[CRITIC GUEST] Raul Popescu: „Tristețile lui Van Helsing”

raul popescu
Distribuie:

Raul Popescu s-a născut în 1981, la Brașov. În 2017, a publicat volumul „Ioan Petru Culianu. Ipostazele unui eretic” (Editura Eikon, București), volum nominalizat la Premiile Observator cultural 2018, la secțiunea „Debut”. În 2019, a coordonat, alături de Adina Dinițoiu, volumul „Nume de cod: Flash fiction. Antologie Literomania de proză scurtă” (Editura Paralela 45, 2019). În 2022, a publicat, la Casa de Pariuri Literare, romanul „Și la început a fost întunericul”, roman nominalizat la cea de-a 37-a ediție a „Festival du premier roman de Chambéry”. De asemenea, a fost nominalizat la Concursul de dramaturgie UNITER „Cea mai bună piesă românească a anului 2016”, cu piesa „Ziua în care m-am hotărât să uit totul”. Din 2017 până în prezent, este editor coordonator, împreună cu Adina Dinițoiu, al platformei culturale online  Literomania.

A publicat de curând „tristețile lui van helsing. manual pentru o inevitabilă apocalipsă” la Editura Tracus Arte, un volum de versuri din care a avut amabilitatea să ne trimită câteva poeme și despre care Caius Dobrescu spune: „Într-o lume care s-a dezvrăjit, nu neapărat prin progresul rațiunii, ci repetându-se până la epuizare, străvechiul (deși mereu-tânărul) vânător de vampiri van helsing are o problemă. Se plictisește. Ca să găsească un adversar pe măsură, nu-i rămâne decât să scormonească din când în când în sine însuși, să-și resuscite vampirul interior. Răul și cruzimea nu mai au nici sens, nici haz, acolo unde nu există perspectiva unui mare final, fie el apoteotic sau apocaliptic. În loc de antidepresive, van helsing consultă periodic opera poetică a unicului său prieten, bătrânul poet-alchimist klenke, pentru a trăi prin procură, în tot spectrul său de nuanțe, de la animalic la angelic, un erotism de care el însuși nu se simte capabil. În plus, în corespondența lor intimă, klenke îi împărtășește binecuvântările foarte discutabile ale bătrâneții – și ea oarecum fascinantă pentru protagonistul volumului, fie și prin simplul fapt că îi este interzisă. Vizionar și (auto)ironic în același timp, poetul-alchimist își folosește toate resursele pentru a menține speranța prietenului său într-o mare lovitură de teatru care îi va revela misiunea și vocația – dar, în cele din urmă, s-ar spune că el este cel contaminat de umoarea neagră, de melancolie.” 


lui van helsing îi plăcea să viziteze

noaptea vechile muzee din monte-vale

și credea că numai în întuneric

poți vedea frumusețea culorilor

numai în întuneric roșul devenea roșu,

verdele verde, galbenul galben

deși culoarea preferată a lui van helsing

era, bineînțeles, negrul

 

„dar e atât de comun”

i-a scris odată bătrânul poet-alchimist klenke

 

într-o noapte van helsing și-a crestat încheietura mâinii stângi

și a lăsat să curgă câteva picături din sângele său întunecat

pe o coală albă de hârtie pe care i-a trimis-o bătrânului poet-alchimist klenke

 

„n-a mai rămas nimic în mine, stimate poet,

doar puţină cerneală sepia pe care să o bei în loc de cafea dimineaţa”


ideea unei vieți cu sens (așa cum numai un stoic înverșunat

și-ar închipui că poate exista) îi repugna lui van helsing

a cărui viață fără viață se înșira de la o noapte la o altă noapte

și în care tristețile sale îi apăreau nu ca himere

ci ca lucruri de o concretețe incontestabilă

 

nostalgia, credea van helsing, este totuși o invenție a memoriei

însă mereu, fără excepție, are acea strălucire crudă și concretă

a ultimului apus de soare din viața unui muribund


„lumina e prea neagră pentru mine

cel care a înghiţit creierul de pisică al lui behemoth

somnul meu e prea feroce şi plin de miasme diamantine pentru ca tu să-l priveşti

de undeva de sus, cocoţată pe un stâlp de înaltă tensiune”

van helsing a scris acest scurt poem într-o noapte

în care somnul de peste zi

îl obosise atât de mult încât auzea sângele care

zgâria ţevile de canalizare

zgâria pereţii din tablă ai camerei

masa din tablă

scaunul din tablă


dragă van helsing,

odată intrat în focul negru, am simțit o melancolică durere pentru toate care au fost și vor fi, dar mi-am smuls inima cu o mână mai sigură decât a unui chirurg și am transformat-o într-un porumbel călător. porumbelul nu mai există, doar umbra lui mai poartă în cioc o ramură de măslin, la fel cum și noi nu mai suntem decât niște tuberculoși cu obraji roșii. 

al tău frate,

klenke


stimate poet klenke,

splendoarea cruzimii de mult nu mai e un spectacol plăcut pentru ochii și sufletul meu, decât dacă are forma cuvântului. de aceea ți-am scris și îți voi mai scrie. și totuși, astăzi zăpada se topeşte mai repede decât ieri, şi decât mâine, şi decât…

al tău veșnic,

van helsing


Vezi mai mulți invitați ai rubricii CRITIC GUEST – AICI


 

Categorie: [CRITIC GUEST]
Etichete: CRITIC GUEST, literatură, poet, poezie, Raul Popescu, scriior
Distribuie:
Articolul anterior
Camion intrat într-un parapet la coborârea de pe A1 (sensul Timișoara- Nădlac) la Aeroport
Articolul următor
Zoltan Lovas aduce un spectacol unic în cadrul FITO: „One (Wo)Man Show”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie