Vineri, 25 mai 2018, a avut loc Gala de deschidere a TIFF17 – 2018 cu proiecția de gală în prezența echipei filmului Foxtrot de Samuel Maoz, care înfățișează drama unei familii care și-a pierdut băiatul în război și care urmărește felul în care noi, ca oameni, reușim să luptăm cu noi înșine. Filmul premiat la Veneția și care a primit Leul de Argint, a adunat în Piața Unirii din Cluj-Napoca peste 3000 de oameni, în ciuda vremii nefavorabile.
Când vine vorba despre TIFF – Festivalul Internațional de Film Transilvania, entuziasmul îmi crește de la an la an. Odată cu el, haosul din orașul Cluj-Napoca se intensifică, oamenii migrează pe străzi mai mult ca de obicei, îi vezi citind Aperitiff-ul (ziarul zilnic și programul oficial) pe autobuz sau pe bănci în parcuri și întreaga atmosferă devine oarecum festivă.
Tot un semn distinctiv al acestei perioade estivale, care anunță un lung șir de evenimente care se vor desfășura până în toamnă în Cluj, sunt oamenii cu badge-uri. Așa îi recunoști, e parcă un trend care nu obosește niciodată. Mergi la TIFF, te identifici purtând un badge, fie de voluntar, crew, staff, invitat sau de presă, nu contează. Toată lumea de la TIFF își poartă badge-ul cu mândrie. Cu toate astea, cei ce fac acest festival să funcționeze sunt adevărații cinefili. Cei care se pregătesc cu cel puțin o lună înainte, își cumpără bilete în avans – ați fi surprinși câte evenimente sunt deja sold-out, și cei care vin la TIFF doar din dragostea pentru film. Și nu în ultimul rând, nu am auzit (până acum) pe nimeni care să declare că nu îi place la TIFF.
Iar în ce mă privește, ca să fiu sigură că nu pierd niciun eveniment și că primesc notificări cu o oră înainte de a începe, mi-am descărcat chiar și aplicația TIFF 2018, disponibilă pentru Ios și Android. Acest lucru este mai degrabă o necesitate, decât un moft, pentru că… și anul acesta sunt o mulțime de activități, vernisaje, evenimente și bineînteles, filme care trebuie urmărite.
În aceeași categorie intră și programul România 100 care difuzează filme clasice românești cu intrare liberă. Se vor putea astfel viziona: Răscoala (1965) de Mircea Mureșan, Gaudeamus Igitur (1965) regizat de Gheorghe Vitanidis și turnat în Cluj-Napoca, Șapte zile (1973) de Adrian Enescu, Explozia (1973), regizat de regretatul autor al seriei B.D., Mircea Drăgan, Fata Morgana (1981) de Elefterie Voiculescu, Ultima noapte a copilăriei (1966) al regizorului clujean Savel Stiopul și Muntele ascuns (1974), debutul lui Andrei Cătălin Băleanu și fotografii sub tutela Photo Historia, din colecția lui Sorin Nica care va fi disponibilă pe perioada festivalului la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca.
Cu siguranță mă veți găsi la InfiniTIFF, secțiunea dedicată realității virtuale. Aflată la cea de-a doua ediție, anul trecut a avut premiera în cadrul TIFF16, este un loc unde pasionații de tehnologie și film pot urmări programe de film prin noile forme de storytelling audiovizual prin experiențe VR, Live Cinema și Loop Cinema.
Evenimentul pentru care eu sunt, însă, cea mai nerăbdătoare este Centenarul Ingmar Bergman care celebrează 100 de ani de la nașterea geniului suedez (1918-2007) în materie de cinematografie, printr-o selecție de 7 filme din cariera sa, proaspăt restaurate, dar și o expoziție multimedia intitulată Closeup Ingmar Bergman, unde va fi prezentată influența pe care acesta a reprezentat-o pentru modă și artă.
#Bergman100 este inițiativa care a început anul trecut, când fundația care îi poartă numele a trecut în Lista patrimoniului mondial UNESCO. Astfel, anul acesta la TIFF17 puteți urmări unele dintre cele mai cunoscute și apreciate filme ale reunumitului cineast: Vara mea cu Monika (Summer with Monika, 1953), Fragii sălbatici (Wild Strawberries, 1957), A șaptea pecete (The Seventh Seal, 1957), Persona (1966), Sonată de toamnă (Autumn Sonata, 1978), Saraband (2003), Bergman Island (2004), Fanny și Alexander (Fanny and Alexander, 1982).
Tot la TIFF, artista franceză Fanny Ardant va primi Trofeul Transilvania pentru întreaga carieră, cunoscută pentru Femeia de alături (La femme d’a coté, 1981), De-ar veni odată duminica! (Vivement Dimanche) de Francois Truffaut, Pédale douce (r. Gabriel Aghion, 1997), Ridicule (r. Patrice Laconte) și 8 femei (8 femmes, r. François Ozon, 2002).
Și nu în ultimul rând, István Szabó și Márta Mészáros, autori de marcă ai cinematografiei maghiare, vor fi distinși cu Premiul pentru întreaga carieră la cea de-a 17-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania.
Deci, Hai la TIFF!
Sursă foto: Chris Nemes