[CRITIC GUEST] Ela Emilia Iakab: „Intrarea secretă”

ela iakab
Distribuie:

ELA EMILIA IAKAB (n. 05.04.1976, Lugoj) este absolventă a Facultăţii de Litere, Filosofie și Istorie a Universităţii de Vest Timișoara,  secţia Română-engleză. A obţinut titlul de Doctor în Filologie în anul 2010, cu o teză asupra operei lui Tudor Arghezi. Este profesor de Limba și literatura română în oraşul natal, la Liceul Teoretic „Coriolan Brediceanu”. A debutat în presa literară cu un eseu critic despre Dostoievski, publicat în revista „Reflex” (2001). A colaborat la revistele: „Orizont”, „Steaua”, „Luceafărul de dimineaţă”, „Arca”, „Argeş”, „Poesis”, „Poezia”, „Familia”, „Reflex”, „Tribuna” „Nord literar”, „Bucovina literară”, „Orizonturi culturale italo-române”, „Marmaţia literară”, „Meridianul Timişoara”, „Portal-MĂIASTRA”, „Carmina balcanica”, „Actualitatea literară”, „Alternanţe” (Germania), Kriton (Spania), „La tribu de Frida” (Spania), publicând articole şi studii despre scriitori clasici şi contemporani, români şi străini, poezii şi traduceri de poezie străină din autori contemporani.

Întreaga ei activitate publicistică a fost distinsă cu Premiul de Excelenţă al Fundaţiei Culturale „Orient Latin” Timişoara, în martie, 2016. Pentru cartea ei de debut, un studiu critic intitulat Deșertăciune și asceză (Timişoara, Editura Eubeea, 2011, Prefaţă, de Iosif Cheie-Pantea, Postfaţă, de Gheorghe Glodeanu), a obţinut Premiul Special pentru cea mai bună lucrare de argheziologie, conferit în cadrul Festivalului Internaţional „Tudor Arghezi”, ediţia 2012. În 2017, şi-a publicat cel dintâi volum de versuri, ediţie bilingvă, româno-italiană, Cartea lui Athanasios/Il libro di Athanasios (Cluj-Napoca, Editura Grinta), centrat pe biografia spirituală a unui eremit, bine primit de critici literari şi de cititori, premiat de trei ori în cursul anului 2018: Premiul Festivalului Internaţional de Poezie Sighetu Marmaţiei, Menţiune de Merit în cadrul Premiului Internaţional de Poezie „Salvatore Quasimodo”, Rocca Imperiale, Italia, Premiul Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Arad. Cea mai recentă carte a sa, Poemele de la Aehtris (Timişoara, Editura Eurostampa, 2020), a obţinut Menţiunea de Merit „Sigiliul lui Dante”, conferită de Societatea „Dante Aligheri” din oraşul italian La Spezia, în luna noiembrie a anului 2020.


Numai din aura mea

 

Fără sfârşit era tăcerea 

în cer 

şi pe culmea muntelui.

 

La poarta răsăriteană 

a templului, seminţii întregi 

aşteptau să vindec 

mame, copii, regi, 

vraci, astrologi.

 

Numai din aura mea 

ţâşneau păsări 

cu aripi nomade,

spulberând,

puţin câte puţin,

noianul de cercuri diafane.

 

De şapte ori a dezlegat

firavul taumaturg

nodul morţii mele

şi mi-a plăsmuit 

o altă, şi o altă, şi o altă aură.

 

Fără sfârşit era tăcerea 

în cer 

şi pe culmea muntelui.


Intrarea secretă

 

Pecetluit de semne ciudate, 

altarul ridicat de taumaturg 

în culmea sacră a muntelui 

era intrarea secretă

în arhitectura cosmică.

 

Cu lumi vizibile şi invizibile.

Învăţasem semnele. 

Le desenam în focul pietrelor 

cu ochii închişi.

Le contemplam în tăcere,

ca şi cum viaţa mea 

ar fi fost, pentru totdeauna,

legată de frumuseţea lor 

inaccesibilă.

 

Dar sunetele,

sunetele aurorei boreale,

sunetele pământului rotitor,

sunetele apelor străbătute 

de soarele şi luna

care nu răsar şi nu apun, 

erau fiinţă din fiinţa lui.

 

Şi numai Zeul 

ar fi putut

să le dăruiască

unui alt pământean.


Punctul originar

 

De un albastru necunoscut 

pământenilor era mantia lui.

 

Nu semăna cu pietrele lazuli,

cu luminile boreale,

cu stelele Orionului.

 

Făptura lui întreagă 

era o învolburare de aripi

şi văluri, dansând în ritmul celest.

 

Vedea prin apele de sus, 

în nesfârșire,

cum trece arhitectura cosmică,

într-o mereu altă curgere,

spre punctul originar.


Sfera de argint

 

Bolborosea imnuri 

numai de el ştiute.

 

Foc lunar ţâşnea din stânca lui,

orientată spre miazănoapte.

 

În ritmul muzicii din sine,

urca şi cobora muntele,

rostogolind sfera de argint,

cu toată forţa trupului său.

 

Poate despărţea 

memoria sinelui,

de memoria lumii.

 

Poate se purifica de tot 

întunericul vieţii pe pământ.

 

Poate îşi amintea 

cea mai veche

ştiinţă a spiritului 

omenesc.


Spirala

 

Taumaturgul era alesul 

care nu putea alege

pe cine să vindece,

pe cine să învie.

Asculta glasul înfricoşător al Zeului.

Venea întotdeauna,

după a şaptea lună plină.

 

Lumină fluidă trecea

prin mâinile lui 

în trupuri încremenite

pe treptele de la intrarea

în templu.

Spirala înfăşurată 

de mâinile divinităţii

pe axul vieţii lui, 

se rotea din ce în ce

mai stins.

Devenea spectrală. 

În timp ce mame,

copii, bătrâni,

îşi dansau extatic 

învierea.


Citește și:
[CRITIC GUEST] Carina Nițulescu: „Despre moartea centaurilor” 

 

Categorie: [CRITIC GUEST]
Etichete: CRITIC GUEST, Ela Emilia Iakab
Distribuie:
Articolul anterior
ChatGPT dezvoltă demență, susține un grup austriac
Articolul următor
Analiza activității I.P.J. Arad în primele 3 luni din 2024: Infracționalitatea stradală, violența domestică, infracțiunile rutiere și furturile din societățile comerciale (produse de pe rafturi) au înregistrat o creștere. Se schimbă abordarea campaniilor preventive în școli

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie

cod portocaliu bilcea

ATENȚIE: Cod portocaliu de proști!

E greu să-mi respect regula „nu băga în seamă un prost dacă nu vrei să-i ridici cota”… dar ți-e de-a dreptul imposibil, mai ales când prostul însuși se postează în…