Sistemul de garanție-retur pe stil mioritic: Plătește garanția și i-ați PET-ul tău și umblă…

sgr
Distribuie:

Ce a pățit Jeni, am pățit toți în ultimul an. Doar că ea s-a și exprimat public, semnalând această problemă. Motiv pentru care am luat la puricat legea și am corelat-o cu experiențele avute în ultimele luni prin mai multe alimentare mici, din cartiere, când mi-am „încercat norocul returnării”. Să vedem cum și dacă este aplicată o Hotărîre de Guvern care-i în vigoare din 2021, aplicarea căreia a tot fost amânată vreo 2 ani chiar de către Guvern pentru că ar fi nevoie de o infrastructură de gestionare a ambalajelor care lipsea, iar din 30 noiembrie 2023, cică, sistemul de garanție-returnare este funcțional și, pe cale de consecință, legea ar fi trebuit să fie lege. Concluzia scurtă: i-ați pet-ul tău și umblă. „Nu-i treaba mea, eu doar vând”,  „n-avem spațiu” sau „du-te la Lidl”.

Ce se întâmplă în realitate, a descris Jeni
„Intru să cumpăr o apă la jumate de la alimentara non-stop de lângă Teatru, știți voi, aia în fața căreia se adună o groază de tineri în serile lungi de vară sau când e vreme bună, de parcă s-ar da acolo ceva gratis.
Îmi iau apa cu mânuța mea din frigider și până stau la coadă, că mai erau vreo doi în fața mea, citesc pe flaconul de Bucovina că tocmai sunt pe cale să cumpăr o apă cu garanție. Ce mișto, zic, uite că s-a găsit o cale să dispară plasticăraiele de prin râuri (și chiar) ramuri (că am văzut peturi chiar și prin pomi, jur, când adunam gunoaie cu gașca pe malul Mureșului). În fine…
– Trei lei cincizeci, îmi zice doamna.
– Cam scump flaconelul ăsta, zâmbesc eu, dar ce noroc că peste juma de oră, când îmi termin treaba prin apropiere și găt apa de băut, pot veni să vi-l aduc înapoi și să capăt 50 de bani pe el…
– Păi, nu veniți, că nu vi-l luăm.
– Cum adică, mă mir eu, cum adică nu mi-l luați?
– Nu suntem pregătiți să le luăm. Nu avem unde le pune, n-avem, cum zic ăștia, hahaha, logistica necesară pentru a răscumpăra flacoanele.
– Păi atunci, de ce-mi luați 50 de bani pe el? Încasați doar trei lei, în loc de trei lei cincizeci, n-ar fi mai frumos așa? Ba chiar și mai cinstit?
– Nush ce să zic, nu e treaba mea, eu doar vând, încasez, nu răscumpăr. Și mai știu că așa-i legea, să încasăm garanția. Dar dacă nu avem unde pune flacoanele…
– Hm… Ar fi interesant de vorbit cu patronul atunci, să vedem ce-ar avea de zis în legătură cu asta, nu?
– Bine acuma, și dumneavoastră, dacă chiar insistați, a schimbat tonul femeia, vă luăm flaconul și vă dăm bani pe el, dar… tot nu-i cum trebe toată treaba. Nu-i rezolvată, adică.
Acuma, nu c-aș fi io cărpănoasă, că-s mai degrabă mână largă. Mă întreb însă când o veni vremea ca-n țara asta să se creeze și condițiile optime pentru ca o lege să poată fi aplicată atunci când se dă?! Nu de alta, dar ăștia de la Standard n-ar prea avea unde să depoziteze flacoanele, în caz că am năvăli cu ele peste ei. Și nu-i că pierzi 50 de bani de flacon, adică vreo 750 de lei pe an, dacă bei circa patru ape de-astea pe zi. E că mai nimic nu-i tocmai cum trebuie din capul locului, vorba femeii. N-am avut vreme să mă uit prin lege sau ordonanță sau ce-o fi, să văd care-i treaba cu flaconeala asta, însă parcă văd că statul a făcut-o într-un fel în care devine, iaca, destul de greu de aplicat în teren. Dar mă uit și vă zic. Sau ziceți-mi voi ce zic ăia acolo, să nu-mi pierd vremea de pomană, că n-am. Vreme, zic. Flacoane aș cam avea.”

Am constatat că magazinele / comercianții din România au probleme cu implementarea sistemului de retur. Încasează garanția de la clienți, dar sticlele nu pot fi returnate pentru că „nu au infrastructura” 

La câteva luni de la intrarea în vigoare a sistemului, România tot nu este pregătită tehnic: „nu știu” sau „n-am” sunt cele mai uzuale răspunsuri pe care le primesc cei care se bucurau că vor putea scăpa de plastic/ doze metal/sticle în mod ecologic. Și asta, în condițiile în care unele magazine sunt înregistrate în sistemul de retur și încasează garanția. Și totuși, încă suntem la faza „Nu avem loc să le depozităm”, „Nu avem aparatul automat de reciclare/ spațiu unde să-l punem”, „Mergeți la Lidl/Kaufland sau alte magazine mari, au ei”.

O problemă ar fi și faptul că nu toate ambalajele aflate în comerț conțin sigla SGR (Sistem Garanție-Retur), cu toate astea garanția se reține și pentru cele neinscripționate. Înregistrarea în sistem este o obligație legală a operatorilor care comercializează băuturi cu simbolul de garanție.

Conform normelor legale, „după 30 iunie 2024, vor exista pe piață doar băuturi (vizate de SGR) în ambalaje marcate cu logo-ul «Ambalaj cu garanție»” dar infrastructura pentru retur tot nu există.

O altă problemă, identificată din fașă de reprezentanții comercianților, ar fi și costul pentru aparatele de reciclare, costuri pe care micii comercianți nu le-ar putea susține

Feliciu Paraschiv, fondator Paco supermarket, a declarat pentru Wall-Street încă din februarie 2023  faptul că „pentru marile rețele va fi mai ușor să opereze în sistemul SGR, pentru că își vor putea permite mai ușor RVM-uri (Reverse Vending Machine, n.r.), în vreme ce pentru micii comercianți costurile acestora, de aproximativ 15.000 de euro + TVA bucata, vor fi mai greu de acoperit.”


De când avem legea și ce spune 
Hotărârea de Guvern nr. 1074 a fost dată în 4 octombrie 2021 și prevedea că întreaga infrastructură să fie finalizată în luna octombrie a anului 2022. Nu s-a finalizat infrastuctura, Guvernul a amânat de 2 ori implementarea HG-ului și programul a devenit funcțional, cică, în 30 noiembrie 2023. Cât de funcțional a devenit, acum la mai bine de 3 luni, am văzut din ce a descris Jeni. Și asta în condițiile în care conform primului articol din HG „începând cu data de 30 noiembrie 2023, SGR, unic la nivel naţional, este obligatoriu tuturor producătorilor şi comercianţilor în condiţiile prezentei hotărâri (…)”.
Pentru că cea mai uzuală scuză a comercianților mici a fost „nu avem spațiu”, am căutat în HG. Și ei au obligația de a organiza puncte de returnare, conform Art. 17 alin 7 și 8 din actul normativ:

„7) Comercianţii având structuri de vânzare cu o suprafaţă mai mică de 200 mp care nu îşi organizează propriile puncte de returnare îşi vor îndeplini obligaţiile de organizare a punctelor de returnare prin asociere cu alţi comercianţi care au structuri de vânzare cu o suprafaţă mai mică de 200 mp sau prin acord de parteneriat cu UAT/ADI potrivit prevederilor art. 8.

(8) În situaţia prevăzută la alin. (7), distanţa până la punctul de returnare realizat nu poate fi mai mare de 500 m faţă de fiecare structură de vânzare a comerciantului din acordul de parteneriat, pentru structurile de vânzare din localităţi rurale, respectiv 150 m pentru structurile de vânzare din localităţi urbane.”


Inclusiv autoritățile locale pot organiza puncte de returnare, conform art. 7 din HG

„1) Autorităţile deliberative la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, astfel cum sunt definite la art. 5 lit. m) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, pot aproba încheierea acordurilor de parteneriat cu comercianţii având structuri de vânzare cu o suprafaţă mai mică de 200 mp, la solicitarea acestora, în vederea organizării şi operării punctelor de returnare conform prezentei hotărâri, cu condiţia îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la art. 8 alin. (2).

(2) Autorităţile deliberative la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale prevăzute la alin. (1), precum şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară pot organiza puncte de returnare a ambalajelor SGR pe raza administrativ-teritorială a respectivei unităţi administrativ-teritoriale/asociaţii de dezvoltare intercomunitară, denumite în continuare UAT/ADI, în colaborare şi sub coordonarea administratorului SGR.”


S-a înființat o entitate care să gestioneze Sistemul de Garanție-Retur și care încasează de la producători o taxă de administrare. În această entitate are calitatea de acţionar și statul român, reprezentat de autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului

„ Art. 18. (1) Administratorul SGR este persoana juridică română, unică la nivel naţional, constituită sub forma unei societăţi pe acţiuni potrivit prevederilor Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, înfiinţată exclusiv pentru a implementa, gestiona, opera şi a asigura finanţarea sistemului de garanţie-returnare.

(2) Administratorul SGR va avea ca acţionari structurile asociative ale producătorilor şi care deţin împreună o cotă de piaţă de cel puţin 30%, raportat la numărul de unităţi de ambalaje SGR introduse pe piaţă în ultimul an fiscal încheiat anterior depunerii documentaţiei pentru acreditare, conform prevederilor alin. (5), şi statul român reprezentat de autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului cu un procent de 20%. Din acţionariat pot face parte şi structurile asociative ale comercianţilor care introduc şi comercializează pe piaţa naţională produse ambalate în ambalaje SGR.

(3) Capitalul social al societăţii constituite nu poate fi mai mic de 5 milioane lei.”

„Art. 15 (1) Pentru acoperirea obligaţiilor financiare aferente aducerii la îndeplinire a răspunderii extinse a producătorilor pentru ambalajele care fac obiectul SGR, administratorul SGR stabileşte şi percepe de la producători tariful de administrare al SGR care trebuie să includă şi tariful de gestionare.”

Administratorul sistemului SGR este RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. (aici link către RetuRO), înființată de către asociațiile reprezentative ale producătorilor de băuturi și ale comercianților. Ulterior, compania a adoptat în acționariat și statul român, prin Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor.


Cine verifică dacă sistemul este implementat de comercianți și care sunt sancțiunile pentru neimplementare

Înscrierea operatorilor economici în Sistemul Garanție Returnare este o obligație legală. Pentru cei care nu au semnat contractul cu firma Returo, amenzile sunt cuprinse între 20.000 și 40.000 de lei, iar cei care nu respectă regulile, riscă amenzi între 50.000 și 100.000 de lei.

Comitetul de supraveghere / Garda Naţională de Mediu/ Administraţia Fondului pentru Mediu/ Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor sunt entitățile cu atribuții de verificare și control în ceea ce privește implementarea SGR, conform Art. 25 din HG 1074/2021:

„(1) Supravegherea implementării sistemului de garanţie-returnare se va efectua de către Comitetul de supraveghere care va asigura transparenţa şi stabilitatea sistemului şi va sesiza organele competente ori de câte ori va avea cunoştinţă despre încălcarea oricăreia dintre obligaţiile prevăzute de prezenta hotărâre în sarcina operatorilor economici şi a administratorului SGR.

(2) Procedura de control şi atribuţiile Comitetului de supraveghere în cadrul sistemului de garanţie-returnare vor fi stabilite de către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.

(3) Următoarele fapte constituie contravenţii, dacă nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, să fie considerate infracţiuni, şi se sancţionează astfel:

a) cu amendă de la 4.000 lei la 8.000 lei, în cazul nerespectării prevederilor art. 4 alin. (1) lit. e), art. 6 alin. (1) lit. f), g), k), l) şi alin. (2), art. 13 alin. (2) şi art. 23 alin. (9) lit. b), d), m), r), t), u), w), x), y) şi z);

b) cu amendă de la 8.000 lei la 16.000 lei, în cazul nerespectării prevederilor art. 6 alin. (1) lit. i), art. 23 alin. (9) lit. f) şi h);

c) cu amendă de la 16.000 lei la 30.000 lei, în cazul nerespectării prevederilor art. 4 alin. (1) lit. h), art. 6 alin. (1) lit. a), b) şi c), art. 23 alin. (9) lit. e), p), aa) şi art. 24;

d) cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei, în cazul nerespectării prevederilor art. 3, art. 4 alin. (1) lit. a) şi g)art. 5, art. 6 alin. (1) lit. d), e), h) şi o), art. 13 alin. (1), art. 23 alin. (9) lit. k), l) şi lit. z) pct. 1;

 

e) cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei, în cazul nerespectării prevederilor art. 4 alin. (1) lit. b), d), f), i) şi j), art. 6 alin. (1) lit. m), art. 10 alin. (2)(3) şi (4), art. 19 alin. (6), art. 23 alin. (9) lit. a), n), s) şi lit. z) pct. 2 şi alin. (10).

 

(4) Constatarea contravenţiilor, din oficiu sau la cererea Comitetului de supraveghere, precum şi aplicarea sancţiunilor corespunzătoare se vor face de către următoarele organe de control:

a) Garda Naţională de Mediu, în ceea ce priveşte obligaţiile prevăzute la art. 3, art. 4 alin. (1) lit. a), d), e), g) şi j), art. 6 alin. (1) lit. a), f), h), k), l), m) şi o), art. 10 alin. (4), art. 23 alin. (9) lit. a), b), d), e), f), h), k), l), m), p), r), s), t), w), x), y), z) şi aa) şi alin. (10) şi art. 24;

b) Administraţia Fondului pentru Mediu, în ceea ce priveşte obligaţiile prevăzute la art. 3, art. 4 alin. (1) lit. f), h), art. 5, art. 6 alin. (1) lit. c), art. 10 alin. (2) şi (3), art. 19 alin. (6), art. 23 alin. (9) lit. e), k), l), n), t), u) şi aa) şi alin. (10);

c) Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, în ceea ce priveşte obligaţiile prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. b), d), e), g) şi i) şi alin. (2), art. 10 alin. (4), art. 23 alin. (9) lit. r) şi art. 24, prin raportare la relaţiile cu consumatorii, aşa cum sunt definiţi potrivit reglementărilor speciale în domeniu.

(5) Contravenţiilor prevăzute la alin. (3) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.


Ce trebuie să facă cei care comercializează produsele în ambalajele care pot fi returnate

De fapt, înregistrarea în SGR  a comercianților a avut termen limită de înregistrare în sistem 28 februarie 2023. Până la data de 28 februarie 2023 și-au activat conturile de utilizatori în platforma online un număr de peste 55.000 operatori economici. Dintre aceștia, 23.145 au finalizat înregistrarea conform procedurii prevăzute de lege. Comercianții care s-au înființat / au început comercializarea de produse în Ambalaje SGR ulterior acestei date au obligația de a se înregistra în SGR cu cel puțin 30 de zile înainte de comercializarea produselor ambalate în Ambalaje SGR.

Neînregistrarea în SGR în termenele indicate  se sancționează cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei. Pe lângă sancțiunea amenzii contravenționale, Administrația Fondului de Mediu poate de asemenea suspenda temporar activitatea Comerciantului până la finalizarea procedurii de înregistrare.

Modalitatea de înregistrare în SGR

A. Deschiderea unui cont de utilizator al Comerciantului

Primul pas în înregistrarea în SGR este reprezentată de deschiderea de către un reprezentat al Comerciantului a unui cont de utilizator al Comerciantului, prin accesarea secțiunii “Comercianți – Înregistrare în SGR” sub-secțiunea intitulată “Utilizator nou”, disponibilă pe site-ul web al RetuRO la următoarea adresă portal.returosgr.ro.

În vederea deschiderii contului de utilizator al Comerciantului, reprezentantul Comerciantului va trebui să introducă codul de identificare fiscală (CUI) al Comerciantului și dacă respectivul Comerciant este sau nu plătitor de TVA. Pe baza codului de identificare fiscală (CUI) furnizat, câmpurile rămase corespunzătoare datelor de identificare ale Comerciantului vor fi completate automat, inclusiv cu denumirea, sediul social și numărul de ordine în Registrul Comerțului al Comerciantului, astfel cum aceste date sunt reflectate în baza de date a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

Va trebui, de asemenea, furnizată o adresă de e-mail care va fi ulterior asociată cu contul de utilizator al Comerciantului.

Este interzisă folosirea unei adrese false de e-mail, precum și folosirea fără drept a unei adrese de email aparținând altei persoane sau transmiterea, în mod nelegitim, de mesaje electronice sau orice alte comunicări în numele unei alte persoane fizice sau juridice sau în numele oricărei alte entități.

Reprezentantul Comerciantului care parcurge acești pași pentru deschiderea contului de utilizator al Comerciantului trebuie să se asigure că datele de identificare ale Comerciantului sunt completate corect și, dacă este cazul, înainte de a trece la pasul următor, să efectueze toate ajustările sau corecțiile necesare. Numele, numărul de telefon și adresa de e-mail ale persoanei de contact desemnate a Comerciantului în relația cu RetuRO vor fi, de asemenea, furnizate în acest moment. Totodată, reprezentantul Comerciantului care efectuează formalitățile de înregistrare va furniza în această etapă și numele, numerele de telefon și adresele de e-mail ale reprezentanților legali ai Comerciantului care vor semna formularul de înregistrare și contractul ulterior care urmează să fie încheiat de Comerciant cu RetuRO.

În plus față de furnizarea datelor prevăzute mai sus, este necesară încărcarea unei copii a certificatului de înregistrare fiscală sau a certificatului de înregistrare în scopuri TVA al Comerciantului, după caz, în formatul acceptat.

După introducerea datelor necesare pentru deschiderea contului de utilizator, reprezentantul Comerciantului va avea obligația de a confirma că datele introduse sunt corecte, Politica de confidențialitate a RetuRO și Politica de utilizare cookie-uri, precum și de a accepta în mod expres prevederile prezentei proceduri de înregistrare în SGR, precum și Termenii și Condițiile Generale de utilizare a website-ului RetuRO, prin bifarea căsuțelor specifice în acest sens.

În vederea activării contului de utilizator, va fi transmis un e-mail pe adresa de e-mail furnizată, care va conține un link de validare. Activarea contului va permite utilizatorului să seteze parola contului pentru acces ulterior. Activarea contului de utilizator ca urmare a accesări link-ului de validare va da posibilitatea Comerciantului de a-l accesa de pe orice dispozitiv (telefon mobil, tabletă și/sau desktop).

Pentru definitivarea deschiderii contului de utilizator al Comerciantului este necesar să urmați instrucțiunile detaliate oferite pe ecran.

B. Conectarea la contul de utilizator

Pentru a accesa contul de utilizator al Comerciantului, este necesară furnizarea anumitor detalii sau informații, astfel cum au fost descrise mai sus prin accesarea secțiunii “ Comercianți – Înregistrare în SGR” sub-secțiunea intitulată “Conectare la contul dumneavoastră”, disponibilă pe site-ul web al RetuRO la următoarea adresă portal.returosgr.ro.

O condiție a utilizării contului de utilizator al Comerciantului este ca toate informațiile furnizate să fie corecte, actuale și complete.

Numele de utilizator utilizat pentru deschiderea contului, parola, precum și orice alte informații, trebuie tratate ca fiind confidențiale și nu trebuie să fie dezvăluite unor terțe părți. O atenție specială trebuie acordată atunci când contul de utilizator al Comerciantului este accesat de pe un computer public sau partajat, astfel încât alte persoane să nu poată vizualiza sau înregistra parola sau alte informații personale. Comerciantul va trebui să anunțe RetuRO imediat după ce a constatat orice divulgare sau utilizare neautorizată a numelui de utilizator și/sau a parolei.

C. Introducerea de date în contul de utilizator în vederea înregistrării în SGR

Ulterior deschiderii contului de utilizator al Comerciantului, va fi disponibilă secțiunea “Furnizare informații” și Comerciantul va trebui să furnizeze următoarele informații:

  1. numele, numărul de telefon și adresa de e-mail a persoanei de contact desemnate din partea Comerciantului în relația cu RetuRO la structura de vânzare. În cazul în care persoana responsabilă este diferită pentru fiecare structură de vânzare, trebuie furnizate toate informațiile relevante privind fiecare structură de vânzare,
  2. adresa şi suprafaţa fiecărei structuri de vânzare operate de Comerciant ca punct de desfacere, astfel cum sunt definite la art. 4 lit. j) din Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 republicată, cu modificările şi completările ulterioare (si optional longitudinea și latitudinea acestora),
  3. adresa şi detaliile de acces ale punctului de preluare a ambalajelor returnate și orarul de funcționare al punctului de preluare,
  4. modalitatea anticipată de preluare a ambalajelor returnabile de la deţinători: manual sau prin echipamente de preluare,
  5. numărul de produse în Ambalaje SGR comercializate cu amănuntul pe piaţa naţională în anul calendaristic anterior (la opțiunea Comerciantului, aceste date pot fi completate defalcate pe fiecare structură de vânzare sau poate fi furnizat un număr total),
  6. numărul de produse în ambalaje SGR pe care Comerciantul anticipează că îl va comercializa în anul calendaristic în care este transmisă notificarea de înregistrare (la opțiunea Comerciantului, aceste date pot fi completate defalcat pe fiecare structură de vânzare sau poate fi furnizat un număr total),
  7. informații din care să rezulte dacă Comerciantul se încadrează la una dintre excepțiile enumerate în cuprinsul art. 17 din HG nr. 1074/2021.

Informațiile menționate mai sus la lit. (e) și (f) vor fi completate pentru anul calendaristic anterior (Date reale) și, respectiv anul curent (Date prognozate), celui în care este definitivată procedura de înregistrare a Comercianților în SGR (la data înregistrării, astfel cum este menționat în secțiunea 5 de mai jos). Astfel, de exemplu, în măsura în care procedura de înregistrare este definitivată în 2023, datele completate vor corespunde anului calendaristic 2022 (Real) și 2023 (Prognoză).

Pentru parcurgerea și definitivarea prezentei etape din cadrul procedurii de înregistrare în SGR este necesar să urmați instrucțiunile oferite pe ecran. Numai după ce au fost furnizate toate informațiile menționate mai sus va fi posibilă parcurgerea următoarelor etape ale procedurii de înregistrare.

D. Generarea și semnarea Formularului Standard de Înregistrare în SGR – Comercianți

După parcurgerea pașilor anterior menționați, în cadrul contului de utilizator al Comerciantului veți putea accesa Secțiunea intitulată “Generare Formular Standard de Înregistrare în SGR – Comercianți”, în format pdf. Formularul Standard de Înregistrare în SGR – Comercianți va trebui să fie generat și va fi completat automat cu datele deja introduse în contul de utilizator al Comerciantului.

Pentru înregistrarea în SGR este acceptabil doar Formularul Standard de Înregistrare în SGR – Comercianți pus la dispoziția Comercianților care au obligația de a se înregistra în SGR de către RetuRO.

Vă rugăm să vă asigurați că Formularul Standard de Înregistrare în SGR – Comercianți generat este în mod corect completat cu cel puțin următoarele informații:

  1. datele de identificare ale Comerciantului a cărui înregistrare se realizează, inclusiv denumirea, sediul social, CUI, numărul de ordine în Registrul Comerțului.
  2. numele, numărul de telefon și adresa de e-mail a persoanei de contact desemnate din partea Comerciantului în relația cu RetuRO,
  3. adresa şi suprafaţa fiecărei structuri de vânzare operate de Comerciant ca punct de desfacere, astfel cum sunt definite la art. 4 lit. j) din Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
  4. persoana de contact, adresa, numărul de telefon şi detaliile de acces ale punctului de preluare a ambalajelor returnate și orarul de funcționare al punctului de preluare,
  5. modalitatea anticipată de preluare a ambalajelor returnabile de la deţinători: manual sau prin echipamente de preluare,
  6. numărul de produse în Ambalaje SGR comercializate cu amănuntul pe piaţa naţională în anul calendaristic anterior,
  7. numărul de produse în ambalaje SGR pe care Comerciantul anticipează că îl va comercializa în anul calendaristic în care este transmisă notificarea de înregistrare,
  8. informații din care să rezulte dacă Comerciantul se încadrează la una dintre excepțiile enumerate în cuprinsul art. 17 din HG nr. 1074/2021.

Dacă se observă erori în cadrul Formularului Standard de Înregistrare – Comercianți generat, secțiunea „Furnizare informații” din contul de utilizator al Comerciantului trebuie reparcursă și actualizată în consecință, după care va trebui generat un nou formular pentru a reflecta cele mai recente date furnizate.

După ce Formularul Standard de Înregistrare în SGR – Comercianți este generat și verificat în mod corespunzător de către Comerciant pentru a se asigura că datele conținute în acesta sunt corecte, acesta trebuie semnat electronic de către reprezentantul/reprezentații Comerciantului, prin atașarea la acesta a semnăturii electronice (simplă sau calificată). Formularul Standard de Înregistrare în SGR – Comercianți permite aplicarea a până la patru (4) semnături electronice.

În cazul în care reprezentantul/reprezentanții Comerciantului dispun(e) de semnătură electronică calificată, semnarea Formularul Standard de Înregistrare în SGR – Comercianți se va realiza prin aplicarea acestui tip de semnătură. În cazul în care reprezentantul/ reprezentanții Comerciantului nu dispun(e) de semnătură electronică calificată, poate fi folosită semnătura electronică simplă pusă la dispoziție de către RetuRO în cadrul respectivului parcurs de înregistrare.

În cazul în care reprezentantul/reprezentanții Comerciantului optează pentru folosirea semnăturii electronice simple puse la dispoziție de către RetuRO, este necesară urmarea instrucțiunilor oferite pe ecran ca urmare a bifării acestei opțiuni.

E. Încărcarea Formularului Standard de Înregistrare în SGR – Comercianți

În urma semnării Formularului Standard de Înregistrare în SGR – Comercianți, acesta va trebui încărcat în contul de utilizator al Comerciantului în secțiunea dedicată intitulată “Încărcare Formular în vederea înregistrării în SGR”.

Confirmarea înregistrării în SGR

După ce Formularul Standard de Înregistrare în SGR – Comercianți este încărcat cu succes în contul de utilizator al Comerciantului, înregistrarea Comerciantului în SGR este finalizată și pe ecran va fi afișat un mesaj automat de confirmare a înregistrării.

Data înregistrării este considerată a fi data la care Comerciantul a transmis corect şi complet documentaţia menționată în prezenta Procedură de înregistrare şi cea solicitată de RetuRO în condiţiile punctului 6 de mai jos după caz. Solicitarea de completări sau clarificări de către RetuRO

Dacă este cazul, Comercianții sunt obligaţi să ofere clarificări, precum şi informaţiile solicitate de către RetuRo în legătură cu înregistrarea în SGR, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea solicitării în acest sens de la RetuRo. Orice astfel de completări sau clarificări vor fi solicitate și furnizate în contul de utilizator al Comerciantului, și Comerciantul va fi notificat prin e-mail în acest sens.

VEZI MAI MULTE DETALII – AICI


Concluzia

Vorbărie multă, lege clară, instituții de control, realitatea însă este exact cum a descris-o Jeni… ni se reține garanția și atât. Încă un exemplu pentru cum nu suntem capabili să respectăm și să implementăm legile pe care le dăm de dragul de a fi date.


 

 


Categorie: Opinii
Etichete: 5 bani, ambalaje reciclabile, garanșie 0, Ministerul mediului, SGR, sistem garanți-retur
Distribuie:
Articolul anterior
LIGA 4 ARAD | Comentariile PRIMEI ETAPE DIN RETUR
Articolul următor
Cel mai mare depozit logistic LIDL din România, cu o suprafață utilă de 90.000 de metri pătrați, are toate documentele aprobate și infrastructura pregătită | Investiția va genera peste 500 de locuri de muncă în Arad

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie

virgil florea

Opriți măcelul!

Baza relațiiilor inter umane este adevărul. Nu se întâmplă nimic serios și durabil în absența acestuia. Atât la nivel individual cât și instituțional. Atunci când statul în exercițiul funcțiuniilor lui…
nu-am-aer

#NuAmAer!

Se întâmplă atâtea atrocități în România asta părăsită de toți îngerii păzitori încât deja demult nu mai avem altă șansă înafara unei resetări totale… de care, însă, nu mai suntem…