Marți, 3 mai, 2022, șefii Consiliului Județean și Aeroportului Internațional Arad s-au întrecut în laude, de-alde Răzvan Cadar și Sergiu Bîlcea asumându-și meritele unei combinații deja demult (mai bine de un an) „puse în scenă”, cu beneficiarii contractului, comisioane și șpăgi cu tot – sigur, peste capul lor (ăștia reprezentând în situația dată maxim câte o ventuză pe unul dintre tentaculele caracatiței). Conducătorii politici ai, probabil, celui mai absurd aeroport din Europa au etalat ca pe o reușită personală acest „eveniment financiar”… deși partea lor de-aici reprezintă maxim „ăia 10.000”.
Titlul comunicatului lor de presă e „Aeroportul Arad a câștigat un proiect de 4 milioane de euro”
iar conținutul nu pare scris de OM, ci produs al unei aplicații gen „cum să ascunzi tot ce-i important dintr-o știre, dar să pari transparent”:
„Aeroportul Arad SA a semnat în data de 03.05.2022 contractul de finanțare din fonduri europene pentru proiectul «Conformare Aeroport Arad la cerintele operationale de infrastructura, siguranta si securitate aeroportuare, activitati non-economice in vederea asigurarii aeroportului cu dotari de siguranta si securitate, care nu implicarealizarea de constructii», perioada de implementare a acestui proiect fiind 2022-2023.
Obiectivul general al acestui proiect îl reprezintă creșterea nivelului de securitate și siguranță al pasagerilor pe Aeroportul Arad,
astfel încât să răspundă Obiectivului Specific 2.3 – Creșterea gradului de utilizare sustenabilă a aeroporturilor aferent Programului Operațional Infrastructură Mare 2014-2020 Axa 2.
Valoarea totală a proiectului este de 20.746.565,19 lei, din care cheltuieli eligibile 17.446.288,18 lei, contribuția Consiliului Județean Arad fiind în sumă de 431.976,83 lei.
În perioada imediat următoare, respectiv până la sfârșitul lunii august 2022, se vor semna contractele comerciale cu furnizorii de echipamente.
Conducerea SC Aeroportul Arad SA este preocupată de menținerea și îmbunătățirea nivelului de siguranță și de securitate a pasagerilor și bagajelor acestora, a mediului de muncă pentru angajaţi şi terţi utilizatori, urmărind respectarea cerințelor în domeniul siguranței și în domeniul securității. Ea este responsabilă pentru desfășurarea în condiții de siguranță și securitate a activităților cuprinse în obiectul său de activitate, siguranța și securitatea operațiunilor fiind prioritară în fața oricăror cerințe de ordin comercial, operațional, de mediu sau de sindicat.
Obiectivul de investiții: «Conformare Aeroport Arad la cerinţele operaţionale de infrastructură, siguranţă şi securitate aeroportuare, activităţi non-economice în vederea asigurării aeroportului cu dotari de siguranţă şi securitate, care nu implică realizarea de construcţii» va asigura conformarea la cerințele europene privind exploatarea infrastructurii aeroportuare în condiții de siguranță și securitate şi vizează exclusivactivități de natură non-economică din domeniul securității și sigurantei aeronautice.
Proiectul (idem) are o relevanță deosebită pentru menținerea serviciilor aeroportului la un nivel ridicat, contribuind astfel la dezvoltarea socio-economică a regiunii.
Proiect cofinanțat de Uniunea Europeană din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020;
Axa Prioritara 2 – Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient
Obiectivul specific 2.3 Creşterea gradului de utilizare sustenabilă a aeroporturilor”
SC AEROPORTUL ARAD SA
Dacă ați înțeles ce-a vrut să transmită autorul, Sherlock Holmes + Gheorghe Falcă v-au fost mentori
Dacă nu, vă explicăm noi, deocamdată mai pe scurt că ne grăbim, cum stă treaba de fapt – un crochiu cât să se prindă și contribuabilul la suma aia… arădeanul nezburător să se prindă de ce nu zboară cum ar veni.
Căci dacă nu tot ce zboară se mănâncă, în cazul ăsta tot ce se mănâncă, zboară: și se mănâncă mult aici… și-i plin de păsări!
Iată ce-am aflat noi, din surse care transcend oficialul.
„Pasărea principală” e un vultur: Euro Nuclear Security Services
Euro Nuclear Security Services cu sediul în Aeroportul Otopeni este o firmă „șmecheră” atât din punct de vedere al portofoliului de clienți (Aeroportul Arad numărându-se cu succes… cel puțin ei între ei) cât și al cifrelor de afaceri, care cresc de la an la an, din 2007 încoace, de când a fost înființată de un fost ofițer SRI specializat în antiterorism și siguranța aeroporturilor (7.711.876 de lei cifra de afaceri pe 2020 – din care 3.596.343, profit)…
„Zburătorul Alfa”.
Îi vom face public numele după ce vom discuta cu el.
Gigantul chinez NUCTECH este „Dragonul Omega” – care fabrică, ați ghicit, sculele pe care le vinde domnul Euro Nuclear aeroporturilor: „dotări de siguranță și securitate”
în baza proiectului, nu-i așa? «Conformare Aeroport Arad la cerinţele operaţionale de infrastructură, siguranţă şi securitate aeroportuare, activităţi non-economice în vederea asigurării aeroportului cu dotari de siguranţă şi securitate, care nu implică realizarea de construcţii»
NUCTECH o companie care a trecut, în ultimii 15 ani, prin niște scandaluri de corupție la un cu totul alt nivel decât ceea ce suntem noi obișnuiți să comitem… chiar să citim despre!
Câteva spicuiri de pe Wikipedia:
„În 2006, guvernul filipinez a cumpărat 30 de unități de echipamente mobile cu raze X printr-un acord de împrumut cu guvernul chinez, în valoare totală de 7,953 miliarde de dolari. În 2016, s-a raportat că Comisia de Audit din Filipine (COA) a constatat că contractul a fost „exorbitant de suprapreț”, că exista o cotație mult mai mică de la un alt furnizor și că costurile de întreținere erau mai mari pentru produsele Nuctech. Auditorii COA au clarificat că cererea de preț a fost făcută în ciuda dificultății de a furniza un preț unitar precis și specificații complete ale utilajelor Nuctech. COA a cerut Biroului Vamal să revizuiască contractul inițial și să evalueze înțelegerea.”
Litigiu antidumping
În iulie 2009, a fost raportat că Nuctech a fost acuzat de „dumping ilegal” de către Smiths Group și că o anchetă antidumping a Uniunii Europene (UE) era în desfășurare. În iunie 2010, UE a impus un tarif vreme de cinci ani pentru produsele Nuctech pentru un presupus dumping pe piața europeană. Măsurile antidumping au expirat în absența unei cereri de prelungire. Ca răspuns la hotărâre, compania și-a mutat producția la o fabrică din afara Varșoviei, Polonia.
Scandal de mită în Namibia
La 21 iulie 2009, un reprezentant Nuctech și doi namibieni au fost arestați după ce Comisia Anticorupție din Namibia (ACC) a descoperit că un avans de 12,8 milioane USD pentru 13 scanere a fost redirecționat către o firmă numită Procurorii namibieni i-au acuzat pe cei trei că s-au alăturat unei scheme de mită care a asigurat un contract de 55,3 milioane de dolari în mai 2008 pentru a instala scanere Nuctech la punctele de control vamal din Namibia. Alte surse raportează că contractul este în valoare de 69 de milioane de dolari. Generalul Martin Shalli a fost ulterior suspendat de președintele namibian Hifikepunye Pohamba pentru că ar fi primit milioane de dolari namibieni de la Nuctech.
Scandal de mită în Taiwan
În februarie 2020, Taipei Times a raportat că fostul șef al secției de securitate a aviației a Biroului de poliție aeriană din Taiwan a fost găsit vinovat pentru acuzații de corupție în legătură cu un proiect de achiziții care implică Nuctech.
Și iată-ne și pe noi pe hartă, în sfârșit… ieri în Timișoara – mâine-n toată țara
În 24 februarie, 2022, Renaşterea bănăţeană publica sunt titlul „O companie chineză furnizează echipamentele de control de pe noul terminal al Aeroportului Timişoara” informația potrivit căreia echipamentele destinate controalelor pasagerilor şi a bagajelor la noul terminal pentru plecări internaţionale care va fi dezvoltat până la sfârşitul anului 2023, în urma unei investiţii de aproximativ 200 de milioane de lei (40,4 milioane de euro).” ar fi furnizate, conform unor surse, de compania chineză Nuctech.
(Continuarea puzzle-ului în actualizarea care se impune)