La finalul săptămânii trecute, Aradul a devenit un reper al culturii muzicale europene, găzduind trei concerte excepționale în cadrul ediției a 13-a a turneului SoNoRo Conac – „Când se așterne praful”.
Concertele au avut loc în locații emblematice ale orașului: la Pinacoteca Arad (vineri, 27 iunie), Palatul Marii Unirii – Sala Marii Uniri (sâmbătă, 28 iunie) și Palatul Cultural Arad (duminică, 29 iunie), reunind unii dintre cei mai apreciați muzicieni ai momentului.
Ceea ce a făcut posibilă această ediție arădeană a SoNoRo Conac, într-o formulă remarcabilă prin calitate și coerență, nu a fost doar sprijinul instituțional oferit de Centrul Municipal de Cultură Arad și Centrul Cultural Județean Arad, ci și implicarea activă și vizionară a Casei Pianului „Jacques Faix” – partenerul principal al evenimentului.
Casa Pianului „Jacques Faix” a reușit să mobilizeze sprijinul financiar din partea unor sponsori privați – societăți comerciale și ONG-uri – contribuind astfel esențial la realizarea acestui eveniment de anvergură.
Acest fapt nu doar că arată un model de colaborare public-privat funcțional, ci semnalează o tendință îmbucurătoare: mediul socio-economic arădean începe să fie activ în zona culturală, înțelegând tot mai bine că susținerea culturii este o investiție pe termen lung într-o societate mai educată, mai coezivă și mai sănătoasă.
„La Grande Bellezza” – sâmbătă, 28 iunie 2025
Concertul desfășurat în Sala Marii Uniri – fostă prefectură și spațiu emblematic pentru istoria Marii Uniri – a adus în fața publicului lucrări de referință semnate de Franz Schubert, Zoltán Kodály și Robert Schumann, sub titlul „La Grande Bellezza”. Seara a fost deschisă de „Sonatina nr. 1 în Re major” a lui Schubert, urmată de rafinatul duo Kodály pentru vioară și violoncel, încheindu-se magistral cu celebrul Cvintet cu pian în Mi bemol major de Schumann.
Pe scenă au urcat artiști de renume internațional: Jesús Reina (vioară), Tatiana Samouil (vioară), Răzvan Popovici (violă), László Fenyö (violoncel), Ioan-Dragoș Dimitriu și Cristiana Mihart (pian).
„Finale” – duminică, 29 iunie 2025
Ultimul concert, intitulat sugestiv „Finale”, a avut loc în somptuoasa sală a Palatului Cultural Arad. Programul a inclus lucrări de Bartók, Kodály, Weinberg, Golestan și Dvořák. Interpretarea Dansurilor Românești de Bartók și a Rapsodiei lui Weinberg pe teme moldave a fost urmată de o încheiere grandioasă prin Cvintetul cu pian în La major al lui Dvořák, o veritabilă bijuterie a repertoriului cameral.
Jacques Faix – 155 de ani de la naștere, aniversați prin muzică
În mod simbolic, concertul de duminică, 29 iunie 2025, s-a desfășurat chiar în ziua în care se împlineau 155 de ani de la nașterea lui Jacques Faix, o personalitate marcantă a Aradului și nume pe care Casa Pianului îl poartă astăzi cu mândrie. Astfel, printr-o întâmplare fericită și profund simbolică, orașul l-a celebrat prin ceea ce a reprezentat mereu pentru el: cultura muzicală de calitate.
În paralel cu concertele, au avut loc două masterclassuri la Casa Pianului „Jacques Faix”, adresate elevilor de la Colegiul de Arte „Sabin Drăgoi” și Școala Populară de Arte a Centrului Cultural Județean Arad. Această componentă educativă reconfirmă misiunea pe termen lung a SoNoRo și a Casei Pianului de a construi, nu doar evenimente, ci generații de tineri muzicieni ancorați în valorile artei autentice.
Turneul SoNoRo Conac din Arad nu a fost doar un eveniment muzical de excepție, ci un reper al unui nou model de colaborare între instituții publice, inițiative culturale independente și sponsori privați. Rolul esențial al Casei Pianului „Jacques Faix” ca facilitator și conector între aceste entități arată că, atunci când există viziune și voință, cultura poate deveni un liant real al comunității.
Prin astfel de exemple, Aradul își reafirmă potențialul de a deveni nu doar un punct pe harta muzicii, ci un centru activ al vieții culturale din vestul României. Iar implicarea tot mai vizibilă a sectorului privat în susținerea actului cultural este, poate, cel mai promițător semn că ne îndreptăm spre o societate în care frumusețea, dialogul și educația prin artă își vor recâștiga locul firesc.
DESPRE ARTIȘTI:
Tatiana Samouil s-a născut într-o familie de muzicieni. La trei ani cânta deja la pian, iar doi ani mai târziu descoperea vioara. Și-a făcut debutul la nouă ani alături de Orchestra Națională din Moldova, sub bagheta tatălui ei, dirijorului Alexandru Samoilă. A cântat la Vatican pentru Papa Ioan Paul al II-lea și pentru UNESCO, în Paris. A câștigat premii la cele mai mari concursuri de vioară, precum Concursul Internațional Ceaikovski din Moscova, în 2002, sau Concursul Queen Elisabeth din Bruxelles, în 2001.
A fondat Cvartetul Malibran și este profesoară de vioară la Chapelle Musicale Reine Elisabeth, Conservatorul Regal din Anvers și Centrul de Studii Superioare „Musikene” din San Sebastián. În prezent cântă pe o vioară Nicolò Gagliano din 1770 și o vioară modernă construită special pentru ea de Christian Bayon.
Jesús Reina a fost inițiat în arta violonistică prin intermediul muzicii populare de bunicul lui. Când avea opt ani, Yehudi Menuhin și Natasha Boyarskaya l-au invitat pe Jesús să studieze la Școala Yehudi Menuhin. La vârsta de 10 ani a fost acceptat la Școala Reina Sofía, sub tutela lui José Luis García Asensio. Doi ani mai târziu, a intrat la Universitatea Indiana pentru a studia cu Mauricio Fuks. La vârsta de 15 ani, a urmat cursurile Școlii de Muzică Manhattan din New York cu Patinka Kopec și Pinchas Zukerman.
Jesús Reina s-a întors în orașul natal și a devenit cofondatorul Festivalului Málaga Clásica împreună cu violonista Anna Nilsen. Eforturile sale i-au adus Medalia de Onoare a orașului Malaga și Premiul Porțile Andaluziei, o recunoaștere acordată persoanelor și instituțiilor care promovează valorile Andaluziei în lumea întreagă.
Răzvan Popovici s-a născut la Bucureşti într-o familie de muzicieni şi a început studiul violei cu tatăl său, Mugur Popovici. A studiat la Salzburg, Paris şi Freiburg cu Peter Langgartner, Jean Sulem şi Wolfram Christ. Printre sălile în care a cântat se numără Carnegie Hall din New York, Musashino Hall din Tokio, Concertgebouw Amsterdam, Konzerthaus şi Musikverein din Viena, South Bank și Wigmore Hall din Londra, YMCA din Ierusalim sau Bozar din Bruxelles.
Pe lângă activitatea concertistică intensă, în toată lumea, este iniţiatorul Festivalului Chiemgauer Musikfrühling din Germania (22 de ediții) şi al Festivalului Internaţional de Muzică de Cameră SoNoRo (20 ediții). Concertează în întreaga lume ca membru al Ansamblului Raro și este profesor de violă la Conservatorul Regal din Anvers.
László Fenyö face parte din elita mondială a violonceliștilor de când a câștigat Concursul Internațional Pablo Casals în 2004, la Kronberg, Germania. A fost solist al unor orchestre precum Orchestra Simfonică din Singapore, Orchestra Simfonică din Coreea, Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii din Frankfurt, Orchestra Beethoven din Bonn, Orchestra Simfonică din Lancaster ș.a.
László Fenyő și-a început educația muzicală în Ungaria. Deja la vârsta de 13 ani a devenit student junior al profesorului László Mező la Academia de Muzică „Franz Liszt” din Budapesta. Și-a continuat studiile la Lübeck, cu profesorul David Geringas, iar tehnica sa strălucită i-a adus premii importante. Din aprilie 2012 predă la Musikhochschule Karlsruhe.
László Fenyő cântă la un violoncel fabricat de Matteo Goffriller în 1695.
Pianistul Ioan-Dragoș Dimitriu a fost îndrumat pe căile artei pianistice de către pianista și profesoara Corina Ibănescu, de la vârsta de 11 ani. A debutat în 2011 pe legendara scenă a Filarmonicii din Berlin, interpretând concertul nr. 5 „Imperialul” de Beethoven. A urmat cursurile Universității de Muzică și Arte Dramatice din Viena, sub îndrumarea maeștrilor Martin Hughes și Stefan Arnold.
Ioan-Dragoș Dimitriu a fondat Orchestra de tineret „Ton der Jugend Symphonieorchester” din Viena, a condus Filarmonica Brașov în calitate de Manager și Director Artistic (2020-2024), iar din 2024 ocupă funcția de Director de Dezvoltare și Inovare al Asociației Sonoro.
Pianista Cristiana Mihart a absolvit Colegiul Național de Arte „Dinu Lipatti” și a studiat la Conservatoire Royal de Musique din Bruxelles, sub îndrumarea lui Jean Claude Vanden Eynden, și la Universitatea Națională de Muzică din București, alături de prof. univ. dr. Sandu Sandrin (pian), prof. univ. dr. Verona Maier (muzică de cameră) și prof. univ. dr. Steluța Radu (acompaniament). A urmat timp de doi ani cursuri de orgă și clavecin la clasa conf. univ. dr. Dan Racoveanu, în cadrul aceleiași universități.
Laureată a numeroase concursuri naționale și internaționale de pian (Concertino Praga – Cehia, Excellentia – Bruxelles, Belgia, Mihail Jora, Suzana Szörenyi – România), Cristiana Mihart a urcat pe scene importante din România: Ateneul Român, Sala Radio, Filarmonicile din Brașov, Bacău, Satu Mare, Oradea, Ploiești ș.a. Activitatea sa concertistică s-a extins și în afara țării, cu apariții în Belgia, Franța, Italia, Austria, Germania și Cehia.
Citește și:
- SoNoRo City in Focus @Arad | Prima zi a început cu un concert rafinat în Pinacoteca Aradului
- City in Focus @Arad, o nouă perspectivă a turneului SoNoRo Conac
- Festivalul Underground aduce teatrul în tramvai | „Eu&Tu→Ei sau Ne-am luat televizor” – un spectacol care te întreabă cine ești, în timp ce orașul curge pe geam