Centrul de Aritmetică mentală SmartyKids – locul preferat al micilor iubitori de matematică și nu numai

aritmetica mentala
Distribuie:

Centrul de Aritmetică mentală SmartyKids – Arad a fost inființat în anul 2020, ca urmare a unei analize de nevoi pe care Claudia Caracioni a realizat-o îndelungul carierei sale profesionale în sistemul de învățământ.


Am vizitat și noi centrul și am petrecut puțin timp în mijlocul micuților în timpul unei ore – sinteza în video de mai jos:


Educația nonformală contribuie major la dezvoltarea cognitivă a oricărui copil, astfel că livrarea unor astfel de cursuri oferă o instruire specializată și promovează interesului pentru învățare într-un mod interactiv și captivant.

aritmetica mentala smartykids


Prin aceste cursuri reușim să satisfacem mai multe nevoi: dezvoltarea academică – elevii își pot îmbunătăți abilitățile matematice așa încât să performeze mai bine la școală,  stimularea inteligenței – prin dezvoltarea abilităților cognitive, precum: memoria, concentrarea, atenția, gândirea logică, percepția, gândirea abstractă, capacitatea de rezolvare a problemelor, gândirea creativă, toate acestea fiind esențiale pentru obținerea succesului pe termen lung.– SmartyKids

Cursurile se desfășoară sub îndrumarea a doi profesori temeinic instruiți și acreditați pentru a preda această tehnică,  Claudia Caracioni și Ana Ciobotariu și se întinde pe parcursul a 6  module, nivelul de dificultate crescând treptat, de la un modul la altul.


Aritmetica mentală

Aritmetica mentală reprezintă abilitatea matematică de a face calcule în minte, fără a utiliza instrumente precum calculatorul, pixul și hârtia sau degetele mâinii.

Prin metoda japoneză operații complexe matematice încep să fie efectuate cu rapiditate, întâi folosindu-se sorobanul (abacul japonez), apoi doar prin mentalizare.

Sorobanul este o numărătoare japoneză, respectiv un abac cu ajutorul căruia se pot efectua, cu viteză mare, diverse calcule matematice – adunare, scădere, înmulțire, împărțire și chiar operații mai complicate (fracții și radicali).  Acest abac este diferit de numărătoarea rusească, cunoscută tuturor, cea care are toate bilele la îndemână și cu ajutorul căreia calculele se efectuează prin mutarea bilelor dintr-o parte în alta.

Abacul japonez constă într-un număr impar de spițe dispuse vertical. Fiecare spiță reprezintă o cifră. De obicei, ele sunt 13, dar sunt și dispozitive mai mari cu 21, 23, 27 sau chiar 31 de spițe. Numărul mare de spițe permite formarea unor numere mari sau reprezentarea  simultan a câtorva numere la un abac. Cele patru bile inferioare sunt numite „de pământ” și fiecare are valoare 1. Bila superioară este numită „cerească” și este considerată ca fiind cinci „de pământ”. Acestea nu pot fi mutate oricum, ci după o anumită regulă, doar cu anumite degete. Avem, de asemenea, termenul ordin (unități, zeci, sute, mii, zeci de mii etc).

aritmetica mentala smartykids


Aritmetica mentală se realizează în doua etape. Prima etapă se referă la efectuarea calculelor pe abacul japonez (soroban), iar cea de-a doua etapă presupune efectuarea calculelor fără a folosi efectiv un soroban, ci doar imaginându-se unul.

În etapa de calcul mental, copiii proiectează la nivel mental sorobanul, și-l imaginează și efectuează calculele mișcând bilele sorobanului în minte, stimulând emisfera cerebrală dreaptă, responsabilă de imaginație și creativitate, precum și cea stângă, responsabilă cu logica, analiza, sinteza.

De altfel, orice copil poate învăța tehnica soroban și aritmetica mentală, nu trebuie să fie un copil supradotat sau să aibă înclinații pentru matematică. Rezultatele depind de ritmul de învățare al fiecăruia, precum și de timpul acordat exersării.

Pentru a obține cele mai bune rezultate, vârsta optimă pentru inceperea acestei tehnici este între 4 și 12 ani. Acestea reprezintă perioada de timp în care trebuie să aibă loc stimularea, pentru a se putea dezvolta o funcționare superioară. Tot în această perioadă plasticitatea și capacitatea de autocorecție a creierului este la capacitate maximă, motiv pentru care, copiii mai mari și adulții nu pot să mai învețe tehnica de calcul mental.


Am vorbit puțin și cu Ana Ciobotariu, care ne spune despre practică și despre ea următoarele:

Ana Ciobotariu: Numele meu este Ana, am 38 de ani si sunt fiică, soție, mamă, licențiată în științe politice și drept, studentă la psihologie, iar de aproape un an, profesoară. După o carieră de peste 10 ani de jurist, dintre care 5 în administrația publică, a venit un moment în devenirea mea în care am simțit că ceva lipsește.

aritmetica mentala smartykidsÎmi pierdusem motivația și nu mai mergeam cu bucurie la locul de muncă, deși îmi îndeplineam corect atribuțiile și eram apreciată atât de colegi, cât și de șefi. Simțeam că ceea ce fac eu poate face oricine altcineva, că nu-mi valorific la nivelul maxim resursele interioare și că nu fac ceva „care să facă diferența pentru ceilalți”.

Acela a fost momentul în care am hotărât să o iau de la 0 într-un domeniu complet nou pentru mine, în care nu aveam experiență decât în calitate de fiică de învățătoare și mamă a unei fetițe de 10 ani. Astfel, am absolvit un curs de aritmetică mentală și am devenit profesor într-un centru educațional adresat copiilor între 4 și 12 ani.
Ei bine, în acest loc nu doar eu le predau elevilor mei, ci și ei îmi dau mie lecții. Astfel, dincolo de misterul aritmerticii mentale, am învățat împreună despre compasiune, prietenie, solidaritate, empatie, generozitate și spirit de echipă. M-am minunat odată cu ei, am râs, iar uneori am și lăcrimat pe ascuns.

Poate că nu sunt cea mai bună profesoară din lume, dar mă străduiesc să fiu cea mai potrivită pentru elevii mei. De la ei am primit confirmarea că sunt în locul potrivit și că îmi realizez ceea ce unii numesc misiunea personală. Iar astăzi pot spune cu mâna pe inimă că am luat cea mai bună decizie din cariera mea și mă simt onorată și privilegiată să pot lucra cu acești copii minunați. Și… în sfârșit simt că ceea ce fac eu face diferența pentru ceilalți!

aritmetica mentala smartykids


 Rolul aritmeticii mentale în dezvoltarea motorie și cognitivă

Aritmetica mentală este o activitate care combină funcția tactilă (atingerea bilelor de pe abac cu ajutorul buricelor degerelor), motorie (ridicarea și coborârea bilelor pe spițele abacului) și funcția cognitivă (gândirea computațională- trecerea de la concret la abstract prin mânuirea abacului și apoi reprezentarea acestuia).

Abacului este o activitate care contribuie la dezvoltarea motricității fine a preșcolarului. Motricitatea fină reprezintă capacitatea de coordonare şi precizie a mişcărilor şi are un rol foarte important în dezvoltarea globală a copiilor.

Mutarea bilelor pe abac stimulează terminațiile nervoase ale buricelor degetelor, care la rândul lor stimulează regiunea din lobul prefrontal al emisferei dominante (de obicei stânga) cu funcții importante în procesul vorbirii, numită aria lui Broca.

aritmetica mentala smartykids

Așadar, copiii cu o motricitate fină bine dezvoltată au o gândire şi o imaginaţie crescută, un limbaj dezvoltat conform vârstei şi o memorie bună.

Pe de altă parte, motricitatea fină dobândită prin utilizarea abacului ajută în momentul în care copilul merge la școală și începe să scrie. Pentru a avea un scris lizibil este nevoie să-i fie dezvoltată motricitatea și coordonarea mână-ochi. Și, totodată, motricitatra fină contribuie la dezvoltarea inteligenței chinestezice.

Calculul rapid pe care copiii ajung să-l efectueze în urma exersării acestor tehnici este un efect secundar. De fapt, miza este dezvoltarea ambelor emisfere ale creierului, iar acest lucru se realizeaza prin efectuarea calculelor pe numărătoarea soroban prin folosirea simultană a ambelor mâini, dar mai ales atunci când copiii vizualizează mental un soroban și mișcă biluțele într-un mod imaginar. Atunci ei lucrează foarte mult cu emisfera dreaptă, care răspunde de intuiție, creativitate, imaginație.

aritmetica mentala smartykids


Totodată, această metodă activează corpul Calos – linia mediană care împarte lobii cortexului cerebral în emisfera stângă și dreaptă. Acesta conectează partea stângă și dreaptă a creierului, permițând comunicarea între ambele emisfere și transferă informații motorii, senzoriale și cognitive între emisferele creierului. De asemena, corpul Calos are rol și în mișcarea globilor oculari, menținerea echilibrului dintre excitare și atenție și localizarea tactilă.

Prin această metodă este activat și cortexul prefrontal– cea mai dezvoltată parte a creierului care monitorizează, controlează, direcționează și focalizează acțiunile. Cortexul prefrontal este responsabil pentru „funcțiile executive”, respectiv abilitatea de a gestiona timpul, judecățile, impulsurile, planificarea, organizarea și gândire critică.

Sub un alt aspect, aritmetica mentală contribuie la procesul de interiorizare a informației. Calculul mental se realizează prin trecerea de la exterior prin utilizarea abacului către interior prin procesul de reprezentare a abacului (trecerea de la concret la abstract).

Așadar, aritmetica mentală contribuie la dobândirea motricității fine, la îmbunătățirea abilităților de citire, scriere și învățare, dezvoltă logica și memoria vizuală, imaginația, auzul și concentrarea atenției.




 

Categorie: Educație
Etichete: abacul japonez, Ana Ciobotariu, aritmetica mentală, Centrul de Aritmetică mentală SmartyKids, Claudia Caracioni, tehnica soroban
Distribuie:
Articolul anterior
Dosar penal pentru ucidere din culpă în cazul biciclistului accidentat mortal în Seleuș
Articolul următor
Ada Hausvater, directorul general al Teatrului Național din Timișoara, a primit Premiul Galei Constatin Brâncoveanu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie

uta u craiova large

O partitură prea dezacordată în Bănie

CS UNIVERSITATEA CRAIOVA – UTA 4-2 (1-1) 20.07.2024, ora: 19,00, stadion: „Ion Oblemenco”, temperatura: 34°C, spectatori: 7763. Au marcat: Zajkov (35), Paradela (58), Baiaram (74), Mitriță (90+3) – Imoh (45),…