CLĂDIREA FABRICII DE AVIOANE ARAD: IMAGINE A NEGLIJENȚEI
TREI TIPURI de avioane s-au construit la Arad, în perioada 1923 – 1925. Aveam la Arad, vezi foto, Fabrică de avioane (ASTRA), unde se făceau încă din 1916 motoare Marta Benz și Daimler-Benz, folosite pentru avioane.
După doi ani, în 1925, utilajele și specialiștii au fost mutați la Brașov, unde s-a decis înființarea IAR (Industria Aeronautică Română).
De la ASTRA Arad, și-a luat zborul un avion biplan (2 locuri), pilotat de lt. Ion Sava, însoțit de P. Macavei, care a ajuns la București în 2,3 ore. Purta numele ing. Șeșefschi, constructorul primului avion conceput în România și echipat cu motor Marta-Benz. În anul 1924, după cum aflăm din documente, de aici au zburat 25 de avioane de recunoaștere, spre Școala Militară de Pilotaj din Tecuci, proiectate de lt. Comandor Ș. Protopopescu.
În anul următor, de la Aeroportul „Pavilioanele din Gai” (foste ateliere de reparații pentru aviația militară), zboară un avion biplan, de recunoaștere. La 1 noiembrie 1925, Fabrica de Avioane Astra va constitui nucleul IAR de la Brașov.
Fotografiile din galeria articolului prezintă actuala stare a clădirii din Arad, în care s-au pus bazele aviației române. Starea jalnică în care se află indică deja calea spre ruinarea unei frumoase clădiri expresive din Arad, care va ajunge să însoțească neglijența autorităților privind Teatrul Hirschl.
4 comentarii. Leave new
Sunt convins că noua echipă aflată la conducerea instituțiilor abilitate din Arad va găsi o soluție de a salva obiectivele arhitecturale care ne reprezintă. Îi știu ca pe niște oameni de cuvânt și am mare încredere în ei.
EU NU!
Bineinteles, se accepta deoar comentarii de la orientarea criticarad… jenant
Parțial corect: se acceptă și comentarii critice la „orientarea criticarad” – cu condiția să fie cel puțin corecte gramatical și să zică CEVA INTELIGENT. Cu al tău am făcut o excepție…