Expoziția „DesFacerea Lumii”, la Art Encounters | Printre granițele dintre natură și cultură

desfacerea lumii
Distribuie:

Puțin mai târziu după vernisaj, dar am ajuns și eu să vizitez spațiul expozițional al Fundației Art Encounters din Timișoara pentru turul ghidat al expoziției „DesFacerea Lumii”, un eveniment care aduce publicului lucrările recente ale duo-ului artistic Anca Benera și Arnold Estefán.


Turul a început cu Blue Ground (2021-2022), o video-instalație pe 3 canale, HD, color, sunet stereo, 12 min 05 sec, care prezintă mineritul diamantelor în Namibia și epuizarea resurselor terestre, precum și tranziția către exploatări maritime.

Narațiunea este redată din perspectiva unui diamant care evadează din mâinile umane, și este de-a dreptul o liniște/calm care te bântuie.


Turul a continuat cu Debrisphere. Landscape as an extension of the military imagination (2017 – în desfășurare), o instalație mixed-media cu lucrări pe hârtie (desene, creion pe hârtie, 77×56 cm fiecare; colaje pe hârtie, 26.5×17 cm fiecare) și machete (nisip de corali, cenușă vulcanică, rășină, pigmenți) de dimensiuni variabile.

Creat cu ocazia expoziției „Natural Histories. Traces of the Political” la mumok, Viena, în 2017, proiectul de cercetare pe termen lung intitulat Debrisphere. Landscape as an extension of the military imagination inaugurează un nou set de teme în practica celor doi artiști, legate de remodelarea peisajului natural prin intervenția umană.

Debrisphere este un strat al Pământului aflat deasupra litosferei, pe care artiștii l-au eșantionat și studiat în proiectele lor recente, analizând modul în care resturile tuturor conflictelor militare, ale războaielor și, în general, toate agresiunile umane asupra naturii au afectat peisajul.

Instalația Debrisphere reunește 5 studii de caz (desene și machete) ale unor situri în care acest fenomen al peisajului creat de om ascunde istoria, trauma sau agresiunea: muntele artificial Teufelsberg din Berlin, „deșerturile înflorite” din Israel, recifele militare de corali din China și Statele Unite și insulele virgine din Pacific, modificate prin intervenții de geoinginerie.


Conflict Line (2018) este o instalație (metal, print pe hârtie) de dimensiuni variabile care explorează modul în care Google Maps și Google Earth redau granițele, înlocuind metodele tradiționale de cartografie și generând dispute teritoriale.

Artiștii transformă aceste granițe în elemente sculpturale expuse alături de fotografii din Google Street View.


Clime Proxy (2019 – în desfășurare) este o instalație (granule de polen, bio-rășină, nisip) de dimensiuni variabile. Instalația îți dă impresia unui spațiu meta, un loc care pare să existe între realitate și imaginar. Camera în care a fost expusă instalația oferă o atmosferă ireală, ca și cum ai păși într-o altă dimensiune, unde natura și știința se împletesc într-o formă vizuală neașteptată.

Culorile alese pentru a reprezenta polenul, colectat de la mai multe plante și apoi compactat în bio-rășină, creează un efect vizual spectaculos. Materialele utilizate – granule de polen, bio-rășină și nisip – se transformă într-un peisaj abstract, dar profund conectat cu ecologia și climatul. Impactul vizual este impresionant, reușind să transmită atât frumusețea microscopică a polenului, cât și complexitatea relațiilor naturale pe care le simbolizează acesta.


Instalația mea preferată a fost Rehearsals for Peace (2023), o video-instalație pe 2 canale, color, sunet stereo, 16:26 min, instalație in situ: fân, plăci de lemn reciclate, crengi de copaci, blană, trepied militar, bici și alte materiale găsite.

Conform unei legende din secolul al XVI-lea, din vremea când otomanii invadau satul Agnita din Transilvania, o femeie curajoasă pe nume Ursula i-a speriat pe dușmani purtând o rochie ponosită și o mască înspăimântătoare, folosind sunetul supersonic al unui bici de cioban.

Aceste gesturi aparent absurde simbolizează puterea rezistenței non-violente și au devenit sursă de inspirație pentru Urzelaufenn (Carnavalul Lolelor), o tradiție populară săsească pentru alungat spiritele rele și iarna. Astăzi, peisajul pastoral transilvănean se confruntă cu o altă formă de invazie: a devenit gazda unor locuri de antrenament militar pentru membri Organizației Tratatului Atlanticului de Nord (NATO).

În instalația video, legenda Ursulei prinde viață în exact același loc de lângă Cincu, printr-o coregrafie care îmbină codurile semnalelor gestuale militare cu practica străveche a plesnitului din bici.


Punctul central al expoziției este reinterpretarea sculpturii iconice „Cumințenia Pământului” a lui Constantin Brâncuși.

Benera și Estefán aduc în discuție efemeritatea formelor artistice și relația acestora cu natura, folosind un material neașteptat — sarea. Sarea, ca material primordial, simbolizează atât esența vieții și conservarea, cât și legătura ancestrală dintre pământ și umanitate, folosirea acesteia este un detaliu atât de simplu dar atât de fascinant.

Replicată la scară 1:1, sculptura din bloc de sare este plasată într-un dialog vizual cu o lucrare video ce documentează procesul de degradare naturală, provocată de animale și intemperii. Vizitatorii au fost martorii unei simbolistici puternice: dialogul dintre creație și distrugere, dintre arta umană și forțele naturii.


Temele abordate — militarizarea naturii, extractivismul și ecologia relațiilor dintre om și mediu — sunt o constantă în practica artistică a celor doi artiști. Prin instalații video, obiecte sculpturale și materiale multimedia, expoziția provoacă vizitatorii să reflecteze asupra interacțiunii dintre natură și cultură într-o lume tot mai afectată de crize ecologice.

„DesFacerea Lumii” este un manifest artistic care aduce împreună viziuni internaționale și perspective locale asupra crizelor globale contemporane. Turul ghidat s-a încheiat cu discuții deschise, în care participanții au avut ocazia să adreseze întrebări și să împărtășească impresii.

Expoziția va rămâne deschisă până la 1 martie 2025, oferind o oportunitate rară de a explora profunzimea conceptelor artistice propuse de Benera și Estefán.


Dacă sunteți în căutarea unei experiențe care să vă provoace percepțiile despre natură, cultură și artă, expoziția „DesFacerea Lumii” la Fundația Art Encounters este o destinație obligatorie. Tururile ghidate sunt o invitație de a descoperi noi sensuri și de a dialoga cu ideile revoluționare ale unor artiști vizionari.


 

Categorie: Vernisaje / Expoziții, Cultură
Etichete: Anca Benera, Arnold Estefán, Art Encounters, DesFacerea Lumii, instalații
Distribuie:
Articolul anterior
[OSCAR 2025] The Substance | O luptă grotescă și fascinantă pentru identitate și acceptare de sine
Articolul următor
Dialogurile despre excelență au început în acest an cu tema „Educația antreprenorială la timpul prezent”

1 comentariu. Leave new

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Din aceeași categorie

georgescu

Blestem suveranist

Un rezumat stilizat, cu un zâmbet încă îngăduitor, al înjurăturilor și amenințărilor, primite de la frații suveraniști. Blestem suveranist Te spurc biet globalist iobag Să bei cafea de Babadag Și…