A.I (Inteligența artificială) a descoperit detalii neobservate anterior în pictura „Madonna della Rosa” de Raffaello, dezvăluind faptul că unul dintre personaje nu a fost pictat de acesta, linia tușeului fiind una diferită.
O echipă de cercetători condusă de Hassan Ugail, om de știință și matematician de la Universitatea din Bradford, Marea Britanie, a făcut un pas remarcabil în explorarea artei clasice folosind inteligența artificială. Echipa a postat un studiu pe Heritage Science modificat algoritmul ResNet50 dezvoltat de Microsoft și a integrat o tehnică tradițională de învățare automată numită Support Vector Machine pentru a investiga detaliile subtile ale unei picturi celebre a lui Raffaello.
Studiul anterior al acestui algoritm a obținut o precizie de 98% în identificarea lucrărilor lui Raffaello, cu accent pe picturi precum cele ale lui Raffaello. Cu toate acestea, noutatea constă în faptul că, de data aceasta, algoritmul a fost instruit să se concentreze pe trăsăturile faciale individuale, și anume cele ale personajelor din „Madonna della Rosa”.
Ceea ce a ieșit la iveală este captivant.
În ciuda faptului că Fecioara Maria, Pruncul și Sfântul Ioan Botezătorul au fost indiscutabil creații ale lui Raffaello, chipul Sfântului Iosif a stârnit un mister. Analiza sugerează că această porțiune a lucrării ar putea fi opera lui Giulio Romano, un discipol al lui Raffaello, lăsând o notă intrigantă de incertitudine.
„Madonna della Rosa” a fost pictată între 1518 și 1520, iar controversa privind autorul întregii opere a fost subiectul discuțiilor din anii 1800. Inteligența artificială a adus o nouă perspectivă, indicând posibile colaborări artistice și dezvăluind nuanțe neobservate anterior.
Fig. 8 Părți ale picturii „Madonna della Rosa” identificate pentru analiză individuală
Rezultatele pentru partea A imaginii prezentate în Fig. 8. Este posibil ca această parte a picturii să fi avut o contribuție semnificativă de la altcineva decât Raphael.
Rezultatele pentru partea B a imaginii prezentate în Fig. 8. Este posibil ca această parte a picturii să fi avut o contribuție majoră din partea lui Rafael.
Rezultatele pentru partea C a imaginii prezentate în Fig. 8. Este posibil ca această parte a picturii să fi avut o contribuție majoră din partea lui Rafael. Este posibil ca această parte a picturii să fi avut o contribuție majoră din partea lui Rafael.
Rezultatele pentru partea D a imaginii prezentate în Fig. 8. Este posibil ca această parte a picturii să fi avut o contribuție majoră din partea lui Rafael.
Cercetătorii continuă să exploreze frontierele inteligenței artificiale în analiza operei de artă, deschizând drumul către noi perspective și înțelegeri ale capodoperelor clasice.
„Metodologia noastră, concepută pentru a autentifica operele de artă cu un accent deosebit pe cele ale lui Raphael, valorifică puterea tehnicilor de calcul, în special învățarea profundă și detectarea marginilor. În prima fază, caracteristicile sunt extrase din lucrări de artă folosind arhitectura ResNet50. Aceste date extrase sunt apoi împărțite în seturi de antrenament și de testare, care facilitează formarea și, respectiv, evaluarea unui clasificator SVM.
Odată ce modelul SVM este antrenat, acesta poate prezice categoria unei imagini de testare. Folosim detectarea marginilor pentru a susține și mai mult procesul de validare, extragând și comparând caracteristicile marginilor de la lucrările de artă de testare la seturi de referință. Pe baza dovezilor combinate din predicțiile SVM și comparațiile cu caracteristicile de margine, se ia o decizie cu privire la autenticitatea operei de artă. Mai jos este o reprezentare a modului în care poate fi implementat acest algoritm, așa cum se arată în algoritmul 1. „– Heritage Science
Fig. 1. Rezultate pentru o secțiune din Madonna Sixtină – o pictură autentificată de Raffaello. (Imagine reprodusă sub licența de domeniu public Wikimedia Commons )- („Raphael – The Sistine Madonna – Google Art Proiect”)
Fig.2 Rezultatele picturii Diana Kirke, regretata contesa de Oxford de Peter Lely. (Imagine reprodusă sub licența de domeniu public Wikimedia Commons – artist Peter Lely), “Peter Lely – Diana Kirke, later Countess of Oxford – Google Art Project”)
Fig. 4 Rezultate pentru Lo Sposalizio sau Nunta Fecioarei, o altă lucrare autentificată a lui Raffaello. (Imagine reprodusă sub licența de domeniu public Wikimedia Commons – artist Raphael „Raffaello – Spozalizio – Web Gallery of Art. ”)
Fig. 6 De la schiță până la pictura finală despre cum este creată o imitație meticuloasă a lui Raffaello. (Imagini reproduse cu permisiunea lui Steven Seward Portraits)
Fig. 5 Rezultate pentru o imitație a stilului lui Raffaello de către Seward, unul dintre autorii acestei lucrări. (Imagine reprodusă cu permisiunea lui Steven Seward Portraits)
Rezultatele acestui studiu publicat în Heritage Science, nu numai că aruncă o lumină nouă asupra celebrei lucrări, ci adaugă și la dezbaterile actuale cu privire la autenticitatea acestei picturi notabile. Descoperirea subliniază potențialul tehnologiei moderne de a dezvălui secrete și de a aduce contribuții semnificative la studiul și conservarea patrimoniului cultural.
Sursa: Heritage Science
Citește și: Roberto Ferri, pictorul italian care duce mai departe moștenirea lui Caravaggio