Din pricina unor constrângeri financiare, anul trecut nu a avut loc o ediție a Festivalului, dar anul acesta, publicul arădean are prilejul de a urmări, în perioada 22-28 noiembrie, ediția a XXVII-a, dovadă că primarul Aradului, CĂLIN BIBARȚ, are dreptate când precizează în „Caietul program” că administrația arădeană, pe care o reprezintă „va avea întotdeauna deschiderea necesară și esențială pentru ARTĂ, indiferent ce formă ar îmbrăca ea”.
Fără îndoială, meritul este și al managerului Teatrului arădean, BOGDAN COSTEA, care, nevoind să întrerupă frumoasa tradiție a Festivalului, chiar dacă bugetul nu este cel dorit, nu a renunțat la organizarea acestui eveniment teatral. Un eveniment, care, precum însuși mărturisește, prilejuiește publicului arădean, bucuria „(re)întâlnirii cu o serie de creatori importanți, artiști din generații diferite, cu viziuni diferite, care însă nu fac rabat
atunci când vine vorba despre creativitate și inovație.”
Apreciem opțiunea pentru SPECTACOLE VALOROASE, INCITANTE ca TEXT și VIZIUNE REGIZORALĂ, elaborate recent, bine primite de public și de critica de specialitate. De asemenea, apreciem organizarea, probabil pentru prima dată în cadrul celor 27 de ediții ale Festivalului, a unui WORKSHOP DE EXPRESIE CORPORALĂ, MIȘCARE SCENICĂ ȘI DANS, de fapt un ATELIER GIGI CĂCIULEANU, ce propune o tematică originală: „O dicție a Mișcării. Frazare și punctuație în Actul dansat”, o reflecție asupra ideii că mișcarea, precum cuvântul, poate fi exprimată prin varii modalități, asemeni textului literar sau teatral.
În cadrul actualei ediții a Festivalului Internațional de Teatru Clasic vor fi susținute 9 spectacole și 2 concerte, iubitorii Thaliei fiind așteptați, în cele 2 săli ale Teatrului (Sala Mare și Sala Studio) spre a urmări:
1. INSTITUȚII TEATRALE: Teatrul de comedie, București; Teatrul Dramaturgilor Români, București; Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca (două spectacole); Teatrul Național „Radu Stanca”, Sibiu; Teatrul de Stat, Constanța; Teatrul maghiar de stat „Csiky Gergely”, Timișoara (spectacol „supratitrat” în limbile română și engleză); Teatrul „Regina Maria”, Oradea; Teatrul Clasic „Ioan Slavici”, Arad;
2. CONCERTE: „Jazz Request Show”(Ungaria) și „My Shakespeare songs”;
3. PIESE DE TEATRU / TEXTE DRAMATIZATE: „A douăsprezecea noapte” și „Visul unei nopți de vară” de Shakespeare; „Căsătoria” după Gogol; „Păsările”, după Aristofan; „Cyrano de Bergerac” de Martin Crimp, după Edmond Rostand; „Interesul general” de Aurel Baranga; „Scandal în culise”, după Michael Frayn; „Oglinda neagră”, după nuvelele „Roaba” și „Suflul” de Luigi Pirandello; „Cântece șamanice/ The Quest”, după poemul persan „Conferința păsărilor” de Farid ud-Din Attar.
4. REGIZORI PRESTIGIOȘI: Andrei Șerban, unul din cei mai mari regizori de teatru și de operă din America și din Europa, cu spectacolul său „A douăsprezecea noapte”, un „spectacol excepțional și hipnotic, foarte proaspăt, plin de energie și umor”; Andreea și Andrei Grosu, fondatori ai Teatrului Independent „UNTEATRU”, București, cu spectacolele „Căsătoria”, care, în opinia regizorilor „nu este o poveste despre ceremonia nunții sau despre celebrarea fericirii, ci doar o poveste despre oameni, care caută oameni. Neîncetat.” și spectacolul „Scandal în culise”, o lectură scenică „incitantă, cu un umor incisiv, despre fragilitatea relațiilor interumane”; Andrei Huțuleac, actor, regizor de teatru și de film, laureat cu Premiul UNITER pentru cea mai bună regie, realizată la Teatrul Dramaturgilor Români pentru spectacolul „Interesul general”, considerat „un eveniment al lumii teatrale”; Roberto Bacci (regizor italian), cu spectacolul „Oglinda neagră”, o reflecție cu privire la existența umană și la cunoașterea de sine; Caglar Yigitogullari (regizor turc), cu „Cântece șamanice”, de fapt o „călătorie inițiatică pentru o regăsire spirituală”, prin evocarea unor „aspecte esențiale ale vieții, uitate în goana după bani și putere”; Kokan Mladenovici (regizor sârb), cu adaptarea după „Păsările” de Aristofan, un proiect, ce face parte din Programul Național „Timișoara-Capitală Europeană a Culturii”, în anul 2023; Horia Suru, cu „Cyrano de Bergerac”, coproducție a secțiilor română și maghiară la Teatrul din Oradea, o adaptare liberă despre „frumusețea și adevărata natură a dragostei”; Cristian Ban, cu „Visul unei nopți de vară”, un Shakespeare „în cheie originală, cu muzică, balet și dans”;
5. ACTORI, apreciați în cadrul cronicilor referitoare la spectacolele înscrise în Festival: Tudor Chirilă, Mirela Zeța (Teatrul de Comedie, București); Ionuț Caras, laureat al Festivalurilor de teatru din Bacău și Oradea, Mihnea Blidariu, Anca Hanu, Sînziana Tarța (Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca); Ofelia Popii (Teatrul Național „Radu Stanca”, Sibiu); Andrei Bibire (Teatrul de stat din Constanța); Sorin Miron, Corina Moise, Carol Ionescu (Teatrul Dramaturgilor Români, București); Richard Balint (Teatrul „Regina Maria”, Oradea); Aszalos Geza, (Teatrul maghiar „Csiky Gergely”, Timișoara); Ștefan Dogaru, Marian Parfeni, Angela Petrean Varjasi (Teatrul clasic „Ioan Slavici”, Arad);
6. CRONICI DE SPECIALITATE.
Toate spectacolele aflate în Programul Festivalului sunt comentate succint sau pe larg de către critici dramatici consacrați și nu cred că este cazul să le reluăm, aceste rânduri dorindu-se a fi doar o semnalare a evenimentului organizat de Teatrul arădean și, mai ales, o INVITAȚIE la FESTIVALUL INTERNAȚIONAL DE TEATRU CLASIC, ediția a XXVII-a.
Ne place să credem că această ADMIRABILĂ TRADIȚIE va continua la nesfârșit, chiar și în anul postelectoral 2025. De aceea, încă de pe acum să gândim la o ediție viitoare, cu încredere și cu profesionalism. Dar până atunci, să auzim numai de bine!
Afișul Festivalului a fost realizat de LAURIAN POPA, artist vizual și lector universitar.