LEARNING TOGETHER. Interviu cu prof. Raluca Roxana Voștinar

raluca vostinar lt scaled
Distribuie:

„Centrul Learning Together demonstrează puterea educației inovatoare, a colaborării în transformarea vieților și în construirea unui viitor mai bun!”


Învățarea a constituit întotdeauna o provocare, iar astăzi, mai mult ca oricând, în contextul atâtor mișcări mai mult au mai puțin revoluționare din cadrul sistemului de învățământ, alternativele educaționale sunt binevenite. Ele se pliază mult mai bine pe nevoile individuale ale elevilor, care nu au cum să fie acoperite în cadrul procesului de masă, unde învățarea diferențiată rămâne de cele mai multe ori un deziderat greu de atins.
În acest context am abordat-o pe doamna profesoară Raluca Roxana Voștinar, care prin activitatea Centrului multidisciplinar LearningTogether aduce un alt suflu în spațiul educațional arădean.


J.F.: Stimată doamnă Raluca Voștinar, în învățământul românesc a lucra „altfel” este, adesea, un act de curaj. Cum de v-a venit ideea să faceți un pic altceva și altfel decât erați pregătită potrivit studiilor?

R.V.: Întâi de toate, vă mulțumesc pentru invitația de a răspunde la câteva întrebări legate de centrul nostru. Întrebarea dumneavoastră îmi oferă oportunitatea unui moment de introspecție care vizează un drum foarte lung. Mă consider un om foarte norocos, deoarece am avut în viață șansa de a întâlni oameni extraordinari care au contribuit la formarea mea profesională și nu numai. Mai mult decât atât, contextul și formarea mea educațională au fost predestinate, aș zice. Predau încă de când aveam 18 ani și sunt absolventa unei facultăți cu profil uman, specializarea limba română și limba engleză. Ideea de a face altceva pentru educație nu s-a născut în perioada studenției mele. Întotdeauna am avut în mine sămânța unei idei de „altceva”.

Toată lumea se naște cu un talent. Probabil eu m-am născut cu puterea de a vedea ceva acolo unde alții nu văd nimic. Asta pentru că am fost mereu un copil extrem de curios, ușor rebel, am avut o înclinație doar spre lucrurile și activitățile care mi-au plăcut: literatura, istoria, filozofia, psihologie și limbile străine, în special limba engleză. Ca elev nu mi-am găsit niciodată locul în sistem, chit că am fost la școli bune. Să nu mai vorbesc ca profesor. Totuși, am avut norocul să dau peste câțiva dascăli care au văzut în mine talentul pedagogic. Am întâlnit oameni care m-au susținut și, cu toate acestea, mi-a luat câțiva ani buni să înțeleg că m-am născut pentru a-i învăța pe alții. Centrul Learning Together s-a născut atunci când am fost pregătită să pot da mai departe tot ce am învățat.


J.F.: Cu ce gând ați întemeiat acest centru? Care este filozofia lui?

R.V.: Centrul multidisciplinar LearningTogether (LT) este o comunitate educațională care funcționează atât sub forma unui S.R.L., cât și sub forma unui O.N.G. Centrul este specializat în predarea limbii române și a limbii engleze, având patru angajați care lucrează cu normă întreagă.

LT a fost creat ca urmare a unor experiențe pe care eu le-am trăit. După ce am trecut și am predat Montessori, Waldorf, sistemul românesc de învățământ și Helen Doron, în 2017 s-a născut într-o formă legală centrul LT. Atunci a început povestea noastră. El este rezultanta a ceea ce spuneam anterior: a faptului că personal nu m-am încadrat niciodată în normă, nici ca elev, nici ca dascăl. Întotdeauna am făcut lucrurile altfel decât majoritatea. M-am hotărât să-mi scriu propria poveste în momentul în care am acumulat destulă experiență din câmpul muncii și am fost capabilă să extrag doar aspectele pozitive din tot ce am învățat.

Filozofia centrului vizează dezvoltarea și aprofundarea la copii a cunoștințelor, dezvoltarea echilibrului emoțional și țintește dezvoltarea socială a acestora. LearningTogether este un loc unde elevul face echipă împreună cu dascălul. Esența centrului LT, mai ales că ne dorim să dezvoltăm ideea de comunitate educațională, constă într-o colaborare strânsă. „It takes a whole village to raise a child” – am simțit dintotdeauna acest lucru. Educația este cel mai important lucru din viața unui om, iar profesorii nu sunt împotriva elevilor și nici elevii împotriva profesorilor. Consider că societatea românească a eșuat din punct de vedere educațional, deoarece nu a reușit să-și asume acest aspect: noi nu putem învăța unul fără celălalt.

Revenind la întrebare, am deschis LT deoarece am avut în gând ideea că educația nu este o povară, din contră. Educația este dificilă, anevoioasă, oarecum autoritară, dar sub nicio formă nu este o povară.


J.F.: Ce fel de activități se desfășoară în cadrul centrului?

R.V.: Centrul LT este specializat, cum spuneam, pe activități care vizează asimilarea de către copii a limbii române și a limbii engleze. Aceste activități sunt extrem de variate, nu se rezumă la predarea tip lecție, ca să zic așa. Ele cuprind: un curs focus, programe estivale (școală și grădiniță de vară) și workshop-uri.

Aș vrea să aduc lămuriri legate de diferența dintre ce se înțelege în mod obișnuit prin meditații, și ce înseamnă aici curs și curs focus. La centrul LT nu „facem meditații”. Dacă faci meditații la o materie se presupune că studiezi doar tu împreună cu un profesor, în vederea îmbunătățirii cunoștințelor sau competențelor asimilate la școală. Dacă la ședință participă mai mult de un elev, deja nu mai vorbim de meditații. Acolo unde studiază doi, trei, patru, cinci, zece elevi, nu mai vorbim de meditații, este un curs în toată regula. Marea majoritate a părinților care își dau copiii la „meditații” au pretenția ca orele să dezvolte și să îmbunătățească anumite competențe, mai ceva ca la școală. Nimic mai fals.

Eu am creat conceptul de „curs focus” (după termenul de „focus group” pe care l-am preluat din psihologie și psihopedagogie). La un curs focus participă între doi și șase elevi, nu mai mult de șase. La cursurile noastre elevii se dezvoltă atât individual, cât și social, deoarece grupul contează foarte mult. Omul este o ființă socială.

Pe partea de limba engleză, centrul pune la dispoziție o serie de cursuri, precum:

  • Preschool English: 3-6 ani
  • Focus English: ciclul primar
  • Focus English: ciclul gimnazial
  • Focus English: ciclul liceal
  • English for the 4th grade exam
  • Cambridge preparation Young Learners
  • Cambridge preparation PET/KET/FCE/CAE

La limba și literatura română, centrul pune la dispoziție următoarele:

  • HAI CU BACUL! – curs intensiv pentru examenul de bacalaureat
  • EVALUAREA NU NE SPERIE – curs intensiv pentru testarea națională
  • Curs Focus Limba și Literatura Română pentru clasele a III-a și a IV-a
  • Curs Focus Limba și Literatura Română pentru clasele a V-a și a VII-a
  • Curs Focus Limba și Literatura Română pentru liceu

J.F.: Am înțeles că în afara acestor cursuri există și o școală de vară, care, în acest an, și-a încehiat, nu demult activitatea.

R.V.: Da, într-adevăr. Consider că școala și grădința de vară este cel mai frumos și mai ambițios proiect al centrului LearningTogether. Ideea acestui program estival s-a născut în 2018 și, momentan, este la cea de-a șasea ediție. Pe parcursul celor 12 săptămâni, elevii petrec multe ore într-un mediu foarte divers și complex, în aer liber, printre copaci și iarbă verde. Programul este strict educațional, nu are nimic de-a face cu baby sitting-ul. Încurajăm părinții să se informeze foarte bine când vine vorba de un astfel de program, deoarece noi nu avem nimic în comun cu afterschool-urile sau cluburile de vacanță.

Acest program dezvoltă abilități academice solide, dar și abilități de viață esențiale, cum ar fi rezolvarea de probleme, luarea de decizii și gestionarea timpului. Copiii devin mai încrezători în abilitățile lor și își dezvoltă încrederea în sine. De asemenea, învață să fie deschiși la nou și să gândească critic, ceea ce îi pregătește pentru succesul în viață.

Unii părinți ar spune că vacanța este vacanță și copiii ar trebui să se joace – categoric suntem de acord cu ei. Prin programul nostru, copiii se joacă muuuuult, dar și învață, stau departe de tehnologie și sunt în permanență ghidați și supravegheați.

Programul unei zile din cadrul școlii de vară arată cam așa:

  • Sosire: 7:30 – 9:00
  • Games Time: 9 – 9:50
  • English: 10:00
  • Art Attack: 11:00
  • Lunch: 12:30
  • Play and resting time: 13:00 – 14:00
  • Homework Time: 14:00 – 14:50
  • Project Time: 15:00 – 16:00
  • Let's go home: 16:00 – 17:30

Orarul se respectă zilnic, doar activitățile sunt diferite. Fiecare vară este diferită din punct de vedere tematic și toate activitățile sunt gândite pe module de câte 2 săptămâni. Anul acesta tematica a fost Dulapul de Curiozități – strămoșul muzeului. Vă rog să vă închipuiți un dulap imens cu șase rafturi pline de obiecte, plante, fosile sau roci. Timp de 2 săptămâni am studiat un modul dedicat corpului omenesc etc.

  • Raftul I – corpul omenesc – 19 – 30 iunie;
  • Raftul II – sub pământ – 3 – 14 iulie;
  • Raftul III – mari descoperiri științifice – 17 – 28 iulie;
  • Raftul IV – sub apă – 31 iulie – 11 august;
  • Raftul V – grădini speciale – 14 august – 25 august;
  • Raftul VI – artele vizuale – 28 august – 1 septembrie; 

Care este scopul? Studiul transdisciplinar. Acesta este un aspect fundamental al programului nostru. Copiii nu sunt limitați la învățarea în cadrul unui singur domeniu, ci sunt încurajați să exploreze și să conecteze cunoștințele din diferite discipline. Aceasta înseamnă că vor învăța matematică, științe, arte, și multe altele, dar vor înțelege și cum acestea se interconectează în lumea reală.

Pe de altă parte, copiii învață de la profesori și voluntari nu doar subiecte academice, ci și abilități sociale, cum ar fi comunicarea eficientă, empatia și respectul față de ceilalți. Nu aveți idee prin câte provocări am trecut vara aceasta sau celelalte veri atunci când vine vorba de interacțiune, de la cel mai mic până la cel mai mare! Pe lângă profesorii dedicați care muncesc pe brânci pentru dezvoltarea armonioasă a comunității noastre, pe parcursul verii, alături de noi lucrează voluntari.



J.F.: Vă întrerup acum pentru că tocmai mă gândeam cine face muncă de voluntariat vara, când toată lumea e în concediu, în vacanță…

R.V.: Voluntarii sunt elevi de la școlile din Arad și suntem foarte mândri de seriozitatea lor! Copiii abia așteaptă să se joace și să interacționeze cu ei! Voluntarii care se implică în acest program au ocazia să contribuie la dezvoltarea tinerilor și să își îmbunătățească abilitățile de predare și de gestionare a grupurilor. De asemenea, ei experimentează satisfacția de a ajuta și de a face o diferență în comunitatea lor.

Nu poți înțelege în totalitate ce este LT până nu faci parte din ecosistemul nostru. Școala și grădinița „Learning Together” reprezintă o oază de învățare și colaborare care aduce beneficii semnificative copiilor, voluntarilor și profesorilor noștri. Prin abordarea transdisciplinară, colaborarea strânsă și explorarea temelor variate, acest program creează un mediu propice dezvoltării personale și academice a copiilor noștri. Efectele pozitive se resimt nu doar în cadrul programului, ci și în viața de zi cu zi a participanților, pregătindu-i pentru un viitor plin de succes și contribuind la creșterea armonioasă a comunității noastre. „Learning Together” demonstrează puterea educației inovatoare, a colaborării în transformarea vieților și în construirea unui viitor mai bun!


J.F.: În ce mod activitățile care se desfășoară aici completează programa școlară/ reprezintă o alternativă educațională?

R.V.: Activitățile care au loc la centru nu doar completează programa școlară, o și dezvoltă. Toate activitățile și suportul de curs, indiferent că vorbim despre limba română sau engleză, urmăresc atât programa școlară, cât și programa dată de Cambridge. Urmărim dezvoltarea și aprofundarea conținuturilor și a competențelor nu doar pentru obținerea unei note la un examen, ci și pentru tot ce urmează mai departe în viață. Centrul își propune o fuziune centrată pe elevi și dascăl, iar filosofia centrului se axează pe competențe specifice secolului 21 care pregătesc elevii pentru viață și pentru câmpul actual al muncii.

Aș dori să vă prezint un exemplu relevant când vine vorba despre limba engleză. Cum predăm noi mai exact? Scopul unui curs de limbă este să înveți să vorbești limba respectivă. La cursurile noastre parcurgem împreună nu doar gramatica, ci și vocabularul, istoria, literatura, introducem elemente de cultură și civilizație și combinăm toate aceste elemente în cadrul unor activități de vorbire care dezvoltă gândirea critică și limbajul. Stimulăm elevii și îi punem în situații reale să vorbească între ei și să gândească în spiritul unei activități de genul: dezbateți dacă uniforma școlară este importantă sau nu. Părerea mea este că toate activitățile care se desfășoară la centru reprezintă o alternativă educațională deoarece prin numărul limitat de elevi reușim să stimulăm: flexibilitatea cognitivă, negocierea, inteligența emoțională, gândirea critică, prioritizarea, colaborarea și/sau autosesizarea.



J.F.: Mă gândesc că, în timp, ați putut urmări evoluția copiilor care v-au călcat pragul. Cum credeți că participarea la activitățile centrului dumneavoastră a sprijnit devenirea ulterioară (profesională și umană) a acestor elevi?

R.V.: În România, marea majoritate a elevilor și a părinților sunt vânători de note. Contează foarte mult să ai note mari, contează foarte mult să ai diplome, contează foarte mult imaginea, contează foarte puțin esența, din nefericire. În toată experiența mea de până acum, în atâția ani, am înțeles că pentru copii e foarte puțin relevant felul în care ai predat substantivul, în schimb, contează foarte mult felul în care l-ai făcut să se simtă atunci când ai predat substantivul. Eu cred că participarea copiilor la activitățile centrului a sprijinit foarte mult dezvoltarea socială, emoțională și profesională a acestora.

Cel mai frumos lucru pe care l-am observat atât la cursuri, cât și la grădinița și școala de vară este faptul că elevii se susțin și se ajută între ei, în ciuda tuturor impedimentelor cauzate de emoțiile exprimate corespunzător, de educația primită de acasă sau de diferențele de vârstă. În prezent ne-am transformat într-o comunitate educațională puternică, părerea mea, deoarece avem o colaborare foarte strânsă între profesori, elevi și părinți. Toată lumea înțelege rolul fiecăruia. Prin LT am reușit deoarece elevii noștri înțeleg că educația nu e doar școală și că trebuie să facă cu drag și să găsească sens în ceea ce fac.

J.F.: Vă mulțumim și vă dorim mult succes în continuare!


 

Categorie: Dialoguri, Educație
Etichete: Learning Together, Raluca Voștinar, Studiu transdisciplinar
Distribuie:
Articolul anterior
N-a fost să fie un punct pentru „Bătrâna Doamnă”. SEPSI OSK – UTA: 1-0
Articolul următor
[RECENZIE] Semnul Chvostek

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie