Cumpărăturile online au luat amploare în România și ne-am obișnuit tot mai mult să le facem din fața unui ecran. Dincolo de evidentele beneficii, există totuși multe capcane și riscuri pentru cumpărători. Polițiștii au emis un set de recomandări pentru cumpărături online în siguranță.
- Nu furnizaţi codul numeric personal, seria şi numărul cărții de identitate, a paşaportului sau permisului de conducere, întrucât vânzătorul nu are nevoie de aceste informaţii;
- Documentaţi-vă înainte de a participa la licitaţiile prin internet, cu privire la obligaţiile dumneavoastră în calitate de cumpărător, dar şi cu privire la obligaţiile vânzătorului. Toate acestea, înainte de a începe să licitaţi pentru un produs;
- Examinaţi feedback-ul vânzătorului, oferit de alţi cumpărători. Dacă acesta are un istoric negativ de tranzacţionare, nu cumpăraţi de la el;
- Nu oferiţi informaţiile de pe card, dacă site-ul nu foloşeste o conexiune securizată şi dacă reputaţia acestuia este îndoielnică;
- Verificaţi în browser numele site-ului prin intermediul căruia plătiţi, pentru a observa dacă nu cumva este diferit faţă de site-ul original. Accesaţi direct site-ul original, nu prin link-uri primite prin e-mail.
- Anunțați de urgență banca emitentă a cardului, pentru blocarea acestuia, dacă credeți că ați efectuat o tranzacție care prezintă suspiciuni.
- Achiziționați produse/bunuri de pe site-uri autorizate/verificate anterior; evitați accesarea linkurilor de pe rețelele de socializare.
Atenție la site-uri false
Site-uri false – un website bine realizat nu reprezintă automat un indiciu că respectiva companie respectă legea. Nu cumpăra de pe un site care nu îți oferă în mod clar datele de contact, precum și informații despre identitatea companiei. Trimiterea de spam (mesaje comerciale nesolicitate) către adresa ta de email este interzisă în Uniunea Europeană. Poți să ceri comercianților sa te scoată de pe listele lor de email. Asigură-te că magazinul online are o secțiune de politică de confidențialitate.
Sfaturi utile!
- înainte de a cumpăra, verifică dacă sunt costuri suplimentare, cum ar fi situația în care plătești cu cardul de credit;
- salvează mereu sau păstrează o copie imprimată a comenzii, a confirmării ei, precum și a condițiilor generale de vânzare și a descrierii produsului;
- nu confirma comanda până nu ești sigur de costul total;
- nu îți lăsa cardul de credit la îndemâna copiilor. Pot fi foarte ușor păcăliți să cumpere produse de care nu au nevoie;
- compară prețurile cu cele dintr-un magazin normal sau cu cele de pe alte site-uri.
Ai dreptul să te răzgândești și să îți primești banii înapoi
În UE, începând cu 13 iunie 2014, aveți la dispoziție 14 zile pentru a anula achizițiile efectuate on-line sau altundeva decât în magazine și să îți primești banii înapoi, fără să fii nevoit să explici de ce te-ai răzgândit și fără să fii obligat la penalități. Singurele costuri care pot cădea în sarcina ta sunt cheltuielile directe de returnare a produsului. În cazul în care comerciantul nu îți transmite în scris până la data livrării toate informațiile necesare, această perioadă se poate prelungi până la 90 de zile.
Atenție: aceste drepturi nu se aplică atunci când cumperi următoarele:
- bilete de tren și bilete la concerte, precum și rezervari la hotel pe perioade date
- alimente și bauturi livrate la domiciliu (de exemplu, de un magazin bio)
- produse fabricate la comandă sau personalizate în mod clar (de exemplu, un costum facut la comanda)
- suporturi de date sigilate, precum DVD-urile, pe care le-ati desigilat dupa primire.