Un studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea din Valencia indică faptul că citirea textului tipărit poate avea un impact semnificativ mai mare asupra dezvoltării abilităților de înțelegere în comparație cu lectura digitală.
Cercetătorii au analizat peste douăzeci de studii publicate între 2000 și 2022, care au implicat aproape 470.000 de participanți, concluzionând că citirea printului pe o perioadă mai îndelungată poate îmbunătăți abilitățile de înțelegere cu șase până la opt ori mai mult decât lectura pe dispozitive electronice.
Ladislao Salmerón, coautor al studiului și profesor la Universitatea din Valencia, a evidențiat că asocierea dintre frecvența lecturii digitale în timpul liber și abilitățile de înțelegere a textului este aproape inexistentă. Acest aspect ar putea fi atribuit calității mai scăzute a textelor digitale comparativ cu cele tipărite, în special în cazul conținutului de pe rețelele sociale, care poate să prezinte un limbaj mai puțin elaborat, lipsit de sintaxă și raționament complex.
„În baza rezultatelor noastre, nu putem presupune simplu că toate lecturile de agrement vor fi benefice pentru dezvoltarea cititorilor,” a declarat Lidia Altamura. „Media utilizată contează.”
Salmerón a sugerat că dificultățile copiilor mici în a gestiona distragerile, cum ar fi mesajele primite, ar putea fi motivul pentru care citirea digitală nu aduce aceleași beneficii. Capacitatea de autoreglare cognitivă evoluează în adolescență, iar cei mai mici copii s-ar putea să nu fie încă pregătiți să gestioneze aceste interferențe în timpul lecturii digitale de timp liber.
Studiul a relevat, de asemenea, o relație negativă între cititul digital și înțelegerea textului la elevii mai tineri, dar această relație devine pozitivă pentru elevii de liceu și studenți. Cercetătorii nu sunt împotriva lecturii digitale, dar subliniază că, bazându-se pe rezultatele studiului, citirea tipărită oferă beneficii semnificative și ar trebui să fie promovată mai intens, în special în cazul tinerilor cititori.
Lidia Altamura, doctorand și coautor al studiului, a subliniat că recomandările pentru activitățile de lectură ar trebui să acorde o atenție mai mare citirii tipărite în școli, fără a exclude complet lectura digitală. Studiul a adus și o surpriză, arătând că asociația relativ mică dintre cititul digital pentru petrecerea timpului liber și înțelegere există indiferent de tipul de lectură digitală, fie pe rețelele sociale, fie pe site-urile educaționale.
Sursa: TheGuardian