Tehnologia introduce mobilitatea electrică în mainstream. România rămâne previzibil blocată în trecut

vehicule electrice
Distribuie:

Cu vânzările de vehicule electrice atingând niveluri record, tehnologia vehiculelor va continua să evolueze rapid, îmbunătățind performanța și reducând costurile.


De la adoptarea vehiculelor electrice (EV) până la creșterea numărului de trotinete electrice, mobilitatea electrică crește rapid.

Șoferii auto de astăzi cumpără vehicule electrice într-un ritm record, fără a fi descurajați de creșterea costurilor sau de termenele lungi de livrare. Conform cercetărilor efectuate de EY, vânzările de vehicule electrice s-au dublat în 2021 și au crescut cu 55% în 2022, reprezentând în total 13% din totalul vânzărilor de vehicule. În același an, vânzările de vehicule electrice în China au ajuns la 27% din totalul vehiculelor vândute, în timp ce în Europa, acestea au reprezentat puțin peste 20%. Și, în SUA, vânzările de vehicule electrice au crescut la peste 7% din totalul vânzărilor de vehicule.

Această creștere a vânzărilor se reflectă într-o variație vizibilă a modelelor EV în gamele producătorilor de automobile. În ianuarie, BMW Group a anunțat că uzina sa din München va produce exclusiv modele electrice de la sfârșitul anului 2027. Acest lucru are loc pe măsură ce producătorii de echipamente originale (OEM) își adaptează gama de vehicule pentru a respecta termenele limită pentru tranzițiile EV – Uniunea Europeană impunând sfârșitul vânzărilor de mașini cu emisii de CO2 până în 2035.

David Hall, VP Power Systems la Schneider Electric UK&I, subliniază necesitatea unei infrastructuri robuste pentru a stimula consumatorii să facă trecerea.

Cu toate acestea, cantitatea de încărcătoare este doar un aspect”, spune el. „Principala provocare constă în stabilirea unei infrastructuri conectate care să permită vizibilitatea eficientă a disponibilității încărcătorului și fiabilitatea funcționării.”

Acum avem un software inteligent care oferă informații esențiale despre performanța echipamentului și permite ajustări inteligente ale energiei distribuite de încărcătoare. Aceasta este o piesă importantă a puzzle-ului în asigurarea unei funcționări optime și eficiente.

În România se observă o creștere a vehiculelor electrice din 2020 încoace, dar există încă mult loc de creștere în acest sector.


Stații de încărcare au început să apară de câțiva ani în locuri precum Kaufland, aproape fiecare parcare a lanțului de magazine dispune de măcar–și de obicei doar de– un loc de încărcare pentru mașini verzi.

Clasamentul general al mașinilor electrice din România este condus de Dacia Spring, cu un total de 16.263 de unități înmatriculate, urmat de Renault ZOE și Tesla Model Y, cu 2.325 și, respectiv, 2.279 de mașini înmatriculate. Adică mai puțin de 1% din totalul vehiculelor, deci ridicol de puțin comparativ cu media europeană și globală.

Românii rămân reticenți când vine vorba de a trece pe vehicule electrice, lucru abordat intrun thread de pe Reddit în care internauții își exprimă diverse păreri despre subiect.

Sunt mulți oameni care urăsc schimbarea în general. Din păcate unele puncte sunt valabile în comentarii, mai greu cu încărcatul, e nevoie de o infrastructură bine pusă la punct ca să mergi din A în B fără să îți faci planuri unde te oprești, ca să nu mai zic că dacă mai sunt vreo 2-3 la coada ai cam pus-o. Dar ăsta e viitorul, sper doar să bage ăștia viteza cu stațiile de încarcare, să fie că în vest.

Sincer, nu urăsc mașinile electrice, dar simt că încă suntem prea la început cu tehnologia. Poate în 10 ani infrastructura va fi mai bună, o să locuiesc și eu la casă nu la bloc și atunci o să îmi placă.

Probleme legate de infrastructură nu sunt ceva nou în această țară, fiind ca de obicei codași în multe departamente inclusiv adopția vehiculelor electrice și a transportului sustenabil.

David Hall, VP Power Systems la Schneider Electric UK&I, subliniază necesitatea unei infrastructuri robuste pentru a stimula consumatorii să facă trecerea.

„Cu toate acestea, cantitatea de încărcătoare este doar un aspect”, spune el. „Principala provocare constă în stabilirea unei infrastructuri conectate care să permită vizibilitatea eficientă a disponibilității încărcătorului și fiabilitatea funcționării.

Acum avem un software inteligent care oferă informații esențiale despre performanța echipamentului și permite ajustări inteligente ale energiei distribuite de încărcătoare. Aceasta este o piesă importantă a puzzle-ului în asigurarea unei funcționări optime și eficiente.”

Costurile sunt un alt factor care previn adoptarea în masă a vehiculelor, acestea fiind inaccesibile pentru o mare parte din oameni. Problema intervine când luam în considerare faptul că mașinile în general sunt inaccesibile, dar mulți români insistă să le folosească.


Problema automobilelor este în principal și una culturală și de mentalitate

Românii tânjesc după simboluri de statut, mașinile fiind cel mai ușor mod de a etala acest statut inexistent și una din principalele moduri prin care ,,cosmopoliții” urbani și tinerii adulți care fac foamea pentru a-și permite benzina necesară să ajungă la 10 minute de blocul în care trăiesc, încearcă să se diferențieze de plebe.

În multe cazuri intervine și reticența oamenilor de a fi asociați cu această (din nou, ficțională) plebe care folosește des transportul în comun, acesta fiind văzut că fiind „de saraci” de mulți oameni.

Mobilitatea electrică reprezintă o tendință globală în creștere, iar România nu face excepție. Cu toate acestea, țara se confruntă cu provocări specifice în adoptarea vehiculelor electrice și în dezvoltarea unei infrastructuri adecvate. Deși există o creștere a numărului de mașini electrice înmatriculate în România, aceasta rămâne încă modestă în comparație cu alte țări.

Reticiența față de schimbare, costurile inițiale ridicate și lipsa unei infrastructuri adecvate sunt doar câteva din obstacolele pe care România trebuie să le depășească pentru a încuraja o tranziție mai rapidă către mobilitatea electrică.

De asemenea, este important să se adreseze și problemele socio-culturale legate de dependența de mașini și stigmatizarea transportului public. Prin promovarea unei culturi a sustenabilității și a unui mediu urban mai prietenos, România poate să facă tranziția către mobilitatea electrică mai accesibilă și mai atractivă pentru toți cetățenii săi.


Surse:

 

Categorie: Lifestyle
Etichete: auto, Automobile, Electric, tehnologie, Tesla
Distribuie:
Articolul anterior
Călin Bibarț: Parcul din Vlaicu nu mai este un vis, ci o realitate!
Articolul următor
SIMULARE BAC 2024: De la a doua probă a simulării, cea obligatorie a profilului, au absentat 21.990 de elevi. Din cei prezenți, 6 au fost eliminați din simulare pentru tentativă de fraudă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie