Din Irak, regizorul Hasan Hadi și-a reprezentat țara natală cu primul său lungmetraj, The President’s Cake
În opinia Quinzaine des Cinéastes: „Suntem foarte mândri și foarte fericiți că am găsit un fel de mică pepită din Irak, un film foarte rar. Și încă un prim film: The President’s Cake de Hasan Hadi. Filmul este plasat în anii 1990, sub regimul lui Saddam Hussein. Este un fel de poveste în care copiii sunt eroii. Copii care nu sunt diferiți de copiii lui Kiarostami. Există o tandrețe, o simplitate, o emoție în călătoria, traiectoria pe care acești copii mici o vor experimenta pe parcursul acestui film, în timp ce, în același timp, ne arată în fundal mizeria economică în care au fost aruncați irakienii în anii ’90”.
În ciuda reușitei celor 20 de români care fac parte din echipa lungmetrajului, în presa din România acest succes a trecut neobservat și nu a fost exploatat ca subiect de interes, aspect care a stârnit, pe bună dreptate, o reacție critică din partea regizoarei (de teatru, de film și de evenimente) Carmen Lidia Vidu.
Printr-o postare pe facebook, Carmen nu numai că a criticat faptul că cei 20 de români (din echipa lungmetrajului câștigător al unui premiu internațional extrem de important în lumea artistică a cinematografiei mondiale) au fost ignorați, dar a identificat, pe lângă multe alte probleme, și una cu care se confruntă acut presa din România și anume jurnaliștii culturali pe cale de dispariție. Acest fenomen generalizat care afectează majoritatea redacțiilor ( sunt și excepții dar nu le este ușor să supraviețuiască) nu-l dezvoltăm acum, meritând o abordare extinsă într-un material separat.
„Când un film premiat la Cannes are în echipă 20 de români și presa din România tace, e clar că avem o problemă.
Frustrarea nu e despre orgolii
E timpul ca un nou ministru al culturii – dacă vine – să construiască altfel
Caméra d’Or („Camera [de film] de aur„)
Este un premiu conferit de Festivalul de film de la Cannes pentru cel mai bun film prezentat într-una din selecțiile juriului Festivalului (Selecția oficială, Cele 14 zile ale regizorilor ori Săptămâna internațională a criticilor).
Premiul, creat în 1978 de Gilles Jacob, este acordat în timpul festivității de încheiere a festivalului de către un juriu independent, special ales pentru acest premiu.
Lista completă a câștigătorilor
Cea de-a 78-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes s-a încheiat sâmbătă seară prin tradiţionala ceremonie de decernare a premiilor.
- Trofeul Palme d’Or: „It Was Just an Accident”, de Jafar Panahi
- Marele Premiu al Juriului: „Sentimental Value”, de Joachim Trier
- Premiul Juriului: „Sirat”, de Oliver Laxe, şi „The Sound of Falling”, de Mascha Schilinski
- Premiul Special al Juriului: „Resurrection”, de Bi Gan
- Premiul pentru regie: Kleber Mendonca Filho („The Secret Agent”)
- Premiul pentru scenariu: Jean-Pierre şi Luc Dardenne („Jeunes meres”)
- Premiul de interpretare feminină: Nadia Melliti („La Petite Derniere”)
- Premiul de interpretare masculină: Wagner Moura („The Secret Agent”)
- Trofeul Camera d’Or: „The President’s Cake”, de Hasan Hadi
- Menţiune specială Camera d’Or: „My Father’s Shadow”, de Akinola Davies Jr
- Trofeul Palme d’Or pentru scurtmetraj: „I’m Glad You’re Dead Now”, de Tawfeek Barhom
- Menţiune specială pentru scurtmetraj: „Ali”, de Adnan Al Rajeev
- Palme d’Or onorific: Robert De Niro şi Denzel Washington.
- Trofeul Palme Dog, un premiu care recompensează cea mai bună „interpretare” canină, a fost acordat vineri seară ciobănescului islandez Panda din lungmetrajul „The Love That Remains”.