănătate Publică, de la Inspectoratul pentru Situații De Urgență „Vasile Goldiș” Arad, furnizorul de energie electrică cu privire la starea instalației electrice și celelalte instituții publice care avizează desfășurarea în siguranță a unor activități, în speță școlare, în incinta respectivă.
Ne întrebăm de ce considerați, în calitate de factori de decizie și responsabili de desfășurarea în bune condiții a învățământului, că o clădire refuzată anul trecut pentru aceleași motive de Liceul Baptist, tot la clasele primare, ar fi potrivită pentru copiii de la LNI?
Este revoltător și inadmisibil ceea ce se intenționează și vă solicităm să reconsiderați această intenție, să găsiți soluții decente, fără a pune în pericol integritatea și sănătatea copiilor, atât fizică cât și mentală.
Ar fi traumatizant pentru copiii de clase primare și orice fel de elevi de la orice ciclu, gimnazial sau liceal, să stea închiși atâtea ore, în săli mici, întunecoase, cu un stâlp imens care tronează, obturând vizibilitatea, fără acces în aer liber etc.
Nu ar fi potrivit pentru nicio categorie de elevi, dar pentru cei mici cu atât mai puțin.
Ne punem întrebarea: de ce instituțiile de învățământ care și-au ținut cursuri în respectiva locație anii trecuți, la elevi de liceu si gimnaziu, nu vor să rămână?
Vă redăm în cele ce urmează un extras dintr-o publicație, apărută anul trecut, cu declarația doamnei Petronela Ioja, director al Colegiului Național „Vasile Goldis” Arad, la începutul lucrărilor de reabilitare la școala respectivă, pentru a vedea diferența de abordare a problemei, implicarea și grija ca procesul de învățare sa fie cat mai putin afectat, să presupună continuitate și siguranță pentru elevi:
„În această școală învață în jur de 1600 elevi. Ei nu vor fi mutați într-o altă unitate școlară pe timpul șantierului și nici nu vor avea ore de după masă, ci se va lucra etapizat, zonele în care urmează să se facă lucrările vor fi complet inaccesibile pentru elevi, delimitate cu garduri. Directoarea Petronela Ioja are speranța că deși reabilitarea vizează exteriorul, se vor retușa corespunzător și părțile din interior care vor fi afectate de schimbarea tâmplăriei. De asemenea, speră ca muncitorii să reușească să finalizeze în timp optim sălile de clasă care vor găzdui laboratoarele smart, întrucât fiind un proiect european câștigat chiar de școală, dotarea lor cu aparatura specifică trebuie realizată până în ianuarie.”
Prin urmare, cum alte instituții de învățământ au găsit soluții care să impacteze cât mai puțin activitatea scolară, vă rugăm să luați în calcul alte variante.
Clădirea în care funcționa în trecut Liceul „CFR” situată în P-ța Academician Caius Iacob, nr. 1, Arad, din luna decembrie va fi eliberată de angajații SRI, astfel că s-ar putea găsi săli disponibile. Condițiile sunt incomparabil mai bune, există curte, sală de sport, curățenie, săli luminoase și este și aproape de domiciliul copiilor, o condiție esențială la înscrierea în școala dumneavoastră.
Alte variante pe care le propunem:
- Efectuarea lucrărilor absolut necesare într-o etapă când sunt copiii în vacanță și să se renunțe la amenajări voluptorii, de cosmetizare, să fie prioritizate cele ce implică reparații (instalația electrică și acoperișul);
- Instalarea unor săli de clasă din containere modulare în curtea școlii sau într-o altă zonă acceptabilă.
Nu uitați că o condiție pentru înscrierea copiilor la Liceul Național de Informatică a fost domiciliul în apropiere. Cum se mai justifică o astfel de cerință în situația relocării pe str. Eminescu?
Vă adresăm în mod respectuos rugămintea, în situația în care nu găsiți o variantă sau un spațiu corespunzător, să solicitați amânarea efectuării lucrărilor pentru perioada vacanței și să se lucreze concomitent, cu echipe diferite, pentru diferitele lucrări.
Enumerăm câteva dintre motivele pentru care părinții claselor primare sunt extrem de nemulțumiți, având în vedere impactul semnificativ pe care această decizie de relocare îl are asupra vieții și activităților întregilor familii implicate:
- Lipsa informării și a dezbaterilor publice obligatorii pentru acțiuni de un asemenea impact colectiv
- Lipsa prezentării variantelor de mutare și organizare anterior luării unei decizii
- Lipsa argumentelor reale și logice care au stat la baza deciziei de a supune mutării cea mai vulnerabilă categorie de elevi
- Management deficitar al situației, pentru a acționa în interesul exclusiv al elevilor
- Omiterea folosirii pârghiilor democratice în activitate de conducere a instituției de învățământ care trebuie să se bazeze pe implicarea părților interesate, transparență, respect pentru opinii contradictorii, luarea deciziilor prin dialog și consens, promovarea egalității de șanse.
Solicităm implicarea Inspectoratului Școlar Județean Arad, în găsirea unei soluții general acceptabile, în virtutea atribuțiilor pe care le are, de monitorizare a calității activităților de predare-învăţare și a standardelor de învățare, prin controlul și monitorizarea calității managementului unităţilor şi instituţiilor de învăţământ și a condițiilor de desfășurare a actului de predare/învățare, în care o componentă esențială este spațiul conform în care acesta se desfășoară.
Intr-o altă ordine de idei ne adresăm Primăriei Municipiului Arad în temeiul prevederilor Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informații cu caracter public și solicităm:
- Să ni se comunice actul administrativ prin care s-a aprobat relocarea și închirierea clădirii de pe str. Vasile Goldiș nr. 15, contractul de închiriere a imobilului, actul încheiat între conducerea Liceului Național de Informatică și Primăria Municipiului Arad/Consiliul Local Arad, care consemnează negocierile și discuțiile purtate și eventualele argumente pro sau contra aduse de către conducerea Liceului Național de Informatică, variantele propuse și argumentele pe care le susțin;
- Ce fel de lucrări se vor realiza mai exact, dacă firma care a obținut contractul de executare a lucrărilor are personal și resurse suficiente pentru a nu se ajunge la extinderea perioadei de finalizare, dacă mai are lucrări contractate în aceeași perioadă, ce metode de urmărire și sancționare pentru întârzieri sau execuție neconformă există stipulate în contract, cum se justifică termenul de 1 an prevăzut pentru finalizarea lucrărilor.
Dacă firma care va executa lucrările are angajate mai multe lucrări pentru aceeași perioadă, dorim să știm dacă v-ați asigurat ca lucrările respective să nu se suprapună, astfel încât să se poată respecta termenul de finalizare, dacă ați introdus în contractul de executare clauze cu privire la o astfel de situație, în sensul că ați solicitat firmei contractante garanții.
Termenul stipulat, care oricum e mare, nu va putea fi respectat dacă nu s-au luat asigurări că firma are resurse umane suficiente, ar fi trebuit să fie o condiție prevăzută în caietul de sarcini, premergător licitației publice.
Vă rugăm de asemenea să ne comunicați dacă conducerea Liceului Național de Informatică a manifestat interes fața de clauzele contractului de executare lucrări, dacă a solicitat vreun fel de informații sau interes pentru un astfel de subiect, având în vedere că este beneficiarul și trebuia să se asigure că totul va decurge în cele mai bune condiții și într-un termen cât mai scurt.
Vă adresăm rugămintea, în situația în care nu se găsește o variantă sau un spațiu corespunzător, să amânați efectuarea lucrărilor pentru perioada vacanței și să se lucreze concomitent, cu echipe diferite, la lucrări esențiale.
Situația pe care am reclamat-o ține de forța majoră, de siguranță, sănătate, integritate, drepturi garantate și recunoscute inclusiv de Constituția României, ori forța majoră poate justifica derogarea de la clauzele unui contract, și aici ne referim la termenele de utilizare a banilor, motiv de care ne temem că vă veți folosi să invocați necesitatea începerii lucrărilor în anotimpul rece. Considerăm că sănătatea și siguranța copiilor primează față de orice alte împrejurări materiale. Astfel, vă rugăm să vă exercitați atribuțiile în calitate de manageri, ordonatori de credite, garanți ai siguranței și integrității desfășurării învățământului cu respectarea drepturilor copiilor noștri.
Primăria/Consiliul Local, știind că nu dispune de spații corespunzătoare, trebuia să organizeze aceste reabilitări ținând cont de anotimpul în care se fac, numărul instituțiilor de învățământ implicate etc.
În cazul în care nu se va lua nicio măsură, intenționăm să ne folosim de toate pârghiile legale existente, pentru a opri această situație. Cu siguranță marea majoritate dintre părinți își vor transfera copiii la o altă școală, sau vă veți confrunta cu un absenteism masiv, ca formă de protest.
Având în vedere că am solicitat informații cu caracter public, vă rugam să respectați termenul prevăzut de art. 7 alin. (1) din Legea nr. 544/2001.
Dorim pe această cale să solicităm să fim primiți în audiență pentru discuții.
Pentru comunicarea răspunsului sau orice altă comunicare, vă rugăm să o faceți la adresa … (date cu caracter personal cenzurate de redacție). Semnatari Părinții elevilor din clasele 0-IV- LNI Arad.
Ne întemeiem solicitările pe:
- Legea nr.1/ 2011 a educației naționale, cu modificările și completările ulterioare;
- OUG nr. 57/2019, privind codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;
- Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar;
- REGLEMENTARE TEHNICĂ din 16 iunie 2022″Normativ privind proiectarea, realizarea şi exploatarea construcţiilor pentru şcoli şi licee, indicativ NP 010-2022″
- Legea 198/2023 a învățământului preuniversitar;
- Constituția României
Anexăm prezentei lista cu semnături.”
Citește și:
- Apelul elevilor de la „Ghiba”, exasperați de lucrările proaste și nefinalizate: „Este poate ultima noastră șansă, a elevilor, de a fi ascultați și tratați cu un minim respect, nu cu ignoranță și dispreț!”
- Când niște FRATELLI DI NAPOLI și Călin Bibarț se ocupă de REABILITARE, se naște o asociere dintre două firme italiene – una „pe zero” și cealaltă „pe minus”– care câștigă o „licitație” de 2 milioane de euro pentru reabilitarea unui Colegiu Național, MONUMENT ISTORIC