Încă un proiect făcut doar „să fie făcut”, să mai sifonăm niște bani și să-i prostim frumos pe arădeni. Dacă tot avem piste „penale” și nicio autoritate nu are vreo problemă cu asta, să avem și biciclete „imaginare” că nicio autoritate nu va avea probleme cu asta. Măcar să-nchidem cercul prin care circulă banii. Se pare că e foarte ușor să faci ce vrei cu banii europeni dacă ești Primăria Arad. Nu contează cum finalizezi proiectele, cum le implementezi, nici dacă vreodată proiectele alea își ating scopul și au vreo finalitate care să aducă un plus valoare orașului sau calității vieții celor care locuiesc în el. Cu atât mai mult cu cât nici Organismul intermediar/autoritatea de management din proiect (probabil ADR Vest) nu te verifică sau, dacă o face, o face formal, și constată că „totu-i bine”. Singurul scop care contează este să obții banii, să faci un lucru de mântuială că oricum niciun organism de control nu te verifică pe bune și arădenii uită repede ce rahaturi le-ai promis. Chiar, ar fi interesant dacă Organismul intermediar din acest proiect consideră proiectul pentru biciclete finalizat fără biciclete… la doi ani distanță de când acestea au fost livrate fără să fie date în folosință/închiriere către beneficiari.
Date sumare despre proiect
Primăria Arad a câștigat un proiect pe fonduri europene prin care urma să pună spre închiriere 330 de biciclete în municipiu pe motiv că „Ne dorim să aducem în mentalul şi în utilizarea noastră bicicleta ca mijloc de transport care a avut tradiţie în Arad. Obligaţia noastră, ca Primărie, este să găsim soluţii pentru cât mai multe piste, în siguranţă, doar pentru trotinete-biciclete, fără a interfera cu maşinile sau pietonii” – spunea Bibarț în „1900 toamna”, pe când proiectul era „cald” și proaspăt în mintea arădenilor.
Deși licitația a fost finalizată în 2021, iar stațiile au fost deja amplasate în anul 2022, bicicletele nu au fost date în folosință și niciun arădean nu le-a văzut.
Firma Wind Technologies SRL, din Brașov, este cea care a câștigat licitația organizată de Primăria Arad pentru cele 330 de biciclete destinate închirierii, în regim de self-service, care ar trebui să opereze printr-o aplicație de mobil sau pe bază de abonament.
Valoarea contractului a fost de 4.520.550,58 lei (aproximativ 923.000 euro la cursul din ziua contractului, 15.06.2021), iar firma ar fi trebuit să fie responsabilă și cu gestionarea serviciului. Contractul însă, făcea referire și la un subcontractor (SC VISION AUTOMATICA SRL) care trebuie să furnizeze echipamentele și să asigure serviciile conexe. (vezi AICI contractul dintre Primăria Arad și Wind Technologies SRL încheiat în luna iunie 2021).
Proiectul însă a acumulat întârzieri, iar primarul Călin Bibarț spunea la un moment dat că motivul a fost din cauza unor probleme apărute la unele dintre cele 22 stații de închiriere din municipiu, problemele fiind legate de calitatea materialelor.
Cu toate acestea, alte voci spun că, de fapt, problema este că nimeni nu vrea să-și asume un contract de mentenanță pentru biciclete, motiv pentru care, bicicletele sunt aruncate (la propriu) într-o hală din curtea Recons din Micălaca. Cert este că, la doi ani de când bicicletele au ajuns la Arad, ele nu sunt văzute prin oraș și nici folosite.
Conform proiectului, sistemul de bike-sharing trebuia să fie funcțional în maximum 9 luni de la semnarea ordinului de execuție.
În 2022 au apărut prin municipiu staţii pentru închiriere bicicletelor, operate de GloBikes. (vezi foto de mai jos, din aprilie 2022 și septembrie 2024)
Teoretic, prin aplicație, bicicletele ar putea fi închiriate în regim self-service scanând codul QR al bicicletei sau al porţii. În aplicaţia GloBikes ar fi accesibilă harta staţiilor din sistem împreună cu numărul bicicletelor disponibile şi al porţilor libere din fiecare staţie. Ar putea, de asemenea, fi identificată cea mai apropiată staţie şi ruta către aceasta. Mai mult decât atât, la închirierea unei biciclete cronometrul porneşte automat astfel încât cel care o închiriază să fie informat în orice moment în legătură cu minutele pe care le mai are la dispoziţie din timpul maxim permis.
(Foto- stații închiriere zona Aradul Nou, aprilie 2022)
(Foto- stații închiriere zona UTA și zona Gării, 13 septembrie 2024)
Am scanat și noi codul QR afișat, măcar să vedem aplicația. Am fost trimiși către stații de betoane…
La Arad, au fost o serie de dezbateri și asupra culorii și inscripțiilor de pe biciclete, ajungându-se abia în 2023 la decizia ca ele să fie alb-roșii, cu textul „Arad bike”.
Deci, la un alt an distanță de când au fost livrate, bicicletele nu erau inscripționate personalizat pentru Arad că încă se mai purtau dezbateri aprinse. În contextul în care, până și acest nesemnificativ detaliu trebuia specificat prin proiect atunci când se presupune că vrei să faci ceva cu adevărat și nu vrei să pierzi timpul aiurea.
Întrebat fiind în 2023 de jurnaliști locali despre decizia de amplasare a celor 22 stații (unele fiind pe locuri de parcare, altele chiar pe pista de biciclete sau pe trotuare), Bibarț a afirmat că „locațiile au fost selectate în urma unor consultații cu specialiști, care la rândul lor au fost condiționați de locurile disponibile aflate în proprietatea Primăriei de pe raza municipiului Arad.”
În concluzie,
este sau nu implementat și funcțional acest proiect în municipiu? Dacă de doi ani avem și stațiile de închiriere și bicicletele de ce nu le putem folosi?
Citește și:
- Despre MAREA CORUPȚIE. (ANTI)PISTELE DE BICICLETE: 130 de kilometri de BANI SIFONAȚI. BILANȚUL INVESTIȚIILOR „realizate” în Arad [1]
- Consilierul Lupaș și avocatul Rista au inițiat o investigație pe subiectul „pistele de biciclete din municipiu”
5 comentarii. Leave new
1 metru de drum nu se repara … bata-va D-zo !
Asta are, asta n-are, asta nu-i castigatoare ! Ce isi bat joc de noi, dar este meritul nostru, noi i-am ales, felicitari Bibi&Company ! Ardeti-ne cat mai tare ca ne meritam soarta !
Si cladirile publice stau goale si functionarii lucreaza in chirie la privat din banii contribuabililor platitori de taxe, iar gara noastra vestica e mizerabila. O societate normala contribuie la bunul comun!!
Pana lanseaza inaptii bicicletele deja devin inpracticabile asa-zisele „piste” de biciclete decolorate.
Asa sa ii ajute Dumnezeu cum si-au dat si ei interesul pentru Aradeni.
*iMpracticabile! Nu sunt incult ca si cei din administratie, doar de nervi apas pe langa.