A.I. a detectat că unul dintre personajele din lucrarea „Madonna della Rosa”, semnată de Raffaello, nu a fost pictat de acesta

raffaello
Distribuie:

A.I (Inteligența artificială) a descoperit detalii neobservate anterior în pictura „Madonna della Rosa” de Raffaello, dezvăluind faptul că unul dintre personaje nu a fost pictat de acesta, linia tușeului fiind una diferită.

O echipă de cercetători condusă de Hassan Ugail, om de știință și matematician de la Universitatea din Bradford, Marea Britanie, a făcut un pas remarcabil în explorarea artei clasice folosind inteligența artificială. Echipa a postat un studiu pe Heritage Science modificat algoritmul ResNet50 dezvoltat de Microsoft și a integrat o tehnică tradițională de învățare automată numită Support Vector Machine pentru a investiga detaliile subtile ale unei picturi celebre a lui Raffaello.

Studiul anterior al acestui algoritm a obținut o precizie de 98% în identificarea lucrărilor lui Raffaello, cu accent pe picturi precum cele ale lui Raffaello. Cu toate acestea, noutatea constă în faptul că, de data aceasta, algoritmul a fost instruit să se concentreze pe trăsăturile faciale individuale, și anume cele ale personajelor din „Madonna della Rosa”.


Ceea ce a ieșit la iveală este captivant.

În ciuda faptului că Fecioara Maria, Pruncul și Sfântul Ioan Botezătorul au fost indiscutabil creații ale lui Raffaello, chipul Sfântului Iosif a stârnit un mister. Analiza sugerează că această porțiune a lucrării ar putea fi opera lui Giulio Romano, un discipol al lui Raffaello, lăsând o notă intrigantă de incertitudine.

„Madonna della Rosa” a fost pictată între 1518 și 1520, iar controversa privind autorul întregii opere a fost subiectul discuțiilor din anii 1800. Inteligența artificială a adus o nouă perspectivă, indicând posibile colaborări artistice și dezvăluind nuanțe neobservate anterior.

raffaello

Fig. 8 Părți ale picturii „Madonna della Rosa” identificate pentru analiză individuală


40494 2023 1094 fig9 html

Rezultatele pentru partea A imaginii prezentate în Fig. 8. Este posibil ca această parte a picturii să fi avut o contribuție semnificativă de la altcineva decât Raphael.


40494 2023 1094 fig10 html

Rezultatele pentru partea B a imaginii prezentate în Fig. 8. Este posibil ca această parte a picturii să fi avut o contribuție majoră din partea lui Rafael.


40494 2023 1094 fig11 html

Rezultatele pentru partea C a imaginii prezentate în Fig. 8. Este posibil ca această parte a picturii să fi avut o contribuție majoră din partea lui Rafael. Este posibil ca această parte a picturii să fi avut o contribuție majoră din partea lui Rafael.


40494 2023 1094 fig12 html

Rezultatele pentru partea D a imaginii prezentate în Fig. 8. Este posibil ca această parte a picturii să fi avut o contribuție majoră din partea lui Rafael.


Cercetătorii continuă să exploreze frontierele inteligenței artificiale în analiza operei de artă, deschizând drumul către noi perspective și înțelegeri ale capodoperelor clasice.

„Metodologia noastră, concepută pentru a autentifica operele de artă cu un accent deosebit pe cele ale lui Raphael, valorifică puterea tehnicilor de calcul, în special învățarea profundă și detectarea marginilor. În prima fază, caracteristicile sunt extrase din lucrări de artă folosind arhitectura ResNet50. Aceste date extrase sunt apoi împărțite în seturi de antrenament și de testare, care facilitează formarea și, respectiv, evaluarea unui clasificator SVM.

Odată ce modelul SVM este antrenat, acesta poate prezice categoria unei imagini de testare. Folosim detectarea marginilor pentru a susține și mai mult procesul de validare, extragând și comparând caracteristicile marginilor de la lucrările de artă de testare la seturi de referință. Pe baza dovezilor combinate din predicțiile SVM și comparațiile cu caracteristicile de margine, se ia o decizie cu privire la autenticitatea operei de artă. Mai jos este o reprezentare a modului în care poate fi implementat acest algoritm, așa cum se arată în algoritmul 1. „– Heritage Science


Analiza marginilor, utilizând tehnici computaționale avansate, devine o armă puternică în lupta pentru autentificarea operelor de artă.

Canny Edge Detection: Dansul Subtil al Marginilor

Propusă pentru prima dată de John Canny în 1986, tehnica Canny Edge Detection a devenit un instrument de bază în studiile umaniste și autentificarea operelor de artă. Prin intermediul unui proces complex în mai multe etape, această metodă începe cu un filtru gaussian pentru a conferi imaginii o finețe aparte. Ulterior, prin calcularea gradientului imaginii, regiunile cu variații intense de intensitate sunt aduse în lumină. Canny utilizează apoi suprimarea non-maximală și dublarea de prag pentru a izola marginile autentice, eliminând zgomotul și oferind o fereastră clară asupra stilului unic de pensulă în picturi.

Operator Sobel: Conturând Geniul Artistului

În lumea detaliilor artistice, Operatorul Sobel devine un aliat de încredere. Prin convoluția imagini cu matrice 3×3, acesta scoate în evidență regiunile cu variații rapide de intensitate, conturând astfel detaliile adânci ale tehnicii artistice. Este ca o lupa asupra pensulelor ascuțite și a variațiilor cauzate de mâna maestrului, dezvăluind elementele unice care definesc o capodoperă.

Laplacian de Gaussian (LoG): În Căutarea Detaliilor Fine

Într-o căutare a detaliilor fine, tehnica Laplacian de Gaussian (LoG) strălucește. Cu un proces în două etape, începând cu aplicarea unui filtru gaussian și continuând cu determinarea Laplacianului, această metodă evidențiază schimbările rapide de intensitate. Este precum o rază X pentru operele de artă, scoțând la iveală modelele complicate de pensule și detaliile fine care definesc autenticitatea.

Operator Scharr: Eleganța Îmbunătățită a Marginilor

Considerat adesea o versiune optimizată a Operatorului Sobel, Operatorul Scharr aduce o eleganță îmbunătățită în detectarea marginilor. Cu o capacitate sporită de a surprinde gradientul de margine și a evidenția detaliile fine, este un instrument de nădejde în detectarea pensulelor delicate și a tehnicilor nuanțate de pictură.

Concluzie: Marginile Dezvăluie Adevărul Artistic

În concluzie, analiza marginilor prin intermediul acestor tehnici computaționale avansate devine o fereastră către inima autenticității artistice. Într-o lume în care falsul încearcă să imite geniul, detaliile subtile dezvăluite de aceste metode de detectare a marginilor devin un far pentru iubitorii de artă și cercetătorii. Prin dansul lor subtil și eleganța în conturare, acești operatori dezvăluie adevărul artistic și rămân gardieni ai integrității în vastul univers al artelor.


raffaello

Fig. 1. Rezultate pentru o secțiune din Madonna Sixtină – o pictură autentificată de Raffaello. (Imagine reprodusă sub licența de domeniu public Wikimedia Commons )- („Raphael – The Sistine Madonna – Google Art Proiect”)


raffaello

Fig.2 Rezultatele picturii Diana Kirke, regretata contesa de Oxford de Peter Lely. (Imagine reprodusă sub licența de domeniu public Wikimedia Commons – artist Peter Lely), “Peter Lely – Diana Kirke, later Countess of Oxford – Google Art Project”)


raffaello

Fig. 4 Rezultate pentru Lo Sposalizio sau Nunta Fecioarei, o altă lucrare autentificată a lui Raffaello. (Imagine reprodusă sub licența de domeniu public Wikimedia Commons – artist Raphael „Raffaello – Spozalizio – Web Gallery of Art. ”)


40494 2023 1094 fig6 html

Fig. 6 De la schiță până la pictura finală despre cum este creată o imitație meticuloasă a lui Raffaello. (Imagini reproduse cu permisiunea lui Steven Seward Portraits)


40494 2023 1094 fig5 html

Fig. 5 Rezultate pentru o imitație a stilului lui Raffaello de către Seward, unul dintre autorii acestei lucrări. (Imagine reprodusă cu permisiunea lui Steven Seward Portraits)


Rezultatele acestui studiu publicat în Heritage Science, nu numai că aruncă o lumină nouă asupra celebrei lucrări, ci adaugă și la dezbaterile actuale cu privire la autenticitatea acestei picturi notabile. Descoperirea subliniază potențialul tehnologiei moderne de a dezvălui secrete și de a aduce contribuții semnificative la studiul și conservarea patrimoniului cultural.


Sursa: Heritage Science


Citește și: Roberto Ferri, pictorul italian care duce mai departe moștenirea lui Caravaggio


 

Categorie: Cultură
Etichete: heritage science, inteligenta artificiala, madonna della rosa, madonna sixtină, picturi, raffaello
Distribuie:
Articolul anterior
Profesorii care fac meditații cu elevii de la clasă riscă concediere și șapte ani departe de catedră
Articolul următor
Cinci pacienți arădeni, confirmați cu virusul gripal de tip A. Alți 16 sunt internați cu suspiciune de infecție

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie

cod portocaliu bilcea

ATENȚIE: Cod portocaliu de proști!

E greu să-mi respect regula „nu băga în seamă un prost dacă nu vrei să-i ridici cota”… dar ți-e de-a dreptul imposibil, mai ales când prostul însuși se postează în…