„When life itself offers no order and meaning, the musician creates an order and meaning from the sounds of the earth which flow through his instrument.” („Când viața însăși nu oferă ordine și sens, muzicianul creează o ordine și un sens din sunetele pământului care curg prin instrumentul său.”) (Martin Luther King, Jr.)
Filarmonica din Arad s-a dovedit că este pregătită să încânte publicul și în această vară, în spațiul consacrat din Parcul Eminescu.
Programul de „la băncuțe”, început la mijlocul acestei luni, este extrem de variat, de la note de carnaval, la „fiesta tropical”, la tango și vals. Acesta se află în plină desfășurare, spre bucuria publicului care a umplut și în acest weekend întreaga zonă, destinată de data aceasta spectacolului de gospel și negro spiritual, Rise and Shine, susținut de corul academic dirijat de Robert Daniel Rădoiaș.
Spațiul a început să se umple încet, începând cu ora 19, când corul se afla încă în repetiții. Pe măsură ce se apropia ora spectacolului a început vânătoarea unui loc liber. Dar lumea, dornică de cultură și, prin urmare din acest motiv mai mult sau mai puțin conformistă, a invadat covorul verde, locurile de pe băncuțe fiind astfel completate de spațiul generos al naturii.
Programul spectacolului a fost prezentat cu aplomb și cu mult umor, cu prezență de spirit și cu recunoștință pentru publicul numeros, de către dirijorul Daniel Rădoiaș, care a dovedit astfel că are și calități de prezentator, nu doar o mână „forte” în pregătirea și dirijarea corului.
După cum se știe, gospel-ul este muzica religioasă afro-americană, în principal corală,
ce resimte influențe ale jazz-ului și blues-ului. O altă caracteristică importantă a variantei afro-americane de gospel s-a născut din dorința de a face muzica creștină accesibilă întregii congregații. Din acest motiv, pentru a-i ajuta pe participanți să învețe linia melodică, dar și pentru a reflecta una dintre caracteristicile inerente muzicii tradiționale africane, s-a folosit ca tehnică repetarea de tipul „chemare și răspuns”.
Pe de altă parte, muzica gospel timpurie a fost rareori însoțită de instrumente muzicale,
fiind cântată „a cappella” cu bătăi ocazionale din palme sau bătăi din picioare pentru a susține interpretarea. Fundamentele structurii cântecelor rămân necomplicate și adesea fidele muzicii tradiționale de acum aproape două sute de ani.
A existat o divizare distinctă între vocile solo și ale corului,
adesea, solistul sau predicatorul interpretând pasaje prelungite și de mare virtuozotate în timpul cântecului. Corul și predicatorul solist au interacționat pentru a spori tensiunea emoțională și natura devoțională a muzicii care a devenit caracteristică multor spectacole gospel. (cf. https://www.cmuse.org/characteristics-of-gospel-music/)
Repertoriul muzical din acest weekend a conținut piese cunoscute publicului, precum:
Amazing Grace; O, Rise and Shine; Somebody’s Knocking at Your Door; I Want Jesus to Walk With Me; Free At Last, Wade in The Water, I’m Gonna Sing etc. Partea corală a fost însoțită de cea instrumentală: Sorin Dogariu – pian; Dan Gabriel Pui – percuție; Voicu Sebastian Hodoroabă – chitară bas; Invitat: Acacia Mpofo Kitata Lukibadiku – D’jembe (Republica Democrată Congo). S-au făcut remarcate părțile solo, interpretate de: Bianca Costea, Sarah Handaric, Ramona Bogoșel, Mihai Zene, Mirela Cusursuz, Victor Aciocîrlănoaiei și Denisa Bădăi.
Evenimentele continuă până sâmbătă, 12 august: