Camera d’Or la Cannes: lungmetrajul irakian The President’s Cake, regizat de Hasan Hadi | Din echipă fac parte 20 de români

the presidents cake 1
Distribuie:

The President’s Cake, regizat de Hasan Hadi, a primit Camera d’Or la Cannes. Din echipă fac parte 20 de români: Tudor Vladimir Panduru, Andu Radu, Florin Mihalache, Răzvan Crețan, Ana Mihalache, Smaranda Murăruș, Ana Popa, Ana Ciobanu, Ana Tecu, Luca Bucura, Diana Rădulescu.

Din Irak, regizorul Hasan Hadi și-a reprezentat țara natală cu primul său lungmetraj, The President’s Cake

În opinia Quinzaine des Cinéastes:Suntem foarte mândri și foarte fericiți că am găsit un fel de mică pepită din Irak, un film foarte rar. Și încă un prim film: The President’s Cake de Hasan Hadi. Filmul este plasat în anii 1990, sub regimul lui Saddam Hussein. Este un fel de poveste în care copiii sunt eroii. Copii care nu sunt diferiți de copiii lui Kiarostami. Există o tandrețe, o simplitate, o emoție în călătoria, traiectoria pe care acești copii mici o vor experimenta pe parcursul acestui film, în timp ce, în același timp, ne arată în fundal mizeria economică în care au fost aruncați irakienii în anii ’90”.the presidents cake


În ciuda reușitei celor 20 de români care fac parte din echipa lungmetrajului, în presa din România acest succes a trecut neobservat și nu a fost exploatat ca subiect de interes, aspect care a stârnit, pe bună dreptate, o reacție critică din partea regizoarei (de teatru, de film și de evenimente) Carmen Lidia Vidu.

Printr-o postare pe facebook, Carmen nu numai că a criticat faptul că cei 20 de români (din echipa lungmetrajului câștigător al unui premiu internațional extrem de important în lumea artistică a cinematografiei mondiale) au fost ignorați, dar a identificat, pe lângă multe alte probleme, și una cu care se confruntă acut presa din România și anume jurnaliștii culturali pe cale de dispariție. Acest fenomen generalizat care afectează majoritatea redacțiilor ( sunt și excepții dar nu le este ușor să supraviețuiască) nu-l dezvoltăm acum, meritând o abordare extinsă într-un material separat. 

„Când un film premiat la Cannes are în echipă 20 de români și presa din România tace, e clar că avem o problemă.
Nu e o excepție, e o regulă: premiile internaționale sunt tratate ca breaking news de o zi.
Ne fălim cu ele câteva ore, apoi tăcere.
Nicio întrebare reală, nicio analiză, niciun sprijin pentru continuitate.
În timpul alegerilor am scris despre naționalismul de carton și despre cât de multă frustrare există, inclusiv în rândul artiștilor care încă mai încearcă să construiască în România și în afara ei, fără susținere, fără presă, fără rețele.
Care își iau spectacolele în spinare, pleacă în turnee internaționale fără presă, fără echipe de PR.
Publicul din afară ne caută, ne urmărește de la un spectacol la altul.
Dar în România – liniște.
La Avignon, acum câțiva ani, în loc de o minimă mediatizare, Ministerul Culturii posta poze cu șușe locale. A fost umilitor.
Acum, The President’s Cake, regizat de Hasan Hadi, a primit Camera d’Or la Cannes.
Din echipă fac parte 20 de români.
Dar fără susținerea jurnaliștilor culturali – care în România sunt pe cale de dispariție – nu există vizibilitate, nu există validare, nu există sens colectiv.
Frustrarea nu e despre orgolii
E despre cât de greu e să reziști într-un sistem care nu te vede, nu te sprijină, nu te validează.
Vine din lipsa de sistem, de solidaritate și de politică culturală reală.
Și știu exact cum e. De ani buni joc spectacole în Austria, Germania, Belgia, construiesc dialoguri reale cu publicul internațional, iar în România mă lovesc de un zid de tăcere. Nicio întrebare, nicio prezență, niciun ecou. Nu e vorba de aplauze. E vorba de vizibilitate constantă, susținere reală și loc în discursul public. Ajunge cu PR-ul festivist.
E timpul ca un nou ministru al culturii – dacă vine – să construiască altfel
Fără partipriuri de partid, fără favoruri personale, fără mediocritate acoperită de tăcere.
Fără vizibilitate, cultura devine decor. Iar artiștii, simple accesorii într-o țară care se laudă cu ce nu sprijină.
Felicitări sincere tuturor românilor implicați în The President’s Cake – Tudor Vladimir Panduru, Andu Radu, Florin Mihalache, Răzvan Crețan, Ana Mihalache, Smaranda Murăruș, Ana Popa, Ana Ciobanu, Ana Tecu, Luca Bucura, Diana Rădulescu.” – este mesajul postat de Carmen Lidia Vidu pe pagina sa de facebook.

Caméra d’Or („Camera [de film] de aur„)

Este un premiu conferit de Festivalul de film de la Cannes pentru cel mai bun film prezentat într-una din selecțiile juriului Festivalului (Selecția oficială, Cele 14 zile ale regizorilor ori Săptămâna internațională a criticilor).

Premiul, creat în 1978 de Gilles Jacob,  este acordat în timpul festivității de încheiere a festivalului de către un juriu independent, special ales pentru acest premiu. 


Lista completă a câștigătorilor

Cea de-a 78-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes s-a încheiat sâmbătă seară prin tradiţionala ceremonie de decernare a premiilor.

  • Trofeul Palme d’Or: „It Was Just an Accident”, de Jafar Panahi
  • Marele Premiu al Juriului: „Sentimental Value”, de Joachim Trier
  • Premiul Juriului: „Sirat”, de Oliver Laxe, şi „The Sound of Falling”, de Mascha Schilinski
  • Premiul Special al Juriului: „Resurrection”, de Bi Gan
  • Premiul pentru regie: Kleber Mendonca Filho („The Secret Agent”)
  • Premiul pentru scenariu: Jean-Pierre şi Luc Dardenne („Jeunes meres”)
  • Premiul de interpretare feminină: Nadia Melliti („La Petite Derniere”)
  • Premiul de interpretare masculină: Wagner Moura („The Secret Agent”)
  • Trofeul Camera d’Or: „The President’s Cake”, de Hasan Hadi
  • Menţiune specială Camera d’Or: „My Father’s Shadow”, de Akinola Davies Jr
  • Trofeul Palme d’Or pentru scurtmetraj: „I’m Glad You’re Dead Now”, de Tawfeek Barhom
  • Menţiune specială pentru scurtmetraj: „Ali”, de Adnan Al Rajeev
  • Palme d’Or onorific: Robert De Niro şi Denzel Washington.
  • Trofeul Palme Dog, un premiu care recompensează cea mai bună „interpretare” canină, a fost acordat vineri seară ciobănescului islandez Panda din lungmetrajul „The Love That Remains”.

Categorie: Cultură
Etichete: Camera d’Or la Cannes, Hasan Hadi, The President’s Cake
Distribuie:
Articolul anterior
Bărbatul care a violat o fetiță de 5 ani într-un garaj de pe strada Cocorilor, trimis în judecată
Articolul următor
[CRITIC GUEST] Andrei Ungureanu: „Nu ne mai facem bine”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Din aceeași categorie

georgescu

Blestem suveranist

Un rezumat stilizat, cu un zâmbet încă îngăduitor, al înjurăturilor și amenințărilor, primite de la frații suveraniști. Blestem suveranist Te spurc biet globalist iobag Să bei cafea de Babadag Și…