Construirea Complexului Matern-Pediatrie Arad – gargară de panglicari, contre, jocuri și calcule EXCLUSIV POLITICE

viitorul spital matern arad
Distribuie:

De obicei și cum ne știți, de altfel, suntem sarcastici când aborbăm subiecte de acest gen – dar de data asta lăsăm la o parte satira și umorul și încercăm să clarificăm de ce, așa brusc, finanțarea prin PNRR a unui proiect important pentru Arad cum e construirea Complexului Matern-Pediatrie a ajuns să fie banalizat și transformat în subiect de contre, jocuri și calcule eminamente politice.


Se pare că toți decidenții nu înțeleg esențialul: nu poți înșela așteptările cetățenilor și nici nu poți juca bambilici cu o asemenea responsabilitate când e vorba de construirea unor spitale, mai ales când de zeci de ani aceasta este una dintre cele mai mari nevoi sociale, de interes chiar național. Indiferent care ar fi partidul sau omul politic în mandatul căruia s-ar construi, indiferent dacă e popular sau nu, dacă ne place sau nu. Mai mult, ar trebui să înțeleagă toți oamenii politici și înalții demnitari faptul că ne e lehamite tuturor de promisiuni neonorate. Pentru că, în cazul de față, construirea complexului matern-pediatrie este chiar mai mult decât o promisiune: este un fapt asumat din momentul în care a fost trecut pe lista investițiilor prin PNRR și a devenit o responsabilitate pentru a fi realizat. Chiar dacă suntem o societate care acceptă cu ușurință neonorarea unor promisiuni electorale, și trăim într-o țară în care acest lucru nu este taxat nici de lege, nici de cetățean, parcă s-a ajuns totuși mult prea departe. Să nu mai spunem și că această „răzgândire” cu privire la realizarea acestor investiții prin PNRR pune chiar statul român și Guvernul său într-o postură penibilă în raport cu lumea civilizată. Cum mai poate fi România luată în serios la masa oricăror negocieri când niște habarniști dezorientați schimbă prioritățile de investiții ale statului de la o zi la alta, în funcție de cum s-a trezit un ministru sau altul, în funcție de ce directive a primit de la partid?

Pornind de la anunțul făcut de ministrul Sănătății Alexandru Rafila, respectiv „„Șase spitale sau secții noi ale unor unități medicale pierd finanțarea din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), din cauza ‹riscului ridicat› de nerealizare, potrivit cererii de modificare a PNRR pe care Guvernul a trimis-o vineri la Bruxelles.” printre cele șase unități regăsindu-se și „Constructia de secții de obstretică și ginecologie, neonatologie, chirurgie, pediatrică și pediatrie Arad – unități noi (95 milioane euro)”, ne-am amintit că, la sfârșitul lunii martie 2023, cu surle și trâmbițe, tot Alexandru Rafila a venit la Timișoara unde a semnat contractul de finanțare cu Consiliul Județean Arad pentru acest proiect (Citește și: Mihai Fifor: O zi istorică pentru sistemul de sănătate din Arad!).

În mod logic, ne-am întrebat dacă acel contract nu obligă în vreun fel și Ministerul Sănătății și cum poate, la câteva luni distanță, când deja a fost adjudecat și contractul pentru elaborarea proiectului tehnic, fără notificare, fără discuții prealabile, fără a încerca măcar să informeze partenerul cu care a semnat acel contract (în acest caz Consiliul Județean Arad) să se trezească într-o dimineață un ministru și să taie din pix de pe lista finanțării o asemenea investiție. Cum orice dezbatere pe marginea unui contract nu poate fi făcută doar pe presupuneri, fără a avea clauzele concrete, am încercat să ajungem la acel contract. Și am avut noroc, fără să trecem prin hățișurile birocratice, adrese, solicitări, termene și, poate, răspuns la „Sfântul Așteaptă”. L-am cerut și l-am primit în câteva ore, chiar de la președintele CJA Iustin Cionca, care a înțeles că, dincolo de relația amuzant-contondentă pe care o avem, unele proiecte de interes trebuie tratate la modul serios și, ce poate fi mai serios pentru noi decât construirea unui nou spital?


Așadar, am primit contractul semnat în 30 martie la Timișoara, l-am citit și concluzia nu poate fi decât cea juridico-legală:

Tăierea din pix a finanțării, fără motive temeinice, fără ca benefiarul (CJA) să-și fi încălcat obligațiile, fără o analiză privind stadiul procedurilor și a termenelor de îndeplinire ( în sensul că există sau nu riscul de a nu putea fi respectat termenul final al investiției, anume anul 2026), fără notificare prealabilă etc este o încălcare gravă a obligațiilor contractuale asumate de Ministerul Sănătății. Decizia de a solicita modificarea PNRR-ului și de a renunța la finanțare pentru această investiție este una exclusiv politică și chiar mizerabilă. Incapacitatea Guvernului și a Ministerului Sănătății de a face economii și de a găsi soluții, nu poate fi considerat caz nici de forță majoră, nici de caz fortuit în ceea ce privește executarea contractului cum nici jocurile politice de „îți dau, nu-ți mai dau” dintre PSD și PNL nu sunt nici legale, nici morale. Interesul cetățeanului, contribuabilul principal al sistemului de sănătate și beneficiarul direct al serviciilor, este să vadă spitalul construit și punct. Nu este interesat de Rafila, Ciolacu, Dracu-Lacu sau de Cionca. Așteptarea tuturor este doar să vadă că statul ăsta mizerabil este capabil să și construiască ceva pentru cetățenii săi.


Ne-am întrebat și de ce reprezentanții Consiliului Județean nu au reacționat imediat după anunțul făcut de Alexandru Rafila, mai ales că în spațiul public s-a rostogolit știrea începând de sâmbătă, 9 septembrie. Am înțeles că de această decizie președintele CJA  a aflat din presă, ministerul nu a notificat în prealabil că intenționează să solicite modificarea PNRR și să renunțe la finanțarea pentru această investiție și că s-a așteptat conferința de presă cu prilejul semnării contractului pentru elaborarea proiectului tehnic, stabilită pentru ziua de miercuri, 13 septembrie.

Astfel, miercuri 13 septembrie, s-a semnat contractul pentru realizarea proiectului tehnic privind construcția Complexului Matern-Pediatrie. Contractul a fost semnat cu firma TESSERACT ARCHITECTURE, reprezentată de administrator Raluca Șoaită. Societatea are la dispozitie sase luni pentru a realiza proiectul tehnic. (Citește și: TESSERACT ARHITECTURE din Sibiu este firma câștigătoare a licitației pentru elaborarea documentației și proiectului „Complex Matern-Pediatrie” ).


Cu acest prilej, președintele CJA  a făcut următoarele precizări cu privire la acest subiect:

„Semnăm astăzi contractul pentru realizarea proiectului tehnic privind construcția Complexului Matern Pediatrie, având în vedere că este în continuare cel mai important proiect de dezvoltare și modernizare a sistemului de sănătate publică din județul Arad, proiect inițiat de Consiliul județean Arad.

Proiectul continuă, chiar dacă știți că în ultimele zile au apărut informații de la Ministerul Sănătății privind retragerea din PNRR a șase proiecte de spitale, printre care și Complexul Matern-Pediatrie de la Arad.

Nu am fost consultați cu privire la acest subiect, nu ni s-a comunicat nimic oficial până în acest moment, am aflat doar de la televizor că finanțarea proiectului se transferă de pe PNRR pe un credit contractat deja de statul român de la Banca Europeană pentru Investiții, un credit care va finanța construirea acestor șase spitale. Am fost întrebat de presa centrală despre motivele care au dus la transferarea finanțării din PNRR pe acest credit BEI, dar repet, nu a existat o consultare, nu cred că a existat o analiză, nici măcar la nivelul Ministerului Sănătății și, din punctul meu de vedere, decizia s-a făcut discreționar, dar în cele din urmă nu neapărat în dezavantajul Aradului și o să vă explic despre ce este vorba.

Spitalele finanțate prin PNRR vor trebui finalizate până la data 30 iunie 2026. Nu există niciun fel de informații transparente cu privire la stadiul implementării proiectelor spitalelor finanțate, chiar dacă este vorba de sume foarte mari de bani și chiar dacă sănătatea publică reprezintă prioritate declarată la nivel național. Eu am serioase îndoieli că unele dintre spitalele de pe listă vor putea fi vor putea fi finalizate până în anul 2026. Consecința nefinalizării este rambursarea sumelor din bugetele instituțiilor: consilii județene, primării, direcții de sănătate publică, ministere, care nu vor reuși până la acea dată să închidă aceste proiecte de miliarde de euro și eu cred că toate aceste sume ar putea dezechilibra serios nu doar bugetele locale, ci și bugetul național, în situația în care va exista preluarea obligațiilor de plată de către minister.

Din momentul în care a ajuns și la mine informația privind retragerea finanțării pentru spitalul nostru, am căutat pe internet date și despre proiectele din alte județe, în ce stadiu se află ele. Nu am găsit. Vă rog și pe dumneavoastră să solicitați aceste date și să faceți o comparație între ritmul proiectului de la Arad, care ajunge astăzi la semnarea proiectului tehnic, și ritmul proiectelor din alte județe, în care eu nu cred că faza este atât de avansată. Din păcate, legislația națională este găunoasă, permite întârzieri din cauza contestațiilor care de cele mai multe ori sunt respinse în final, dar care dau peste cap toate termenele estimate.

Aș dori să mă mai refer foarte pe scurt la faptul că probabil fiecare proiect pe PNRR ar fi fost într-un stadiu mult mai avansat, dacă Ministerului Sănătății nu i-ar fi trebuit 8 luni de zile să semneze contractele de finanțare cu instituțiile publice beneficiare. Sunt 8 luni de zile pierdute pe o potecă birocratică întortocheată. Consiliul Județean Arad, așa cum v-am spus, are un contract în vigoare pentru Complexul Matern – Pediatrie.

Deocamdată nu am primit nicio anexă la contract, nu am fost invitat la nicio discuție. În momentul în care vom avea mai multe detalii de la minister, vi le vom furniza și dumneavoastră. Ce înseamnă din punct de vedere tehnic transferarea finanțării de pe PNRR pe BEI? Înseamnă că proiectele finanțate prin credit au la dispoziție o perioadă de timp mai lungă. Dar aici vreau să fac o precizare importantă. Nu este obligatoriu ca această perioadă de timp să fie mai lungă. Noi ne propunem, în continuare, să ne ținem de termenele asumate, fiindcă imobilul maternității este degradat, este retrocedat și Aradul are nevoie de acest spital nou.

Din câte am înțeles, dar tot de la televizor, ratele acestui împrumut BEI vor fi plătite tot de către stat, deci nu de către arădeni, nu din bugetul Aradului, având în vedere că este obiectiv de interes național. Mie mi-ar plăcea ca, la un moment dat, să dispară relația feudală dintre autoritățile centrale și cele locale. Normal ar fi ca deciziile majore să fie discutate, analizate sau evaluate împreună, să existe studii de impact, să se facă evaluări corecte pentru fiecare situație în parte.

Eu înțeleg acum că unii încearcă să-și asigure capital politic din situația creată. Am văzut comentarii și pe rețelele sociale, și pe paginile on-line ale ziarelor, comentarii care vorbesc despre incompetență, despre lipsa capacității absorbției fondurilor europene. Asta, în situația în care oamenii politici înțeleg exact ceea ce se întâmplă, și totuși alimentează puncte de vedere greșite.

Vă reamintesc, Consiliul Județean Arad are proiecte importante, derulate din fonduri europene sau guvernamentale. Lucrăm la cel mai mare proiect de infrastructură interjudețean din România al unor administrații locale: Drumul Expres Arad – Oradea, am construit până acum 3 spitale noi, din finanțări locale și naționale, am modernizat aproape fiecare secție de spital cu fonduri europene, am modernizat aproape 800 de km de drumuri județene din rețeaua de 1180 km, tot din fonduri județene, prin cel mai ambițios proiect la nivel național.

Eu cred că un om politic își demonstrează atașamentul față de comunitate, buna credință și responsabilitatea prin atitudinea pe care o are față de proiectele Aradului și, nu în ultimul rând, prin informațiile pe care le lansează în spațiul public. De aceea, eu insist că proiectul Complex Matern – Pediatrie este un proiect al întregii comunități, nu trebuie să fie o dezbatere putere – opoziție, nu trebuie să fie obiectul unor dezinformări intenționate și îi aștept pe toți cei care sunt îngrijorați de proiectele Aradului să vină la Consiliul Județean, să se documenteze direct de la sursă, să se implice la modul real în aceste proiecte și nu cu fumigene de presă care atrag aprecieri pe rețelele sociale, dar ascund adevărul.

Înțeleg că suntem într-un context în care publicul gustă, în primul rând, remarcile critice, observațiile acide, caută senzaționalul. Dar să știți că, în cazul nostru, senzațional este faptul că reușim să aducem la Arad fonduri europene prin proiecte pe care le cofinanțăm cu 2%, cu 5%, cu 10%, că facem o economie foarte mare de bani pentru arădeni, în condițiile în care, în județ, se execută lucrări la care, cu câțiva ani în urmă, cei care astăzi ne minimalizează spuneau că nu se vor realiza niciodată. Iată, ele există, oamenii se bucură de ele, și așa se va întâmpla și cu Complexul Matern – Pediatrie.” – a transmis președintele Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca.


 

Categorie: Politice
Etichete: ALEXANDRU RAFILA, Complex Matern-pediatrie Arad, Consiliul Judetean Arad, Iustin Cionca, Ministerul Sănătăţii., PNRR
Distribuie:
Articolul anterior
Laborator de robotică nou pentru echipa Delta Force a Liceului Național de Informatică
Articolul următor
Atenție, șoferi! Circulația rutieră va fi închisă pe strada Tribunul Dobra, timp de două zile

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie