Avem, într-un final, un punct de pornire pentru o „dezbatere” și informare publică a contribuabililor arădeni cu privire la anumite cheltuieli angajate pentru sediile folosite de Poliția Locală, pentru cât de justificate sunt acestea, dacă chiar se impun sau dacă sunt făcute să creeze doar haos în această instituție, dacă sunt temeinice, luate cu discernământ și având la bază o analiză reală sau doar sunt niște idei proaste pe care cineva, din diverse rațiuni, trebuie să le și pună în practică mai ales într-un an, posibil electoral pentru alegerea primarului.
La aceste dileme de contribuabil năucit ne străduim să răspundem încă de când ( din 16 iunie, mai exact) am trimis o solicitare către Primăria Arad să ne comunice următoarele:
Ne-am adresa în mod direct persoanei care a întocmit acest răspuns dar fiind un răspuns neasumat de nimeni, nu are nicio semnătură ca și cum s-a formulat singur ( pentru noi este și prima experiență de acest gen, când o ditamai instituție publică transmite un răspuns neasumat de nimeni). Totuși, nu este un impediment în a lua punctual unele aspecte sesizate ca fiind neconforme și anume:
Procesul de mutare a fost început în 2019 – nu, procesul de mutare a fost început odată cu încheierea contractului de închiriere în anul 2018, pentru locația de pe Calea Victoriei care aparține CTP Arad, unde luni de zile s-a plătit chirie și s-au angajat cheltuieli, dar mutarea efectivă s-a realizat doar în anul 2019.
Relocarea / regruparea în locația de pe Calea Victoriei ar reduce costurile de funcționare, ar diminua costurile operaționale cu rețeaua informatică (!) – nu pot fi reduse costurile atâta timp cât se plătește chirie ( este o cheltuială în plus), încălzirea în locația CTP este una veche, costisitoare, care nu face față ( pe timp de iarnă angajații folosesc pentru încălzire și aparate de climă sau radiatoare), așadar se pune problema unei alte cheltuieli în plus la energia termică și la cea electrică. Pentru reducerea cheltuielilor așa cum se susține, era ideal să fie clădire proprie, în care se pot investi legal bani, să fie la nivelul de standard cerut de normele actuale, să se poată face investiții majore nu cu cârpeli ca până acum ( spoială cu lavabil și vopsea). Doar atunci s-ar putea afirma că actualul management are un obiectiv real în care se poate investi, începând de la sistemul de încălzire și până la ultimele dotări care se pretează pentru a putea funcționa în condiții normale.
Rețeaua informatică mai rapidă (!?) – Contractul de furnizare, furnizorul de rețea, viteza internetului este aceeași, indiferent de locație, iar dacă s-a dorit să se refere la conexiuni între sedii este un lucru uzual și destul de banal pentru orice specialist în IT ( referitor la „unitar” din răspuns, acest termen nu există ca expresie tehnică în IT)
Colaborarea între servicii – nu poate fi o justificare întrucât specificul activității este preponderent de teren, înafara sediului, angajații au fost dotați cu echipamente specifice de comunicare la distanță scumpe, fiind în curs achiziționarea altora cu aceleași specificații( stații Tetra, telefoane de serviciu, scuturi, si „arme”- vezi articole asociate), deci comunicarea nu este influențată de locație.
Consumul de timp destinat transmiterii și implementării deciziilor manageriale – asta se traduce prin „Toma vrea să-i monitorizeze îndeaproape” că altfel nu se poate. Mai mult, cum directorul dă numai dispoziții verbale ( aproape în totalitate), nici măcar nu se poate pune problema „plimbării hârtiilor pe holuri”. La rigoare, în limbaj de management, „timpul nu se consumă” ci este utilizat eficient, transmiterea oricărei dispoziții sau solicitări se poate realiza prin orice mijloace de comunicare, iar monitorizarea fiecărui polițist local se realizează oricum prin dispozitivele de monitorizare și localizare în spațiu ( să nu spunem chiar de tehnică de supraveghere), sarcinile acestora se reflectă în fișa postului iar la finalul fiecărui an se face o evaluare a fiecărui polițist, în funcție de activitatea și obiectivele stabilite de superiori, atribuțiile fiind bine stabilite și pentru care fiecare polițist răspunde, în cazul în care nu le îndeplinește. Deci, această „monitorizare” nu există în managementul resurselor umane decât dacă se dau sarcini care depășesc atribuțiile din fișa postului și dacă sunt cumva pe lângă lege…
Uniformizarea condițiilor de lucru – Serviciile din cadrul instituției sunt diferite precum și atribuțiile acestora conform prevederilor Legii 155 de organizare și funcționare a Poliției Locale, programul de lucru fiind la fel de diferit.
În intervalul de timp de la transmiterea solicitării noastre cu privire la sedii și până la primirea răspunsului, s-a mai luat o decizie importantă și tot de neînțeles: MUTAREA Serviciilor Circulaţie pe Drumurile Publice și Parcări 1 și 2, din sediul din incinta Ștrandului Neptun, locație în care își desfășoară activitatea de peste 4 ani
Această decizie le-a fost adusă la cunoștință polițiștilor locali, verbal și printr-o „notificare”, fără nicio dezbatere sau analiză. Singura explicație pentru care mutarea trebuie făcută pe repede-nainte o reprezintă zvonurile ( aproape sigure) că acest imobil ( o construcție nouă, corespunzătoare, mai mult decât decentă pentru activitatea angajaților, instalații noi, cheltuieli reduse de întreținere etc) să fie pus fie la dispoziția unei Universități arădene pentru înființarea unei secții în cadrul Universității de școlarizare a polițiștilor locali ( secție care ar fi în legătură directă cu domnul Florian Coldea), fie să fie pus la dispoziție ( în aplicarea unei idei mai vechi vehiculate de Gheorghe Falcă, de prin 2017) Universităţii Central-Europene, creată la Budapesta de miliardarul american George Soros. Gheorghe Falcă afirma în 2017 că a transmis „o scrisoare de solidaritate și o ofertă pentru relocarea acesteia la Arad, unde pune la dispoziţie două clădiri cu un total de peste 6.000 de metri pătraţi pentru procesul educativ, cazarea studenţilor şi servirea meselor”. O a treia variantă legată de viitoarea destinație a spațiului ar fi ca acesta să-i fie alocat RECONS-ului pentru spații de birouri.
Oricum, nu s-au dat explicații de ce se mută, doar că trebuie să se mute până cel târziu în luna septembrie a acestui an.
Fără a uzurpa vreo calitate de strateg sau șef de poliție locală, putem totuși exprima o opinie cu privire la de ce este aberantă decizia eliberării acestui spațiu de către Poliția Locală ( pentru care NU se plătește chirie, a suportat investiții de 500.000 lei, este poziționat eficient etc) și este utilă menţinerea activităţii în sediul de pe Ştrandul Neptun unde-și desfășoară activitatea de 4 ani și anume:
Sediul este situat ca locație în zona centrală, extrem de accesibilă și deservește cartierele Micălaca, Subcetate, Sânicolaul Mic, Aradul Nou, Piaţa Arenei, zona centrală și cartierul cartierul Grădişte. Adică, e un punct din care se ajunge în timp util aproape în tot orașul.
Sediul actual în care îşi desfăşoară activitatea cele două servicii se află în apropierea zonei în care se regăsesc mai multe instituţii de învăţământ, colegiul national „Preparandia Dimitrie Țichindeal”, Colegiul Național „ Moise Nicoară”, Colegiul „Elena Ghiba Birta”, clasele 1-4 „Dimitrie Țichindeal”de pe strada Lucian Blaga, Liceul Tehnologic de Industrie Alimentară, grădinița PP13 de pe strada Ioan Georgescu, seminarul Teologic Ortodox Arad, liceul Tehnic „Francisc Neuman” Arad, iar toată activitatea de fluidizare din fiecare dimineață de la ora 07 00 – 08 30 se axează și concentrează la o distanță extrem de scurtă de actualul sediu situat pe Ștrandul Neptun Arad.
Ștrandul Neptun este în apropierea celor 3 mari pasaje importante care deservesc Aradul Nou, Micălaca, Subcetate, Grădiște și Centru, iar dacă trebuie intervenit contratimp ( ca în cazul incidentului recent, de pe podul Micălaca, din 17 iulie, când un copil de 15 ani a vrut să se arunce de pe pod, dar a fost salvat de un echipaj al circulație aflat la 1 minut distanță! sau ca în cazul incidentului din Parcul Europa când a avut loc o altercație cu agresiune fizică asupra unei fete minore în ) poziționarea actualului sediu o permite.
Mai mult, actualul punct de lucru – Ștrandul Neptun este, pe lângă un centru de coordonare a activității de fluidizare și gestionare a traficului rutier și pietonal în zona centrală a orașului și unul care desrvește zona de agrement a Ștrandului, precum și activitate de prevenție a infracționalității din aceasta zonă ( zona de căsuțe, zona bazinelor) printr-o descurajare a acestor fapte de natura antisocială, a spargerilor și furturilor din mașinile parcate, din zona căsuțelor sau de la plaja din zona bazinelor.
Dincolo de eficiența și localizarea ideală, nu putem omite a ne referi și la investițiile făcute în acest imobil ( 500.000 lei) care a fost gândit cu dotări și anexe (cameră tehnică, vestiare, grupuri sanitare, bucătărie, sala de sedinţe, sala relații cu publicul pentru cetăţeni/contravenienţi/petiţionari, sală de sport, arhivă și alte dotări tehnice) în concordanță cu cerințele unui climat standardizat și ergonomic, necesar și funcțional pentru realizarea atribuțiilor, ținând cont exclusiv de natura și specificul legii de organizare și funcționare a Poliției Locale.
Mai mult, sediul beneficiază de parcare proprie necesară pentru autovehiculele din dotarea celor doua servicii, gândită și realizată strategic, astfel încât să reducă timpul de reacție al echipajelor operative necesare activității în teren, iar eventuala mutare într-o curte comuna cu CTP ar reduce semnificativ sau chiar ar face imposibilă reacția și deplasarea în timp util la o eventuală intervenție. De asemena traficul din zona Căii Victoriei dar și din această curte comună este foarte mare și haotic, făcând imposibilă reacția în timp optim a echipajelor pregătite să intervină, cu timpi de acordat prioritate autobuzelor și altor vehicule.
Sediul actual beneficiază de un spaţiu considerabil ca suprafață, permițând depozitarea materialelor/echipamentelor/ folosite de Poliția Locală de la motoscutere, garduri metalice, balize, pioni reflectorizanți, cauciucuri vehicule vară-iarnă, echipamente, indicatoare și panouri rutiere ( toate acestea fiind dotări specifice indispensabile activității și trebuie să fie accesibile în orice moment, în funcție de nevoile echipajelor operative).
Dacă ne raportăm doar la cele câteva inconveniente sesizate de noi în cazul abandonării acestei locații ( aflate în proprietatea primăriei Arad, deci folosită fără niciun cost suplimentar inutil) rămâne valabilă întrebarea dacă este oportună decizia de a închiria alte spații care să înghită resurse financiare din bugetul local? sau dacă, pentru bugetul local, este chiar necesară o cheltuială cu închirierea când aceste resurse ar putea fi folosite în cu totul alte scopuri și nevoi edilitare? Este vorba, totuși, la un calcul sumar și superficial, de plata unei chirii, din bugetul local, de 350.000 lei / an.
În concluzie, întrebare chiar și pentru cititori ( pentru că ei sunt cei care suportă aceste cheltuieli inutile în context) este o decizie bună a administrației sau este una aiuristică, necalculată, nejustificată sub nicio formă?
Articole asociate:
[Miercuri după „E marți, e Bibarți”] Călin Bibarț crede că e anul maimuței. El fiind maimuța