Cinci mituri despre alimentație

lorena m
Distribuie:

De-a lungul timpului, discutând cu mulți oameni despre nutriție și importanța acesteia în viață noastră, mi-am dat seama că majoritatea avem idei eronate despre ce presupune un stil de viață sănătos. E îngrijorător și patetic, în același timp, faptul că nu se pun niște baze în primii ani de școală, chiar de la grădiniță, aș spune, astfel încât să fie conștientizat copilul că, printre altele, el  „este ceea ce mănâncă” și întreagă lui viață, activitate, vitalitate, până și sănătate, depind de modul cum se hrănește.


Din păcate, însă, nici obiceiurile din familie nu sunt întotdeauna un model, și atunci ajungem să ne mirăm de rata morbidității infantile provocate de obezitate. E trist, dar adevărat… dar nu și imposibil de remediat.  Și aici, din nou, consider că EDUCAȚIA este cheia.

Nu demult, am avut șansa să vorbesc cu mai mulți tineri care mi-au demonstrat că există lipsă de informație autentică, aceștia simțindu-se bulversați de informațiile contradictorii din media și aveau o serie de concepții greșite despre nutriție și un stil de viață sănătos.

Iată câteva dintre ele, care mi s-au părut cele mai interesante și, unele, hazlii, pe care încerc să clarifice puțin:
  1. „Am auzit că fructele îngrașă!”

Fructele nu îngrașă! Ceea ce poate să se transforme în grăsime este fructoza din fructe, dacă este în exces. Dacă nu consumi fructoza din alte surse (zahăr, sirop de porumb, sucuri, sosuri, biscuiți și alte produse procesate), e puțin probabil că fructoza să fie în exces. Deci, să eliminăm alte surse de fructoză și alte chimicale și să o alegem pe cea din fructe.


  1. „Să mănânc sănătos e scump!”

Bunicii și străbunicii noștri au mâncat simplu, sănătos și ieftin. Desigur, s-au schimbat multe și nu mai avem aceleași resurse, la fel de curate, însă tot putem face alegeri care să ne ajute să ne păstrăm sănătatea, nu să o degradăm. De altfel, în magazine există produse cu etichetă BIO, rafturi speciale pentru produse vegane, dar nu neapărat și sănătoase. Industria se mărește pentru că există cerere, iar omul neinformat alege după „ureche”. Să ne alimentăm corect nu presupune doar produse cu etichetă bio sau neapărat vegane.

Putem să:

  • înlocuim produsele procesate cu mai multe produse naturale și de sezon
  • alegem piața mai des că loc de cumpărături
  • avem grijă și la cum mâncăm!

Exemplu: 

  • uleiul obișnuit (rafinat) săgeata scurtă  înlocuim cu ulei presat la rece
  • prăjirea alimentelor săgeata scurtă  înlocuim cu copt, la cuptor și stropim cu ulei presat la rece (floarea-soarelui, dovleac, cocoș etc.), de preferat la sfârșit

Acest lucru face diferența într-o grăsime care ne ajută corpul și una extrem de nocivă, care se eliberează în urma frigerii la temperaturi înalte.


           3 . „După regim te îngrași mai tare!”

Dietele bazate pe anumite grupe alimentare, care promit scăderi rapide în greutate, reprezintă un regim dezechilibrat, un  șoc asupra organismului care produce mari dezechilibre în corp și dereglarea metabolismului. Nutriția nu înseamnă diete și regimuri stricte!

În loc să ne chinuim corpul și mintea cu diete, putem adopta niște reguli simple ca STIL DE VIAȚĂ, fără să stresăm organismul și toate funcțiile lui.


         4 . „Carbohidrații îngrașă!”

Carbohidrații au devenit cauza de îngrășare pentru populație și, implicit, dușmanul nr 1, în condițiile în care ei sunt sursă principala de energie a organismului. Ceeea ce face, însă, diferența e felul lor:

Este de preferat să alegi carbohidrații în formă lor integrală (fructe, cereale integrale, paște integrale, etc.) în detrimentul celor în formă rafinată (zahăr, făînă albă, etc.). Și asta nu pentru că ar avea mai puține calorii, ci pentru conținutul ridicat de fibre și valoarea lor nutritivă superioară, în comparație cu cele rafinate, care oferă „calorii goale”.

Chiar dacă alimentația ta se bazează preponderent pe carbohidrați, atât timp cât te încadrezi în necesarul energetic zilnic, nu te vei îngrășa.  Altfel, indiferent ce mănânci, dacă îți oferă mai multă energie decât consumi, te vei îngrășa.


            5. „Sănătos nu e gustos!”

S-au creat idei false cu privire la mâncatul sănătos. Mâncatul sănătos NU înseamnă doar spanac, broccoli și semințe. Nutriția presupune:

  • echilibru
  • alimente care îți fac bine propriului corp
  • alimente naturale cât mai aproape de natură umană (cât mai puțin procesate)
  • puțină disciplină
  • stare bună mentală și emoțională
  • și neapărat o bază, un minimum de informații, pentru că suntem într-o lume a schimbării, într-o permanentă evoluție, cu care e nevoie să ținem pasul

Există o varietate de alimente care pot fi combinate în cele mai interesante și gustoase moduri, dacă există dorința de schimbare.

Chiar dacă în domeniul nutriției există multă „ceață”, chiar și pentru cercetători, sunt însă anumite chestiuni elementare, ce țin de fiziologia umană, care sunt bine cunoscute, pe care, dacă ni le însușim, putem aduce sănătate în corpul nostru.

Îți propun să citești, să te documentezi și să rămâi un om informat, pentru că informația înseamnă PUTERE și, în cazul nostru, chiar SĂNĂTATE!


Sănătate multă și vă aștept întrebările și propunerile pentru viitoare materiale, pe adresa redacției.


 

Categorie: Sănătate
Etichete: mituri alimentație, nutriție, stil de viață sănătos
Distribuie:
Articolul anterior
Ce mai face „Floricica Dansatoarea”? „Bunica lui Rava” dansează pe Tiktok și are milioane de vizualizări
Articolul următor
[ACTUALIZARE 3] Bărbatul care a acroșat în trafic un polițist și a fugit a fost reținut pentru 24 de ore și, ulterior, plasat sub control judiciar următoarele 60 de zile

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie

uta la voluntari

Când Fabry lucrează (mai) bine în schimbul doi

FC VOLUNTARI – UTA 0-1 (0-0) A marcat: Fabry (77) 17.02.2024, ora: 14,00, stadion: ,,Anghel Iordănescu”, temperatura: 8°C, spectatori: 670. Voluntari (antrenor Nicolae Dică): Fernandez – Ricardinho, Turda, Matricardi, Boboc…