Cât au costat Studiile de Fezabilitate comandate de Primăria Arad în perioada 2004 – 2020? Orașul se vede cu ochiul liber – vezi și SUMELE, și CLIENTELA! [DOCUMENTE]

sf pma
Distribuie:

Introducere obligatorie: Ce este studiul de fezabilitate?

„Studiul de fezabilitate reprezintă o analiză incipientă în faza de proiectare a unei construcții ce stabilește potențialul proiectului de a îndeplini eficient totalitatea cerințelor tehnice dorite și de a fi rentabil economic. Printr-un studiu de fezabilitate se analizează utilizarea rațională și eficientă a resurselor materiale, umane, financiare și se determină modul în care sunt satisfăcute cerințele tehnice și economice impuse de activitățile desfășurate cu ajutorul construcției propuse.

În funcție de natura și poziționarea amplasamentului, cerințelor arhitecturale și tehnologice, se stabilește la nivel de concept o soluție structurală satisfăcătoare în acest stadiu incipient, concept ce se analizează mecanic și fizic pentru a îndeplini condițiile necesare de rezistență, stabilitate, rigiditate, etc. Se analizează consumul aproximativ de material și se preconizează costurile aferente punerii în operă a proiectului. În funcție de soluțiile tehnice găsite pentru fiecare cerință în parte și în funcție de analiza economică, se stabilește potențialul proiectului.” – o definiție impecabilă putem spune care ne-ar convinge de necesitatea și utilitatea studiului. Dar dacă acesta este întocmit prost, cu erori, iar un proiect se elaborează în baza lui, există toate șansele să nu poată fi implementat sau să fie implementat prost și de mântuială.

Până în anul 2016, în cazul oricărei lucrări de investiții, legislația prevedea și elaborarea unui Studiu de prefezabilitate. Din 2016 acesta nu a mai fost obligatoriu pentru investițiile publice noi în valoare de peste 30 de milioane de lei, considerându-se că un astfel de document suplimentar prelungește calendarul de finalizare, rămânând obligatoriu studiul de fezabilitate care să includă minimum 2 scenarii, iar indicatorii proiectelor au fost împărțiți în 3 categorii. Structura studiului de fezabilitate, după modificările legislative abia din anul 2016, a fost reorganizată și include subcapitole distincte de analiză a cel puțin 2 scenarii/opțiuni/alternative tehnico-economice posibile (fezabilitate tehnică – soluția tehnică, sustenabilitate – analiza de consum și necesarul de utilități, precum și soluțiile tehnice de asigurare a acestora, liste cu materiale, cantități de lucrări, utilaje și forță de muncă, care fundamentează valoarea totală cu detalierea pe structura devizului general, analiza financiară și economică), dar și un subcapitol privind implementarea proiectului (entitate responsabilă, strategie de contractare, strategie de implementare, strategie de  exploatare, modalitățile de implementare și operare).

Revenind la concret, primăria Arad, în ultimii 16 ani, a plătit 125 de studii de fezabilitate cu suma totală de 9.987.038 lei (adică 2.080.632 Euro) 

Cum vedem cu ochii noștri lucrările de investiții realizate de-a lungul timpului sau cele în derulare în municipiu, multe dintre acestea, chiar pentru nespecialiști, finalizate prost ( de exemplu pasajul din Micălaca inundat la fiecare ploaie abundentă, Ștrandul Neptun, pistele de biciclete și, nu în ultimul rând Stadionul UTA), am avut curiozitatea cine a întocmit studiile de fezabilitate pentru aceste proiecte, cât au costat aceste studii, câte studii au mai fost elaborate dar proiectele nu s-au mai implementat. Astfel, în 20 iunie am transmis o solicitare către primăria Arad să ne pună la dispoziție următoarele informații de interes public:

1. Câte studii de fezabilitate au fost elaborate și achitate integral elaboratorilor în perioada 2004-2020? Care este valoarea totală a studiilor?
2. Care sunt, punctual, obiectivele de investiții pentru care au fost întocmite, cine este elaboratorul documentațiilor pentru fiecare studiu în parte, costul aferent fiecărui studiu?
3. Câte dintre obiectivele pentru care au fost elaborate studii de fezabilitate au fost finalizate?
4. Câte dintre obiectivele pentru care au fost elaborate studii de fezabilitate nu au fost finalizate și care sunt motivele pentru care nu s-au finalizat?
Din răspunsul primăriei Arad aflăm că, în perioada 2004-2020, au fost elaborate în total 125 de studii de fezabilitate, valoarea totală a acestora fiind de 9.987.038 lei (adică 2.080.632 Euro). Mai aflăm și că, unul dintre regii neoficiali ai SF-urilor locale este „STACONS – Dorin Stanca – Treanca- Fleanca” (el fiind elaboratorul studiilor pentru Ștrandul Neptun, mărirea capacității peluzelor la UTA – studiu făcut și reactualizat/ plătit de vreo 3 ori, acoperirea patinoarului, complex sportiv Câmpul Liniștii și parcare subterană – acestea fiind doar câteva, dar printre cele mai importante), alături de SERCOTRANS SRL ( elaboratorul, printre altele, al SF-ului pentru pistele de biciclete), BRING CONSULT SRL ( care este și elaboratorul proiectului tehnic pentru pistele de biciclete ce pot fi declarate oficial cele mai nesigure și proaste piste din lume, SF pentru punere în valoare malurile Mureșului și diverse clădiri-monument de for public (?), responsabil de punerea în valoare a pieței Catedralei  și al altor investiții locale), PROIECT SA ( care nu s-a complicat cu studii „mici”), SEARCH CORPORATION ( care a făcut studiile pentru semaforizare în municipiu, amenajare bandă de coborâre pe Podul Decebal etc) sau DROMCONS SRL ( elaborator SF pentru amenajare terenuri de sport / parcare piața Moise Nicoară, treceri la nivel linii de tramvai etc).
Am mai aflat și faptul că, numai pentru studiul de fezabilitate pentru amplasarea MOMU-lui ( Monumentul Marii Uniri) s-a plătit în 2012 suma de 40.608 lei dar și că monumentul NU a mai fost predat municipiului Arad, aceasta fiind o veritabilă țeapă centenară trasă de Gheorghe Falcă însuși arădenilor și istoriei.
Din cele 125 de studii au fost finalizate (recepționate) 82 de obiective de investiții. Din restul obiectivelor, o parte sunt precizate ca fiind în derulare / implementare, unele sunt în etapa de avizare și elaborare a proiectului tehnic, unele nu au obținut finanțare și nu se vor implementa, unele s-au dovedit nefezabile și s-a renunțat la ele.
Redăm integral răspunsul primăriei Arad cu privire la studiile de fezabilitate, menținându-ne retorica: cum poate costa un studiu, adică doar hârțogăria unui proiect, de regulă un banal copy-paste, aproape la fel de mult cât costă investiția însăși dacă e făcută la prețul real și decent? Este normal să coste, de exemplu, numai studiul de fezabilitate pentru instalația de irigat a spațiilor verzi, 55.800 lei ( elaborator studiu GREEN PROIECT SRL, an 2011)?

Scanat Xerox7830-INVESTITII… by Lucian Valeriu on Scribd

Categorie: Investigații
Etichete: Calin Bibart, Gheorghe Falca, investiții, primaria arad, stacons srl, studii de fezabilitate
Distribuie:
Articolul anterior
Să umplem, fie și VIRTUAL, stadionul! Bilete online pentru UTA – Rapid
Articolul următor
Dennis Man a dus FCSB în Europa
Bagă un „16”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie

vlai colaj

Avocatul Adelin Vlai a fost RUPT ÎN BĂTAIE și tâlhărit de 12 deținuți în camera de tranzit a Penitenciarului Rahova. Execuție la comanda procurorului sau, pur și simplu, o întâmplare ORIBILĂ? Plângere penală împotriva a doi ofițeri de la Penitenciarul Arad

  Reținut de DNA pe 21 iunie a.c., arestat și inculpat în cauza „Corupție la Medicina Legală”, trimis în judecată odată cu formularea rechizitoriului, pe 13 iulie, 2017, avocatul Adelin…