În 2023 UNTOLD a pus România pe harta marilor evenimente, urcând pe locul 6 în Top 100 Festivals conform DJMag și în top 3 festivaluri din Europa, alături de Tomorrowland din Belgia şi Glastonbury din Marea Britanie. Peste 420.000 de oameni au participat la ediţia din 2023, unde au urcat pe scenă Imagine Dragons, Bebe Rexha, Armin van Buuren, David Guetta, Ferg, de la Years and Years şi mulţi alţii.
De ieri, începând cu ora 12, au fost puse în vânzare primele 10.000 de abonamente pentru ediţia din 2024 a festivalului de la Cluj (cumăpără aici).
Untold își permite să pună bilete în vânzare încă din septembrie 2023 pentru vara 2024 deoarece oamenii au fost obișnuiți să aibă calitate, pentru care plătesc anticipat, fiindcă sunt siguri că o vor primi.
La Cluj se poate, la Arad când?
Arădeni fiind și având și noi un festival care se vrea măcar de talie națională, ne întrebăm, oare de ce nu ajungem și noi măcar la jumătatea performaței Untold-ului?
„Festivalul crește de la an la an. Avem fani care ne sunt alături încă de la început, dar la fiecare ediție numărul de participanți crește. Mă bucură că, împreună cu echipa AOA, am reușit să pun Aradul pe harta festivalurilor din România”, declara organizatorul Arad Open Air, în urmă cu doi ani.
Iar după Arad Open Air 2022, a venit cel de anul acesta, care demonstrează că declarațiile și eforturile sunt pe principii total opuse.
Vrem performață, dar trebuie să și punem osul la muncă. De asta Untold-ul a ajuns la nivelul la care este.
Clujenii anunță artiștii cu mult timp înainte, se promovează din timp, încă după terminarea festivalului anului curent, deși ai putea spune că nu e folosește atât de mult publicitatea, fiindcă lumea deja știe de festival.
Dar totuși, strategia lor de marketing la foc continuu a fost unul din motivele creșterii lor în popularitate.
De exemplu, la finalul lunii august, în București, se regăseau deja postere despre ediția Untold 2024:
La Arad se anunță artiștii cu o lună înainte de festival, ceea ce duce și la o calitate mai scăzută a line-up-ului, oamenii nu cumpără bilete din timp pentru că nu știu pe ce dau banii, iar anunțând lucrurile pe ultima sută de metri, tai orice șansă ca cineva din afara Aradului să se deplaseze pentru prestația artistică de pe Aeroport.
Iar problema banilor s-ar rezolva dacă s-ar oferi destulă calitate câteva ediții, cât să nu mai iasă organizatorul pe minus, iar mai apoi să facă profit, ca să-ți permiți să boostezi și mai multă publicitate, dar cel mai important, să-ți permiți să aduci artiști și mai mari.
Iar de aici vine următoarea reacție în lanț: artiști mari, public mult, bilete vândute, încasări pentru consum alimente și băutură în incinta festivalului.
Concluzia? O arată website-urile celor două festivaluri. AOA-ul a rămas cu cumpărarea de bilete pe ediția din 2023, care a trecut, iar Untold deja le comercializează pe primele 10.000 din 2024.