Exerciții de respirație pentru înțeles istoria

poza grup
Distribuie:

„Război și pace în lumea contemporană” – conferință susținută de filosoful și publicistul Mihai Maci


De curând Colegiul Național „Moise Nicoară” a fost gazda unui eveniment organizat în cadrul proiectului „De la Woodrow Wilson la Vladimir Putin: prezervarea valorilor democratice în contexte internaționale dificile”, propus de Asociația „Culori cu suflet” (Arad), proiect finanțat de către Centrul Municipal de Cultură Arad și având drept parteneri Primăria Municipiului Arad, Asociația „Arad – Trecut, Prezent și Viitor” și Colegiul Național „Moise Nicoară”.

 


Proiectul a fost propus în contextul actual internațional extrem de tensionat, principala motivație fiind promovarea și păstrarea valorilor democratice, a drepturilor omului, iar miza educațională aceea de a-i ajuta pe tineri să conștientizeze problemele cu care se confruntă la acest moment societatea românească, cea europeană, precum și cea globală, și prin urmare să dezvolte tinerilor abilitatea de analiză și de gândire critică în raport cu acest context.

Prin tema sa extrem de incitantă – „Război și pace în lumea contemporană” –  conferința, susținută de dr. Mihai Maci de la Universitatea din Oradea, a avut ca public țintă elevi din clasele a XI-a și a XII-a.

Evenimentul a cărui deschidere a fost marcată prin discursurile doamnei drd. Mihaela Livia Popa, din partea Asociației Culori cu Suflet și a doamnei dr. Irina Ionela Pop, din partea Societății de Științe Istorice din România s-a bucurat totodată de participarea domnului dr. Sebastian Dragoș Bunghez, din cadrul aceleiași societăți.



Având în vedere că s-a adresat tinerilor, conferința susținută de dr. Mihai Maci nu a fost doar o prezentare succintă a evenimentelor socio-politice importante ale secolului trecut și ale celui prezent. Vorbitorul a evitat cu abilitate simpla înșiruire de informații, accentuând asupra aspectelor menite să construiască o imagine asupra relației cauză-efect, respectiv să privească fenomenele conflictuale în esența lor și să găsească atât fețele negative, cât și pe cele pozitive ale acestora.

Motivații și cauze ale celor două războaie modiale, restructurarea societății prin redimensionarea rolului femeii și implicarea ei în sectorul economic, războiul ca pretext de inovare tehnologică, dar și ca eveniment provocator de drame umane etc, toate aceste aspecte au fost departe de a avea un scop pur informativ.

Expunerea, realizată cu patos și cu adâncă înțelegere a fenomenelor prin intercorelarea lor și prin sesizarea substratului care le-a generat, a avut o motivație educativă: aceea de a-i învăța pe tineri să privească evenimentele socio-politice dintr-o perspectivă de ansamblu și care să le dezvăluie mecanismele, ajutându-i să înțeleagă lumea în care trăim. Astfel elevii au avut prilejul să asiste la un exercițiu de reflecție, de gândire critică, dar și să audieze un model de discurs în care informația e dublată de pasiunea căutării sensurilor adânci și de înțelegerea lucrurilor care se petrec în jurul nostru.



Prezentarea s-a încheiat, extrem de inspirat, cu o „morală” extrasă din spațiul înțelepciunii orientale – un koan în care se povestește că un discipol l-a întrebat pe maestru ce este Adevărul. Acesta l-a scufundat pe discipol cu capul în apă, după care i-a răspuns că va ajunge la Adevăr atunci când dorința de a-l afla va fi la fel de mare precum nevoia de aer după scufundarea în apă. O poveste pe care profesorul Mihai Maci a ilustrat-o prin exemplul personal al structurării discursului – efort clar al dorinței de a înțelege fenomenele și de a transmite și altora același patos al aflării răspunsurilor.

Tocmai de aceea întrebările puse de elevi n-au ezitat să apară: Cum se poate ca o experiență umană atât de dureroasă precum bomba atomică să nu fie în stare să pună capăt războaielor?; Tendința spre autodistrugere este o componentă a naturii umane? Cum altfel se pot explica toate ororile comise de oameni de-a lungul istoriei? etc.


afis maci


Reacțiile elevilor au fost și ele pe măsură. Iată câteva dintre acestea:

„Discursul domnului profesor a fost foarte bine structurat și captivant. Personal mi-a plăcut să aud o altă perspectivă asupra războaielor modiale, una echilibrată, care a pus în evidență atât daunele cauzate de aceste conflicte, cât și beneficiile și schimbările pe care le-a adus noii lumi.” (Tudor-Andrei Popescu, clasa a XII-a B)

„Ce am apreciat cel mai mult la discursul domnului profesor a fost modul în care acesta a prezentat informații pe care în mare parte le știam, dar care au fost organizate în așa fel încât să fie fluide, ușor de înțeles și chiar să te facă să descoperi noi aspecte și perspective din care să privești subiectul.” (Tudor Pașcalău, clas a XII-a B)

„Discursul mi-a captat în mod special atenția datorită comparațiilor făcute de domnul profesor în legătură cu mentalitatea oamenilor privind războiul. Un aspect pe care l-am reținut a fost brutalitatea adusă de tehnologia implicată pe câmpul de luptă, fapt care a schimbat dramatic percepția inițială a oamenilor asupra termenului de ‹război›”. (David Popa, clasa a XII-a B)

„În mod obișnuit pe mine nu mă pasionează domeniul istoric și politic, dar felul în care domnul profesor a povestit totul mi-a reținut atenția. Povestea de la final mi-a plăcut în mod deosebit. Am rămas cu ideea că, până la urmă, natura umană e sursa care stârnește toate aceste conflicte.” (Georgiana Ardeleanu, clasa a XII-a B)

„Asistarea la conferința domnului profesor mi-a captat atenția în primul rând prin modul atent gândit de exprimare, care a subliniat strictul necesar de informație și a marcat cu grijă punctele importante ale subiectului. Tocmai de aceea, deși astfel de teme nu mă prea atrag în general, am ascultat cu interes această prezentare. Pentru mine cea mai interesantă parte a fost koanul din încheiere și felul în care domnul profesor ni l-a transmis. Deși acesta părea scos din context, după ce l-am analizat puțin am realizat ce multe se pot spune în puține cuvinte.” (Sonia Varga, clasa a XII-a B)



Mihai Maci 

A urmat Liceul Pedagogic „Dimitrie Tichindeal” din Arad. Este absolvent al Facultatii de Istorie și Filosofie – Universitatea Babes Bolyai, Cluj Napoca. A urmat studii de licență, de masterat și de doctorat la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, specializându-se în filosofie contemporană. A publicat studii despre gânditori contemporani, despre probleme ale istoriei recente a lumii românești (secularizarea, memoria Holocaustului și a comunismului), precum și articole pe teme de educație și politică internațională. Profesează la Universitatea din Oradea, ca lector la Facultatea de Istorie, Relații Internaționale, Știinte Politice și Știintele Comunicării, fiind membru al Departamentului de Relații Internaționale și Studii Europene.

În anul 2016 a lansat cartea Anatomia unei imposturi. O școală incapabilă să învețe, lucrare apărută la Editura Trei și care reunește analize pe tema educației.


 

Categorie: Educație, Dialoguri, Video
Etichete: Colegiul Național Moise Nicoară, conferinta, profesorul Mihai Maci, „Război și pace în lumea contemporană”
Distribuie:
Articolul anterior
SEPSI – UTA 1-0 (1-0) | Prea puțin pentru pretenții la play-off
Articolul următor
LIGA 3, seria 9 | Cronici din toate meciurile etapei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie