Începe a 10-a ediție aniversară a festivalului de film documentar FARAD sub genericul „Om bogat, om sărac”. Ce au de zis organizatorii legat de festival

farad
Distribuie:
FARAD începe de astăzi! Festivalul aflat sub genericul „Om bogat, om sărac” își deschide porțile iubitorilor de film pentru cinci zile.

Între 22 și 26 noiembrie, Aradul redevine, pentru o săptămână, capitala filmului documentar din România. Publicul este invitat să participe la cinci zile de proiecții și evenimente speciale, alături de invitați speciali și personalități autohtone. 


Primul eveniment al primei zile a festivalului este expoziția de afișe „Milton Glaser: Art is Work”, realizată în spațiul public în parteneriat cu TypopassageTm, Mirko Ilić Corp. și curatoriată de designerul timișorean Ovidiu Hrin. Expoziția poate fi descoperită între 22 noiembrie și 5 decembrie pe platoul din fața Primăriei Arad. 

farad

Vernisajul expoziției are loc pe 22 noiembrie de la ora 16:00 cu un tur ghidat cu Ovidiu Hrin.


Oana Radu, producătorul general al Festivalului de Film Documentar FARAD  –  despre cum a început festivalul:

În decembrie 2014 avea loc prima ediție, dar în format mai mic, care a setat cumva parametri festivalului pentru tot ce avea să vină. Festivalul s-a născut ca urmare a inițiativei Centrului Municipal de Cultură Arad, care fusese înființat cu puțin timp înaintea festivalului, de a organiza un festival de film documentar. S-au adresat echipei Film Etc, dar acum asociația noastră poartă numele de Insula 42 , dar suntem oarecum aceiași echipa care atunci organizasem festivalul de film românesc Making Waves de la New York, festival care a ajuns anul acesta la a 17-a ediție.


Corina Suteu, președinte al festivalului FARAD, a fost invitată la TVR Timișoara unde a vorbit despre festival.

Într-un interviu dat la Special Arad este întrebată dacă aceasta consideră o alegere greşită decizând să pună pe picioare şi încercând să crească acest festival aici, la capăt de ţară. Aceasta răspunde :

 E interesant și, pentru mine, neașteptat, felul în care dumneavoastră vedeți lucrurile. Înțeleg cauzele unei asemenea perspective, dar nu mă aliniez cu ea. În primul rând, acest „lăsat pe tânjală” a unui oraș nu e ceva care se întâmplă de la sine.

În realitate, orice loc în care nu este o viață culturală extrem de activă, care să antreneze toate straturile de interes ale locuitorilor, pare adormit. Dar asta este și responsabilitatea comunităților care îl locuiesc. Apoi, un festival ca fARAD – de film documentar – în lipsa unor cinematografe de artă, a unei culturi antrenate a mersului la cinema, nu se poate dezvolta sclipitor dintr-odată.

Au fost și doi ani de pandemie la mijloc și unul de revenire la normal. Pariul nostru acesta a fost încă de la început. Să dezvoltăm încet și durabil un eveniment cultural cu sens. Ediția a 10-a confirmă că putem să o facem și că orașul Arad este azi mai pregătit decât era acum 10 ani pentru a se interesa de documentar și de filmul de artă în general.Corina Suteu, interviu pentru Special Arad

 


Dimitris Kerkinos, directorul artistic al festivalului, a spus despre selecția festivalului de anul acesta:

 „Selecția examinează noțiunea de bogăție, măsurată nu doar în bani și bunuri materiale, ci și în raport cu contextul social și modul de viață al oamenilor. Majoritatea filmelor prezintă realitatea contemporană a societăților capitaliste neoliberale și a economiei globalizate, care au dus la o creștere dramatică a inegalității sociale și la o diferență tot mai mare între bogați și săraci.”

Cele 15 filme proiectate anul acesta la fARAD sunt: Generation Wealth (r. Lauren Greenfield, 2018, SUA), The Queen of Versailles (r. Lauren Greenfield, 2012, SUA), Kids + Money (r. Lauren Greenfield, 2008, SUA), Best Night Ever (r. Lauren Greenfield, 2012, SUA), Magic City (r. Lauren Greenfield, 2015, SUA), All the Beauty and the Bloodshed (r. Laura Poitras, 2022, SUA), Money, Freedom, a story of CFA Franc (r. Katy Léna N’diaye, 2022, Senegal/Franța/Belgia/Germania),

Love Is Not an Orange (r. Otilia Babara, 2022, Rep. Moldova/Franța/Olanda/Belgia), The Hill (r. Denis Gheerbrant, Lina Tsrimova, 2022, Franța/Belgia), Elegance și Entrepreneur (r. Virpi Suutari, 2015/2018, Finlanda), Taming the Garden (r. Salomé Jashi, 2021, Elveția/Germania/Georgia), Pocalul. Despre fii și fiice (r. Cătălina Tesar, Dana Bunescu, 2022, România), Cesária Évora (r. Ana Sofia Fonseca, 2022, Portugalia), Milton Glaser: To Inform and Delight (r. Wendy Keys, 2008, SUA).

„În centrul selecției se află opera regizoarei americane Lauren Greenfield. Filmele sale pătrund în miezul idiosincratic al societății americane și reflectă dependența omului modern de bani (Kids + Money) și dominația culturii materialiste (Best Night Ever, Magic City), investigând totodată ramificațiile Visului American – de la premiatul Generation Wealth la The Queen of Versailles, care explorează ascensiunea și decăderea uneia dintre cele mai bogate familii americane.

Dacă filmele lui Greenfield se concentrează asupra deconstrucției Visului American, filme precum All the Beauty and the Bloodshed (Leul de Aur, Veneția 2022) și Money, Freedom. A Story of CFA Franc exemplifică felul în care este creată bogăția în contextul capitalismului și al colonialismului: primul revelează modul în care familia Sackler a construit un imperiu cu prețul unor vieți omenești, în timp ce al doilea prezintă istoria colonizării monetare din Africa de Vest care, până în prezent, împiedică națiunile sale să își stabilească propria economie și să prospere.

Consecințele neoliberalismului și ale economiei globalizate la bunăstarea oamenilor obișnuiți sunt analizate în Love is not an Orange (despre migranții economici în Vest după prăbușirea URSS), The Hill (viața într-o groapă de gunoi din Kârgâzstan și lupta pentru supraviețuire a celor aflați la periferia societății) și Entrepreneur (care juxtapune o afacere locală de familie cu o întreprindere globală, arătând modul în care inovația și noua ordine economică acaparează economia tradițională). Nu în ultimul rând, bogăția e abordată în termeni de stil de viață elitist (Elegance), iluzii de grandoare (Taming the Garden), statut familial și strategii maritale (Pocalul. Despre fii și fiice), dar și de generozitate și solidaritate (Cesaria Evora).”

 


Cea de-a patra ediție a Festivalului de Film Documentar fARAD a avut ca temă Celebritatea și s-a derulat în perioada 4-8 octombrie 2017 la Cinema Arta, Arad.

Festivalul de film documentar fARAD ediția a 5-a s-a desfășurat la Cinema Arta din Arad între 3-7 octombrie 2018 cu un program despre Trup/Suflet.

Desfășurată între 2-6 octombrie 2019, cea de-a șasea ediție a Festivalului de film documentar fARAD a avut o selecție de filme care explorează diverse forme cinematografice de reprezentare a realității, reunite sub tema Harta și Teritoriile.

Ediția 7 a fost gândită într-un format mai intim și mai restrâns, fARAD 7 prezintă publicului o selecție de filme românești, reunite sub tematica Acasă.

„Într-un an atât de special în care cuvântul de ordine a fost #stayhome, fARAD a decis, și el, să „stea acasă”. Motivele nu țin neapărat de pandemie și de siguranță, ci de calitatea, varietatea și pedigree-ul festivalier al noilor documentare românești. Altfel spus, e o ediție reconfigurată domestic și dedicată exclusiv producțiilor autohtone și temelor fierbinți din realitatea noastră recentă.

Nu întâmplător, filmul din deschidere se cheamă Acasă, My Home – dar dincolo de multipremiatele documentare cu tentă socială și impact internațional (Lemn și Profu’), există loc și pentru mici povești de viață și istorii personale (Totul nu va fi bineCasa cu păpușiSuperhombre și Totul pentru Riana), ultimele trei fiind incubate în chiar laboratorul festivalului. Cu un asemenea catalog de filme, fARAD-ul își permite să stea acasă – voi însă ați face bine să ieșiți din casă și să le vedeți la cinema.” – Mihai Chirilov

Cea de-a opta ediție a Festivalului internațional de film documentar fARAD a avut loc între 2 și 5 septembrie 2021 la Sala mare a Cinema Arta din Arad, propunând o selecție de titluri reunite sub tema „Libertate”.

Festivalul internațional de film documentar fARAD dedică cea de-a noua ediție documentarului de investigație, cu 11 filme venite de la marile festivaluri internaționale, majoritatea prezentate în premieră în România. Proiecțiilor principale derulate între 7-11 septembrie la Cinema Arta din Arad li se adăugă două proiecții speciale la Timișoara, în 7 și 9 septembrie, organizate în parteneriat cu Institutul Francez din Timișoara și găzduite de Grădina Institutului.

Categorie: Cultură
Etichete: ediție aniversară a festivalului de film documentar fARAD, film documentar, om sărac”, „Om bogat
Distribuie:
Articolul anterior
Trupa timișoreană The Case a lansat „Mountain of Pain”, un single ce vorbește despre lupta cu depresia
Articolul următor
Atenție, șoferi! Sens giratoriu provizoriu pe strada Petru Rareș

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie

cod portocaliu bilcea

ATENȚIE: Cod portocaliu de proști!

E greu să-mi respect regula „nu băga în seamă un prost dacă nu vrei să-i ridici cota”… dar ți-e de-a dreptul imposibil, mai ales când prostul însuși se postează în…