[CRITIC GUEST] Nicoleta Șimon: „(ingrats)”

nicoleta șimon
Distribuie:

Nicoleta Șimon a câștigat concursul de debut în poezie organizat de editura Cartex, constând în publicarea volumului (ingrats) în colecția Amaterasu, coordonată de Ramona Boldizsar. S-a născut pe 5 decembrie 1997 și a absolvit studiile la Colegiul Național „Áprily Lajos”, după care s-a înscris la Universitatea „Transilvania” Brașov, filiala Litere. A urmat timp de cinci ani Cenaclul „corpului T” organizat de profesorii Virgil Borcan și Dan Țăranu. În 2022 a avut prima apariție într-un volum colectiv, în cadrul antologiei „Generația O Mie de Semne”, apărută la Casa de Pariuri Literare sub coordonarea lui Gelu Diaconu.

Iată ce spune Gelu Diaconu pe coperta cărții ei de debut:

(ingrats) nu este un debut: e o carte solidă, a unei poete experimentate care se joacă de-a experimentul cu maturitatea unui actor aflat la apogeul carierei. În cazul de față el nu-și arata chipul, însă îi auzim tot timpul vocea calmă, ușor metalizată, cu efect narcotic. Știi că e acolo, că te trage ușor-ușor în câmpul ei gravitațional, că te seduce. Însă nu-ți pasă de pericole, fiindcă recompensa e atât de bogată în senzații încât nu ți-e teamă de consecințe. Ajuns la final, nu vei avea încotro și va trebui să te întorci ca să reiei totul de la capăt. Nu te gândi că ai scăpat, fiindcă ți se va întâmpla și ție. Iar pentru asta nu vei fi nerecunoscător, dimpotrivă.”


city of worms 

blocurile se îngrămădesc într-un joc de tetris

etajele vechi cad la pământ

pornind o avalanșă de pietre și metal

cărămizile sunt sicriele 

morților care locuiau la parter

 

amintirea de neon

biciuiește sicriele cu lumină rece

și tremură morții

și sicriele îngheață

și ghețarii se izbesc unii de alții

tocindu-se ca picioarele asfaltului

 

norii de ceață se coagulează 

ca uleiul întărit în bidoane de plastic reciclabil

 

golurile clădirilor își caută locuitorii

morții mai vechi care n-au suportat 

creșterea chiriilor

 

moartea e planta (ne)carnivoră cățărată pe

scoarța luminilor stradale

capul ei încălzește aerul

și topește ghețarii centrali

 

moartea nu are ochi

sau gură 

moartea nu are sprâncene

dar are nas 

și i se urcă praful de după cutremur

prin nări până la creier

 

mă răsucesc în sicriul

înghesuit

amintirile mele sunt sate incolore

e bunica din fața casei

și câinii vagabonzi care mă lătrau

 

satul organic miroase a putred

în timp ce orașul are iz de beton

 

după un timp se adună viermii flămânzi

la degustarea corpurilor moarte

le fură o geană sau un ochi

le ronțăie prepuțul

 

dar cum fac morții dragoste fără organe?

își vâră degetele în deschizăturile canalelor

 

neoanele accelerează 

devin rachete care urcă sinucigașii la etaje

 

uciderea morților e biletul

de trimitere 

la crematoriu


we, so tired of all the darkness in our lives 

blocurile își fac cu ochiul în timp ce

fulgerele aprind drumul care le separă

în bălțile inundate de lumină apare 

a-xolotl   

branhiile testează calitatea oxigenului 

hybrisul șoferilor ghidați de curenții magnetici 

 

când semnele de circulație sunt trecute cu vederea

a-xolotl adună victime colaterale

 

urechea discerne momentul impactului

ochii absorb ultimele transformări ale luminii

brațele de tinichea intră în piept până relevă

codul genetic 

a-xolotl urcă 

strigătele

deasupra cupolei vantablack


dipsomania

camerele sigilate ermetic 

suprascriu nevoia de oxigen

privesc undele interne

cioburile

deschid branhii-n esofag

n-am nevoie de soare

ochii se obișnuiesc cu întunericul

și deși sunt doar o umbră

adn-ul rămâne același

la fel și amprenta de pe fibrele paharului

sau de pe masa în care am dat cu pumnul 

mai târziu mi-a părut rău

mi-aș fi cerut scuze

dar e o imposibilitate fiziologică 

să vorbești în timp ce bei

 

am șters aplicația de taxi 

mi-am spus că voi reuși să zbor

picioarele se agață de 

obstacole fictive

 

//////////////////////

am fost construiți pentru băutură

ne-am format în lichid

și am ieșit cu instinctul de-a da din gură 

cerșind apă, lapte, alcool… 

 

scaunul așezat cu fața spre perete

e mai interesant decât păsările

oamenii care se plimbă teleghidați de aplicații

sau clădirile cu acces interzis

 

apartamentul n-are cod vestimentar

pot arunca geaca peste corpul gol

pielea moartă se freacă de pielea vie

mă asortez cu tapiseria

părul de aceeași nuanță

picioarele goale

mâinile uscate de la prea multe spălări

 

zgârii cu unghia copacul de pe inel

se-agață de-o creangă și se rupe

în școala primară

mi-am frecat palma de zid

a curs sânge

curge și-acum

 

//////////////////////

mirosul de podea e de preferat

autobuzului

unde urcă cerșetorii cu gecile

din care curge plușul 

ca lacrimile animăluțelor

roase în copilărie

 

camera oscilează 

nici moartea nu se mai vede clar

autoficțiunea de sinucigaș 


 Citește și:

Categorie: [CRITIC GUEST]
Etichete: CRITIC GUEST, ingrats, Nicoleta Șimon
Distribuie:
Articolul anterior
Doi bărbați reținuți pentru trafic ilegal de arme și muniție
Articolul următor
Arad Fusion Festival 2024 începe astăzi!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie

basil muresan

Jocuri erotico-politice actualizate

Pentru că s-a terminat prima săptămână de concediu, și probabil v-ați plictisit deja de clasicele cătușe cu bureței și outfituri de doctoriță sau școlăriță jucăușă, vă propun alte role playing,…
parada 1

CPLM avem noi aici?

Un grup de patriotarzi a pichetat sediul PSD Arad. Îmbrăcați în straie populare, cu o singură excepție (unul care a confundat parada cu mineriada), aceștia au mărșăluit prin centrul orașului.…